REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak fiskus kontroluje działalność sezonową

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe mogą w każdej chwili skontrolować przedsiębiorcę działającego sezonowo. Najczęściej przy tego typu działalności fiskus sprawdza poprawność ewidencji obrotu przy użyciu kas fiskalnych.

 

 

Działalność sezonowa to taki sam biznes, jak firma prowadzona całorocznie. Takie same są zasady zakładania działalności okresowej oraz jej rozliczania, m.in. pod względem podatkowym. Podobnie jest z kontrolami organów podatkowych. Sprawdzają one działalność sezonową, zwłaszcza pod kątem właściwej ewidencji obrotów, bo w tym zakresie najczęściej dochodzi do nieprawidłowości.

Hasło: kasa fiskalna

Najczęstszym nadużyciem ze strony podatników prowadzących działalność sezonową jest nieinstalowanie kas fiskalnych. Trudno się więc dziwić, że to główny obszar zainteresowania organów podatkowych. Początek maja to zazwyczaj inauguracja letniego sezonu handlowego. Wtedy też urzędy kontroli skarbowej wzmagają swoje czynności kontrolne. Często przeprowadzają akcje pod hasłem: kasa fiskalna.

Sprzedawcy sezonowi są podatnikami podlegającymi tym samym obowiązkom podatkowym, co każdy inny przedsiębiorca podejmujący działalność gospodarczą. Jedynym kryterium zwalniającym z obowiązku ewidencjonowania przychodów za pomocą kas fiskalnych jest obrót. Jest to kwota 40 tys. zł dla podatników prowadzących działalność w poprzednich latach i 20 tys. zł dla podatników rozpoczynających działalność. Trzeba też wiedzieć, że kontrole kas fiskalnych przeprowadzane są często równolegle z kontrolami podatkowymi.

Poza błędami przy ewidencji obrotu na kasie fiskalnej kontrole organów podatkowych najczęściej wykazują następujące nieprawidłowości: prowadzenie działalności niezarejestrowanej, sprzedaż poza ewidencją, brak nadzoru, brak kasy rejestrującej mimo obowiązku jej posiadania, brak stosownych wpisów w książce kasy lub brak tej książki w miejscu lokalizacji kasy, brak kasy rejestrującej w punkcie sprzedaży mimo jej posiadania przez podatnika.

Dostęp do informacji

Okres lata sprzyja wykroczeniom skarbowym. W tym czasie handlowcy otwierają swoje stoiska sezonowe w miejscowościach wypoczynkowych i liczą na to, że jako podatnicy nieznani na tym terenie mogą sobie pozwolić na bezkarność. Podatnik, który zamierza prowadzić biznes tylko latem, nie może zakładać, że kontrola go ominie. Zdarza się nawet, że inspektorzy prowadzą kontrole także w godzinach wieczornych czy nocnych. Najczęściej kontrolowane miejsca to: place targowe, bazary, deptaki oraz miejsca o dużym ruchu turystycznym (np. przy zbiornikach wodnych, zabytkach itp.).

Obecnie służby skarbowe mają dużo łatwiejszy dostęp do informacji o podatniku i ustalenie obowiązku posiadania kasy fiskalnej zajmuje kilka minut. Dla większej skuteczności przeprowadzanych akcji inspektorzy kontroli skarbowej wspomagani są zarówno przez skarbowe służby mundurowe, jak i Policję, straż miejską, Straż Graniczną, funkcjonariuszy służb celnych.

Z danych UKS wynika, że akcje dotyczące kas fiskalnych są częściej podejmowane w sezonie letnim, ale kontrole tego typu prowadzone są przez cały rok w całej Polsce.

JAK TO ZROBIĆ...

Czynności urzędu kontroli skarbowej po wykryciu nieprawidłowości

PROBLEM: Podatnik drugi rok z rzędu w okresie od czerwca do października będzie prowadził nad morzem sezonowy punkt gastronomiczny. W ubiegłym roku urząd kontroli skarbowej wykrył u niego nieprawidłowości w ewidencji obrotu przy użyciu kasy fiskalnej. Jakie czynności podejmie UKS, gdy błędy zostaną wykryte również w tym roku?

ROZWIĄZANIE: Po wykryciu nieprawidłowości UKS rozpocznie postępowanie karne skarbowe, a w niektórych przypadkach postępowanie kontrolne. W przypadku ujawnienia przez kontrolujących nieewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, które wypełnia znamiona wykroczenia skarbowego, wszczęte zostaje postępowanie mandatowe i wręczenie mandatu karnego. W ubiegłym roku wysokość mandatu określana była w granicach od 100 zł do 1872 zł. W sytuacji kilkakrotnego stwierdzenia, że w danym punkcie sprzedaż nie jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej sprawę kończy się sporządzeniem wniosku o przeprowadzenie postępowania kontrolnego. Gdy podatnik odmówi przyjęcia mandatu, sporządzany jest (i realizowany) wniosek o wszczęcie dochodzenia karnego skarbowego - finalnie kierowany jest akt oskarżenia do sądu.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA