REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, a nieposiadająca certyfikatu księgowego, będzie mogła usługowo prowadzić księgi rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mam duże wątpliwości dotyczące braku możliwości świadczenia usług prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w sytuacji gdy same nie posiadają certyfikatu księgowego, ale zatrudniają pracownika z odpowiednimi uprawnieniami. W art. 19 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest zapis, że: jeżeli przepisy szczególne nakładają obowiązek posiadania odpowiednich uprawnień zawodowych przy wykonywaniu określonego rodzaju działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest obowiązany zapewnić, aby czynności w ramach działalności gospodarczej były wykonywane bezpośrednio przez osobę legitymującą się posiadaniem takich uprawnień zawodowych. Czy ustawa ta nie ma pierwszeństwa nad rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czy w takim razie nie mógłbym jednak jako osoba fizyczna prowadząca działalność świadczyć te usługi, pod warunkiem zatrudnienia odpowiedniego pracownika?

RADA

REKLAMA

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej odsyła do przepisów szczególnych, które (w tym przypadku rozporządzenie Ministra Finansów o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych) wykluczają możliwość prowadzenia usługowo ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne nieposiadające stosownych uprawnień (certyfikatu księgowego). Jednakże planowane zmiany ustawy o rachunkowości (mają wejść w życie od 2008 r.) przewidują już możliwość, by osoby fizyczne jako przedsiębiorcy mogły prowadzić taką działalność, zatrudniając wykwalifikowanego pracownika. Szczegóły - w uzasadnieniu.

10 sierpnia 2014 r. weszła w życie ustawa deregulująca usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Więcej: Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a certyfikat księgowy

UZASADNIENIE

REKLAMA

W chwili obecnej rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (§ 2 ust. 1 pkt 1) zezwala usługowo prowadzić księgi rachunkowe osobom fizycznym tylko w przypadku, gdy posiadają one certyfikat księgowy (lub które nie posiadają takiego certyfikatu, ale są biegłymi rewidentami lub doradcami podatkowymi). Rozporządzenie nie wymienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wśród podmiotów, które mogą prowadzić działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nawet w przypadku, gdy czynności związane z działalnością księgową zostaną powierzone uprawnionym pracownikom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie ma zatem w świetle obecnie obowiązujących przepisów możliwości skorzystania z udogodnienia, którym mogą cieszyć się spółki cywilne czy spółki jawne, zawartego w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Udogodnienie polega na tym, że można wykonywać działalność usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdy czynności związane z działalnością księgową:

• wykonuje co najmniej jeden ze wspólników spółki, uprawniony do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, lub

• zostaną powierzone uprawnionym pracownikom.

REKLAMA

Wskazane uregulowania prawne w oczywisty sposób dyskryminują osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (które nie mają certyfikatu księgowego) w stosunku do innych podmiotów gospodarczych. Jest to tym bardziej widoczne, gdy zwróci się uwagę na fakt, że dwie osoby fizyczne (z których żadna nie posiada certyfikatu) mogą zawiązać spółkę cywilną i zatrudniając wykwalifikowanego pracownika, świadczyć usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Sytuacja taka prawdopodobnie zmieni się od 1 stycznia 2008 r. w związku z tym, że trwają prace nad zmianami ustawy o rachunkowości. Jednym z rozpatrywanych obszarów zmian jest wprowadzenie do ustawy o rachunkowości problematyki z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. W projekcie zmian przewiduje się między innymi następujący zapis:

Art. 76a. 1. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, wrozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej

(...)

3. Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2 (czyli usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), mogą wykonywać:

a) przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,

b) pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że według definicji zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (art. 4 ust. 1) przedsiębiorcą jest:

osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Reasumując, według projektu zmian ustawy o rachunkowości z 17 sierpnia 2007 r. będzie istniała możliwość usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne, które nie posiadają certyfikatu księgowego, pod warunkiem że czynności prowadzenia ksiąg powierzą osobom uprawnionym.

• art. 4 i 19 ustawy z 2 kwietnia 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 127, poz. 880; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280

• § 2 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - Dz.U. Nr 120, poz. 1022; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 122, poz. 846

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA