REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżety samorządów zasilane częścią wpływów z VAT

REKLAMA

"Janosikowe" nie większe niż 30 proc. dochodów województwa, budżety samorządów zasilane częścią wpływów z VAT - takie zmiany proponuje komisja dialogu społecznego przy wojewodzie mazowieckim. MF uważa, że sprawą powinna zająć się komisja wspólna rządu i samorządu.

Rzeczniczka prasowa wojewody mazowieckiego Ivetta Biały poinformowała w środę, że opinia Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego (WKDS) w tej sprawie została przesłana do Kancelarii Premiera, Ministerstwa Finansów, Sejmu i Komisji Trójstronnej.

REKLAMA

REKLAMA

"Janosikowe" to subwencja wyrównawcza, płacona przez najbogatsze samorządy na rzecz pozostałych. Jej wysokość zależy od dochodów z CIT - podatku wrażliwego na koniunkturę gospodarczą.

"Zmiany w systemie naliczania subwencji oraz rozszerzenie katalogu źródeł dochodów województw pozwolą uniknąć sytuacji, w jakiej znalazło się obecnie Mazowieckie. Do budżetu państwa przekaże ono 70 proc. swoich dochodów (940 mln zł), co spowoduje, że będzie miało najniższy dochód na jednego mieszkańca w Polsce. Tymczasem w województwie jest aż sto - najwięcej w Polsce - gmin zaliczanych do najuboższych" - informują służby prasowe wojewody mazowieckiego.

Wskazano, że z powodu wysokości "janosikowego" samorząd województwa musiał zrezygnować z wielu ważnych inwestycji i zwiększyć zadłużenie.

REKLAMA

Biały dodała, że proponowane przez WKDS zmiany zostały zainicjowane przez pracodawców działających w województwie mazowieckim. Obawiają się oni, że wstrzymanie inwestycji uderzy zwłaszcza w małe i średnie przedsiębiorstwa oraz w organizacje, korzystające z funduszy samorządowych i unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Chcemy, żeby więcej naszych podatków zostawało w regionie. Są potrzebne gminom, w których bezrobocie jest najwyższe, a poziom życia najniższy w kraju" - powiedział cytowany w komunikacie wiceprzewodniczący WKDS, honorowy prezes Związku Pracodawców Warszawy i Mazowsza, Andrzej Stępniewski.

Zgodnie z obecnymi przepisami województwo, którego dochody podatkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca przekroczą średnią krajową o 110 proc., musi oddać do budżetu państwa 80 proc. nadwyżki. Jeśli dochody przekroczą 170 proc. średniej krajowej - atak dzieje się na Mazowszu - do budżetu oddać trzeba 95 proc. nadwyżki.

"Ministerstwo Finansów przygotowało propozycje zmiany zasad naliczania wpłat jednostek samorządu terytorialnego - po pięć wariantów dla gmin, powiatów i województw. Jednak strona samorządowa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, po zapoznaniu się nimi, nie opowiedziała się za żadnym z nich, ponieważ nie uzgodniła wspólnego stanowiska" - poinformowała rzeczniczka prasowa resortu finansów Magdalena Kobos.

 

"Inicjatywa Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego wpisuje się w debatę na temat janosikowego i powinna być przedmiotem obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego tak, aby każde rozwiązanie w zakresie finansów samorządów było budowane w oparciu o kompromis" - dodała.

Przypomniała, że uchwalona przez Sejm tzw. ustawa okołobudżetowa podwyższa o 10 pkt. proc. progi dochodów podatkowych na mieszkańca, po przekroczeniu których dane województwo dokonuje wpłat do budżetu państwa. Zmiana spowoduje zmniejszenie wpłat województw o ponad 177 mln zł z ok. 805 mln do ok. 627 mln zł. O tę samą kwotę będzie mniejsza kwota przeznaczona na część regionalną subwencji ogólnej dla województw.

"Problematyka wpłaty jednostek samorządu terytorialnego będzie w dalszym ciągu przedmiotem analiz Ministerstwa Finansów" - podsumowała Kobos.

W lutym 2010 r. marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją przepisów dotyczących "janosikowego". Argumentuje w nim, że zarówno Konstytucja, jak i Europejska Karta Samorządu Lokalnego, gwarantują prawo do samodzielnego kształtowania polityki finansowej regionu.

Wojewódzka Komisja Dialogu Społecznego jest instytucją działającą przy wojewodzie. Zajmuje się rozwiązywaniem konfliktów i problemów społecznych w województwie, godząc cele pracobiorców, pracodawców z interesem publicznym. W jej skład wchodzą m.in. przedstawiciele organizacji pracodawców, związków zawodowych oraz samorządu.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA