REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikrorachunek podatkowy dla każdego podatnika od 2020 roku

Karolina Przybysz
Aplikant radcowski
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Mikrorachunek podatkowy dla każdego podatnika od 2020 roku
Mikrorachunek podatkowy dla każdego podatnika od 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 2020 roku każdemu podatnikowi zostanie przypisany indywidualny mikrorachunek podatkowy, na który można będzie dokonywać wpłat należności podatkowych. Ministerstwo podkreśla, że nowe rozwiązanie przyśpieszy rozliczanie i księgowanie wpłaconych środków.

Mikrorachunek dla najważniejszych podatków

Od 1 stycznia 2020 r. każdy podatnik – zarówno przedsiębiorca, jak i osoba nieprowadząca działalności gospodarczej - otrzyma indywidualny i przypisany mu mikrorachunek podatkowy przeznaczony do dokonywania wpłat podatkowych. Analogiczne rozwiązanie w zakresie wpłat składek na ubezpieczenie społeczne funkcjonuje już w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. 

REKLAMA

Autopromocja

Jak wynika z komunikatu Ministerstwa Finansów, każdy podatnik będzie mógł wpłacać na mikrorachunek podatkowy kwoty z kluczowych dla systemu podatkowego podatków, tj. podatku od towarów i usług (VAT), a także podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i prawnych (CIT). Aktualnie funkcjonujące rachunki organów skarbowych przeznaczone do wpłat powyższych podatków zostaną zamknięte wraz z zakończeniem bieżącego roku. W chwili obecnej nie wiadomo jeszcze, czy na mikrorachunek będzie można wpłacać również pozostałe podatki.

Resort finansów wyjaśnił, że w zakresie uiszczania zaliczek na podatek dochodowy sytuacja pracodawców nie ulegnie znacznym zmianom. Różnica będzie polegała jedynie na tym, że zaliczki te będą przez pracodawcę zbiorczo wpłacane na mikrorachunek przypisany pracodawcy, a nie tak jak dotychczas – na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Od pracodawców nie będzie się jednak wymagać, aby wpłacali zaliczki na mikrorachunki pracowników.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzyskać mikrorachunek?

REKLAMA

Mikrorachunek ma składać się z 26 znaków i zawierać numer PESEL podatnika będącego osobą fizyczną lub numer NIP w przypadku przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych. Aby go uzyskać, konieczne będzie udanie się do urzędu skarbowego lub wygenerowanie numeru rachunku za pośrednictwem strony internetowej www.podatki.gov.pl. Rachunki będą obsługiwane przez Narodowy Bank Polski.

Choć system mikrorachunków rozpocznie swoje działanie dopiero w 2020 roku, już w ostatnim kwartale bieżącego roku ma zostać uruchomiony generator mikrorachunków podatkowych, za pośrednictwem którego będzie można uzyskać numer mikrorachunku. Konieczne będzie użycie komputera lub urządzenia mobilnego, np. telefonu. Generator będzie działał całodobowo, dzięki czemu podatnik otrzyma numer mikrorachunku w dogodnym dla siebie momencie.

Korzyści dla podatnika

Resort finansów podkreśla, że planowana zmiana jest korzystna dla podatnika, ponieważ przyspieszy księgowanie dokonanych wpłat podatkowych. Organ skarbowy w łatwy sposób zidentyfikuje wpłatę i rozliczy ją, dzięki czemu stan konta podatnika zostanie szybciej zaktualizowany. W praktyce skorzystają na tym przede wszystkim ci podatnicy, którzy będą chcieli szybko i „od ręki” uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w płatności podatków.

Eksperci zwracają również uwagę, że dzięki nowym mikrorachunkom rzadziej dochodzić będzie do pomyłek związanych z przelaniem należności podatkowych na niewłaściwy numeru rachunku. Przypisanie mikrorachunku do podatnika będzie miało charakter stały, co oznacza, że numer rachunku nie zmieni się nawet w przypadku zmiany adresu lub siedziby podatnika. Podatnik nie będzie musiał znać numeru rachunku właściwego urzędu skarbowego. Wystarczy, że zrobi przelew na swój mikrorachunek, a wpłata zostanie rozliczona. Z kolei urzędowi skarbowemu łatwiej będzie ustalić, czy podatnik zalega z płatnościami i czy w przeszłości dokonał wpłat, a jeśli tak, to na poczet jakich zaległości zostały one zaksięgowane.

e-Urząd skarbowy

Ministerstwo Finansów podkreśla, że indywidualne mikrorachunki to tylko jedna ze zmian, które mają służyć podatnikom i usprawnić działanie administracji skarbowej. Resort uruchomił również projekt wdrożenia e-Urzędu skarbowego, za pośrednictwem którego każdy podatnik będzie mógł zobaczyć, jaki jest stan jego zobowiązań podatkowych oraz status zrealizowanych wpłat zaksięgowanych na poszczególne podatki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA