REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych
Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych

REKLAMA

REKLAMA

27 września 2018 r. Rada przyjęła rozporządzenie w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego. Portal da osobom prywatnym i firmom dostęp do elektronicznych informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów. 14 kluczowych procedur administracyjnych w każdym państwie członkowskim UE ma być dostępnych on-line zarówno dla użytkowników krajowych, jak i dla użytkowników transgranicznych. Chodzi m.in. rejestrację przedsiębiorstwa, rejestrację pracodawców lub pracowników w obowiązkowych systemach emerytalno-rentowych i ubezpieczeniowych, ubieganie się o stypendia i kredyty studenckie, uznawanie tytułów naukowych, składanie wniosku o europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego czy rejestrację pojazdów silnikowych.

Przyjęte przez Radę UE rozporządzenie w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego jest rezultatem czerwcowego porozumienia z Parlamentem Europejskim. Portal da osobom prywatnym i firmom dostęp do elektronicznych informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednolity portal cyfrowy będzie dodatkowym, potężnym narzędziem dla osób prywatnych i firm korzystających w innym państwie członkowskim ze swobody przemieszczania się i swobody przedsiębiorczości. Każdy, na równych warunkach, zyska bezpośredni elektroniczny dostęp do informacji i procedur. To kolejny dobitny przykład korzyści, jakie daje jednolity rynek cyfrowy - powiedziała Margarete Schramböck, austriacka minister spraw cyfrowych i gospodarczych.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Główne elementy jednolitego portalu cyfrowego

Jednolity portal cyfrowy skorzysta z istniejącej już nazwy portalu „Twoja Europa” i przejmie jego wspólny interfejs użytkownika. Interfejs będzie łatwy w obsłudze i dostępny we wszystkich językach urzędowych UE. Nowy portal zintegruje różne sieci i usługi, które powstały na szczeblu krajowym i unijnym dla wsparcia działalności transgranicznej. Chodzi o: europejskie centra konsumenckie, portal Twoja Europa – Porady, SOLVIT, Punkt Informacyjny IPR, Europe Direct oraz sieć Enterprise Europe Network.

REKLAMA

W ramach interfejsu powstanie centralny punkt dostępu do informacji o korzystaniu z praw do mobilności w UE. Będzie też zapewniony pełny, niedyskryminujący dostęp do różnych elektronicznych procedur.

Podstawowa zasada działania portalu zakłada, że jeżeli dana procedura jest dostępna dla obywateli jednego państwa członkowskiego, powinna być równie dostępna dla użytkowników z pozostałych państw członkowskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre kluczowe procedury administracyjne będą dostępne on-line dla użytkowników krajowych, jak i transgranicznych. Procedury te służą różnym czynnościom w ramach działalności gospodarczej, pracy, studiów lub przeprowadzki. Pozwalają złożyć wniosek np. o potwierdzenie miejsca pobytu, kredyt studencki lub stypendium, uznanie tytułu naukowego, europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego, rejestrację pojazdu, świadczenia emerytalno-rentowe lub rejestrację pracowników w systemach emerytalno-rentowych i ubezpieczeniowych.

Nowy portal pomoże też ograniczyć obciążenia administracyjne. W znacznym stopniu będzie się opierał na zasadzie jednorazowości: osoby i firmy będą musiały dostarczyć tych samych informacji administracji publicznej tylko raz.

Portal będzie bazować na narzędziach technicznych opracowanych przez Komisję we współpracy z organami administracji krajowej.

Co dalej?

Rada i Parlament Europejski muszą teraz podpisać przyjęte rozporządzenie. Podpisany akt ukaże się w Dzienniku Urzędowym UE, a jego przepisy wejdą w życie 20 dni później.

Aby jednak administracje krajowe, regionalne i lokalne miały więcej czasu na dostosowanie, przewidziano, że wszystkie docelowe informacje i procedury będą musiały się znaleźć w internecie w terminie 2, 4 lub 5 lat po wejściu rozporządzenia w życie w zależności od kwestii, której dotyczą informacje i procedury.

Kontekst

2 maja 2017 r. Komisja zaproponowała utworzenie jednolitego portalu cyfrowego.

Propozycja ta była odpowiedzią na apele obywateli i firm o łatwiejszy dostęp do informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów.

W strategii jednolitego rynku cyfrowego uznano, że potrzeby obywateli i firm w ich własnym kraju i za granicą można lepiej zaspokoić, rozszerzając i integrując istniejące europejskie portale, sieci, usługi i systemy oraz łącząc je w ramach jednolitego portalu cyfrowego.

Rozporządzenie to część tzw. pakietu na rzecz przestrzegania przepisów, na który składają się również projekt legislacyjny w sprawie narzędzia informacyjnego dotyczącego jednolitego rynku oraz środki mające usprawnić system SOLVIT (bezpłatna strona internetowa do rozwiązywania problemów rynku wewnętrznego).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA