REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnice zawodowe doradców podatkowych będą chronione

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tajemnice zawodowe doradców podatkowych powinny być chronione tak samo jak tajemnice adwokatów, notariuszy czy dziennikarzy - zdecydowali posłowie podkomisji finansów publicznych.

Podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym. Przewiduje on m.in., że doradcy podatkowi będą mogli prowadzić działalność gospodarczą oraz reklamować swoje usługi. Ponieważ marszałek Sejmu zdecydował, że sprawozdanie z prac komisji ma być gotowe najpóźniej 23 kwietnia, po pierwszym czytaniu projekt od razu skierowano na posiedzenie specjalnie powołanej podkomisji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podkomisja zdecydowała o wprowadzeniu do niego kilku poprawek. Najważniejsza z nich, przygotowana przez Stanisława Steca z Lewicy, wprowadza zmianę w Kodeksie postępowania karnego. Zakłada ona, że tajemnica zawodowa doradców podatkowych będzie tak samo chroniona jak tajemnica np. adwokatów, radców prawnych, notariuszy czy dziennikarzy.

Zgodnie z propozycją Steca, doradca podatkowy będzie mógł być przesłuchiwany "co do faktów objętych tajemnicą zawodową, tylko wtedy, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie innego dowodu".

O zezwoleniu na przesłuchanie doradcy będzie decydował sąd na wniosek prokuratora. Na postanowienie sądu będzie można złożyć zażalenie.

REKLAMA

"Projekt przygotowany przez resort finansów zawierał taki zapis, jednak wersja, którą przyjęła Rada Ministrów, już go nie miała" - zwrócił uwagę Stec.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem obecnego na posiedzeniu podkomisji Sławomira Sadochy z Krajowej Izby Doradców Podatkowych zrównanie tajemnicy doradców z innymi zawodami zaufania publicznego jest konieczne. "Aby ochrona tajemnicy doradców nie była iluzoryczna, zasady zwalniania z jej zachowania muszą być takie same" - powiedział.

Sadocha wyjaśnił, że brak takiej ochrony powoduje m.in. problemy doradców podatkowych działających w spółkach z adwokatami czy radcami prawnymi. Co ostatni nie chcą dzielić się z doradcami informacjami na temat swoich klientów w obawie o to, że dane te nie są dostatecznie chronione.

"Prokurator może doradcę bez trudu "zmusić do mówienia" o swoim kliencie. Jedynym wyjściem dla doradcy podatkowego jest w takiej sytuacji zasłanianie się niepamięcią" - zwrócił uwagę Jacek Pawlik ze Stowarzyszenia Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych, Prawników i Ekonomistów Libertas.

Jak poinformował obecny na posiedzeniu wiceminister finansów Maciej Grabowski, projekt nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym ma wdrożyć do polskiego prawa przepisy tzw. wspólnotowej dyrektywy usługowej. Ogranicza ona bariery w podejmowaniu i prowadzeniu działalności usługowej przez doradców podatkowych. Zmiany dotyczą też wykonywania zawodu doradcy podatkowego oraz funkcjonowania Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego.

Zgodnie z nowymi przepisami, zniesiony ma być zakaz prowadzenia działalności gospodarczej przez doradców podatkowych wykonujących ten zawód. Doradca będzie mógł prowadzić działalność, jeśli nie będzie ona naruszać zasad etyki zawodowej oraz powodować konfliktu interesu.

Rząd zaproponował też likwidację zakazu reklamy usług z zakresu doradztwa podatkowego. Zwiększone zostaną kompetencje doradców podatkowych. Będą oni mogli prowadzić nie tylko sprawy dotyczące obowiązków podatkowych, ale także celnych i z zakresu egzekucji administracyjnej.

"Dzięki temu doradcy podatkowi będą mogli świadczyć wszechstronną obsługę swoich klientów" - powiedział wiceminister.

Doradcy podatkowi będą musieli - pod groźbą zakazu świadczenia usług - wykupić ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaną działalnością. Projekt wprowadza możliwość porównywania umów OC zawieranych w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Jeśli ubezpieczenie posiadane przez doradcę nie będzie równoważne z ubezpieczeniem zawieranym w innym kraju członkowskim, w którym prowadzi on już działalność usługową, to będzie musiał zawrzeć umowę uzupełniającą ubezpieczenie.

Zmiany miałyby wejść w życie po 30 dniach od daty ogłoszenia.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA