REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana przepisu uchyli wyjaśnienia fiskusa

REKLAMA

Od 1 lipca 2007 r. czekają nas kłopoty z określeniem, czy dana interpretacja nadal obowiązuje. Wiążące interpretacje podatkowe będą automatycznie wygasać z chwilą zmiany prawa. Podatnicy sami będą musieli monitorować przepisy, na podstawie których wydano postanowienie.


Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji podatkowych będzie zajmował się minister finansów. Zgodnie z przepisami przejściowymi każda zmiana przepisów, które były przedmiotem interpretacji w indywidualnej sprawie podatnika, spowoduje wygaśnięcie z mocy prawa tej interpretacji. I tu pojawia się problem - co będzie, gdy uchylany jest przepis, który mimo że znika z ustawy, to nadal stosowany jest z mocy przepisów przejściowych (w ramach tzw. praw nabytych).

Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, wskazał, że w tym przypadku należy wziąć pod uwagę cel, jaki przyświecał takiej regulacji. Zamiarem ustawodawcy było wyeliminowanie interpretacji niezgodnych z obowiązującymi przepisami.

- Z taką sytuacją nie mamy do czynienia, jeżeli zastosowanie mają przepisy przejściowe nakazujące stosowanie starych regula- cji. Przykładowo osoba fizyczna sprzedająca nieruchomość przed 31 grudnia 2006 r., posiadająca interpretację dotyczącą tego przepisu, będzie tą interpretacją chroniona. W jej sytuacji zastosowanie mają przepisy w dotychczasowym brzmieniu - interpretowany przepis nie uległ więc zmianie - podkreślił.

Jego zdaniem trzeba spodziewać się sporów między podatnikami i niektórymi organami, czy w konkretnych okolicznościach dana interpretacja jest wiążąca.

Podatnicy muszą być czujni

Według Joanny Kanickiej, partnera Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, zmiany w Ordynacji podatkowej będą oznaczać, że do dnia wejścia w życie nowych zasad wydawania interpretacji (od 1 lipca) z obrotu prawnego mogą z łatwością zniknąć wszystkie wydane według starych przepisów interpretacje, gdyż zmiany w ustawach podatkowych na 2007 rok wprowadzają wiele modyfikacji do obecnie obowiązujących przepisów.

- Dla podatników oznacza to, że po 1 lipca powinni zweryfikować, czy wydane wobec nich postanowienia nadal obowiązują. Co więcej, muszą analizować wszelkie wprowadzane zmiany i sprawdzać na bieżąco, czy aby wydane wobec nich postanowienia nie utraciły mocy prawnej z uwagi na jakąkolwiek zmianę przepisów - tłumaczyła Joanna Kanicka.

Dodała, że nikt nie wyręczy podatnika w tych obowiązkach, a zaniechanie ich może rodzić ryzyko działania wbrew przepisom w oparciu o interpretacje, które nie będą już chronić.

Ochrona nadal ważna...

Tomasz Rolewicz, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, zwrócił uwagę na to, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, przepis prawa zachowuje moc obowiązującą tak długo, jak długo może być stosowany do stanów faktycznych z okresu jego obowiązywania i może stanowić podstawę prawną rozstrzygnięć organów podatkowych w tym zakresie.

- Zgodnie z przepisami przejściowymi do niektórych stanów faktycznych należy nadal stosować przepisy dotychczasowe, mimo formalnego ich uchylenia. Zatem w tym zakresie uchylone przepisy zachowają ważność, podobnie jak ich interpretacje udzielone przez organy podatkowe - uważa ekspert PricewaterhouseCoopers.

Jego zdaniem, począwszy od 1 lipca 2007 r. interpretacje wydane przed tym dniem wygasną z mocy prawa także w razie późniejszej zmiany interpretowanych przepisów. Wygaśnięcie interpretacji nastąpi w takim wypadku automatycznie, bez konieczności (jak to ma miejsce dzisiaj) wydania odpowiedniej decyzji przez izbę skarbową.

Jednak jeżeli uchylony interpretowany przepis będzie mógł być nadal stosowany, jego interpretacja udzielona przez organ powinna chronić podatnika.

...lub wygaśnie z mocy prawa

Interpretacje będące ochroną dla podatnika po 1 lipca 2007 r. staną się droższe i mniej dostępne. Tak uważa Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej White & Case. Może się także okazać, że dotychczas udzielone interpretacje będą wygasać, a podatnik może nie zauważyć momentu ich wygaśnięcia.

- W odniesieniu do dotychczas wydanych interpretacji organ może, jak dotychczas, podjąć kroki zmierzające do zmiany lub uchylenia na zasadach obowiązujących obecnie (jeśli nie uległy one zmianie). Wystarczy nieznacząca i nie-wpływająca na meritum sprawy zmiana przepisu będącego przedmiotem interpretacji, aby interpretacja wygasła. Organ nie musi wówczas podejmować żadnych działań. Przepis nie różnicuje ciężaru zmian - ostrzega Katarzyna Bieńkowska.

Dodaje, że od tego momentu podatnik nie będzie już chroniony. Wystarczy drobne przeoczenie w zakresie monitorowania zmian przepisów i wiążąca interpretacja straci swój ochronny walor.

Bez skutków wstecznych

Zakładając, że przepis przejściowy Ordynacji podatkowej utrzyma się, jego interpretacja powinna być następująca: stare interpretacje wygasają, ale dopiero z momentem zmiany przepisów, których dotyczą. Pozostają natomiast w mocy w okresie od ich wydania do dnia zmiany przepisów. Arkadiusz Michaliszyn, prawnik z CMS Cameron McKenna, wskazał, że gdyby uznać, że wygaśnięcie interpretacji następuje z mocą wstecz, to oznaczałoby to, że przepisy przejściowe są niezgodne z konstytucją, bo naruszają zasadę ochrony praw nabytych.

- Przepisy dotyczące interpretacji zmieniają się zasadniczo co rok. Pewnie przepisy te w 2008 roku wyglądać będą inaczej niż w 2007 - podkreślił nasz rozmówca.

Natomiast Marek Bytof, doradca podatkowy w kancelarii Taxways, stwierdził, że jeśli ustawodawca postanawia, że interpretacje wygasają z mocy prawa, to mamy tu do czynienia z semantycznym nadużyciem języka prawnego. Literalna interpretacja jest nie do przyjęcia, bo prowadziłaby do naruszenia zasad konstytucyjnych, na czele z zasadą niedziałania prawa wstecz.

- Dawna interpretacja nie ma zastosowania do stanu faktycznego, który zaistniał po wprowadzeniu nowego przepisu. Jeśli natomiast stan faktyczny jest zdarzeniem przeszłym, to interpretacja nadal ma zastosowanie i w tym sensie wcale nie wygasa. Gdy stan faktyczny jest ciągiem zdarzeń rozłożonych w czasie, to po to, by nie zaskakiwać podatnika, uzasadnione jest wprowadzenie okresów przejściowych. Wówczas obowiązują stare regulacje, mimo że nowe przepisy już zostały ogłoszone - argumentował Marek Bytof.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Ewa Matyszewska

Autopromocja
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

REKLAMA