REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są uprawnienia i obowiązki sprawdzanego kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organy podatkowe mają różne narzędzia do weryfikowania otrzymanych w toku kontroli podatkowej lub prowadzonego postępowania podatkowego dokumentów i informacji.
Jednym z takich narzędzi jest, wynikające z treści przepisu art. 274c Ordynacji podatkowej, uprawnienie organu do zażądania przedstawienia dokumentów przez kontrahenta podatnika, którego dotyczy kontrola lub postępowanie podatkowe.

Dokumenty te powinny dotyczyć zakresu kontroli przeprowadzanej u podatnika (lub postępowania podatkowego), zaś celem takiej aktywności organu ma być sprawdzenie prawidłowości i rzetelności tych dokumentów. Powyższe czynności sprawdzające mogą dotyczyć jedynie kontrahenta, który jest przedsiębiorcą.

W praktyce najczęściej organy badają, czy dany dokument istnieje i czy znajduje odzwierciedlenie w księgach podatkowych kontrahenta.

Od 21 sierpnia 2004 roku przepis pozwalający organowi na powyższą aktywność znajduje się w dziale V Ordynacji podatkowej, tj. czynności sprawdzające, skąd został przeniesiony z działu kontrola podatkowa.

Kontrola podatkowa ma na celu zbadanie, czy podatnik realizuje obowiązki nałożone przez ustawy podatkowe, zaś celem kontroli krzyżowej uregulowanej do sierpnia 2004 roku w przepisie art. 288a nie było sprawdzenie, czy kontrahent wywiązuje się ze swoich obowiązków podatkowych, lecz jedynie weryfikowano posiadane przez niego dokumenty pod kątem prawidłowości i rzetelności. Powyższe w pełni uzasadnia przeniesienie tego przepisu do czynności sprawdzających.

Już z treści obecnego brzmienia przepisu wynika, że to uprawnienie organu nazywane od dawna w praktyce kontrolą krzyżową utraciło cechy kontroli. Wcześniej kontrolujący po okazaniu legitymacji służbowej mógł przystąpić w jego siedzibie do czynności kontrolnych, tj. sprawdzenia dokumentów. Obecnie, z uwagi na umiejscowienie w Ordynacji podatkowej, mają zastosowanie zasady dotyczące czynności sprawdzających, a więc np. przepisy o wezwaniach.

W obecnym stanie prawnym organ podatkowy chcąc sprawdzić prawidłowość i rzetelność dokumentów powinien wezwać na piśmie kontrahenta podatnika, którego kontroluje do przedstawienia dokumentów. Z treści wezwania powinno wynikać wyraźnie, czy kontrahent powinien złożyć dokumenty osobiście czy przez pełnomocnika, czy też może je przesłać do urzędu. Sprawdzenie dokumentów ma jednak odbywać się, co do zasady, w siedzibie organu podatkowego, organ decyduje jednak, czy z osobą kontrahenta czy też bez jego udziału.

Organ podatkowy może posługiwać się przepisem art. 274c w ściśle określonym zakresie. Kontrahent może być zobligowany do przedstawienia dokumentów jedynie dotyczących materii kontroli przeprowadzanej u podatnika. Kontrahent, który został wezwany do przedłożenia dokumentów, musi uczynić zadość wezwaniu, chyba że obiektywnie nie może – np. nie ma żądanych dokumentów, wówczas składa organowi wyjaśnienia. Wezwanie organu nie może pozostać bez odpowiedzi osoby wezwanej do przedłożenia dokumentów. Kontrahent może także podjąć dyskusję z urzędem i wskazać, że żądanie przekracza uprawnienia, jakie wynikają z przepisu, na podstawie którego organ podatkowy działa.

Beata Stefańska, doradca podatkowy, Kancelaria Nowakowski i Wspólnicy zrzeszona w ConsortioLex

Not. AT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA