REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych
Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych

REKLAMA

REKLAMA

27 września 2018 r. Rada przyjęła rozporządzenie w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego. Portal da osobom prywatnym i firmom dostęp do elektronicznych informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów. 14 kluczowych procedur administracyjnych w każdym państwie członkowskim UE ma być dostępnych on-line zarówno dla użytkowników krajowych, jak i dla użytkowników transgranicznych. Chodzi m.in. rejestrację przedsiębiorstwa, rejestrację pracodawców lub pracowników w obowiązkowych systemach emerytalno-rentowych i ubezpieczeniowych, ubieganie się o stypendia i kredyty studenckie, uznawanie tytułów naukowych, składanie wniosku o europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego czy rejestrację pojazdów silnikowych.

Przyjęte przez Radę UE rozporządzenie w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego jest rezultatem czerwcowego porozumienia z Parlamentem Europejskim. Portal da osobom prywatnym i firmom dostęp do elektronicznych informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów.

REKLAMA

Jednolity portal cyfrowy będzie dodatkowym, potężnym narzędziem dla osób prywatnych i firm korzystających w innym państwie członkowskim ze swobody przemieszczania się i swobody przedsiębiorczości. Każdy, na równych warunkach, zyska bezpośredni elektroniczny dostęp do informacji i procedur. To kolejny dobitny przykład korzyści, jakie daje jednolity rynek cyfrowy - powiedziała Margarete Schramböck, austriacka minister spraw cyfrowych i gospodarczych.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Główne elementy jednolitego portalu cyfrowego

REKLAMA

Jednolity portal cyfrowy skorzysta z istniejącej już nazwy portalu „Twoja Europa” i przejmie jego wspólny interfejs użytkownika. Interfejs będzie łatwy w obsłudze i dostępny we wszystkich językach urzędowych UE. Nowy portal zintegruje różne sieci i usługi, które powstały na szczeblu krajowym i unijnym dla wsparcia działalności transgranicznej. Chodzi o: europejskie centra konsumenckie, portal Twoja Europa – Porady, SOLVIT, Punkt Informacyjny IPR, Europe Direct oraz sieć Enterprise Europe Network.

W ramach interfejsu powstanie centralny punkt dostępu do informacji o korzystaniu z praw do mobilności w UE. Będzie też zapewniony pełny, niedyskryminujący dostęp do różnych elektronicznych procedur.

Podstawowa zasada działania portalu zakłada, że jeżeli dana procedura jest dostępna dla obywateli jednego państwa członkowskiego, powinna być równie dostępna dla użytkowników z pozostałych państw członkowskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre kluczowe procedury administracyjne będą dostępne on-line dla użytkowników krajowych, jak i transgranicznych. Procedury te służą różnym czynnościom w ramach działalności gospodarczej, pracy, studiów lub przeprowadzki. Pozwalają złożyć wniosek np. o potwierdzenie miejsca pobytu, kredyt studencki lub stypendium, uznanie tytułu naukowego, europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego, rejestrację pojazdu, świadczenia emerytalno-rentowe lub rejestrację pracowników w systemach emerytalno-rentowych i ubezpieczeniowych.

Nowy portal pomoże też ograniczyć obciążenia administracyjne. W znacznym stopniu będzie się opierał na zasadzie jednorazowości: osoby i firmy będą musiały dostarczyć tych samych informacji administracji publicznej tylko raz.

Portal będzie bazować na narzędziach technicznych opracowanych przez Komisję we współpracy z organami administracji krajowej.

Co dalej?

Rada i Parlament Europejski muszą teraz podpisać przyjęte rozporządzenie. Podpisany akt ukaże się w Dzienniku Urzędowym UE, a jego przepisy wejdą w życie 20 dni później.

Aby jednak administracje krajowe, regionalne i lokalne miały więcej czasu na dostosowanie, przewidziano, że wszystkie docelowe informacje i procedury będą musiały się znaleźć w internecie w terminie 2, 4 lub 5 lat po wejściu rozporządzenia w życie w zależności od kwestii, której dotyczą informacje i procedury.

Kontekst

2 maja 2017 r. Komisja zaproponowała utworzenie jednolitego portalu cyfrowego.

Propozycja ta była odpowiedzią na apele obywateli i firm o łatwiejszy dostęp do informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów.

REKLAMA

W strategii jednolitego rynku cyfrowego uznano, że potrzeby obywateli i firm w ich własnym kraju i za granicą można lepiej zaspokoić, rozszerzając i integrując istniejące europejskie portale, sieci, usługi i systemy oraz łącząc je w ramach jednolitego portalu cyfrowego.

Rozporządzenie to część tzw. pakietu na rzecz przestrzegania przepisów, na który składają się również projekt legislacyjny w sprawie narzędzia informacyjnego dotyczącego jednolitego rynku oraz środki mające usprawnić system SOLVIT (bezpłatna strona internetowa do rozwiązywania problemów rynku wewnętrznego).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA