REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na cyfrową prenumeratę prasy ... w Kanadzie

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga podatkowa na cyfrową prenumeratę prasy ... w Kanadzie
Ulga podatkowa na cyfrową prenumeratę prasy ... w Kanadzie

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy budżetowej Kanady przewiduje stworzenie od 2020 roku nowej ulgi podatkowej z tytułu cyfrowej prenumeraty prasy. Ulga będzie przysługiwać wyłącznie z tyt. prenumeraty prasy o charakterze informacyjnym, z własnymi informacjami, własnymi dziennikarzami i wydawcą mającym siedzibę w Kanadzie. Dodatkowym warunkiem jest to, by prezes podmiotu wydającego dany tytuł miał obywatelstwo kanadyjskie, podobnie jak 75 proc. członków zarządu. To jeden z pomysłów na wspieranie przez Kanadę mediów informacyjnych.

Ulgi za prenumeratę prasy planowane są na pięć lat. Rządowa propozycja zakłada, że jeśli na cyfrową prenumeratę Kanadyjczyk wyda w ciągu roku do 500 dolarów kanadyjskich, będzie mógł odpisać od należnego za dany rok podatku maksymalnie 75 CAD. Rozwiązanie to, mające wejść w życie w 2020 r., oraz kilka innych form pomocy dla mediów informacyjnych, planowanych na ten rok i kolejne lata, znajdują się w projekcie ustawy budżetowej, którym od 19 marca 2019 r. zajmuje się parlament.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ulga za prenumeratę miałaby jednak dotyczyć tylko prasy informacyjnej i tylko w wersji elektronicznej danej gazety czy magazynu, ponadto nie wszystkie pisma byłyby akceptowane przez fiskusa. Zgodnie z propozycją do ulgi podatkowej będzie się liczyć wyłącznie prenumerata prasy o charakterze informacyjnym, z własnymi informacjami i własnymi dziennikarzami. Ostateczna decyzja co do tego, czy dana gazeta kwalifikuje się do ulg podatkowych, będzie podejmowana przez niezależną grupę ekspertów.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Z ulgi za prenumeratę nie będzie mogła natomiast korzystać prasa branżowa reprezentująca jakąś gałąź gospodarki, sportowa, lifestylowa czy opisująca rynek rozrywki. Każde „znaczące” popieranie interesów np. danej formy biznesu, a także - z drugiej strony - przygotowywanie cyfrowego kontentu dla agencji rządowych oraz firm i agencji państwowych będzie oznaczało koniec ulg podatkowych. Wydawcą nie będzie mogła też być żadna spółka należąca do Skarbu Państwa.

REKLAMA

Ustawa budżetowa precyzuje, że wydawca mediów informacyjnych jako organizacja/spółka będzie musiał mieć siedzibę w Kanadzie, a prezes będzie musiał mieć obywatelstwo kanadyjskie, podobnie jak 75 proc. członków zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Portal ipolitics.ca przypomniał, że jesienią 2018 r. rząd Kanady określił wysokość różnych form budżetowego wsparcia dla mediów informacyjnych na 600 mln CAD w ciągu pięciu lat. Ulgi podatkowe dla subskrybentów są częścią tej pomocy, inną – ulga podatkowa jako zwrot części wydatków na pensje dla dziennikarzy w newsroomach mediów informacyjnych zakwalifikowanych do takich rozliczeń.

Jak napisano w projekcie ustawy, wydawcy prasy informacyjnej będą mogli ubiegać się o wpisanie na listę organizacji non-profit uprawnionych do otrzymywania nieopodatkowanych dotacji i wpłat. Jednak, jak podkreślono, wydawcy będą musieli funkcjonować jako spółki prawa handlowego, a celem takiej organizacji będzie mogło być „wyłącznie dziennikarstwo”. Wpłaty powyżej 5000 CAD nie będą mogły być anonimowe.

Rok temu, w poprzednim budżecie, pojawiły się pierwsze rozwiązania, które mają wspierać niezależność kanadyjskich mediów informacyjnych i finansowo wzmocnić media, oraz zapowiedź umożliwienia organizacjom prasowym przekształcenia się w organizacje non-profit. Już wówczas wyjaśniano, że pomoc rządu ma m.in. wspierać przejście od modelu prasy drukowanej do prasy w formacie cyfrowym, przy jednoczesnych gwarancjach dla niezależności dziennikarskiej. Są gazety, które przestały w ciągu minionego roku wychodzić w formie papierowej i zaczęły przekształcać się w przedsięwzięcia non-profit. Jeszcze w ub.r. rząd przeznaczył 50 mln dolarów kanadyjskich w ciągu 5 lat na wsparcie lokalnego dziennikarstwa.

W opublikowanym w 2017 r. przez think tank Public Policy Forum raporcie „The Shattered Mirror. News, Democracy and Trust in the Digital Age” (Pęknięte lustro. Informacja, demokracja i zaufanie w epoce cyfrowej) wyliczano, że od 2010 r. w Kanadzie zaprzestano wydawania lub połączono wydawanie 225 tygodników i 27 dzienników. Wiele mniejszych miejscowości nie ma już lokalnych gazet. Media wskazywały, że szkodzi to jakości debaty publicznej. Zwracano też uwagę, że pojawienie się internetu zmieniło rynek mediów, a rozwiązania prawne nie nadążają za tymi zmianami. Raport postulował m.in. umożliwianie przekształcania się w organizacje non-profit, tak jak w USA i w Niemczech.

z Toronto Anna Lach(PAP)

lach/ az/ mc/ lm/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA