REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe technologie w służbie księgowego i przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe technologie w służbie księgowego i przedsiębiorcy /fot.Shutterstock
Nowe technologie w służbie księgowego i przedsiębiorcy /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od cyfryzacji nie ma odwrotu, ale nowe technologie nie pozbawią księgowych zawodu. Ułatwią natomiast prace rozliczeniowe, a rachunkowość stanie się jednostką wspomagającą zarządzanie firmą. Oto główne wnioski z I Konferencji Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się!”, która odbyła się w dniach 1-2 października w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.

Stanisław Hońko wiceprezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce uważa, że nowe technologie nie zastąpią księgowych. Automatyzacja odciąży ich w najprostszych czynnościach, dzięki czemu będą mieli więcej czasu na inne zadania wymagające większej kreatywności. „Stowarzyszenie Księgowych w Polsce walczy z krzywdzącym stereotypem, który ogranicza rolę księgowego w firmie. To on jest teraz duszą przedsiębiorstwa. Biznes powinien o tym wiedzieć i dlatego zorganizowaliśmy tę konferencję” - wyjaśnił.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O spowodowanej cyfryzacją zmianie sposobu współpracy firm z biurami rachunkowymi wypowiadali się również producenci oprogramowania księgowo-finansowego. Zwrócili uwagę na to, że zmiany nastąpią też w sferze wprowadzania danych do systemu. W księgowości postępuje digitalizacja, czyli przejście z danych w wersji papierowej na postać cyfrową. Nowe technologie mają być tu dużym wsparciem. Natomiast przedsiębiorcy coraz częściej oczekują dostępu do danych finansowych z dowolnego miejsca, o dowolnej porze.

„Ustawodawca zakłada, że wszyscy będziemy pracowali na danych cyfrowych, które będą mu przekazywane w sposób automatyczny. Przy okazji wprowadza zmiany w prawie i dodatkowe obowiązki kontroli. To duże wyzwanie, które wymaga wsparcia za pomocą narzędzi informatycznych” - podsumował Daniel Depa, z-ca dyrektora produkcji w firmie Soneta, oferującej system enova365.

Według Piotra Ciskiego, prezesa spółki Sage oferującej system Sage Symfonia, mamy do czynienia z rewolucją w zakresie cyfryzacji. Odbywa się ona na wielu płaszczyznach, co stawia biura rachunkowe w obliczu nowych wyzwań związanych z informatyzacją.

REKLAMA

„Cyfryzacja będzie zmieniała procesy biznesowe w przedsiębiorstwie. Weźmy na przykład split payment, który wchodzi bardzo mocno i zastępuje odwrotne obciążenie VAT. My już na początku, wybierając odpowiedni towar, musimy mieć świadomość, że jest on objęty split paymentem czyli podzieloną płatnością. Tutaj biuro rachunkowe pełni rolę weryfikatora już na początku tego procesu, a nie w momencie, kiedy została błędnie wystawiona faktura, bo później zostaje korekta i komplikacje” - podkreślił Piotr Ciski. Według niego księgowy powinien być włączony w budowanie procesu po stronie klienta, ponieważ zazwyczaj tam występuje bardzo ważny element działalności gospodarczej związany z wystawianiem faktur, który podlega cyfryzacji. Uzupełnił, że dane przesyłane do fiskusa są coraz bardziej szczegółowe i obłożone dodatkowymi wymaganiami, co wymusza na księgowych jeszcze większą wiedzę oraz staranność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Księgowy ewoluuje w stronę doradcy. Nie tylko mówi czego nie możemy zrobić, ale również doradza przy zmieniających się przepisach prawa, przy zmieniających się okolicznościach funkcjonowania spółki w gospodarce w przestrzeni ekonomicznej, jak doprowadzić do tego, że nie wpłyniemy na rafy, tylko będziemy dalej spokojnie żeglować i firma będzie się mogła dalej rozwijać. Po tej konferencji jestem przekonana, że bez profesjonalnego biura rachunkowego i księgowego, będącego również doradcą, nie poradzimy sobie z rozwijaniem biznesu” - podsumowała Katarzyna Kasiak, współwłaściciel ARS Retail Group.

Drugi dzień Konferencji Przedsiębiorców i Księgowych poświęcono również tematowi funkcjonowania firm w dobie podwyższonego ryzyka. „Nie możemy już ufać scenariuszom dla przyszłej sytuacji gospodarczej” - stwierdził Piotr Soroczyński, główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej. Na niepewne czasy doradzał firmom gromadzenie rezerw w postaci zapasów magazynowych oraz kadrowych. Płynność finansowa przedsiębiorstwa staje się ważniejsza od jego rentowności.

„Spory problem stanowi również dopasowanie do zmieniających się przepisów, które definiują rzeczywistość gospodarczą. Większość z nich jest potrzebna, ale trzeba pamiętać, że duża część zmian albo coś kosztuje, albo jest dla nas kłopotem organizacyjnym” - podkreślił Piotr Soroczyński.

„Osiągnęliśmy to, co planowaliśmy. Na konferencji mieliśmy rachunkowość i podatki, ogólną sytuację gospodarczą, stosunek pracodawca - pracownik, obowiązki księgowych, obowiązki pracodawców i wzajemne relacje między tymi dwoma grupami zawodowymi - powiedział na zakończenie Jerzy Koniecki. - W najbliższym czasie chcielibyśmy zorganizować następną konferencję, w podobnym układzie. Myślę, że wzbogacimy tematykę o umiejętności miękkie, o których również na dzisiejszej konferencji wspominaliśmy. Wierzę, że uczestnicy są zadowoleni i że życzeniem wszystkich jest kontynuacja tego typu działań”.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

I Ogólnopolska Konferencja Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się!” przeszła nie tyle do historii, co zapoczątkowała cykl stałych spotkań obu tych środowisk. Druga edycja została zaplanowana na pierwszą dekadę października 2020 roku.

Konferencję, której organizatorem było Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, honorowym patronatem objęli: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Rada Dialogu Społecznego, Business Centre Club, Krajowa Izba Gospodarcza, Pracodawcy RP, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Partnerami strategicznymi byli Soneta sp. z o.o., czyli enova 365, oraz Sage sp. z o.o., czyli system Sage Symfonia, a sponsorami wydarzenia: KPMG, PGE i PZU SA. Patronat medialny sprawowali: Centrum Prasowe PAP, portal infor.pl, miesięcznik „Rachunkowość”, „Świat Księgowych”.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA