REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe technologie w służbie księgowego i przedsiębiorcy

Nowe technologie w służbie księgowego i przedsiębiorcy /fot.Shutterstock
Nowe technologie w służbie księgowego i przedsiębiorcy /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od cyfryzacji nie ma odwrotu, ale nowe technologie nie pozbawią księgowych zawodu. Ułatwią natomiast prace rozliczeniowe, a rachunkowość stanie się jednostką wspomagającą zarządzanie firmą. Oto główne wnioski z I Konferencji Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się!”, która odbyła się w dniach 1-2 października w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.

Stanisław Hońko wiceprezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce uważa, że nowe technologie nie zastąpią księgowych. Automatyzacja odciąży ich w najprostszych czynnościach, dzięki czemu będą mieli więcej czasu na inne zadania wymagające większej kreatywności. „Stowarzyszenie Księgowych w Polsce walczy z krzywdzącym stereotypem, który ogranicza rolę księgowego w firmie. To on jest teraz duszą przedsiębiorstwa. Biznes powinien o tym wiedzieć i dlatego zorganizowaliśmy tę konferencję” - wyjaśnił.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O spowodowanej cyfryzacją zmianie sposobu współpracy firm z biurami rachunkowymi wypowiadali się również producenci oprogramowania księgowo-finansowego. Zwrócili uwagę na to, że zmiany nastąpią też w sferze wprowadzania danych do systemu. W księgowości postępuje digitalizacja, czyli przejście z danych w wersji papierowej na postać cyfrową. Nowe technologie mają być tu dużym wsparciem. Natomiast przedsiębiorcy coraz częściej oczekują dostępu do danych finansowych z dowolnego miejsca, o dowolnej porze.

„Ustawodawca zakłada, że wszyscy będziemy pracowali na danych cyfrowych, które będą mu przekazywane w sposób automatyczny. Przy okazji wprowadza zmiany w prawie i dodatkowe obowiązki kontroli. To duże wyzwanie, które wymaga wsparcia za pomocą narzędzi informatycznych” - podsumował Daniel Depa, z-ca dyrektora produkcji w firmie Soneta, oferującej system enova365.

Według Piotra Ciskiego, prezesa spółki Sage oferującej system Sage Symfonia, mamy do czynienia z rewolucją w zakresie cyfryzacji. Odbywa się ona na wielu płaszczyznach, co stawia biura rachunkowe w obliczu nowych wyzwań związanych z informatyzacją.

REKLAMA

„Cyfryzacja będzie zmieniała procesy biznesowe w przedsiębiorstwie. Weźmy na przykład split payment, który wchodzi bardzo mocno i zastępuje odwrotne obciążenie VAT. My już na początku, wybierając odpowiedni towar, musimy mieć świadomość, że jest on objęty split paymentem czyli podzieloną płatnością. Tutaj biuro rachunkowe pełni rolę weryfikatora już na początku tego procesu, a nie w momencie, kiedy została błędnie wystawiona faktura, bo później zostaje korekta i komplikacje” - podkreślił Piotr Ciski. Według niego księgowy powinien być włączony w budowanie procesu po stronie klienta, ponieważ zazwyczaj tam występuje bardzo ważny element działalności gospodarczej związany z wystawianiem faktur, który podlega cyfryzacji. Uzupełnił, że dane przesyłane do fiskusa są coraz bardziej szczegółowe i obłożone dodatkowymi wymaganiami, co wymusza na księgowych jeszcze większą wiedzę oraz staranność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Księgowy ewoluuje w stronę doradcy. Nie tylko mówi czego nie możemy zrobić, ale również doradza przy zmieniających się przepisach prawa, przy zmieniających się okolicznościach funkcjonowania spółki w gospodarce w przestrzeni ekonomicznej, jak doprowadzić do tego, że nie wpłyniemy na rafy, tylko będziemy dalej spokojnie żeglować i firma będzie się mogła dalej rozwijać. Po tej konferencji jestem przekonana, że bez profesjonalnego biura rachunkowego i księgowego, będącego również doradcą, nie poradzimy sobie z rozwijaniem biznesu” - podsumowała Katarzyna Kasiak, współwłaściciel ARS Retail Group.

Drugi dzień Konferencji Przedsiębiorców i Księgowych poświęcono również tematowi funkcjonowania firm w dobie podwyższonego ryzyka. „Nie możemy już ufać scenariuszom dla przyszłej sytuacji gospodarczej” - stwierdził Piotr Soroczyński, główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej. Na niepewne czasy doradzał firmom gromadzenie rezerw w postaci zapasów magazynowych oraz kadrowych. Płynność finansowa przedsiębiorstwa staje się ważniejsza od jego rentowności.

„Spory problem stanowi również dopasowanie do zmieniających się przepisów, które definiują rzeczywistość gospodarczą. Większość z nich jest potrzebna, ale trzeba pamiętać, że duża część zmian albo coś kosztuje, albo jest dla nas kłopotem organizacyjnym” - podkreślił Piotr Soroczyński.

„Osiągnęliśmy to, co planowaliśmy. Na konferencji mieliśmy rachunkowość i podatki, ogólną sytuację gospodarczą, stosunek pracodawca - pracownik, obowiązki księgowych, obowiązki pracodawców i wzajemne relacje między tymi dwoma grupami zawodowymi - powiedział na zakończenie Jerzy Koniecki. - W najbliższym czasie chcielibyśmy zorganizować następną konferencję, w podobnym układzie. Myślę, że wzbogacimy tematykę o umiejętności miękkie, o których również na dzisiejszej konferencji wspominaliśmy. Wierzę, że uczestnicy są zadowoleni i że życzeniem wszystkich jest kontynuacja tego typu działań”.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

I Ogólnopolska Konferencja Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się!” przeszła nie tyle do historii, co zapoczątkowała cykl stałych spotkań obu tych środowisk. Druga edycja została zaplanowana na pierwszą dekadę października 2020 roku.

Konferencję, której organizatorem było Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, honorowym patronatem objęli: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Rada Dialogu Społecznego, Business Centre Club, Krajowa Izba Gospodarcza, Pracodawcy RP, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Partnerami strategicznymi byli Soneta sp. z o.o., czyli enova 365, oraz Sage sp. z o.o., czyli system Sage Symfonia, a sponsorami wydarzenia: KPMG, PGE i PZU SA. Patronat medialny sprawowali: Centrum Prasowe PAP, portal infor.pl, miesięcznik „Rachunkowość”, „Świat Księgowych”.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA