REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej inwestycji dzięki obniżce stawki CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Więcej inwestycji dzięki obniżce stawki CIT
Więcej inwestycji dzięki obniżce stawki CIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2019 roku obowiązuje obniżona do 9 proc. stawka CIT dla małych firm. Dzięki tej obniżce firmy zatrzymują część podatku i część wypracowanych zysków mogą inwestować.

Dzięki 9 proc. CIT firmy mogą więcej inwestować - mówił premier Mateusz Morawiecki w poniedziałek (19 lutego) podczas wizyty w firmie Grosspack w Zagnańsku koło Kielc. Towarzysząca mu minister finansów Teresa Czerwińska zauważyła, że niższy CIT to ulga dla ponad 400 tys. firm.

REKLAMA

Obniżony do 9 proc. CIT dla małych firm to jeden z elementów tzw. piątki Morawieckiego.

"Tutaj mieliśmy okazję sprawdzić jak w praktyce wygląda obniżka podatku CIT" - powiedział premier. Zauważył, że najpierw CIT dla małych firm obniżono z 19 proc. do 15 proc., a potem 15 proc. na 9 proc. Morawiecki wyjaśnił, że właściciel firmy Grosspack mówił, że właśnie dzięki temu może więcej inwestować. Zdaniem premiera plany inwestycyjne firmy są bardzo budujące.

"Dokładnie o to nam chodzi, żeby małe średnie polskie firmy, takie jak ta, rozwijały się jak najpiękniej" - podkreślił premier. Zaznaczył, że wierzy w polskich przedsiębiorców i polski kapitał.

REKLAMA

Zdaniem Morawieckiego wcześniej wielkie firmy, które mogły sobie pozwolić na zatrudnienie prawników, omijały przepisy i zamiast płacić 19 proc. stawki CIT płaciły mniej. Tymczasem mniejsze firmy nie mogły pozwolić sobie na inwestycje, bowiem musiały płacić 19 proc. CIT. Premier zauważył, że "przewrócony na głowę porządek rzeczy postawiono z powrotem na nogi". Dzięki temu małe firmy będą mogły uczciwie, "bez kombinowania", płacić 9 proc. podatek, a wielkie firmy zapłacą 19 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako dowód na to wskazał rachunki ministerstwa finansów, w których widać wzrost dochodów państwa mimo obniżek podatku. Poinformował, że mamy wreszcie budżet, który jest w bardzo dobrym stanie, niemal zrównoważony, skonsolidowane finanse publiczne, a jednocześnie kontynuowane są programy rozwojowe, rodzinne i społeczne.

Towarzysząca premierowi minister finansów Teresa Czerwińska powiedziała, że obniżenie CIT, z którego korzysta firma Grosspack jest obniżeniem podatku "bezprecedensowym", bowiem w ciągu zaledwie trzech lat stawka spadła o 10 punktów procentowych.

Zwróciła uwagę, że rozmowy z właścicielami firmy potwierdzają dwie rzeczy: po pierwsze, że firmy potrzebują kapitału na inwestycje i dzięki obniżce CIT zatrzymują część podatku i część wypracowanych zysków mogą inwestować. Po drugie, "dzięki uszczelnieniu systemu podatkowego wyrównaliśmy szansę dla uczciwych przedsiębiorców, dla tych którzy uczciwie płacą podatki". Trudno jest bowiem uczciwym firmom konkurować, jeżeli część firm nie płaci podatków.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

REKLAMA

Zdaniem minister finansów niższy, 9 proc. CIT jest ulgą dla ponad 400 tys. firm, które spełniają kryteria przychodów do 1,2 miliona euro i spełniają kryteria tzw. małego podatnika. Według niej to firmy, które się rozwijają, są na dorobku.

"Dzięki temu punktowi +piątki Morawieckiego+ mogą się lepiej rozwijać, mogą się szybciej rozwijać" - oceniła Czerwińska. Dodała, że resort finansów idzie dalej - w kierunku uproszczenia systemu podatkowego. Przedsiębiorcy wielokrotnie zwracają bowiem uwagę na to, że ich bolączką, barierą rozwojową jest zbyt skomplikowany, zbyt zawiły system. Dlatego MF, jak zapowiedziała, porządkuje stawki podatku VAT, jednocześnie oferuje tzw. wiążącą informację stawkową, co daje firmom pewność i bezpieczeństwo.

Poza 9-proc. CIT-em do "piątki Morawieckiego" wchodzą: tzw. mały ZUS, dzięki któremu osoby fizyczne - najmniejsi przedsiębiorcy - mogą odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne adekwatne do swoich przychodów, a nie – jak dotychczas – w wysokości ponad 1200 zł miesięcznie; Fundusz Dróg Samorządowych powołany w 2018 roku w celu dofinansowanie budowy, przebudowy oraz remontów dróg powiatowych i gminnych; wyprawka szkolna w wysokości 300 zł przyznawana w ramach programu "Dobry start"; rządowy program "Dostępność Plus" w celu zapewnienia swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osób o szczególnych potrzebach. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA