REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata na rachunek spoza białej listy podatników VAT

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zapłata na rachunek spoza białej listy podatników VAT
Zapłata na rachunek spoza białej listy podatników VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. płatności wynikające z transakcji powyżej 15 tys. zł, które trafią na rachunki bankowe nieznajdujące się na tzw. białej liście podatników VAT, nie będą mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu. A co w przypadków płatności na rachunki podmiotów zagranicznych? Ministerstwo Finansów informuje, że ten wymóg (i sankcja wyłączenia z kosztów) nie stosuje się do płatności na rzecz zagranicznych firm, które nie zarejestrowały się w Polsce jako podatnik VAT.

Biała lista VAT zwiększy biurokrację w handlu z zagranicą

W wykazie czynnych podatników znajdą się także zarejestrowane w Polsce zagraniczne firmy. Od 2020 r. większe płatności na ich rzecz powinny trafiać tylko na rachunki znane fiskusowi. Inaczej nie zostaną uznane za koszt uzyskania przychodu. Potwierdza to resort finansów.

REKLAMA

Autopromocja

W odpowiedzi na pytanie DGP Ministerstwo Finansów dodaje, że niewiele zmieni się przy płatnościach na rzecz firm, które nie zarejestrowały się w naszym kraju dla celów VAT. Jeśli więc taka wypłata będzie powiązana z firmowym przychodem i zostanie przez polskiego przedsiębiorcę właściwie udokumentowana, nadal będzie mogła być uznana za koszt.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Nadchodzi wielka zmiana

Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT (Dz.U. z 2019 r. poz. 1018) od września br. powstanie elektroniczny wykaz czynnych podatników (tzw. biała lista), który prowadzić będzie szef Krajowej Administracji Skarbowej. W wykazie będzie można sprawdzić, czy kontrahent był w chwili transakcji czynnym podatnikiem VAT. Znajdą się w nim również podane fiskusowi przy rejestracji lub aktualizacji numery rachunków bankowych i prowadzonych w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z nowymi przepisami od początku 2020 r. płatności wynikające z transakcji powyżej 15 tys. zł, które trafią na konta nieznajdujące się na białej liście, nie będą mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Niezarejestrowany bez kłopotów

W związku z tym pojawia się pytanie, jak traktować wpłaty na zagraniczny rachunek kontrahenta, którego nie ma na białej liście. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi udzielonej DGP zwróciło uwagę na treść znowelizowanych art. 22p ustawy o PIT i art. 15d ustawy o CIT.

Z obu przepisów wynika, że sankcje w podatkach dochodowych będą dotyczyć tylko płatności przelewem „za fakturę wystawioną przez podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny”. Kłopotów więc nie będzie, gdy nasz kontrahent nie ma większych związków z Polską. Płatności na jego rzecz będą mogły być kosztem według obecnych zasad.

Nowe obowiązki

A co, jeśli zagraniczny kontrahent zarejestrował się dla celów VAT w naszym kraju, a polski przedsiębiorca o tym nie wie?

REKLAMA

– W takim przypadku płatność wynikająca z transakcji o wartości powyżej 15 tys. zł niewątpliwie podlegałaby restrykcjom wynikającym z przepisów o białej liście. Przedsiębiorca przed zapłatą należności powinien więc na wszelki wypadek sprawdzić elektroniczny wykaz szefa KAS – tłumaczy Marcin Madej, doradca podatkowy w nip-inspektor.pl.

Zwraca uwagę, że taka weryfikacja dla celów ostrożnościowych zajmie przedsiębiorcy dużo czasu. Co więcej, wcale nie musi przynieść jednoznacznej odpowiedzi, czy kontrahent zarejestrował się w naszym kraju. – Chociażby dlatego, że korzystanie z białej listy ma być limitowane. Dziennie będzie można złożyć jedynie 10 zapytań o maksymalnie 30 podmiotów – zauważa ekspert.

Na jeszcze inny przypadek zwraca uwagę Krzysztof Ugolik, menedżer w dziale doradztwa podatkowego w PwC. – Może się zdarzyć, że zagraniczny kontrahent wprawdzie zarejestruje się dla celów VAT w Polsce, ale w ramach transakcji, którą realizuje, nie będzie działał jako podatnik. Przykładem może być sytuacja, w której prowadzimy biznes ze spółką mającą w naszym kraju stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – mówi ekspert.

Dodaje, że jeśli usługi, za które płaci polski podatnik, będą świadczone z zagranicznej centrali, to taka transakcja powinna być rozliczana jako import usług nawet pomimo rejestracji firmy w naszym kraju.

– Ewentualna sankcja w PIT lub CIT nałożona tylko dlatego, że płatność trafi na zagraniczne konto centrali, które zapewne nie znajdzie się na białej liście, byłaby więc nieuzasadniona – uważa Krzysztof Ugolik.

Zagraniczne konta

Czy zagraniczne rachunki bankowe podatnika zarejestrowanego w Polsce znajdą się na białej liście? Z odpowiedzi MF wynika, że jak najbardziej. „Rachunki bankowe zamieszczane w wykazie podatników VAT będą obejmować wyłącznie rachunki rozliczeniowe w rozumieniu ustawy - Prawo bankowe. Informacja o rachunkach w bankach zagranicznych jest podawana przez podatników w zgłoszeniach identyfikacyjnych NIP-2” – wyjaśnił resort.

Płatności, które trafią na jakiekolwiek inne konto, nie będą więc zasadniczo mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu. Sankcji będzie można jednak uniknąć, jeśli podatnik w ciągu trzech dni powiadomi o przelewie na niewłaściwe konto urząd skarbowy właściwy dla kontrahenta. To on zweryfikuje potem, czy konto faktycznie było wcześniej zgłoszone fiskusowi i powinno znaleźć się na białej liście – uspokaja MF.

Zdaniem Marcina Madeja zawiadomienia o przelewach na niewłaściwe konto nie są najlepszym pomysłem. – Dlaczego MF chce, aby trafiały one do urzędu skarbowego właściwego dla kontrahenta? Który przedsiębiorca ma wiedzę o właściwości urzędów skarbowych kontrahentów? Nie lepiej byłoby powiadomić własny urząd? – pyta ekspert.

Jego zdaniem błędem jest też niewskazanie elektronicznej formy takiego zawiadomienia. – W firmach mało kto przejmuje się zgłaszaniem na bieżąco zmian do listy rachunków bankowych przedsiębiorstwa. Konsekwencją znowelizowanych przepisów może więc być lawina zawiadomień o niewłaściwych przelewach, która trafi do urzędów skarbowych. Nie chciałbym być na miejscu pracowników, którzy będą te dane wprowadzać – podkreśla Marcin Madej.

Podobne wątpliwości zgłasza Krzysztof Ugolik. – Nowelizacja wprowadzająca białą listę zawiera delegację ustawową dla ministra finansów do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego wzoru oraz zasad przesyłania takich zawiadomień. Mam nadzieję, że resort skorzysta z tej opcji i zdecyduje się na ustrukturyzowanie tego procesu w oparciu o komunikację elektroniczną. Byłoby to wielkim ułatwieniem zarówno dla podatników, jak i urzędów skarbowych – apeluje ekspert.

Resort finansów, odpowiadając na pytanie DGP, potwierdził także, że w sprawie przepisów o białej liście VAT zostaną wydane objaśnienia podatkowe. Dokument zostanie najprawdopodobniej opublikowany jesienią, gdy przepisy wejdą w życie i zakończą się trwające jeszcze rozmów z sektorem bankowym. ©℗

Białe plamy na białej liście VAT

Biała plama

Jaki problem

Co na to Ministerstwo Finansów

Płatności za media i abonament komórkowy, które trafią na rachunki wirtualne, mogą nie być kosztem uzyskania przychodu

Subrachunki tworzone masowo przez operatorów telekomunikacyjnych, dostawców energii elektrycznej i innych mediów nie znajdą się na białej liście. Nie są rachunkiem rozliczeniowym, o którym mowa w przepisach

Resort obiecał DGP rozwiązanie problemu do końca 2019 r., a więc przed wejściem w życie przepisów o sankcjach w podatkach dochodowych. Nieoficjalnie wiadomo, że rachunki wirtualne mają zostać powiązane z głównymi rachunkami firm energetycznych, telekomunikacyjnych itp., które znajdą się na białej liście VAT

Płatności, które trafią na rachunki depozytowe, powiernicze, escrow mogą nie być kosztem uzyskania przychodu

Takie rachunki nie są rachunkami rozliczeniowymi przepisanymi do sprzedawcy, o których mowa w przepisach o białej liście. Wniosek: wpłaty, które na nie trafiają (np. na rachunek depozytowy prowadzony przez notariusza), nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych

Problem ma zostać rozwiązany do końca 2019 r.

Płatności, które trafią na cesyjne rachunki bankowe mogą nie być kosztem uzyskania przychodu

Banki żądają od przedsiębiorców wpłat na rachunki cesyjne przed udzieleniem im kredytów. Środki są potem uwalniane wraz z terminową spłatą zobowiązań. Rachunki cesyjne są tworzone i zamykane masowo i wiąże się je z każdą konkretną umową kredytu. Nigdy nie były zgłaszane fiskusowi, a konieczność ich zgłaszania w 2020 r., aby uniknąć sankcji w PIT lub CIT, byłaby nieproporcjonalnym obciążeniem

Resort zapewnił DGP, że zna problem i pracuje nad tym, aby „od 1 stycznia 2020 r. sytuacja płacących na rachunki cesyjne była jednoznaczna”

Płatności za pomocą kart kredytowych i za pośrednictwem operatorów takich jak PayPal, PayU, BlueMedia mogą nie być kosztem uzyskania przychodu

Przedsiębiorca nie zna rachunku, na który przelewane są pieniądze, i nie ma pewności, czy znajduje się on na białej liście VAT

MF poinformowało DGP, że planuje analizę problemu we współpracy z sektorem bankowym, operatorami kart kredytowych, Krajową Izbą Rozliczeniową, NBP. Ma zostać wypracowane rozwiązanie, które pozwoli uniknąć sankcji przy płatnościach w e-handlu

Korzystanie z białej listy VAT ma być limitowane. Dziennie będzie można złożyć jedynie 10 zapytań o maksymalnie 30 podmiotów

To problem przede wszystkim dla dużych podmiotów, które realizują dziennie setki płatności różnym kontrahentom. W pewnym momencie nie będą mogły zweryfikować, czy płacą na konto znajdujące się na białej liście VAT

Resort wyjaśnił, że wprowadzenie limitu jest niezbędne, aby zapewnić wydajność białej listy. Limitów nie będzie też przy wyszukiwaniu ręcznym (najprawdopodobniej w dodatkowej wyszukiwarce, a nie przez interfejs API)

Mariusz Szulc mariusz.szulc@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA