REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo rozliczać reklamacje w kasie fiskalnej

REKLAMA

Brak szczególnych regulacji VAT nie pozbawia podatnika prawa do korekty obrotu zaewidencjonowanego w kasie rejestrującej. W praktyce prowadzona jest tzw. ewidencja korekt poza kasą.

W przepisach dotyczących podatku od towarów i usług nie ma szczegółowych unormowań dotyczących sposobu dokonywania korekty obrotu zaewidencjonowanego w kasie rejestrującej. Efektem tej sytuacji nie może jednak być wyłączenie prawa podatnika do dokonywania korekty. Jest to tym bardziej istotne, że konieczność jej dokonania może wynikać nie tylko z pomyłek, ale również z tytułu zwrotu towaru czy uwzględnionych reklamacji. Zwłaszcza że potrzeba korekty wynika z obowiązków, które nakładają na sprzedawcę same przepisy. Wymagają one odpowiedniego udokumentowania uznanego zwrotu z tytułu przyjętej reklamacji.

Zmniejszenie obrotu

Obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o ocenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonania korekt faktur.

Pamięć fiskalna

Konstrukcja kasy fiskalnej nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej. Jakiekolwiek zmiany w informacjach zapisanych w kasie fiskalnej są możliwe tylko przed wydrukowaniem paragonu fiskalnego. W związku z tego typu ograniczeniami korekta musi być dokonana za pomocą innych urządzeń księgowych. Jednak również w tym przypadku przepisy nie zawierają żadnych wskazówek co do tego, jakie dokumenty należy w takiej sytuacji sporządzić.

Ministerstwo Fi- nansów wskazuje co prawda, że należy prowadzić tzw. ewidencję korekt, gdzie powinno się zapisywać wszelkie zdarzenia związane z korektą obrotu. Dotyczy to w szczególności błędów kasjera, udzielonych rabatów czy zwrotów towarów (por. pismo MF z 10 stycznia 1994 r., nr PP7-7253/010/94). Wskazuje się przy tym, że tego rodzaju ewidencję można prowadzić w dowolnej formie. Powinna ona jednak zawierać co najmniej nazwisko (nazwę) podatnika, jego adres (siedzibę) oraz adres punktu sprzedaży, NIP, logo i numer kasy fiskalnej, numer paragonu, który podlega korekcie, nazwę towaru, przyczynę dokonania korekty wraz z datą jej dokonania, poprzednią wartość sprzedaży, stawki i kwoty podatku, aktualną (po korekcie) wartość sprzedaży, stawki i kwoty podatku. Warto jednocześnie pamiętać o tym, by otrzymać od klienta oryginał paragonu fiskalnego, ponieważ zdaniem organów podatkowych dopiero wtedy można mówić o tym, że faktycznie miała miejsce korekta sprzedaży.

Ważne
Ewidencja korekt poza kasą powinna pozwalać na ustalenie zarówno przyczyny korekty, jak i prawidłowej wysokości obrotu oraz podatku należnego

Zwrot towaru

Z kolei w przypadku korekty zwiększającej sprzedaż wydaje się, że powinno nastąpić zaewidencjonowanie tej różnicy w kasie fiskalnej. Jeżeli jednak sprzedawca wcześniej wystawi fakturę korygującą, to aby uniknąć podwójnego opodatkowania sprzedaży, po wprowadzeniu kwoty zwiększającej wartość sprzedaży do kasy należy oryginał paragonu podpiąć pod kopię faktury. W praktyce, zwłaszcza w sytuacji gdy dochodzi do zwrotu wadliwego towaru, często ponownie ewidencjonuje się w kasie sprzedaż towaru wydanego w zastępstwie towaru dotkniętego wadą. Wówczas oryginał paragonu dokumentujący sprzedaż pierwotną należy załączyć wraz z opisem do zeszytu korekt. Jednak nie można wykluczyć możliwości dowodzenia zwrotu towaru także w inny sposób, kiedy podatnik nie dysponuje oryginałem paragonu.

Na wypadek sporu, zwłaszcza w przypadku kontroli, warto opisać swój przypadek również w ewidencji korekt, chociaż wydaje się, że przy korekcie zwiększającej wartość sprzedaży nie ma podstaw do zarzutu uszczuplenia wartości podatku należnego.

OPINIA
Marcin S. Tofel
prawnik w kancelarii Salans
Obowiązujące przepisy w zakresie VAT nie regulują kwestii korekt obrotów zaewidencjonowanych za pomocą kasy rejestrującej. Jednocześnie konstrukcja kasy fiskalnej umożliwia korektę obrotu jedynie przed wydrukowaniem paragonu, a więc przed zapisaniem danych w pamięci kasy. Brak szczególnych regulacji nie pozbawia jednak podatnika prawa do korekty obrotów spowodowanych czy to pomyłką, czy też wynikających z dokonanych przez klientów zwrotów zakupionych uprzednio towarów. W praktyce przyjęło się prowadzenie tzw. ewidencji korekt poza kasą. Ponadto należy zaznaczyć, że posiadanie paragonu nie jest jedynym dokumentem uzasadniającym korektę rozliczeń podatkowych. Wydaje się bowiem, że dowodzenie błędu lub zwrotu towaru może nastąpić również w inny sposób, np. poprzez należycie prowadzoną ewidencję korekt, szczegółowe wyjaśnienia podatnika

Edyta Wereszczyńska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA