REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bronić się przed egzekucją zaległości podatkowej

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Nieuiszczenie podatku w terminie grozi wszczęciem egzekucji administracyjnej i przymusowym uregulowaniem należności. Podatnik ma jednak kilka możliwości obrony przed egzekucją.


Fiskus nie zapomina o niezapłaconym podatku. Jeśli podatnik nie realizuje w terminie swojego zobowiązania, dochodzi do powstania zaległości podatkowej. Za zaległość podatkową uważa się nie tylko niezapłacony podatek, ale również niezapłaconą w terminie płatności zaliczkę na podatek lub ratę podatku. Niedotrzymanie terminu wykonania zobowiązania podatkowego powoduje powstanie zaległości podatkowej niezależnie od przyczyn takiego opóźnienia. Zaległość podatkowa skutkuje nie tylko naliczaniem odsetek. Jedną z najważniejszych konsekwencji jej powstania jest możliwość prowadzenia egzekucji administracyjnej, której celem jest doprowadzenie do przymusowego ściągnięcia od dłużnika zaległości podatkowych.


W praktyce zdarza się jednak, że postępowanie egzekucyjne zostało wszczęte przeciwko podatnikowi bezpodstawnie lub w trakcie jego trwania pojawiają się okoliczności wyłączające możliwość jego dalszego prowadzenia. Dlatego przepisy przewidują określone sposoby obrony podatnika przed egzekucją administracyjną.


Konieczne pouczenie


Możliwość prowadzenia egzekucji dotyczy zobowiązania podatkowego powstałego w wyniku doręczenia decyzji ustalającej jego wysokość, a także powstającego z mocy prawa. W tym ostatnim przypadku przepisy zezwalają na prowadzenie egzekucji administracyjnej z deklaracji lub zeznania złożonego przez podatnika lub płatnika, ale pod warunkiem, że w deklaracji lub w zeznaniu zostało zamieszczone pouczenie, że stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, a wierzyciel przez wszczęciem postępowania egzekucyjnego przesłał dłużnikowi pisemne upomnienie zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego.


Zarzuty w sprawie


Egzekucja administracyjna wszczynana jest na wniosek wierzyciela i na podstawie wystawionego przez niego tytułu wykonawczego. Wszczęcie egzekucji administracyjnej następuje z chwilą doręczenia odpisu tytułu wykonawczego. W przypadku zobowiązań podatkowych wierzycielem pozostaje organ podatkowy.

Podatnik może w ciągu siedmiu dni, licząc od dnia, w którym został mu doręczony tytuł wykonawczy, wnieść zarzuty w sprawie prowadzenia egzekucji do naczelnika urzędu skarbowego. Zarzuty są zatem podstawowym środkiem obrony w początkowej fazie postępowania. Podatnik ma niewiele czasu na ich zgłoszenie, a zarzuty wniesione po upływie siedmiodniowego terminu nie podlegają rozpatrzeniu, chyba że organ egzekucyjny uwzględni wniosek zobowiązanego o przywrócenie terminu do ich zgłoszenia. Przepisy przewidują liczne przesłanki, które mogą być podstawą zarzutu. Są to:


- wykonanie lub umorzenie w całości albo w części, przedawnienie, wygaśnięcie albo nieistnienie obowiązku,

- odroczenie terminu wykonania albo brak wymagalności obowiązku z innego powodu, rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnej,

- określenie egzekwowanego obowiązku niezgodnie z treścią obowiązku wynikającego z orzeczenia,


- błąd co do osoby zobowiązanego,


- niedopuszczalność egzekucji administracyjnej lub zastosowanego środka egzekucyjnego,


- brak uprzedniego doręczenia zobowiązanemu upomnienia,


- zastosowanie zbyt uciążliwego środka egzekucyjnego,

- prowadzenie egzekucji przez niewłaściwy organ egzekucyjny,


- niedopełnienie wymogów formalnych przewidzianych dla tytułu wykonawczego.


Jeśli wniesione przez podatnika zarzuty okażą się uzasadnione, postępowanie egzekucyjne zostaje umorzone. Niestety, co do zasady wniesienie przez zobowiązanego zarzutu w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego nie wstrzymuje tego postępowania. W praktyce oznacza to, że organ w dalszym ciągu będzie mógł prowadzić egzekucję. W uzasadnionych przypadkach organ egzekucyjny może jednak wstrzymać postępowanie egzekucyjne lub niektóre czynności egzekucyjne do czasu rozpatrzenia zarzutu.


Przedstawienie dowodów


W dalszej fazie postępowania podatnik może bronić się przed egzekucją, przedstawiając dowody potwierdzające wykonanie, umorzenie, wygaśnięcie lub nieistnienie obowiązku, odroczenie terminu wykonania obowiązku, rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych, albo gdy zachodzi błąd co do osoby zobowiązanego. W takiej sytuacji organ egzekucyjny i egzekutor są zobowiązani odstąpić od czynności egzekucyjnych.


Gdy egzekucja administracyjna została skierowana do składnika majątkowego nienależącego do zobowiązanego, podmiot, który rości sobie prawo do tej rzeczy lub prawa majątkowego może wystąpić do organu egzekucyjnego w ciągu 14 dni od dnia uzyskania wiadomości o czynności egzekucyjnej o wyłączenie go spod egzekucji. W tym celu musi przedstawić dowody na poparcie tego żądania.


Zobowiązanemu przysługuje także skarga na czynności egzekucyjne organu egzekucyjnego i egzekutora. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu egzekucyjnego w terminie 14 dni od dnia dokonania zakwestionowanej czynności egzekucyjnej. Postanowienie w spra- wie skargi wydaje organ nadzoru. Na postanowienie o oddaleniu skargi przysługuje zażalenie. W toku postępowania egzekucyjnego organ egzekucyjny wydaje postanowienia, na które przysługuje zażalenie, jeżeli odpowiednie przepisy tak stanowią.


Umorzenie egzekucji


Jeśli postępowanie egzekucyjne słusznie zostało wszczęte w stosunku do podatnika, ale w trakcie jego prowadzenia wystąpiły okoliczności, które wyłączają dalsze prowadzenie egzekucji, podatnik może złożyć wniosek o zawieszenie postępowania. Chodzi tu o sytuacje, w których podatnikowi udało się uzyskać decyzję w sprawie wstrzymania wykonania, odroczenia terminu wykonania obowiązku albo rozłożenia na raty spłaty należności pieniężnej.

Podatnik może także wystąpić z wnioskiem o umorzenie postępowania, np. w sytuacji wydania decyzji dotyczącej umorzenia należności objętej postępowaniem egzekucyjnym. W takich przypadkach podatnik nie musi czekać aż urząd skarbowy, w zależności od okoliczności, zawiesi lub umorzy egzekucję, i sam wystąpić z taką inicjatywą. Nie jest przy tym związany żadnymi ustawowymi terminami na złożenie stosownego wniosku.


JAKIE ŚRODKI EGZEKUCYJNE STOSUJE ORGAN


W postępowaniu egzekucyjnym dotyczącym należności podatkowych mogą być zastosowane określone środki egzekucyjne, m.in.:


- egzekucja z pieniędzy,


- z wynagrodzenia za pracę,


- ze świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego oraz ubezpieczenia społecznego,


- z rachunków bankowych,


- innych wierzytelności pieniężnych.


Organ egzekucyjny stosuje środki egzekucyjne, które prowadzą bezpośrednio do wykonania obowiązku, a spośród kilku takich środków - środki najmniej uciążliwe dla zobowiązanego.


KIEDY MOŻLIWA JEST EGZEKUCJA ZALEGŁOŚCI PODATKOWEJ


Możliwość prowadzenia egzekucji zobowiązania podatkowego powstałego z mocy prawa uzależniona jest od zamieszczenia w deklaracji lub zeznaniu pouczenia, że stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Konieczne jest również uprzednie doręczenie zobowiązanemu upomnienia.


Magdalena Majkowska

magdalena.majkowska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 3a, 33, 38, 45, 54, 56, 59 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 229, poz. 1954 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA