REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezbędne informacje dotyczące wyborów prezydenckich przed ich II turą

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli w związku z obecnie trwającą sytuacją polityczną w Polsce zadają sobie Państwo pytania: w jakim celu organizowana jest II tura wyborów oraz jakie są uprawnienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zapraszamy do zapoznania się z naszym poniższym memorandum, w którym znajdą się odpowiedzi na nurtujące Państwa pytania.

REKLAMA

Pierwsza tura wyborów prezydenckich została już rozstrzygnięta. Zgodnie z oficjalnymi wynikami ogłoszonymi przez Państwową Komisję Wyborczą dwa najlepsze wyniki uzyskali Panowie: Bronisław Komorowski (41,54% głosów) i Jarosław Kaczyński (36,46% głosów). Można zadać więc pytanie: dlaczego organizowana jest druga, kosztowna tura wyborów prezydenckich, skoro na podstawie wyników pierwszej tury można byłoby bez problemu wskazać kandydata obdarzonego największym poparciem wyborców?

REKLAMA

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (dalej „Konstytucja”) wymaga aby na prezydenta wybrany został kandydat, który otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. Takie rozwiązanie zapobiega możliwej teoretycznie sytuacji, gdy głosy w pierwszej turze wyborów zostają rozproszone pomiędzy bardzo wielu kandydatów i na prezydenta zostaje wybrana osoba z poparciem zaledwie kilkunastu procent głosujących.

Zdobycie więcej niż połowy głosów w I turze, przy udziale wielu kandydatów jest zadaniem trudnym. Od czasu wprowadzenia w Polsce powszechnych wyborów prezydenckich w 1990 roku udało się to tylko raz, w 2000 roku - Aleksandrowi Kwaśniewskiemu.

REKLAMA

Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska w pierwszej turze więcej niż 50% ważnie oddanych głosów, w ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali kolejno największą liczbę głosów. Jeżeli którykolwiek z tych dwóch kandydatów wycofa zgodę na kandydowanie, utraci prawo wyborcze lub umrze, w jego miejsce do wyborów w ponownym głosowaniu dopuszcza się kandydata, który otrzymał kolejno największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przy tym dodać, że zasady głosowania w drugiej turze, w tym głosowania poza miejscem zameldowania, o czym pisaliśmy w poprzednich publikacjach dotyczących wyborów prezydenckich pozostają niezmienne. W związku z tym osoby, które 4 lipca będą na urlopie w górach czy nad morzem, mogą również oddać głos w wyborach! Wystarczy co najmniej na dwa dni przed drugą turą wyborów wystąpić do gminy właściwej ze względu na miejsce zameldowania o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania. Takie zaświadczenie, co również warto przypomnieć, uprawnia do głosowania w dowolnym miejscu w Polsce oraz za granicą. Jeżeli już jesteśmy w trakcie urlopu lub wyjazdu i nie wrócimy do 4 lipca, to również istnieje jeszcze szansa, aby wziąć udział w wyborach - możemy dopisać się do spisu wyborców w kraju, za granią oraz na polskich statkach morskich! W tym celu również musimy złożyć wniosek w urzędzie gminy, na obszarze której czasowo przebywamy najpóźniej w 10tym dniu przed dniem wyborów, tj. do dnia 24 czerwca 2010 r.

 

Wniosek o wpisanie do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym za granicą lub na statku morskim składa się najpóźniej w 3-cim dniu przed dniem wyborów, tj. do dnia 1 lipca 2010 r.

W rezultacie po przeprowadzeniu kosztownych wyborów, zazwyczaj w dwóch turach, z zachowaniem wszelkich przewidzianych przez Konstytucję zasad, polski prezydent uzyskuje silny mandat do sprawowania władzy w porównaniu np. z Łotwą, Czechami, Węgrami, czy Estonią, gdzie wybór prezydenta jest dokonywany przez parlament.

Warto jednak dodać, że realne uprawnienia tak silnie umocowanego polskiego prezydenta są ograniczone. Do zakresu jego kompetencji należy np. nadawanie orderów i odznaczeń, stosowanie prawa łaski, wystąpienie z orędziem do Sejmu lub Senatu, zwoływanie Rady Gabinetowej, której nie przysługują kompetencje Rady Ministrów, pomimo, iż w jej skład wchodzi Rada Ministrów. Do istotniejszych uprawnień głowy państwa należy prawo odmowy podpisania ustawy uchwalonej przez Sejm i przekazanie jej Sejmowi do ponownego rozpatrzenia (tzw. weto), wystąpienie z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją, powoływanie członków niektórych organów, czy też w określonych przypadkach skracanie kadencji Sejmu.

Tak więc pomimo, iż uwaga mediów skupiona jest obecnie na przebiegu kampanii wyborczej przed II turą wyborów prezydenckich, należy zachować rozsądną ocenę wpływu wyników tych wyborów na nasze życie. Jeżeli przedstawiane deklaracje programowe kandydatów przełożą się na konkretne ustawy, to tylko ze względu na fakt, iż obydwaj kandydaci, wywodzą się z dużych ugrupowań parlamentarnych. Z drugiej strony niezależnie od ściśle prawnych kompetencji, prezydent może być pewnym symbolem jednoczącym społeczeństwo wokół wspólnych wartości. Zgodnie z Konstytucją prezydent jest przecież „najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej i gwarantem ciągłości władzy państwowej”. Nie rezygnujmy więc z przysługującego nam uprawnienia do jego wyboru!


M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA