REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów chce prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność

Ministerstwo Finansów zamierza prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność /Fot. Fotolia
Ministerstwo Finansów zamierza prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów zamierza prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, w celu oddzielenia faktycznych przedsiębiorców od tych, którzy wystawiają co miesiąc tylko jedną fakturę na rzecz jednego pracodawcy. Zdaniem wiceministra finansów Filipa Świtały zbyt niskie opodatkowanie jednoosobowych przedsiębiorców jest jednym z problemów polskiego systemu podatkowego.

Urzędnik przeprowadzi “test przedsiębiorcy”

Wiceminister finansów Filip Świtała podczas warsztatów podatkowych zorganizowanych na Uczelni Łazarskiego przez fundację CASE zdradził jeden z problemów trapiących polski system podatkowy. Ku zaskoczeniu zgromadzonych, wiceminister wymienił prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, która wg resortu jest fikcją, z powodowaną chęcią płacenia jak najniższych podatków oraz składek na ZUS. Minister przekonywał, że taka postawa jest nieuczciwa wobec osób odprowadzających składki od umów o pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Według szacunków zaprezentowanych podczas warsztatów, Ministerstwo Finansów kwestionuje działalność nawet 166 tys. jednoosobowych firm. Jednym ze sposobów weryfikacji, kto jest prawdziwym przedsiębiorcą, a kto nim nie jest ma być “test przedsiębiorcy”.

Polski rząd wielokrotnie zapewniał o ważnej roli przedsiębiorców, kierując do nich rządowe programy mające na celu poprawę warunków prowadzenia biznesu w Polsce. Konstytucja Biznesu, ulga na start ZUS czy obniżenie podatku CIT miały odciążyć małe firmy. Mimo podejmowanych działań prowadzenie firmy w Polsce to wciąż czynność dla wytrwałych, odpornych na biurokrację i notoryczne trudności. Zapowiedzi urzędników Ministerstwa Finansów jasno pokazują panujący klimat dla przedsiębiorczości nad Wisłą. Wystawianie jednej faktury miesięcznie nie może być podstawą do oceny realności prowadzenia działalności gospodarczej. Ministerstwo Finansów szuka środków niezbędnych do realizacji socjalnych obietnic rządu, uderzając w przedsiębiorców płacących podatki i rosnące z roku na rok składki ZUS. Zdaniem rządzących prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są nieuczciwym elementem systemu podatkowego. Urzędnicy zapomnieli o tym, że to przedsiębiorcy wytwarzają wartość dodaną, która przekłada się na wpływy podatkowe - zarówno te bezpośrednie, jak pośrednie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość biurokracji

Polska słabo wypada we wszelkich rankingach oceniających warunki prowadzenia biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo szumnych zapowiedzi uproszczenia przepisów, prowadzenie firmy w Polsce wciąż nie należy do prostych czynności. Kłody ciągle rzucane pod nogi przedsiębiorcom nie poprawiają sytuacji. Opresyjne podejście może jedynie pogłębić proces migracji biznesu za granicę. Jak wynika z badania międzynarodowej kancelarii podatkowej Admiral Tax Polacy otwierają firmy za granicą z powodu niższego poziomu biurokracji i przejrzystego prawa. Taki powód wskazało 57,8-proc. badanych w raporcie Admiral Tax.

Wprowadzenie “testu przedsiębiorczości” jedynie zwiększy ilość firm rejestrowanych przez Polaków za granicą. Już w tej chwili ponad 60 tys. polskich przedsiębiorców prowadzi firmę w Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania od lat jest stawiana za wzór w kwestii przyjazności warunków dla biznesu. Potwierdza to także ranking Europejskie Perspektywy Przedsiębiorczości, oceniający warunki do prowadzenia biznesu w 28 krajach Unii Europejskiej oraz Szwajcarii i Norwegii. Wielka Brytania uplasowała się na pierwszej pozycji, niestety Polska znalazła się na szarym końcu. Prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii przedsiębiorca spędza trzykrotnie mniej czasu na czynnościach administracyjnych związanych z rozliczaniem podatków - tak wynika z raportu “Doing Business” Banku Światowego.

Polecamy: Wiosenne rabaty do – 50%
Bestsellery – podatki, rachunkowość, prawo pracy

Dowiedz się więcej>>

Firma w Wielkiej Brytanii zyskuje na popularności zwłaszcza wśród firm świadczących specjalistyczne usługi, m.in. programistów, freelancerów, marketingu online czy handlu internetowego. Brytyjski rząd w przeciwieństwie do polskiego Ministerstwa Finansów nie ogranicza swobody gospodarczej przedsiębiorców. Prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii przedsiębiorca może świadczyć usługi na całym świecie, wystawiając dowolną liczbę faktur miesięcznie. Niska biurokracja oraz niskie koszty prowadzenia działalności to główne czynniki przyciągające polskich przedsiębiorców na Wyspy. Za chwilę do tej listy dodamy absurdalną nagonkę na prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą nad Wisłą.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA