REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania podatku VAT od samochodów

REKLAMA

Sejm przyjął rządową nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług, która zakłada ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów używanych do celów służbowych i prywatnych.

Do 1 kwietnia będzie można odliczyć cały podatek VAT od auta z „kratką”. Posłowie na przegłosowali dzisiaj rządową nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

INFORFK: Zmiany w VAT 2014


Samochód do użytku służbowego i prywatnego


W przypadku użytku mieszanego (służbowego i prywatnego) firma będzie mogła odliczyć połowę podatku VAT. Chodzi o samochody o masie do 3,5 tony czyli auta osobowe z homologacją ciężarową, tak zwane samochody „z kratką”. VAT będzie można odliczyć w odniesieniu do wszystkich poniesionych wydatków (zakup, serwis) z wyjątkiem paliwa. Możliwość odliczenia podatku od paliwa ma wejść w życie od 1 lipca przyszłego roku.

REKLAMA

Podatek będzie można odliczyć w pełni wtedy, gdy auto będzie używane wyłącznie służbowo. W tym celu w urzędzie skarbowym trzeba będzie złożyć odpowiednią informację i prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od początku tego roku można odliczyć pełen VAT od zakupu aut osobowych "z kratką", które uzyskają homologację samochodu ciężarowego. 1 stycznia wygasło unijne pozwolenie na ograniczenia w odliczaniu VAT-u od samochodów osobowych kupowanych przez firmy.

Odliczanie VAT od samochodów - już po dwóch czytaniach w Sejmie


Pogorszenie warunków prowadzenia działalności


Opozycja krytykuje przyjęte rozwiązania. Poseł Twojego Ruchu Łukasz Gibała stwierdził, że polscy przedsiębiorcy będą mieli gorsze warunki prowadzenia działalności gospodarczej niż w innych krajach Unii Europejskiej. Poseł Twojego Ruchu powołał się na przykład Niemiec, gdzie przedsiębiorcy mogą odliczyć 100 procent podatku VAT od zakupu samochodów, części do auta oraz paliwa. W Polsce natomiast, zdaniem Łukasza Gibały, będzie dominować 50-procentowe odliczenie podatku od zakupu auta, części do niego, a do 2016 roku zerowe odliczenie podatku od zakupu paliwa.

Przedstawiciel Sojuszu Lewicy Demokratycznej Ryszard Zbrzyzny stwierdził natomiast, że rząd łata budżet kosztem polskich przedsiębiorców. Według jego szacunków w tym i przyszłym roku budżet państwa zyska na nowych przepisach około 2 miliardów złotych.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Swojego projektu bronił rząd. Wiceminister finansów Janusz Cichoń podkreślił w sejmie, że nowe rozwiązania pomogą w prowadzeniu firm. Jak informuje przedstawiciel MF w porównaniu do ubiegłego roku wejście w życie nowych rozwiązań przyniesie straty dla budżetu. W tym roku będzie to 939 milionów złotych, w roku 2015 straty wyniosą 1 miliard 376 milionów złotych, a w roku 2016 będzie to 2 miliardy 601 milionów złotych. Janusz Cichoń podkreślił, że te pieniądze pozostaną w kieszeniach przedsiębiorców.

Przedstawiciel resortu finansów dodał, że w innych krajach wspólnoty obowiązują jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące odliczania podatku VAT od służbowych samochodów. Całkowity zakaz odliczania takiego podatku obowiązuje w 13 krajach UE, częściowy zakaz obowiązuje w 6 krajach wspólnoty, w tym w Polsce.

Dzisiejsze zmiany nie powinny wpłynąć na branże samochodową. Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś w rozmowie z IAR podkreślił, że poziom odliczenia zostaje podobny do tego sprzed 1 stycznia tego roku. Duże i korzystne zmiany dla rynku motoryzacyjnego mogłyby nastąpić jedynie w przypadku 100 procentowego odliczenia podatku VAT, także w przypadku użytkowania mieszanego (służbowego i prywatnego).

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Przedstawiciel branży samochodowej żałuje, że w użytku mieszanym przedsiębiorcy będą mogli odliczyć jedynie połowę podatku VAT. Jakub Faryś podkreśla, że samochody firmowe w większości używane są do celów służbowych częściej niż w połowie przypadków. To oznacza, że poziom odliczenia także powinien być wyższy.

Jak podkreślił rozmówca IAR, branża motoryzacyjna znajduje się w kiepskiej kondycji. PZPM szacuje, że ubiegłoroczna sprzedaż nowych aut była na poziomie około 260 tysięcy sztuk.
Za projektem głosowało 230 posłów, przeciw było 199. Nikt nie wstrzymał się od głosu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA