REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikrorachunek podatkowy dla każdego podatnika od 2020 roku

Karolina Przybysz
Aplikant radcowski
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Mikrorachunek podatkowy dla każdego podatnika od 2020 roku
Mikrorachunek podatkowy dla każdego podatnika od 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 2020 roku każdemu podatnikowi zostanie przypisany indywidualny mikrorachunek podatkowy, na który można będzie dokonywać wpłat należności podatkowych. Ministerstwo podkreśla, że nowe rozwiązanie przyśpieszy rozliczanie i księgowanie wpłaconych środków.

Mikrorachunek dla najważniejszych podatków

Od 1 stycznia 2020 r. każdy podatnik – zarówno przedsiębiorca, jak i osoba nieprowadząca działalności gospodarczej - otrzyma indywidualny i przypisany mu mikrorachunek podatkowy przeznaczony do dokonywania wpłat podatkowych. Analogiczne rozwiązanie w zakresie wpłat składek na ubezpieczenie społeczne funkcjonuje już w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. 

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z komunikatu Ministerstwa Finansów, każdy podatnik będzie mógł wpłacać na mikrorachunek podatkowy kwoty z kluczowych dla systemu podatkowego podatków, tj. podatku od towarów i usług (VAT), a także podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i prawnych (CIT). Aktualnie funkcjonujące rachunki organów skarbowych przeznaczone do wpłat powyższych podatków zostaną zamknięte wraz z zakończeniem bieżącego roku. W chwili obecnej nie wiadomo jeszcze, czy na mikrorachunek będzie można wpłacać również pozostałe podatki.

Resort finansów wyjaśnił, że w zakresie uiszczania zaliczek na podatek dochodowy sytuacja pracodawców nie ulegnie znacznym zmianom. Różnica będzie polegała jedynie na tym, że zaliczki te będą przez pracodawcę zbiorczo wpłacane na mikrorachunek przypisany pracodawcy, a nie tak jak dotychczas – na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Od pracodawców nie będzie się jednak wymagać, aby wpłacali zaliczki na mikrorachunki pracowników.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzyskać mikrorachunek?

Mikrorachunek ma składać się z 26 znaków i zawierać numer PESEL podatnika będącego osobą fizyczną lub numer NIP w przypadku przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych. Aby go uzyskać, konieczne będzie udanie się do urzędu skarbowego lub wygenerowanie numeru rachunku za pośrednictwem strony internetowej www.podatki.gov.pl. Rachunki będą obsługiwane przez Narodowy Bank Polski.

Choć system mikrorachunków rozpocznie swoje działanie dopiero w 2020 roku, już w ostatnim kwartale bieżącego roku ma zostać uruchomiony generator mikrorachunków podatkowych, za pośrednictwem którego będzie można uzyskać numer mikrorachunku. Konieczne będzie użycie komputera lub urządzenia mobilnego, np. telefonu. Generator będzie działał całodobowo, dzięki czemu podatnik otrzyma numer mikrorachunku w dogodnym dla siebie momencie.

Korzyści dla podatnika

Resort finansów podkreśla, że planowana zmiana jest korzystna dla podatnika, ponieważ przyspieszy księgowanie dokonanych wpłat podatkowych. Organ skarbowy w łatwy sposób zidentyfikuje wpłatę i rozliczy ją, dzięki czemu stan konta podatnika zostanie szybciej zaktualizowany. W praktyce skorzystają na tym przede wszystkim ci podatnicy, którzy będą chcieli szybko i „od ręki” uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w płatności podatków.

Eksperci zwracają również uwagę, że dzięki nowym mikrorachunkom rzadziej dochodzić będzie do pomyłek związanych z przelaniem należności podatkowych na niewłaściwy numeru rachunku. Przypisanie mikrorachunku do podatnika będzie miało charakter stały, co oznacza, że numer rachunku nie zmieni się nawet w przypadku zmiany adresu lub siedziby podatnika. Podatnik nie będzie musiał znać numeru rachunku właściwego urzędu skarbowego. Wystarczy, że zrobi przelew na swój mikrorachunek, a wpłata zostanie rozliczona. Z kolei urzędowi skarbowemu łatwiej będzie ustalić, czy podatnik zalega z płatnościami i czy w przeszłości dokonał wpłat, a jeśli tak, to na poczet jakich zaległości zostały one zaksięgowane.

e-Urząd skarbowy

Ministerstwo Finansów podkreśla, że indywidualne mikrorachunki to tylko jedna ze zmian, które mają służyć podatnikom i usprawnić działanie administracji skarbowej. Resort uruchomił również projekt wdrożenia e-Urzędu skarbowego, za pośrednictwem którego każdy podatnik będzie mógł zobaczyć, jaki jest stan jego zobowiązań podatkowych oraz status zrealizowanych wpłat zaksięgowanych na poszczególne podatki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA