REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może płacić zaliczki kwartalnie

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 20 lutego 2009 r. przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą i tzw. mali podatnicy mogą wybrać kwartalną metodę płacenia zaliczek na podatek dochodowy. Jakie korzyści płyną z kwartalnej metody opłacania zaliczek?

Kto może płacić zaliczki kwartalnie

Kwartalną metodę opłacania zaliczek mogą wybrać:

REKLAMA

Autopromocja

• podatnicy rozpoczynający działalność w pierwszym roku podatkowym (z pewnymi wyjątkami, o których dalej) oraz

• mali podatnicy w każdym czasie (tj. bez względu na fakt, czy jest to ich pierwszy, czy którykolwiek z kolei rok podatkowy).

Firmy rozpoczynające działalność mogą opłacać zaliczki kwartalnie jedynie w pierwszym roku podatkowym. Po jego upływie, jeżeli nie są małymi podatnikami, muszą płacić już zaliczki miesięczne.

Możliwości wyboru kwartalnej metody opłacania zaliczek są pozbawieni podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych rozpoczynający działalność, którzy zostali utworzeni:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, albo

2) w wyniku przekształcenia spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, albo

3) przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro.

SŁOWNICZEK

Mały podatnik - podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800 000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro należy dokonać według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. W 2009 r. małym podatnikiem jest podatnik, którego przychód w 2008 r. nie przekroczył 2 702 000 zł.

Ograniczenia te wynikają z art. 25 ust. 1d updop, nakazującego stosować do podatników rozpoczynających działalność zasady określone w art. 16k updop.

W przypadku podatników pdof z kwartalnej metody opłacania zaliczek nie mogą skorzystać podatnicy rozpoczynający działalność określeni w art. 22k ust. 11 updof.

Przepis ten dotyczy podatnika:

który w roku rozpoczęcia tej działalności, a także w okresie dwóch lat, licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, prowadził działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub działalność taką prowadził małżonek tej osoby, jeżeli między małżonkami istniała w tym czasie wspólność majątkowa.

Powyższe ograniczenie wynika m.in. z art. 44 ust. 3h updof, nakazującego stosować do podatników rozpoczynających działalność zasady określone w art. 22k ust. 11 updof.

Warunkiem stosowania metody kwartalnej jest pisemne poinformowanie właściwego dla spółki naczelnika urzędu skarbowego o jej wyborze w terminie do 20. dnia drugiego miesiąca roku podatkowego. U podatników mających rok podatkowy równy kalendarzowemu jest to dzień 20 lutego. Zawiadomienie jest skuteczne także w latach następnych, chyba że podatnik w tym terminie zawiadomi pisemnie o rezygnacji z opisanej metody albo przestanie być małym podatnikiem.

Kiedy płacić zaliczki kwartalne

Zaliczki płaci się do 20. dnia po zakończeniu kwartału roku kalendarzowego. Ostatnia zaliczka płacona jest 20. dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego w tej samej wysokości co za ostatni kwartał.

PRZYKŁAD

X jest małym podatnikiem. 20 lutego 2009 r. pisemnie poinformował naczelnika swojego urzędu skarbowego o wyborze kwartalnej metody opłacania zaliczek. X będzie więc płacić zaliczki w następujących terminach:

• I zaliczka - 20 kwietnia,

• II zaliczka - 20 lipca,

• III zaliczka - 20 października,

• IV zaliczka - 20. dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego - w tej samej kwocie co III zaliczka.

Jak wyliczać zaliczki kwartalne

Podatnicy płacący zaliczki kwartalne liczą je narastająco od dochodu od początku roku podatkowego. Oznacza to, że na konto urzędu będzie trafiać różnica między wyliczonym podatkiem a kwotą zaliczek zapłaconą w poprzednich kwartałach. Zaliczka za ostatni kwartał jest uiszczana w wysokości zaliczki za kwartał poprzedni, w terminie do 20 grudnia.

Obowiązek wpłacania zaliczki u podatników pdof powstaje, poczynając od kwartału, w którym dochody przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku. W 2008 i 2009 r. kwota ta wynosi 3091 zł. Zaliczkę za ten kwartał stanowi podatek obliczony od dochodu według zasad określonych w updof, czyli wyliczony według skali, z uwzględnieniem odliczeń od dochodu i po odliczeniu składki zdrowotnej.

Zaliczki kwartalne po zmianach

Najnowsza nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i fizycznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316) wprowadza zmiany także w zakresie zaliczek kwartalnych. Zmiany te będą obowiązywać począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2009 r. (art. 9 ust. 2 ustawy nowelizującej). Od 2010 r. podatnik nie będzie wpłacał zaliczki za ostatni kwartał, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku. Oznacza to, że jeśli np. podatnik podatku dochodowego złoży zeznanie podatkowe i zapłaci podatek przed 20 stycznia, to nie będzie musiał płacić podatku za ostatni kwartał. Pełne brzmienie zmian i komentarz do nich znajdą Państwo w dodatku do Mk nr 24/2008 „Przewodnik po zmianach 2008/2009”.

• art. 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

• art. 44 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1432

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA