REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na cyfrową prenumeratę prasy ... w Kanadzie

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga podatkowa na cyfrową prenumeratę prasy ... w Kanadzie
Ulga podatkowa na cyfrową prenumeratę prasy ... w Kanadzie

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy budżetowej Kanady przewiduje stworzenie od 2020 roku nowej ulgi podatkowej z tytułu cyfrowej prenumeraty prasy. Ulga będzie przysługiwać wyłącznie z tyt. prenumeraty prasy o charakterze informacyjnym, z własnymi informacjami, własnymi dziennikarzami i wydawcą mającym siedzibę w Kanadzie. Dodatkowym warunkiem jest to, by prezes podmiotu wydającego dany tytuł miał obywatelstwo kanadyjskie, podobnie jak 75 proc. członków zarządu. To jeden z pomysłów na wspieranie przez Kanadę mediów informacyjnych.

Ulgi za prenumeratę prasy planowane są na pięć lat. Rządowa propozycja zakłada, że jeśli na cyfrową prenumeratę Kanadyjczyk wyda w ciągu roku do 500 dolarów kanadyjskich, będzie mógł odpisać od należnego za dany rok podatku maksymalnie 75 CAD. Rozwiązanie to, mające wejść w życie w 2020 r., oraz kilka innych form pomocy dla mediów informacyjnych, planowanych na ten rok i kolejne lata, znajdują się w projekcie ustawy budżetowej, którym od 19 marca 2019 r. zajmuje się parlament.

REKLAMA

Autopromocja

Ulga za prenumeratę miałaby jednak dotyczyć tylko prasy informacyjnej i tylko w wersji elektronicznej danej gazety czy magazynu, ponadto nie wszystkie pisma byłyby akceptowane przez fiskusa. Zgodnie z propozycją do ulgi podatkowej będzie się liczyć wyłącznie prenumerata prasy o charakterze informacyjnym, z własnymi informacjami i własnymi dziennikarzami. Ostateczna decyzja co do tego, czy dana gazeta kwalifikuje się do ulg podatkowych, będzie podejmowana przez niezależną grupę ekspertów.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Z ulgi za prenumeratę nie będzie mogła natomiast korzystać prasa branżowa reprezentująca jakąś gałąź gospodarki, sportowa, lifestylowa czy opisująca rynek rozrywki. Każde „znaczące” popieranie interesów np. danej formy biznesu, a także - z drugiej strony - przygotowywanie cyfrowego kontentu dla agencji rządowych oraz firm i agencji państwowych będzie oznaczało koniec ulg podatkowych. Wydawcą nie będzie mogła też być żadna spółka należąca do Skarbu Państwa.

Ustawa budżetowa precyzuje, że wydawca mediów informacyjnych jako organizacja/spółka będzie musiał mieć siedzibę w Kanadzie, a prezes będzie musiał mieć obywatelstwo kanadyjskie, podobnie jak 75 proc. członków zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Portal ipolitics.ca przypomniał, że jesienią 2018 r. rząd Kanady określił wysokość różnych form budżetowego wsparcia dla mediów informacyjnych na 600 mln CAD w ciągu pięciu lat. Ulgi podatkowe dla subskrybentów są częścią tej pomocy, inną – ulga podatkowa jako zwrot części wydatków na pensje dla dziennikarzy w newsroomach mediów informacyjnych zakwalifikowanych do takich rozliczeń.

Jak napisano w projekcie ustawy, wydawcy prasy informacyjnej będą mogli ubiegać się o wpisanie na listę organizacji non-profit uprawnionych do otrzymywania nieopodatkowanych dotacji i wpłat. Jednak, jak podkreślono, wydawcy będą musieli funkcjonować jako spółki prawa handlowego, a celem takiej organizacji będzie mogło być „wyłącznie dziennikarstwo”. Wpłaty powyżej 5000 CAD nie będą mogły być anonimowe.

Rok temu, w poprzednim budżecie, pojawiły się pierwsze rozwiązania, które mają wspierać niezależność kanadyjskich mediów informacyjnych i finansowo wzmocnić media, oraz zapowiedź umożliwienia organizacjom prasowym przekształcenia się w organizacje non-profit. Już wówczas wyjaśniano, że pomoc rządu ma m.in. wspierać przejście od modelu prasy drukowanej do prasy w formacie cyfrowym, przy jednoczesnych gwarancjach dla niezależności dziennikarskiej. Są gazety, które przestały w ciągu minionego roku wychodzić w formie papierowej i zaczęły przekształcać się w przedsięwzięcia non-profit. Jeszcze w ub.r. rząd przeznaczył 50 mln dolarów kanadyjskich w ciągu 5 lat na wsparcie lokalnego dziennikarstwa.

W opublikowanym w 2017 r. przez think tank Public Policy Forum raporcie „The Shattered Mirror. News, Democracy and Trust in the Digital Age” (Pęknięte lustro. Informacja, demokracja i zaufanie w epoce cyfrowej) wyliczano, że od 2010 r. w Kanadzie zaprzestano wydawania lub połączono wydawanie 225 tygodników i 27 dzienników. Wiele mniejszych miejscowości nie ma już lokalnych gazet. Media wskazywały, że szkodzi to jakości debaty publicznej. Zwracano też uwagę, że pojawienie się internetu zmieniło rynek mediów, a rozwiązania prawne nie nadążają za tymi zmianami. Raport postulował m.in. umożliwianie przekształcania się w organizacje non-profit, tak jak w USA i w Niemczech.

z Toronto Anna Lach(PAP)

lach/ az/ mc/ lm/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA