REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa o ogólnych zasadach podatku akcyzowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dyrektywa o ogólnych zasadach podatku akcyzowego
Dyrektywa o ogólnych zasadach podatku akcyzowego

REKLAMA

REKLAMA

Rada Unii Europejskiej (działająca jako ECOFIN - wypracowała 8 listopada 2019 roku wstępne porozumienie w sprawie nowych przepisów mających ulepszyć otoczenie biznesowe dla handlu towarami objętymi podatkiem akcyzowym. Ma to poprawić warunki uczciwej konkurencji i ograniczyć obciążenia administracyjne wobec firm. Porozumienie dotyczy dyrektywy o ogólnych zasadach podatku akcyzowego i rozporządzenia o współpracy administracyjnej co do zawartości rejestrów elektronicznych.

Uzgodniliśmy dziś ważne usprawnienie systemu podatków akcyzowych stosowanych w Europie. Unowocześnienie obecnych przepisów ma ograniczyć biurokrację i zmniejszyć koszty ponoszone przez małych producentów, a zarazem wesprzeć uczciwą konkurencję na jednolitym rynku - powiedział Mika Lintilä, fiński minister finansów

REKLAMA

Akcyza to podatek pośredni od sprzedaży lub korzystania z konkretnych produktów podlegających takim opłatom. Dochody z tego podatku przypadają w całości krajowi, w którym jest on uiszczany. Od 1992 r. kraje UE dysponują wspólnymi przepisami, po to by wszędzie w UE akcyza była stosowana w ten sam sposób i do tych samych wyrobów.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Ogólne zasady podatku akcyzowego i współpraca administracyjna co do zawartości rejestrów elektronicznych

REKLAMA

Proponowane akty mają służyć ujednoliceniu unijnej procedury akcyzowej i celnej, tak by zwiększyć swobodę przepływu wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji na jednolitym rynku, a jednocześnie sprawić, by państwa członkowskie pobierały właściwy podatek. Mają także zmniejszyć obciążenia administracyjne i prawne wobec małych firm. Przewiduje się środki mające usprawnić i uprościć procesy obejmujące interakcję w zakresie eksportu i importu wyrobów akcyzowych oraz wewnątrzunijny przepływ tych wyrobów.

Dyrektywa o ogólnych zasadach podatku akcyzowego zawiera m.in. wskazówki co do ilości wyrobów akcyzowych, które osoby prywatne mogą nabywać na użytek własny i przewozić z jednego państwa członkowskiego do innego bez podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego Komisja Europejska przyjęła 25 maja 2018 r. Wnioskowi temu towarzyszył wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 389/2012 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych w odniesieniu do zawartości elektronicznego rejestru. Wnioski te mają na celu ujednolicenie unijnych procedur akcyzowych i celnych, zapewnienie większej jasności wewnątrzunijnych przemieszczeń wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji oraz ograniczenie obciążeń administracyjnych i prawnych dla małych przedsiębiorstw.

Wnioski zawierają liczne środki służące usprawnieniu i uproszczeniu procesów obejmujących interakcje w zakresie wywozu i przywozu wyrobów akcyzowych, interakcje między przedsiębiorstwami i sytuacje nadzwyczajne. Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię 17 października 2018 r. Parlament Europejski wydał opinię w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady i wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady, odpowiednio, 27 marca 2019 r. i 3 października 2018 r.

Rada (ECOFIN) omówiła wniosek dotyczący dyrektywy Rady 12 marca 2019 r. i 17 maja 2019 r.

30 października 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził, że wszystkie delegacje są w stanie poprzeć kompromisowe teksty obu wniosków.

Co dalej?

Nowe przepisy zostaną sfinalizowane przez prawników lingwistów, a następnie formalnie przyjęte przez Radę.

Dyrektywa  ustanawiająca ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego oraz rozporządzenie zmieniające rozporządzenie (UE) nr 389/2012 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych w odniesieniu do zawartości elektronicznego rejestru - mają wejść w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Jednak spora część przepisów tej dyrektywy i wszystkie przepisy ww. rozporządzenia mają być stosowane dopiero od 13 lutego 2023 r.

Porozumienie Rady UE o ogólnych zasadach podatku akcyzowego i współpracy administracyjnej, zawierające projekty dyrektywy i rozporządzenia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA