REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy, które od 1 września 2020 r. chcą sprzedawać olej opałowy muszą się zarejestrować na potrzeby podatku akcyzowego

Firmy, które od 1 września 2020 r. chcą sprzedawać olej opałowy muszą się zarejestrować na potrzeby podatku akcyzowego /shutterstock.com
Firmy, które od 1 września 2020 r. chcą sprzedawać olej opałowy muszą się zarejestrować na potrzeby podatku akcyzowego /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które od 1 września 2020 r. chcą sprzedawać olej opałowy muszą się zarejestrować na potrzeby podatku akcyzowego - mówi zastępca dyrektora departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej w Ministerstwie Finansów Robert Michalski. Obowiązek rejestracji ciąży też na tych, którzy chcą olej opałowy kupować. Rejestracji dla potrzeb obrotu lub zużycia paliw opałowych można dokonać: elektronicznie za pomocą Portalu PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych), albo Portalu Podatkowego (tylko osoby fizyczne), bądź w formie papierowej poprzez złożenie osobiście lub przesłanie pocztą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego – AKC-RU.

Jak powiedział zastępca dyrektora departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej w MF Robert Michalski, przedsiębiorcy, którzy od 1 września br. chcą sprzedawać paliwa opałowe, głównie olej opałowy, muszą zarejestrować się na potrzeby podatku akcyzowego, dokonać tzw. rejestracji uproszczonej.

Autopromocja

Do rejestru muszą się też wpisać wszyscy nabywcy oleju opałowego, zarówno firmy, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zużywające to paliwo do celów grzewczych.

"Obrót olejami opałowymi będzie mógł odbywać się tylko i wyłącznie między podmiotami zarejestrowanymi, sprzedającymi i kupującymi, bez względu na to, jaki status one posiadają" - powiedział Michalski.

Tłumacząc przesłanki wprowadzenia zmian, z-ca dyrektora ocenił, że przenoszą one Polskę "z papierowego wieku XX" do "cyfrowego wieku XXI" i służą zmniejszeniu formalności. Dotychczas, do końca sierpnia br., podmioty nabywające olej opałowy muszą podpisywać papierowe oświadczenie informujące, ile paliwa kupiono i deklarować, że zostanie ono przeznaczone do celów grzewczych.

Michalski przypomniał, że olej opałowy ma bardzo podobne parametry do oleju napędowego, ale jest opodatkowany znacznie niższą akcyzą (różnica w podatku to 919 zł za 1000 l). "Dlatego jest czasami wykorzystywany do innych celów niż opałowe, służy nielegalnemu obniżeniu kosztów transportu, np. samochodami ciężarowymi" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Michalski dodał, że zmiana ma służyć uszczelnieniu systemu podatkowego w zakresie paliw opałowych. Resort finansów liczy, że dzięki zmianie budżet zyska ok. 200 mln zł rocznie. Zdaniem MF, poza legalną sferą ciężko bowiem będzie wprowadzić olej opałowy do obrotu.

Poza tym, jak wyjaśniono, resort finansów uzyska szczegółowe dane na temat liczby podmiotów, które handlują paliwami opałowymi oraz je zużywają. Zgodnie z szacunkami MF obecnie jest ich około 110 tys., a zarejestrowało się ponad 50 tys. Na około dwa tysiące podmiotów pośredniczących w obrocie paliwami opałowymi, zarejestrowało się około tysiąc.

Zdaniem Michalskiego tuż przed końcem sierpnia można się spodziewać większego zainteresowania elektronicznymi rejestracjami. "Jeżeli ktoś się nie zarejestruje przed 1 września br., to będzie mógł dokonać rejestracji po tym terminie. Jednak do tego czasu jako podmiot niezarejestrowany nie będzie mógł ani zrealizować zamówienia na paliwo opałowe, ani kupić takiego paliwa" - poinformował.

Zapewnił, że użytkownicy paliwa opałowego, którzy mają zapasy i chcą je zużyć, mogą to zrobić bez konieczności rejestracji. "Nowe obowiązki wiążą się nie z wykorzystaniem oleju do celów grzewczych, ale z obrotem tymi paliwami" - powiedział przedstawiciel MF.

Michalski zaznaczył, że za nielegalny obrót paliwami opałowymi grozi odpowiedzialność z kodeksu karnego skarbowego, ciąży także obowiązek zapłaty podatku w wysokości jak dla paliw silnikowych.

"Rejestr jest elektroniczny, rejestracji można dokonać zza biurka korzystając z Profilu Zaufanego, czy podpisu elektronicznego. Jeśli ktoś ma dostęp do komputera, rejestracja zajmuje nie więcej niż kilka minut" - uważa Michalski.

MF przypomina, że 31 sierpnia upływa okres przejściowy dla podmiotów sprzedających paliwa opałowe lub podmiotów zużywających te paliwa do celów grzewczych. Do tego dnia podmioty te zobowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego AKC-RU, aby otrzymać status pośredniczącego podmiotu olejowego (dla sprzedawców) lub zużywającego podmiotu olejowego (dla nabywców).

Bez zgłoszenia i otrzymania potwierdzenia rejestracji uproszczonej – AKC-PR/U, nie będzie możliwa sprzedaż paliw opałowych lub ich zakup, ponieważ sprzedający odmówi dostarczenia tych wyrobów. Obowiązek ten obejmuje również osoby fizyczne i podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej.

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Zgodnie z informacją ministerstwa finansów, rejestracji dla potrzeb obrotu lub zużycia paliw opałowych można dokonać: elektronicznie za pomocą Portalu PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych), albo Portalu Podatkowego (tylko osoby fizyczne), bądź w formie papierowej poprzez złożenie osobiście lub przesłanie pocztą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego – AKC-RU.

MF wyjaśnia w przypadku podmiotów, które rozpoczęły proces rejestracji i go nie zakończyły poprzez autoryzację w urzędzie skarbowym w terminie 14 dni, po 1 września 2020 r., nie będzie możliwa sprzedaż lub nabycie tych paliw. MF namawia do dokończenia procesu rejestracji i przypomina, że jego ostatnim etapem jest otrzymanie potwierdzenia rejestracji uproszczonej – AKC-PR/U. W przypadku braku możliwości kontynuowania rozpoczętego procesu, niezbędne jest ponowne zgłoszenie rejestracyjne.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ drag/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA