REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, a nieposiadająca certyfikatu księgowego, będzie mogła usługowo prowadzić księgi rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mam duże wątpliwości dotyczące braku możliwości świadczenia usług prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w sytuacji gdy same nie posiadają certyfikatu księgowego, ale zatrudniają pracownika z odpowiednimi uprawnieniami. W art. 19 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest zapis, że: jeżeli przepisy szczególne nakładają obowiązek posiadania odpowiednich uprawnień zawodowych przy wykonywaniu określonego rodzaju działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest obowiązany zapewnić, aby czynności w ramach działalności gospodarczej były wykonywane bezpośrednio przez osobę legitymującą się posiadaniem takich uprawnień zawodowych. Czy ustawa ta nie ma pierwszeństwa nad rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czy w takim razie nie mógłbym jednak jako osoba fizyczna prowadząca działalność świadczyć te usługi, pod warunkiem zatrudnienia odpowiedniego pracownika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej odsyła do przepisów szczególnych, które (w tym przypadku rozporządzenie Ministra Finansów o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych) wykluczają możliwość prowadzenia usługowo ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne nieposiadające stosownych uprawnień (certyfikatu księgowego). Jednakże planowane zmiany ustawy o rachunkowości (mają wejść w życie od 2008 r.) przewidują już możliwość, by osoby fizyczne jako przedsiębiorcy mogły prowadzić taką działalność, zatrudniając wykwalifikowanego pracownika. Szczegóły - w uzasadnieniu.

10 sierpnia 2014 r. weszła w życie ustawa deregulująca usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Więcej: Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a certyfikat księgowy

UZASADNIENIE

REKLAMA

W chwili obecnej rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (§ 2 ust. 1 pkt 1) zezwala usługowo prowadzić księgi rachunkowe osobom fizycznym tylko w przypadku, gdy posiadają one certyfikat księgowy (lub które nie posiadają takiego certyfikatu, ale są biegłymi rewidentami lub doradcami podatkowymi). Rozporządzenie nie wymienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wśród podmiotów, które mogą prowadzić działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nawet w przypadku, gdy czynności związane z działalnością księgową zostaną powierzone uprawnionym pracownikom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie ma zatem w świetle obecnie obowiązujących przepisów możliwości skorzystania z udogodnienia, którym mogą cieszyć się spółki cywilne czy spółki jawne, zawartego w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Udogodnienie polega na tym, że można wykonywać działalność usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdy czynności związane z działalnością księgową:

• wykonuje co najmniej jeden ze wspólników spółki, uprawniony do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, lub

• zostaną powierzone uprawnionym pracownikom.

Wskazane uregulowania prawne w oczywisty sposób dyskryminują osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (które nie mają certyfikatu księgowego) w stosunku do innych podmiotów gospodarczych. Jest to tym bardziej widoczne, gdy zwróci się uwagę na fakt, że dwie osoby fizyczne (z których żadna nie posiada certyfikatu) mogą zawiązać spółkę cywilną i zatrudniając wykwalifikowanego pracownika, świadczyć usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Sytuacja taka prawdopodobnie zmieni się od 1 stycznia 2008 r. w związku z tym, że trwają prace nad zmianami ustawy o rachunkowości. Jednym z rozpatrywanych obszarów zmian jest wprowadzenie do ustawy o rachunkowości problematyki z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. W projekcie zmian przewiduje się między innymi następujący zapis:

Art. 76a. 1. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, wrozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej

(...)

3. Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2 (czyli usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), mogą wykonywać:

a) przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,

b) pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że według definicji zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (art. 4 ust. 1) przedsiębiorcą jest:

osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Reasumując, według projektu zmian ustawy o rachunkowości z 17 sierpnia 2007 r. będzie istniała możliwość usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne, które nie posiadają certyfikatu księgowego, pod warunkiem że czynności prowadzenia ksiąg powierzą osobom uprawnionym.

• art. 4 i 19 ustawy z 2 kwietnia 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 127, poz. 880; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280

• § 2 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - Dz.U. Nr 120, poz. 1022; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 122, poz. 846

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA