REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są uprawnienia i obowiązki sprawdzanego kontrahenta

REKLAMA

Organy podatkowe mają różne narzędzia do weryfikowania otrzymanych w toku kontroli podatkowej lub prowadzonego postępowania podatkowego dokumentów i informacji.
Jednym z takich narzędzi jest, wynikające z treści przepisu art. 274c Ordynacji podatkowej, uprawnienie organu do zażądania przedstawienia dokumentów przez kontrahenta podatnika, którego dotyczy kontrola lub postępowanie podatkowe.

Dokumenty te powinny dotyczyć zakresu kontroli przeprowadzanej u podatnika (lub postępowania podatkowego), zaś celem takiej aktywności organu ma być sprawdzenie prawidłowości i rzetelności tych dokumentów. Powyższe czynności sprawdzające mogą dotyczyć jedynie kontrahenta, który jest przedsiębiorcą.

W praktyce najczęściej organy badają, czy dany dokument istnieje i czy znajduje odzwierciedlenie w księgach podatkowych kontrahenta.

Od 21 sierpnia 2004 roku przepis pozwalający organowi na powyższą aktywność znajduje się w dziale V Ordynacji podatkowej, tj. czynności sprawdzające, skąd został przeniesiony z działu kontrola podatkowa.

Kontrola podatkowa ma na celu zbadanie, czy podatnik realizuje obowiązki nałożone przez ustawy podatkowe, zaś celem kontroli krzyżowej uregulowanej do sierpnia 2004 roku w przepisie art. 288a nie było sprawdzenie, czy kontrahent wywiązuje się ze swoich obowiązków podatkowych, lecz jedynie weryfikowano posiadane przez niego dokumenty pod kątem prawidłowości i rzetelności. Powyższe w pełni uzasadnia przeniesienie tego przepisu do czynności sprawdzających.

Już z treści obecnego brzmienia przepisu wynika, że to uprawnienie organu nazywane od dawna w praktyce kontrolą krzyżową utraciło cechy kontroli. Wcześniej kontrolujący po okazaniu legitymacji służbowej mógł przystąpić w jego siedzibie do czynności kontrolnych, tj. sprawdzenia dokumentów. Obecnie, z uwagi na umiejscowienie w Ordynacji podatkowej, mają zastosowanie zasady dotyczące czynności sprawdzających, a więc np. przepisy o wezwaniach.

W obecnym stanie prawnym organ podatkowy chcąc sprawdzić prawidłowość i rzetelność dokumentów powinien wezwać na piśmie kontrahenta podatnika, którego kontroluje do przedstawienia dokumentów. Z treści wezwania powinno wynikać wyraźnie, czy kontrahent powinien złożyć dokumenty osobiście czy przez pełnomocnika, czy też może je przesłać do urzędu. Sprawdzenie dokumentów ma jednak odbywać się, co do zasady, w siedzibie organu podatkowego, organ decyduje jednak, czy z osobą kontrahenta czy też bez jego udziału.

Organ podatkowy może posługiwać się przepisem art. 274c w ściśle określonym zakresie. Kontrahent może być zobligowany do przedstawienia dokumentów jedynie dotyczących materii kontroli przeprowadzanej u podatnika. Kontrahent, który został wezwany do przedłożenia dokumentów, musi uczynić zadość wezwaniu, chyba że obiektywnie nie może – np. nie ma żądanych dokumentów, wówczas składa organowi wyjaśnienia. Wezwanie organu nie może pozostać bez odpowiedzi osoby wezwanej do przedłożenia dokumentów. Kontrahent może także podjąć dyskusję z urzędem i wskazać, że żądanie przekracza uprawnienia, jakie wynikają z przepisu, na podstawie którego organ podatkowy działa.

Beata Stefańska, doradca podatkowy, Kancelaria Nowakowski i Wspólnicy zrzeszona w ConsortioLex

Not. AT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA