REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnica zawodowa nie pozwala doradcy podatkowemu donosić na klienta

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Tajemnica zawodowa nie pozwala doradcy podatkowemu donosić na klienta
Tajemnica zawodowa nie pozwala doradcy podatkowemu donosić na klienta

REKLAMA

REKLAMA

Doradca nie będzie informować administracji skarbowej o optymalizacjach, jeśli klient nie zwolni go z tajemnicy zawodowej. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał donieść na samego siebie. Do tej pory Ministerstwo Finansów nie chciało wprost powiedzieć, że tajemnica zawodowa ochroni przed informowaniem o schematach optymalizacyjnych. Teraz przyznało to wprost w piśmie m.in. do doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych i biegłych rewidentów.

To oznacza jednak, że podatnicy, który poproszą o pomoc w optymalizacji swoich rozliczeń, zostaną pouczeni przez eksperta, że muszą sami poinformować o tym urzędników skarbowych.

REKLAMA

REKLAMA

„Poszkodowany klient, którego doradca nie poinformował o obowiązku raportowania, potencjalnie będzie mógł dochodzić odszkodowania na podstawie przepisów prawa cywilnego” – napisało MF w odpowiedzi na pytanie naszej redakcji.

Zwolnienie z tajemnicy zawodowej nie jest jednak takie proste. – Klienci nie są dysponentami tajemnicy i nie mogą w związku z tym zwolnić z niej profesjonalisty. Potwierdza to zresztą orzecznictwo sądowe – zwraca uwagę Przemysław Antas, radca prawny w kancelarii Antas Legal.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Jawne optymalizacje

Wymóg informowania urzędników o schematach transgranicznej optymalizacji podatkowej wynika z obowiązującej już od 25 czerwca 2018 r. nowelizacji unijnej dyrektywy 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej (tzw. dyrektywa DAC 6). Na jej podstawie będą ujawniane zarówno schematy gotowe do wdrożenia bez potrzeby dostosowywania do potrzeb klienta, jak i „szyte na miarę”, czyli opracowywane na zamówienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsze będą składane w sierpniu 2020 r., ale obejmą rozwiązania wymyślone już od 25 czerwca bieżącego roku.

Co więcej, resort finansów pracuje już nad polską ustawą, która rozszerzy ten obowiązek także na typowo krajowe optymalizacje (pisaliśmy o tym szerzej w DGP nr 102/2018 „To już koniec z podatkowymi sekretami”).

Co z tajemnicą

Kto będzie składał takie raporty? Z dyrektywy wynika, że zasadniczo będą to robić tzw. pośrednicy, czyli doradcy podatkowi, adwokaci, radcowie prawni, eksperci z banków inwestycyjnych.

Tu jednak pojawia się problem. Ekspertów chroni bowiem tajemnica zawodowa i bez nakazu sądowego nie mogą nikomu zdradzać sekretów powierzonych przez klienta.

To oznacza, że o pomyśle na optymalizację będą musieli informować sami klienci. W przeciwnym razie przepisy byłyby martwe. Wskazuje na to także dyrektywa DAC 6. Z jej art. 8ab ust. 5 i ust. 6 wynika, że każde państwo członkowskie może przyjąć odpowiednie przepisy, by chronić tajemnicę zawodową w związku z nowymi regulacjami.

Krok w tył

W listopadzie 2017 r. Krajowa Rada Doradców Podatkowych podjęła uchwałę, w której sugerowała, by o agresywnej optymalizacji podatkowej informowali fiskusa sami podatnicy, a doradca tylko by ich do tego zachęcał.

KRDP alarmowała, że raportowanie przez samych doradców (niezależnie od tego, czy anonimowe, czy nieanonimowe) przyniesie taki skutek, że klienci odwrócą się od profesjonalnych ekspertów i poszukają porad w szarej strefie.

Wygląda na to, że ministerstwo posłuchało tych argumentów. Świadczy o tym list MF do doradców opublikowany na stronie Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Przypomniano w nim najważniejsze obowiązki wynikające z dyrektywy i poinformowano o pracach nad polskim projektem ustawy.

I co najważniejsze – resort przyznał, że uzgodnienia opracowywane na zamówienie powinny być uznane za poufne. W konsekwencji ekspert nie będzie raportował fiskusowi o optymalizacji, jeśli klient nie zwolni go z tajemnicy zawodowej.

W takiej sytuacji będzie to musiał zrobić sam klient. „Istotne jest zatem, aby przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, korzystający z tajemnicy zawodowej, przedstawiali swoim klientom rzetelną informację na temat ich przyszłego obowiązku raportowania” – podkreśla MF.

Klienci będą poinformowani

– Jedyne, co pozostanie doradcy to informować swojego klienta o obowiązku raportowania – komentuje Łukasz Blak, doradca podatkowy w Certus LTA.

Podkreśla, że zakres tajemnicy zawodowej jest tak szeroki, że doradca nie może raportować żadnego uzgodnienia, chyba że klient zwolni go z obowiązku zachowania tajemnicy. – To jednak z punktu widzenia klienta wydaje się absurdalne – uważa ekspert.

Zastanawia się też, czy zmuszanie podatników do autodonosów będzie zgodne z konstytucyjną zasadą demokratycznego państwa prawa (art. 2 konstytucji).

Wszyscy zapytani przez DGP eksperci zgadzają się co do tego, że kluczowa będzie treść ustawy, nad którą pracuje Ministerstwo Finansów. ©℗

Odpowiedź biura prasowego MF na pytanie DGP

Skan pisma umieszczonego na stronie internetowej Krajowej Rady Doradców Podatkowych jest oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Finansów. Tożsamą informację przesłaliśmy również do innych podmiotów skupiających osoby wykonujące określone zawody, w tym zawody zaufania publicznego. Pisma takie przesłaliśmy również m.in. do Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Radców Prawnych i Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.

W opinii MF trudno jest sobie wyobrazić, by profesjonalnie działający podmiot mógł nie poinformować swoich klientów o obowiązku raportowania schematów podatkowych. W szczególności wskazujemy na zasady wykonywania zawodu doradcy podatkowego, kierując się dobrem klientów, oraz na obowiązek sumienności i rzetelności. Przepisy te i zasady zawodowej etyki wskazują również na sankcje wynikające z naruszenia obowiązku profesjonalnego działania.

Poszkodowany klient, którego doradca nie poinformował o obowiązku raportowania, potencjalnie będzie mógł dochodzić odszkodowania na podstawie przepisów prawa cywilnego.

Przypominamy również, że w MF trwają prace nad przepisami, które wprowadzać będą do polskiego porządku prawnego obowiązek raportowania schematów podatkowych. Projekt ustawy w tym zakresie powinien zostać niedługo przesłany do konsultacji zewnętrznych. ©℗


Kluczowe jest zachowanie tajemnicy

Andrzej Marczak wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych

Tajemnica zawodowa doradców podatkowych, a także innych zawodów zaufania publicznego, jak radców prawnych i adwokatów, jest podstawą ich funkcjonowania. Wyrażamy w związku z tym nadzieję, że implementacja dyrektywy DAC 6 dokona się w poszanowaniu tajemnicy zawodowej, do czego wprost upoważniają zapisy tego aktu prawnego. Na przykład rząd Niemiec zapowiedział, że przy implementacji tej dyrektywy tajemnica będzie respektowana, a to oznacza, że obowiązek raportowania prawdopodobnie zostanie nałożony na podatników. Doradca będzie za to zobowiązany do poinformowania podatnika o takiej konieczności.

Nie wiemy jeszcze, jak będą wyglądały polskie przepisy, tj. w jakiej formie, kiedy, jakie schematy będą raportowane. Czekamy na propozycje zapisów ustawowych, mając nadzieję, że ich ostateczny kształt będzie gwarantował prawidłowe funkcjonowanie naszego zawodu i nie osłabi pozycji obywatela w relacjach z organami państwa. ©℗

Mariusz Szulc

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA