REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, a nieposiadająca certyfikatu księgowego, będzie mogła usługowo prowadzić księgi rachunkowe

Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mam duże wątpliwości dotyczące braku możliwości świadczenia usług prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w sytuacji gdy same nie posiadają certyfikatu księgowego, ale zatrudniają pracownika z odpowiednimi uprawnieniami. W art. 19 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest zapis, że: jeżeli przepisy szczególne nakładają obowiązek posiadania odpowiednich uprawnień zawodowych przy wykonywaniu określonego rodzaju działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest obowiązany zapewnić, aby czynności w ramach działalności gospodarczej były wykonywane bezpośrednio przez osobę legitymującą się posiadaniem takich uprawnień zawodowych. Czy ustawa ta nie ma pierwszeństwa nad rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czy w takim razie nie mógłbym jednak jako osoba fizyczna prowadząca działalność świadczyć te usługi, pod warunkiem zatrudnienia odpowiedniego pracownika?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej odsyła do przepisów szczególnych, które (w tym przypadku rozporządzenie Ministra Finansów o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych) wykluczają możliwość prowadzenia usługowo ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne nieposiadające stosownych uprawnień (certyfikatu księgowego). Jednakże planowane zmiany ustawy o rachunkowości (mają wejść w życie od 2008 r.) przewidują już możliwość, by osoby fizyczne jako przedsiębiorcy mogły prowadzić taką działalność, zatrudniając wykwalifikowanego pracownika. Szczegóły - w uzasadnieniu.

10 sierpnia 2014 r. weszła w życie ustawa deregulująca usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Więcej: Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a certyfikat księgowy

UZASADNIENIE

W chwili obecnej rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (§ 2 ust. 1 pkt 1) zezwala usługowo prowadzić księgi rachunkowe osobom fizycznym tylko w przypadku, gdy posiadają one certyfikat księgowy (lub które nie posiadają takiego certyfikatu, ale są biegłymi rewidentami lub doradcami podatkowymi). Rozporządzenie nie wymienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wśród podmiotów, które mogą prowadzić działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nawet w przypadku, gdy czynności związane z działalnością księgową zostaną powierzone uprawnionym pracownikom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie ma zatem w świetle obecnie obowiązujących przepisów możliwości skorzystania z udogodnienia, którym mogą cieszyć się spółki cywilne czy spółki jawne, zawartego w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Udogodnienie polega na tym, że można wykonywać działalność usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdy czynności związane z działalnością księgową:

• wykonuje co najmniej jeden ze wspólników spółki, uprawniony do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, lub

• zostaną powierzone uprawnionym pracownikom.

Wskazane uregulowania prawne w oczywisty sposób dyskryminują osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (które nie mają certyfikatu księgowego) w stosunku do innych podmiotów gospodarczych. Jest to tym bardziej widoczne, gdy zwróci się uwagę na fakt, że dwie osoby fizyczne (z których żadna nie posiada certyfikatu) mogą zawiązać spółkę cywilną i zatrudniając wykwalifikowanego pracownika, świadczyć usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Sytuacja taka prawdopodobnie zmieni się od 1 stycznia 2008 r. w związku z tym, że trwają prace nad zmianami ustawy o rachunkowości. Jednym z rozpatrywanych obszarów zmian jest wprowadzenie do ustawy o rachunkowości problematyki z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. W projekcie zmian przewiduje się między innymi następujący zapis:

Art. 76a. 1. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, wrozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej

(...)

3. Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2 (czyli usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), mogą wykonywać:

a) przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,

b) pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że według definicji zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (art. 4 ust. 1) przedsiębiorcą jest:

osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Reasumując, według projektu zmian ustawy o rachunkowości z 17 sierpnia 2007 r. będzie istniała możliwość usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne, które nie posiadają certyfikatu księgowego, pod warunkiem że czynności prowadzenia ksiąg powierzą osobom uprawnionym.

• art. 4 i 19 ustawy z 2 kwietnia 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 127, poz. 880; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280

• § 2 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - Dz.U. Nr 120, poz. 1022; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 122, poz. 846

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA