REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa grupa podatników będzie zobowiązana do ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej

REKLAMA

Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, które wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2007 r.

Nowe regulacje powielają w większości zapisy poprzedniego rozporządzenia. Oznacza to, że podatnicy będą mogli korzystać z dotychczasowych zwolnień. Projektowane przepisy pozbawiają jednak podatników prawa do korzystania z jakiegokolwiek zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży paliw płynnych. Również świadczenie niektórych usług (wymieniono je poniżej) nie będzie korzystało ze zwolnienia. Zwolnienia te nie będą obowiązywać od 1 października 2007 r.

Na podstawie nowych regulacji nadal będą mogli korzystać ze zwolnienia podatnicy:

l u których wielkość obrotów z tytułu działalności, która podlega ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej (sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych), nie przekroczyła w okresie rocznym kwoty 40 000 zł,

l u których wartość sprzedaży towarów i świadczonych usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia, objętych zwolnieniem, w ogólnych obrotach podatnika z tytułu działalności była większa niż 70%,

l u których obrót z tytułu działalności, która podlega ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej, nie przekroczył 20 000 zł w przypadku podatników, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą,

l opłacających zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Nadal utrzymana zostaje zasada wyłączenia ze zwolnienia z ewidencjonowania bez względu na osiągniętą wysokość obrotu podatników kontynuujących po 30 czerwca 2007 r. działalność podlegającą ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej, którzy byli zobowiązani do ewidencjonowania przed tą datą. Rozporządzenie rozszerza wymienione wyłączenia na sprzedaż wszelkiego rodzaju paliw płynnych. Przepis ten będzie obowiązywał od 1 października br. Zmiana ta będzie faktycznie zmianą o charakterze formalnym, gdyż ze względu na poziom osiąganych obrotów w tym sektorze usług obowiązek ewidencjonowania sprzedaży z zastosowaniem kas jest już w zasadzie powszechny.

Podobnie jak w poprzednich rozporządzeniach w sprawie kas rejestrujących, wprowadzane rozporządzeniem zwolnienia nie dotyczą tych podatników, u których już wcześniej wystąpił obowiązek ewidencjonowania, np. tych, których obroty w pierwszym półroczu przekroczyły 40 000 zł lub 20 000 zł.

Od 1 października 2007 r. nie będą korzystać ze zwolnienia następujące usługi:

l wspomagające transport drogowy pozostały, gdzie indziej niesklasyfikowany (PKWiU 63.21.25); dotyczy to np. usług terminali, kontroli natężenia ruchu, badania bezpieczeństwa ruchu - charakter tych usług przesądza, że w większości są to świadczenia na rzecz podmiotów gospodarczych, a nie osób fizycznych, dlatego wykreślenie tych usług ze zwolnień będzie miało bardziej charakter techniczny,

l naukowo-badawcze (PKWiU 73); dotyczy to prac badawczych i rozwojowych we wszystkich dziedzinach,

l w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.30); dotyczy to np. badania składu i właściwości substancji, przeglądów pojazdów mechanicznych, badań związanych z wydawaniem atestów,

l reklamowe, z wyłączeniem usług związanych z organizacją reklamy handlowej i usługowej (PKWiU ex 74.4),

l związane z pakowaniem prezentów, paczek pocztowych i podobnych (PKWiU 74.82.10-00.50),

l związane z poprawą kondycji fizycznej (PKWiU 93.04); dotyczy np. saun, łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, pijalni wód leczniczych, centrów fitness,

l pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 93.05), z wyjątkiem usług wykonywanych przez schroniska dla zwierząt.

Nie oznacza to, że podatnicy, którzy świadczą te usługi, będą zobowiązani wprowadzić kasy rejestrujące. Będą mogli korzystać ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów. Dopiero gdy nie będą mogli korzystać z tych zwolnień, będą zobowiązani do wprowadzenia kas rejestrujących.

Zaraz po ogłoszeniu nowego rozporządzenia w Dzienniku Ustaw rozporządzenie zostanie zamieszczone na naszej stronie internetowej www.bv.infor.pl. Natomiast do następnego numeru zostanie dołączony dodatek zawierający tekst nowego rozporządzenia oraz ujednolicony tekst ustawy o podatku od towarów i usług.

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA