REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało wzory nowych formularzy PIT. Już w rozliczeniu za 2008 rok w zeznaniach podatnicy będą musieli podać więcej danych. Transakcje dotyczące sprzedaży nieruchomości wykażemy w nowym zeznaniu PIT-39.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekty formularzy PIT, które będą miały zastosowanie już do rozliczenia podatkowego za 2008 rok. Część z nich będzie przeznaczona do rozliczenia dochodów uzyskanych dopiero od 1 stycznia 2009 r. Dotyczy to np. nowego PIT-39, w którym podatnicy będą wykazywać dochody ze sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo obietnic, że zeznania będą upraszczane, przy wypełnianiu PIT za 2008 rok podatnicy staną przed koniecznością wypełnienia bardziej skomplikowanych dokumentów, niż było to w rozliczeniu za 2007 rok. W deklaracjach rocznych podatnicy będą musieli podawać bardziej szczegółowe dane niż dotychczas. Każdy z nowych druków zawiera od kilku do kilkudziesięciu rubryk więcej.

Nowy druk dla nieruchomości

Od 1 stycznia 2009 r. do rozliczenia transakcji sprzedaży nieruchomości będzie trzeba stosować odrębne zeznanie roczne. Będzie nim druk PIT-39. Będą go składać podatnicy, którzy sprzedadzą mieszkanie lub dom albo prawo majątkowe związane z nieruchomościami, kupione od 1 stycznia 2009 r. Podatnik będzie składał zeznanie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zatem pierwsze PIT-39 będą wpływały do urzędów skarbowych do końca kwietnia 2010 r.

Zeznanie PIT-39 będzie standardowym zeznaniem rocznym. Trzeba będzie w nim podać miejsce i cel składania zeznania; dane identyfikacyjne i adres zamieszkania; dochód/stratę, gdzie trzeba będzie odrębnie wykazać przychód, koszty uzyskania przychodów, sumę odpisów amortyzacyjnych, aby na końcu podać kwotę dochodu bądź straty. Następnie podatnik będzie musiał obliczyć zobowiązanie podatkowe, podając podstawę obliczenia podatku i podatek. Osoby, które przy sprzedaży nieruchomości będą korzystały z nowej ulgi mieszkaniowej, będą musiały w tej deklaracji podać kwotę dochodu zwolnionego z PIT.

REKLAMA

Co ciekawe, w PIT-39 jest rubryka na przekazanie 1 proc. podatku. Oznacza to, że podatnicy, którzy w danym roku osiągną dochody tylko ze sprzedaży nieruchomości, będą mieli prawo do przekazania części podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej danych

Już od rozliczenia za 2008 rok podatnicy w zeznaniach będą musieli podawać więcej szczegółowych danych. Dotyczy to po pierwsze małżonków, którzy będą mogli złożyć wspólny PIT w Polsce, a nie są rezydentami podatkowymi RP. Tacy podatnicy do rocznego zeznania będą musieli dołączyć certyfikat rezydencji.

Po drugie, zeznania roczne zostaną rozszerzone w części poświęconej odliczeniom składek ubezpieczeniowych o rubryki dotyczące składek zapłaconych za granicą.

Więcej formalności będą musieli dopełnić podatnicy, którzy będą korzystać z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu za 2009 rok. Będą oni musieli w załączniku PIT/O podać dane dziecka, w tym: PESEL, imię, nazwisko, datę urodzenia oraz miesiące, za które rodzicowi będzie przysługiwało odliczenie. Mimo to w rozliczeniu za 2008 rok ulga prorodzinna rozliczana jest na dotychczasowych zasadach.

Zmodyfikowane też zostaną części zeznań poświęcone 1 proc. podatku. Poza wpisaniem nazwy organizacji pożytku publicznego, na rzecz której będą przekazywane pieniądze, jej numeru KRS i wnioskowanej kwoty podatnik będzie mógł - ale nie będzie musiał - wpisać dane uzupełniające. Będzie tu można podać dane ułatwiające kontakt z podatnikiem, cel szczegółowy przekazania 1 proc. podatku, np. na chorą Marysię, oraz wyrazić zgodę na przekazanie danych podatnika organizacji, której wypłacany będzie 1 proc. podatku.

Rubryki dla wpisania 1 proc. podatku będą znajdować się w: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39. Nie będzie jej w PIT-40. Nie ma bowiem możliwości przekazania 1 proc. podatku przy rozliczeniu rocznym dokonywanym za pośrednictwem płatnika.

Druki dla ryczałtu i karty

Poza deklaracjami dla rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych resort finansów opublikował również wzory nowych formularzy dla rozliczeń ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i karty podatkowej. Określono nowe druki: PIT-28, PIT-28/A, PIT-28/B, PIT-16A, PIT-19A.

Wzory tych formularzy będą miały zastosowanie do przychodów osiągniętych od 1 stycznia 2008 r. i dokonanych od tego dnia odliczeń. Jednak zasada ta nie będzie miała zastosowania do podatników, którzy przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia o formularzach złożyli zeznanie, deklarację lub informację na formularzach dotychczasowych.

5 zeznań będzie obowiązywać w rozliczeniu PIT za 2008 rok

6 załączników będzie obowiązywać w rozliczeniu PIT za 2008 rok

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zeznania roczne

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Panek, doradca podatkowy, prawnik w White & Case

MARCIN PANEK

doradca podatkowy, prawnik w White & Case

W 2009 roku postulat prostoty formularzy zeznań podatkowych po raz kolejny nie będzie spełniony. Ministerstwo Finansów, tworząc nowe formularze, skupiło się bowiem wyłącznie na uzupełnieniu i modyfikacji dotychczasowych formularzy o zmiany w ustawie o PIT, jakie mają mieć zastosowanie do obliczenia dochodów za 2008 rok.

Jak zwykle zabrakło czasu na prace nad uproszczeniem formularzy i zapewnieniem, aby były bardziej przyjazne dla podatników. Efektem jest ciągły wzrost stopnia ich skomplikowania, a w 2009 roku samodzielne wypełnienie formularzy będzie nadal większości podatnikom spędzało sen z powiek.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Kosonowska, starszy konsultant w Accreo Taxand

ALEKSANDRA KOSONOWSKA

starszy konsultant w Accreo Taxand

Podatników, którzy na początku przyszłego roku przystąpią do wypełniania zeznań podatkowych za 2008 rok, zapewne zaskoczy fakt, że niektóre części nowych formularzy podatkowych nie przypominają zeznań składanych jeszcze w poprzednim roku. Nie należy jednak wpadać w panikę. Większość ze zmian wprowadzonych we wzorach zeznań została bowiem wymuszona nowelizacją ustawy o PIT i odnosi się do dochodów osiąganych dopiero od 1 stycznia 2009 r. Zmiany w formularzach, które dotyczą rozliczenia za 2008 rok - w przeważającej części - mają charakter doprecyzowujący i nie powinny sprawiać podatnikom kłopotów przy wypełnianiu zeznania.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA