REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe technologie w służbie księgowego i przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe technologie w służbie księgowego i przedsiębiorcy /fot.Shutterstock
Nowe technologie w służbie księgowego i przedsiębiorcy /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od cyfryzacji nie ma odwrotu, ale nowe technologie nie pozbawią księgowych zawodu. Ułatwią natomiast prace rozliczeniowe, a rachunkowość stanie się jednostką wspomagającą zarządzanie firmą. Oto główne wnioski z I Konferencji Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się!”, która odbyła się w dniach 1-2 października w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.

Stanisław Hońko wiceprezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce uważa, że nowe technologie nie zastąpią księgowych. Automatyzacja odciąży ich w najprostszych czynnościach, dzięki czemu będą mieli więcej czasu na inne zadania wymagające większej kreatywności. „Stowarzyszenie Księgowych w Polsce walczy z krzywdzącym stereotypem, który ogranicza rolę księgowego w firmie. To on jest teraz duszą przedsiębiorstwa. Biznes powinien o tym wiedzieć i dlatego zorganizowaliśmy tę konferencję” - wyjaśnił.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

O spowodowanej cyfryzacją zmianie sposobu współpracy firm z biurami rachunkowymi wypowiadali się również producenci oprogramowania księgowo-finansowego. Zwrócili uwagę na to, że zmiany nastąpią też w sferze wprowadzania danych do systemu. W księgowości postępuje digitalizacja, czyli przejście z danych w wersji papierowej na postać cyfrową. Nowe technologie mają być tu dużym wsparciem. Natomiast przedsiębiorcy coraz częściej oczekują dostępu do danych finansowych z dowolnego miejsca, o dowolnej porze.

„Ustawodawca zakłada, że wszyscy będziemy pracowali na danych cyfrowych, które będą mu przekazywane w sposób automatyczny. Przy okazji wprowadza zmiany w prawie i dodatkowe obowiązki kontroli. To duże wyzwanie, które wymaga wsparcia za pomocą narzędzi informatycznych” - podsumował Daniel Depa, z-ca dyrektora produkcji w firmie Soneta, oferującej system enova365.

Według Piotra Ciskiego, prezesa spółki Sage oferującej system Sage Symfonia, mamy do czynienia z rewolucją w zakresie cyfryzacji. Odbywa się ona na wielu płaszczyznach, co stawia biura rachunkowe w obliczu nowych wyzwań związanych z informatyzacją.

„Cyfryzacja będzie zmieniała procesy biznesowe w przedsiębiorstwie. Weźmy na przykład split payment, który wchodzi bardzo mocno i zastępuje odwrotne obciążenie VAT. My już na początku, wybierając odpowiedni towar, musimy mieć świadomość, że jest on objęty split paymentem czyli podzieloną płatnością. Tutaj biuro rachunkowe pełni rolę weryfikatora już na początku tego procesu, a nie w momencie, kiedy została błędnie wystawiona faktura, bo później zostaje korekta i komplikacje” - podkreślił Piotr Ciski. Według niego księgowy powinien być włączony w budowanie procesu po stronie klienta, ponieważ zazwyczaj tam występuje bardzo ważny element działalności gospodarczej związany z wystawianiem faktur, który podlega cyfryzacji. Uzupełnił, że dane przesyłane do fiskusa są coraz bardziej szczegółowe i obłożone dodatkowymi wymaganiami, co wymusza na księgowych jeszcze większą wiedzę oraz staranność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„Księgowy ewoluuje w stronę doradcy. Nie tylko mówi czego nie możemy zrobić, ale również doradza przy zmieniających się przepisach prawa, przy zmieniających się okolicznościach funkcjonowania spółki w gospodarce w przestrzeni ekonomicznej, jak doprowadzić do tego, że nie wpłyniemy na rafy, tylko będziemy dalej spokojnie żeglować i firma będzie się mogła dalej rozwijać. Po tej konferencji jestem przekonana, że bez profesjonalnego biura rachunkowego i księgowego, będącego również doradcą, nie poradzimy sobie z rozwijaniem biznesu” - podsumowała Katarzyna Kasiak, współwłaściciel ARS Retail Group.

Drugi dzień Konferencji Przedsiębiorców i Księgowych poświęcono również tematowi funkcjonowania firm w dobie podwyższonego ryzyka. „Nie możemy już ufać scenariuszom dla przyszłej sytuacji gospodarczej” - stwierdził Piotr Soroczyński, główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej. Na niepewne czasy doradzał firmom gromadzenie rezerw w postaci zapasów magazynowych oraz kadrowych. Płynność finansowa przedsiębiorstwa staje się ważniejsza od jego rentowności.

„Spory problem stanowi również dopasowanie do zmieniających się przepisów, które definiują rzeczywistość gospodarczą. Większość z nich jest potrzebna, ale trzeba pamiętać, że duża część zmian albo coś kosztuje, albo jest dla nas kłopotem organizacyjnym” - podkreślił Piotr Soroczyński.

„Osiągnęliśmy to, co planowaliśmy. Na konferencji mieliśmy rachunkowość i podatki, ogólną sytuację gospodarczą, stosunek pracodawca - pracownik, obowiązki księgowych, obowiązki pracodawców i wzajemne relacje między tymi dwoma grupami zawodowymi - powiedział na zakończenie Jerzy Koniecki. - W najbliższym czasie chcielibyśmy zorganizować następną konferencję, w podobnym układzie. Myślę, że wzbogacimy tematykę o umiejętności miękkie, o których również na dzisiejszej konferencji wspominaliśmy. Wierzę, że uczestnicy są zadowoleni i że życzeniem wszystkich jest kontynuacja tego typu działań”.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

I Ogólnopolska Konferencja Przedsiębiorców i Księgowych „Poznajmy się!” przeszła nie tyle do historii, co zapoczątkowała cykl stałych spotkań obu tych środowisk. Druga edycja została zaplanowana na pierwszą dekadę października 2020 roku.

Konferencję, której organizatorem było Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, honorowym patronatem objęli: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Rada Dialogu Społecznego, Business Centre Club, Krajowa Izba Gospodarcza, Pracodawcy RP, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Partnerami strategicznymi byli Soneta sp. z o.o., czyli enova 365, oraz Sage sp. z o.o., czyli system Sage Symfonia, a sponsorami wydarzenia: KPMG, PGE i PZU SA. Patronat medialny sprawowali: Centrum Prasowe PAP, portal infor.pl, miesięcznik „Rachunkowość”, „Świat Księgowych”.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA