REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rządowy plan oszczędności; podatek dla firm bez zmian

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rząd Irlandii ogłosił 4-letni plan rygorystycznych oszczędności budżetowych, które mają pomóc przezwyciężyć kryzys. Cięcia wydatków i podwyżki podatków przyniosą 15 mld euro. Zachowana zostanie niska stawka (12,5 proc.) podatku dochodowego dla firm.

Irlandzki plan oszczędności, który ma zapewnić redukcję deficytu poniżej 3 proc. do 2014 roku, został dobrze przyjęty przez Brukselę. "Ten czteroletni plan jest ważnym wkładem w stabilizację irlandzkich finansów publicznych" - powiedział komisarz ds. walutowych Olli Rehn. Jak dodał, "plan stanowi solidną podstawę" do negocjacji w sprawie polityki fiskalnej i reform strukturalnych w ramach międzynarodowej pomocy finansowej, o którą Irlandia zwróciła się do UE i MFW.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Plan przewiduje m.in. redukcję zatrudnienia w sektorze publicznym, cięcia nakładów na opiekę społeczną, redukcję minimalnej stawki wynagrodzenia za pracę o 1 euro - do 7,65 euro za godzinę -oraz podwyżkę podstawowej stawki VAT z 21 proc. do 22 proc. w 2013 roku i do 23 proc. w 2014 roku.

Rząd podkreśla, że zachowa rekordowo niską (12,5 proc.) stawkę podatku dochodowego dla firm, uważaną przez inne państwa za przejaw nieuczciwej konkurencji. Podwojona zostanie jednak stawka pobieranej od biznesu opłaty za emisję CO2 - do 30 euro za tonę.

Świadczenia socjalne ulegną zmniejszeniu o 3 mld euro, a fundusz płac sfery budżetowej o 1,2 mld euro. Liczba etatów w sektorze publicznym spadnie o 25 tys., czyli do poziomu z 2005 r. Studenci będą płacić więcej za studia.

REKLAMA

Inne punkty rządowego programu przewidują podatek od emerytur sektora publicznego, nowy podatek od nieruchomości i zmniejszenie ulg z tytułu ich zakupu. Irlandzkie gospodarstwa domowe zostaną obciążone podatkiem od zużywanej wody pitnej, która od 1997 roku jest im dostarczana bezpłatnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatkiem dochodowym objęte zostaną osoby zarabiające co najmniej 15,3 tys. euro rocznie, podczas gdy dotąd próg ten wynosił 18,3 tys. Łączna kwota podatków w ciągu najbliższych czterech lat wzrośnie o 5 mld euro, a wydatki rządowe zostaną w tym samym czasie zredukowane o 10 mld euro.

Rząd już wcześniej zapowiadał, że w latach 2011-14 zwiększy aktywa budżetu o 15 mld euro, ale wystąpienie przez niego o pomoc do Brukseli oznacza, iż przedsięwzięcie to będzie musiał realizować pod nadzorem Komisji Europejskiej. Bruksela wprowadziła dodatkowy warunek udzielenia pomocy: podniesienie własnej rezerwy kapitałowej banków z 8 do 12 proc. całości aktywów.

Unijna pożyczka będzie dla Irlandii kosztowna (nieoficjalnie sugeruje się, że stopa jej oprocentowania wyniesie 5 proc.), ale oczekuje się, iż umożliwi Irlandii wystarczające dokapitalizowanie sektora bankowego i wyprowadzenie finansów publicznych z zapaści.

W najbliższym roku budżetowym 2011 w efekcie oszczędności i nowych podatków aktywa budżetu mają się zwiększyć o 6 mld euro. Dalsze 9 mld wygenerują oszczędności i podatki w latach 2012-14. Plany budżetowe na 2011 r. rząd ogłosi 7 grudnia.

Wkrótce potem rozpisze przedterminowe wybory, które mogłyby odbyć się już w styczniu. Mało kto wróży rządzącej partii republikańskiej Fianna Fail utrzymanie się przy władzy.

Premier Brian Cowen, który przedstawił 150-stronicowy program konsolidacji fiskalnej, zaapelował do społeczeństwa o solidarność. Wyraził przekonanie, że trudna sytuacja zostanie przezwyciężona, ponieważ Irlandczycy "są inteligentni, odporni na przeciwności i dumni". Organizacje pomocy społecznej obawiają się, że cięcia uderzą w najuboższych.

Podłożem dramatycznego kryzysu irlandzkich finansów publicznych jest przekazanie miliardowych sum na akcję ratowania zagrożonych bankructwem banków komercyjnych. Jak się oczekuje, w następstwie tej pomocy tegoroczna nadwyżka wydatków budżetowych nad wpływami sięgnie w Irlandii 32 proc. PKB. Gdyby nie uwzględnić kosztów wsparcia banków, deficyt wyniósłby blisko 12 proc.

Stopa bezrobocia wynosi obecnie w Irlandii 14 proc. - o 10 punktów procentowych więcej niż przed recesją. Ceny nieruchomości spadły o około 60 proc. w stosunku do ich maksymalnego poziomu sprzed kryzysu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA