REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezbędne informacje dotyczące wyborów prezydenckich przed ich II turą

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli w związku z obecnie trwającą sytuacją polityczną w Polsce zadają sobie Państwo pytania: w jakim celu organizowana jest II tura wyborów oraz jakie są uprawnienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zapraszamy do zapoznania się z naszym poniższym memorandum, w którym znajdą się odpowiedzi na nurtujące Państwa pytania.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Pierwsza tura wyborów prezydenckich została już rozstrzygnięta. Zgodnie z oficjalnymi wynikami ogłoszonymi przez Państwową Komisję Wyborczą dwa najlepsze wyniki uzyskali Panowie: Bronisław Komorowski (41,54% głosów) i Jarosław Kaczyński (36,46% głosów). Można zadać więc pytanie: dlaczego organizowana jest druga, kosztowna tura wyborów prezydenckich, skoro na podstawie wyników pierwszej tury można byłoby bez problemu wskazać kandydata obdarzonego największym poparciem wyborców?

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (dalej „Konstytucja”) wymaga aby na prezydenta wybrany został kandydat, który otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. Takie rozwiązanie zapobiega możliwej teoretycznie sytuacji, gdy głosy w pierwszej turze wyborów zostają rozproszone pomiędzy bardzo wielu kandydatów i na prezydenta zostaje wybrana osoba z poparciem zaledwie kilkunastu procent głosujących.

Zdobycie więcej niż połowy głosów w I turze, przy udziale wielu kandydatów jest zadaniem trudnym. Od czasu wprowadzenia w Polsce powszechnych wyborów prezydenckich w 1990 roku udało się to tylko raz, w 2000 roku - Aleksandrowi Kwaśniewskiemu.

REKLAMA

Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska w pierwszej turze więcej niż 50% ważnie oddanych głosów, w ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali kolejno największą liczbę głosów. Jeżeli którykolwiek z tych dwóch kandydatów wycofa zgodę na kandydowanie, utraci prawo wyborcze lub umrze, w jego miejsce do wyborów w ponownym głosowaniu dopuszcza się kandydata, który otrzymał kolejno największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przy tym dodać, że zasady głosowania w drugiej turze, w tym głosowania poza miejscem zameldowania, o czym pisaliśmy w poprzednich publikacjach dotyczących wyborów prezydenckich pozostają niezmienne. W związku z tym osoby, które 4 lipca będą na urlopie w górach czy nad morzem, mogą również oddać głos w wyborach! Wystarczy co najmniej na dwa dni przed drugą turą wyborów wystąpić do gminy właściwej ze względu na miejsce zameldowania o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania. Takie zaświadczenie, co również warto przypomnieć, uprawnia do głosowania w dowolnym miejscu w Polsce oraz za granicą. Jeżeli już jesteśmy w trakcie urlopu lub wyjazdu i nie wrócimy do 4 lipca, to również istnieje jeszcze szansa, aby wziąć udział w wyborach - możemy dopisać się do spisu wyborców w kraju, za granią oraz na polskich statkach morskich! W tym celu również musimy złożyć wniosek w urzędzie gminy, na obszarze której czasowo przebywamy najpóźniej w 10tym dniu przed dniem wyborów, tj. do dnia 24 czerwca 2010 r.

 

Wniosek o wpisanie do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym za granicą lub na statku morskim składa się najpóźniej w 3-cim dniu przed dniem wyborów, tj. do dnia 1 lipca 2010 r.

W rezultacie po przeprowadzeniu kosztownych wyborów, zazwyczaj w dwóch turach, z zachowaniem wszelkich przewidzianych przez Konstytucję zasad, polski prezydent uzyskuje silny mandat do sprawowania władzy w porównaniu np. z Łotwą, Czechami, Węgrami, czy Estonią, gdzie wybór prezydenta jest dokonywany przez parlament.

Warto jednak dodać, że realne uprawnienia tak silnie umocowanego polskiego prezydenta są ograniczone. Do zakresu jego kompetencji należy np. nadawanie orderów i odznaczeń, stosowanie prawa łaski, wystąpienie z orędziem do Sejmu lub Senatu, zwoływanie Rady Gabinetowej, której nie przysługują kompetencje Rady Ministrów, pomimo, iż w jej skład wchodzi Rada Ministrów. Do istotniejszych uprawnień głowy państwa należy prawo odmowy podpisania ustawy uchwalonej przez Sejm i przekazanie jej Sejmowi do ponownego rozpatrzenia (tzw. weto), wystąpienie z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją, powoływanie członków niektórych organów, czy też w określonych przypadkach skracanie kadencji Sejmu.

Tak więc pomimo, iż uwaga mediów skupiona jest obecnie na przebiegu kampanii wyborczej przed II turą wyborów prezydenckich, należy zachować rozsądną ocenę wpływu wyników tych wyborów na nasze życie. Jeżeli przedstawiane deklaracje programowe kandydatów przełożą się na konkretne ustawy, to tylko ze względu na fakt, iż obydwaj kandydaci, wywodzą się z dużych ugrupowań parlamentarnych. Z drugiej strony niezależnie od ściśle prawnych kompetencji, prezydent może być pewnym symbolem jednoczącym społeczeństwo wokół wspólnych wartości. Zgodnie z Konstytucją prezydent jest przecież „najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej i gwarantem ciągłości władzy państwowej”. Nie rezygnujmy więc z przysługującego nam uprawnienia do jego wyboru!


M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

REKLAMA

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA