REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa o ogólnych zasadach podatku akcyzowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dyrektywa o ogólnych zasadach podatku akcyzowego
Dyrektywa o ogólnych zasadach podatku akcyzowego

REKLAMA

REKLAMA

Rada Unii Europejskiej (działająca jako ECOFIN - wypracowała 8 listopada 2019 roku wstępne porozumienie w sprawie nowych przepisów mających ulepszyć otoczenie biznesowe dla handlu towarami objętymi podatkiem akcyzowym. Ma to poprawić warunki uczciwej konkurencji i ograniczyć obciążenia administracyjne wobec firm. Porozumienie dotyczy dyrektywy o ogólnych zasadach podatku akcyzowego i rozporządzenia o współpracy administracyjnej co do zawartości rejestrów elektronicznych.

Uzgodniliśmy dziś ważne usprawnienie systemu podatków akcyzowych stosowanych w Europie. Unowocześnienie obecnych przepisów ma ograniczyć biurokrację i zmniejszyć koszty ponoszone przez małych producentów, a zarazem wesprzeć uczciwą konkurencję na jednolitym rynku - powiedział Mika Lintilä, fiński minister finansów

REKLAMA

Autopromocja

Akcyza to podatek pośredni od sprzedaży lub korzystania z konkretnych produktów podlegających takim opłatom. Dochody z tego podatku przypadają w całości krajowi, w którym jest on uiszczany. Od 1992 r. kraje UE dysponują wspólnymi przepisami, po to by wszędzie w UE akcyza była stosowana w ten sam sposób i do tych samych wyrobów.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Ogólne zasady podatku akcyzowego i współpraca administracyjna co do zawartości rejestrów elektronicznych

Proponowane akty mają służyć ujednoliceniu unijnej procedury akcyzowej i celnej, tak by zwiększyć swobodę przepływu wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji na jednolitym rynku, a jednocześnie sprawić, by państwa członkowskie pobierały właściwy podatek. Mają także zmniejszyć obciążenia administracyjne i prawne wobec małych firm. Przewiduje się środki mające usprawnić i uprościć procesy obejmujące interakcję w zakresie eksportu i importu wyrobów akcyzowych oraz wewnątrzunijny przepływ tych wyrobów.

Dyrektywa o ogólnych zasadach podatku akcyzowego zawiera m.in. wskazówki co do ilości wyrobów akcyzowych, które osoby prywatne mogą nabywać na użytek własny i przewozić z jednego państwa członkowskiego do innego bez podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego Komisja Europejska przyjęła 25 maja 2018 r. Wnioskowi temu towarzyszył wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 389/2012 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych w odniesieniu do zawartości elektronicznego rejestru. Wnioski te mają na celu ujednolicenie unijnych procedur akcyzowych i celnych, zapewnienie większej jasności wewnątrzunijnych przemieszczeń wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji oraz ograniczenie obciążeń administracyjnych i prawnych dla małych przedsiębiorstw.

Wnioski zawierają liczne środki służące usprawnieniu i uproszczeniu procesów obejmujących interakcje w zakresie wywozu i przywozu wyrobów akcyzowych, interakcje między przedsiębiorstwami i sytuacje nadzwyczajne. Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię 17 października 2018 r. Parlament Europejski wydał opinię w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady i wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady, odpowiednio, 27 marca 2019 r. i 3 października 2018 r.

Rada (ECOFIN) omówiła wniosek dotyczący dyrektywy Rady 12 marca 2019 r. i 17 maja 2019 r.

30 października 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził, że wszystkie delegacje są w stanie poprzeć kompromisowe teksty obu wniosków.

Co dalej?

Nowe przepisy zostaną sfinalizowane przez prawników lingwistów, a następnie formalnie przyjęte przez Radę.

Dyrektywa  ustanawiająca ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego oraz rozporządzenie zmieniające rozporządzenie (UE) nr 389/2012 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych w odniesieniu do zawartości elektronicznego rejestru - mają wejść w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Jednak spora część przepisów tej dyrektywy i wszystkie przepisy ww. rozporządzenia mają być stosowane dopiero od 13 lutego 2023 r.

Porozumienie Rady UE o ogólnych zasadach podatku akcyzowego i współpracy administracyjnej, zawierające projekty dyrektywy i rozporządzenia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA