REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych
Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych

REKLAMA

REKLAMA

27 września 2018 r. Rada przyjęła rozporządzenie w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego. Portal da osobom prywatnym i firmom dostęp do elektronicznych informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów. 14 kluczowych procedur administracyjnych w każdym państwie członkowskim UE ma być dostępnych on-line zarówno dla użytkowników krajowych, jak i dla użytkowników transgranicznych. Chodzi m.in. rejestrację przedsiębiorstwa, rejestrację pracodawców lub pracowników w obowiązkowych systemach emerytalno-rentowych i ubezpieczeniowych, ubieganie się o stypendia i kredyty studenckie, uznawanie tytułów naukowych, składanie wniosku o europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego czy rejestrację pojazdów silnikowych.

Przyjęte przez Radę UE rozporządzenie w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego jest rezultatem czerwcowego porozumienia z Parlamentem Europejskim. Portal da osobom prywatnym i firmom dostęp do elektronicznych informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów.

REKLAMA

Autopromocja

Jednolity portal cyfrowy będzie dodatkowym, potężnym narzędziem dla osób prywatnych i firm korzystających w innym państwie członkowskim ze swobody przemieszczania się i swobody przedsiębiorczości. Każdy, na równych warunkach, zyska bezpośredni elektroniczny dostęp do informacji i procedur. To kolejny dobitny przykład korzyści, jakie daje jednolity rynek cyfrowy - powiedziała Margarete Schramböck, austriacka minister spraw cyfrowych i gospodarczych.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Główne elementy jednolitego portalu cyfrowego

Jednolity portal cyfrowy skorzysta z istniejącej już nazwy portalu „Twoja Europa” i przejmie jego wspólny interfejs użytkownika. Interfejs będzie łatwy w obsłudze i dostępny we wszystkich językach urzędowych UE. Nowy portal zintegruje różne sieci i usługi, które powstały na szczeblu krajowym i unijnym dla wsparcia działalności transgranicznej. Chodzi o: europejskie centra konsumenckie, portal Twoja Europa – Porady, SOLVIT, Punkt Informacyjny IPR, Europe Direct oraz sieć Enterprise Europe Network.

W ramach interfejsu powstanie centralny punkt dostępu do informacji o korzystaniu z praw do mobilności w UE. Będzie też zapewniony pełny, niedyskryminujący dostęp do różnych elektronicznych procedur.

Podstawowa zasada działania portalu zakłada, że jeżeli dana procedura jest dostępna dla obywateli jednego państwa członkowskiego, powinna być równie dostępna dla użytkowników z pozostałych państw członkowskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre kluczowe procedury administracyjne będą dostępne on-line dla użytkowników krajowych, jak i transgranicznych. Procedury te służą różnym czynnościom w ramach działalności gospodarczej, pracy, studiów lub przeprowadzki. Pozwalają złożyć wniosek np. o potwierdzenie miejsca pobytu, kredyt studencki lub stypendium, uznanie tytułu naukowego, europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego, rejestrację pojazdu, świadczenia emerytalno-rentowe lub rejestrację pracowników w systemach emerytalno-rentowych i ubezpieczeniowych.

Nowy portal pomoże też ograniczyć obciążenia administracyjne. W znacznym stopniu będzie się opierał na zasadzie jednorazowości: osoby i firmy będą musiały dostarczyć tych samych informacji administracji publicznej tylko raz.

Portal będzie bazować na narzędziach technicznych opracowanych przez Komisję we współpracy z organami administracji krajowej.

Co dalej?

Rada i Parlament Europejski muszą teraz podpisać przyjęte rozporządzenie. Podpisany akt ukaże się w Dzienniku Urzędowym UE, a jego przepisy wejdą w życie 20 dni później.

Aby jednak administracje krajowe, regionalne i lokalne miały więcej czasu na dostosowanie, przewidziano, że wszystkie docelowe informacje i procedury będą musiały się znaleźć w internecie w terminie 2, 4 lub 5 lat po wejściu rozporządzenia w życie w zależności od kwestii, której dotyczą informacje i procedury.

Kontekst

2 maja 2017 r. Komisja zaproponowała utworzenie jednolitego portalu cyfrowego.

Propozycja ta była odpowiedzią na apele obywateli i firm o łatwiejszy dostęp do informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów.

W strategii jednolitego rynku cyfrowego uznano, że potrzeby obywateli i firm w ich własnym kraju i za granicą można lepiej zaspokoić, rozszerzając i integrując istniejące europejskie portale, sieci, usługi i systemy oraz łącząc je w ramach jednolitego portalu cyfrowego.

Rozporządzenie to część tzw. pakietu na rzecz przestrzegania przepisów, na który składają się również projekt legislacyjny w sprawie narzędzia informacyjnego dotyczącego jednolitego rynku oraz środki mające usprawnić system SOLVIT (bezpłatna strona internetowa do rozwiązywania problemów rynku wewnętrznego).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA