REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI

Subskrybuj nas na Youtube
Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI
Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI

REKLAMA

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad przepisami dopuszczającymi możliwość funkcjonowania kas fiskalnych w formie oprogramowania, które można zainstalować nawet na urządzeniach mobilnych (np. na smartfonach). W dniu 10 grudnia 2019 roku w warszawskiej „Świetlicy Wolności” miała miejsce dyskusja panelowa towarzysząca prezentacji raportu „Wirtualne Kasy. Nowy wymiar przedsiębiorczości” autorstwa Warsaw Enterprise Institute. Podczas panelu głos zabrali m. in. przedstawiciele Głównego Urzędu Miar, Ministerstwa Finansów RP, Ministerstwa Finansów Republiki Czech oraz eksperci sektorowi z polski i zagranicy.

Kasy fiskalne online - także wirtualne (w postaci oprogramowania)

Polska stoi u progu gruntowanych zmian, jeśli chodzi o system rejestracji transakcji. W przeciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy stare off-linowe kasy fiskalne mają przejść do lamusa. Warsaw Enterprise Institute chce, aby zmianie tej towarzyszyć mogła jak największa rynkowa konkurencja. Dlatego też raport pozytywnie wypowiada się o możliwości korzystania z kas fiskalnych w formie oprogramowania na sprzęt taki jak smartfon czy tablet. Nad stosowną zmianą przepisów w tym zakresie pracuje właśnie Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

„Kasy rejestrujące w formie oprogramowania mogą zrewolucjonizować rynek kas w Polsce. Przedsiębiorcy zaoszczędzą gdyż nie będą musieli przeznaczyć dodatkowych środków na zakup kasy, lecz będą mogli ściągnąć stosowną aplikację na urządzenia, który i tak już dziś posiadają np. na smarfona” – mówi Kamil Rybikowski, ekspert WEI. „W dodatku przedsiębiorcom odejdzie konieczność przeprowadzania cyklicznych przeglądów kasy. Państwo za to będzie miało dostęp do historii transakcji w czasie rzeczywistym, co dodatkowo wpłynie na zmniejszenie szarej strefy i zwiększy wpływy do budżetu” – dodaje.

Fundacja WEI apeluje, żeby rozporządzenie nie zawierało zbędnych barier, które mogłyby zakłócić wejście nowych rozwiązań technologicznych na rynek takich jak np. skomplikowana procedura homologacyjna, przeprowadzona przez Główny Urząd Miar. „Mamy do czynienia z sytuacją, w której teoretycznie wszyscy są za proponowanym rozwiązaniem, ale w praktyce wiele propozycji szczegółowych może zniweczyć cały pozytywny efekt zaproponowanych rozwiązań.” – ostrzega Jerzy Karwelis, dyrektor generalny WEI. Im mniej będzie plomb i innych obostrzeń, a więcej dziać się będzie w tzw. chmurze tym bardziej przyjazne środowisko dla przedsiębiorców i dojście do standardów krajów najlepiej rozwiniętych w tym zakresie” – dodaje.

W podobnym tonie wypowiadała się Simona Hornochova, była wiceminister finansów Republiki Czeskiej, obecna na konferencji. Czesi już wprowadzili rozwiązania, do których przymierza się Polska. „Z naszych doświadczeń wynika, że najlepsze są rozwiązania proste, które nadmiernie nie komplikują całego systemu. W tym duchu przepisy powinna wprowadzać Polska, jeśli chce szybko zaobserwować pozytywne zmiany” – wspomniała była wiceminister podczas dyskusji.

Inny gość zagraniczny, profesor Stjepan Gros z Uniwersytetu w Zagrzebiu, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, podkreślał, że doświadczenia państw, w których system ten funkcjonuje pokazuje, że jest to system bezpieczny. Nie ma podstaw do wysuwania wniosków, że oprogramowania doprowadzą do manipulowania danymi, wręcz przeciwnie – są dobrym narzędziem do dalszego uszczelniania systemu poboru podatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biała lista podatników

Polecamy: Biuletyn VAT

Kiedy wejdzie w życie rozporządzenie w sprawie wirtualnych kas rejestrujących

Nieznana jest ostateczna data wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Przyznawali to obecni na konferencji Prezes Głównego Urzędu Miar Radosław Wiśniewski oraz Zbigniew Baranowski z Ministerstwa Finansów. Zbigniew Baranowski potwierdził, że MF jest otwarte na komunikację z branżą i przedsiębiorcami: „Proces digitalizacji jest absolutnie kluczowy. Odwołując się do wprowadzenia Jednolitego Pilku Kontrolnego, jesteśmy na etapie świetnego komunikowania się z przedsiębiorcami (dostrzeżone przez media, podatników i przedsiębiorców) – tą drogą idziemy w kwestii kas wirtualnych” – wspomniał przedstawiciel MF.

Aktualnie podlega modyfikacji II wersja (z 22 listopada 2019 r.) projektu tego rozporządzenia - i należy się spodziewać III wersji.

REKLAMA

Fundacja WEI domaga się korelacji między wejściem w życie rozporządzenia a wprowadzeniem obowiązku posiadania kas fiskalnych on-line. Przedsiębiorcy z branży HoReCa (ang. Hotel, Restaurant, Catering/Café), których obowiązek dotknie już 1 lipca 2020 roku, powinni mieć możliwość wyboru pomiędzy zakupem on-linowej kasy hardwarowej a pobraniem aplikacji w formie oprogramowania. Przedstawiciele rządu zapewniają, że chcą oni doprowadzić do takiej korelacji a pracę nad nowymi przepisami idą pełną parą. W tym kontekście przedstawiciel MF (choć nie chciał wypowiadać się wiążąco odnośnie planowanych terminów wejścia w życie rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) nie wykluczył przesunięcia ww. terminu 1 lipca 2020 r.

Prezes Głównego Urzędu Miar Radosław Wiśniewski zauważył też pewne problemy techniczne, które trzeba rozstrzygnąć w toku prac legislacyjnych. Chodzi przede wszystkim o konieczność komunikowania się kas online (także wirtualnych) z Centralnym Repozytorium Kas w formule "real time". Nie sprzyjają temu zarówno aktualne możliwości internetu w Polsce jak i parametry systemu informatycznego resortu finansów/KAS. Prezes GUM zauważył także, że nie każde urządzenie przenośne (nie każdy model smartfona) będzie w stanie obsłużyć wirtualną kasę fiskalną.

Pełny raport „Wirtualne Kasy. Nowy wymiar przedsiębiorczości” do pobrania tutaj.

Korzyści z kas wirtualnych

Korzyści dla państwa

Wprowadzenie wirtualnych kas fiskalnych sprzyja zwiększeniu efektywności działań organów podatkowych w zakresie przeciwdziałania nielegalnym praktykom, jakim jest np. brak rejestrowania sprzedaży detalicznej i innego typu oszustwa powodujące zmniejszenie wpływów budżetowych. Dzięki kasom online (także wirtualnym) możliwe staną się mechanizmy kontroli w czasie rzeczywistym. W tej sytuacji dalece utrudnione, o ile nie niemożliwe, będzie dokonywanie oszustw podatkowych w postaci braku płatności należnych podatków. Kasy wirtualne, tak jak kasy on-line, będą posiadały funkcję przesyłu danych do systemu teleinformatycznego (Centralnego Repozytorium Kas) za pośrednictwem internetu. Pozwoli to na ciągłe, zautomatyzowane i bezpośrednie przesyłanie danych z kas o prowadzonej ewidencji oraz o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas, które zaistniały podczas ich użytkowania.

Posiadanie takich danych umożliwi odpowiednim służbom państwowym dokonywanie zaawansowanej oceny ryzyka popełnienia przestępstwa skarbowego i w ten sposób przyczyni się do wysyłania kontroli w wyselekcjonowane na podstawie analizy miejsca. Zdaniem WEI zalety tego typu zaawansowanej analizy i preselekcji są podwójne: z jednej strony organy kontrolne poświęcają mniejszą ilość czasu i zasobów kadrowych na sprawowanie funkcji kontrolnej oraz ich działania są efektywniejsze, zaś z drugiej strony uczciwi przedsiębiorcy w znaczenie mniejszym stopniu odczuwają dolegliwość, jaką jest przeprowadzanie kontrolnych w ich firmie.

Korzyści dla przedsiębiorców

Z danych MF wynika, że ok. 1,5 mln przedsiębiorców posiada kasy fiskalne. Wprowadzenie możliwości stosowania wirtualnych kas wpłynie na bezpośrednich użytkowników urządzeń fiskalnych – przedsiębiorców. Zdaniem WEI brak konieczności posiadania specjalnych urządzeń powinien wpłynąć pozytywnie na zwiększenie zainteresowania posiadaniem kasy i legalnym prowadzeniem działalności. Wprowadzenie kas fiskalnych mających postać oprogramowania zmniejszy koszty wejścia użytkowników w branże wymagające fiskalizacji, co tym samym powinno przełożyć się na zmniejszenie szarej strefy działalności gospodarczej. WEI zwraca też uwagę na kwestie zmniejszenia kosztów cyklicznych, które każdy użytkownik obecnie stosowanych kas fiskalnych musi ponosić w celu zapewniania ich obsługi, między innymi koszty serwisu. Podatnik będzie mógł także samodzielnie przeprowadzić fiskalizacje, bez konieczności dokonywania przeglądu co dwa lata.

Oprogramowanie kas wirtualnych może mieć postać tak intuicyjną jak większość spotykanych dzisiaj aplikacji dedykowanych smartfonom. Pozwoli to na oszczędność czasu, a przez to również środków finansowych, zarówno na etapie wdrożeniowym (szkolenia nowych pracowników), jak i na etapie samego korzystania z wirtualnych kas fiskalnych.

Zdaniem fundacji WEI umożliwienie korzystania z oprogramowania rejestrującego transakcje handlowe to rzadki przykład rozwiązania, które wpływa pozytywnie zarówno na interes państwa - poprzez łatwiejszy sposób wykrywania oszustw podatkowych, jak i na interes uczciwych przedsiębiorców, którzy będą mogli oszczędzić na zakupie sprzętu rejestrującego, jak i mierzyć się będą z mniejszą ilością kontroli skarbowych. Ze względu bowiem na elektroniczny przesył danych, rutynowe kontrole sprawdzające staną się zbyteczne.

Dlatego WEI apeluje o jak najszybsze wejście w życie rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, z jak najmniej uciążliwym procesem homologacji i dostosowaniem wejścia w życie rozporządzenia z obowiązkiem posiadania kas fiskalnych on-line przez dane grupy przedsiębiorców.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA