REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obowiązki podatkowe operatorów platform internetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Nowe obowiązki podatkowe operatorów platform internetowych
Nowe obowiązki podatkowe operatorów platform internetowych
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich tygodniach opublikowane zostały dwa istotne dokumenty przewidujące obowiązki raportowania przez platformy internetowe określonych informacji organom podatkowym – modelowe zasady OECD i projekt przepisów dyrektywy UE.

Wiele mówi się ostatnio o planach opodatkowania tzw. gospodarki cyfrowej i różnego rodzaju inicjatywach zmierzających do wprowadzenia podatku cyfrowego. Dyskusje na ten temat podejmowane są na różnych poziomach. W skali ogólnoświatowej działa w tym zakresie OECD, regionalnie Unia Europejska, a na poziomie lokalnym poszczególne państwa. Przykładem tych ostatnich może być Francja, która swój podatek cyfrowy już wprowadziła, choć jego obowiązywanie póki co jest zawieszone.

Na tym tle warto odnotować dwie inicjatywy, które już teraz doczekały się skonkretyzowania w formie dokumentów prawnych.

REKLAMA

Autopromocja

Modelowe zasady OECD dotyczące raportowania przez operatorów platform internetowych

Na początku lipca 2020 r. OECD opublikowało modelowe zasady raportowania przez operatorów platform internetowych (Model Rules for Reporting by Platform Operators with respect to Sellers in the Sharing and Gig Economy).

Modelowe zasady zakładają, że platformy internetowe, za pośrednictwem których oferowane są określone usługi, zobowiązane będą zbierać informacje dotyczące przychodów uzyskanych przez podmioty oferujące te usługi i przekazywać je organom podatkowym.

Obowiązki dotyczyć mają:

  • wynajmu nieruchomości,
  • usług osobistych, tj. prac wykonywanych przez daną osobę (jedną lub kilka), wymagających określonego zaangażowania czasowego lub zakładających wykonanie określonego zadania.

Zakres „usług osobistych” jest szeroki, i obejmować może przykładowo usługi transportowe i kurierskie, prace fizyczne, udzielanie korepetycji, a także prace wykonywalne zdalnie, jak np. obróbka danych czy czynności z zakresu księgowości lub usług prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Model zaproponowany przez OECD nie zakłada raportowania sprzedaży towarów za pośrednictwem platform internetowych.

Modelowe zasady nie wprowadzają także nowych reguł lub sposobu opodatkowania. Mają jednak przyczynić się do tego, by usługi, których wymiana następuje przy udziale platform internetowych, zostały odpowiednio zaraportowane i opodatkowane, zgodnie z przepisami danego państwa.

REKLAMA

OECD dostrzega, że wraz cyfryzacją gospodarki następuje stopniowa zmiana modelu pracy, polegająca na tym, że miejsce stosunku zatrudnienia coraz częściej zajmują różnego rodzaju prace wykonywane na własny rachunek, często w oparciu o tzw „gigs”, czyli pojedyncze projekty nierzadko zdobywane za pośrednictwem platform internetowych (stąd termin „gig economy”). Tego rodzaju usługi nie zawsze są odpowiednio raportowane do organów podatkowych i opodatkowywane. Jednocześnie, przeniesienie swego rodzaju szarej strefy w sferę platform internetowych daje organom podatkowym możliwość zwiększonego dostępu do informacji. Nałożenie na platformy obowiązku raportowania może zatem przyczynić się do ograniczenia szarej strefy i zapewnienia odpowiedniego opodatkowania.

Modelowe zasady mają także przyczynić się do tego, by podmioty działające w kluczowych sektorach „sharing economy”, a więc usługach hotelowych i transporcie, funkcjonowały na warunkach zbliżonych do tych, jakie dotyczą biznesów prowadzonych w sposób tradycyjny.

Dokument OECD nie na charakteru wiążącego prawnie (nie stanowi przepisów), podobnie jak np. modelowa konwencja OECD w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Stanowi on jednak sugestię pewnych ram, które poszczególne państwa mogą uwzględnić projektując własne rozwiązania.

Im bardziej spójnie będą one stosowane w praktyce, tym skuteczniejsze będzie ich działanie.

 Oczywiście spójność wymagań prawnych nakładanych na platformy przez różne państwa leży także w interesie samych platform. Łatwiej jest wdrożyć rozwiązanie, które będzie działało tak samo we wszystkich krajach, w których funkcjonuje platforma, niż tworzyć i obsługiwać odrębne rozwiązania dla każdego państwa.

Zasady raportowania przez operatorów platform i automatyczna wymiana informacji w ramach UE

REKLAMA

Niemalże równolegle z opublikowaniem ostatecznej wersji opisywanych wyżej modelowych zasad OECD pojawił się projekt zasad raportowania przez operatorów platform internetowych w ramach uregulowań Unii Europejskiej. Proponowane zasady są częścią projektu zmian do dyrektywy 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej (tzw. DAC7), złożonego przez Komisję Europejską w dniu 15 lipca 2020 r. w ramach pakietu podatkowego 2020.
Projekt ten czerpie z rozwiązań zaproponowanych przez OECD, jednak z uwagi na szczególne rozwiązania podatkowe w ramach Unii (jak np. harmonizację przepisów dotyczących podatku VAT) idzie nieco dalej.

Zasady proponowane przez Komisję Europejską zakładają, że operatorzy platform internetowych będą zobowiązani gromadzić i weryfikować informacje odnośnie do określonych podmiotów, dokonujących za ich pośrednictwem sprzedaży, a następnie przekazywać je właściwym organom podatkowym.

Proponowany zakres operacji, które mają podlegać raportowaniu jest szerszy niż w ramach modelowych zasad OECD. Ma on obejmować:

  • wynajem nieruchomości,
  • świadczenie tzw. usług osobistych,
  • sprzedaż towarów,
  • wynajem środka transportu,
  • inwestowanie i udzielanie pożyczek w ramach finansowania społecznościowego (crowdfunding).

Usługi osobiste zdefiniowane są w sposób zbliżony do modelowych zasad OECD. Są to usługi wymagające określonego zaangażowania czasowego lub zakładające wykonanie określonego zadania, obejmujące prace wykonywane przez jedną lub kilka osób, online lub fizycznie, na życzenie użytkownika, przy zlecaniu których wykorzystana została platforma.

Co istotne, po uzyskaniu danych na temat przychodów realizowanych przez podmioty dokonujące sprzedaży za pośrednictwem platform internetowych, organy różnych państw członkowskich mają je sobie przekazywać w drodze automatycznej wymiany informacji. Informacje mają trafiać do państwa rezydencji podmiotu dokonującego sprzedaży oraz do państwa położenia wynajmowanej nieruchomości. Podobnie jak w przypadku modelowych zasad OECD, projektowane przepisy dyrektywy nie wprowadzają nowych zasad opodatkowania. Skuteczne przekazywanie informacji ma jednak zapewnić, aby faktycznie dochodziło do opodatkowania przychodów zgodnie z już obowiązującymi zasadami.

Wdrożenie zmienionych przepisów dyrektywy, gdy zostaną one już przyjęte, będzie wymagało wprowadzenia odpowiednich zasad i procedur administracyjnych na poziomie krajowym. Zgodnie z założeniem, pierwszy okres podlegający raportowaniu ma rozpocząć się 1 stycznia 2022 r.

O ile w przypadku modelowych zasad OECD dotyczących raportowania państwa mogą swobodnie zdecydować, czy dokonają ich wdrożenia czy nie, o tyle w przypadku przyjęcia zmian do dyrektywy UE tego rodzaju dowolności już nie będzie. Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, będzie miała obowiązek wprowadzenia ustalonych przez UE rozwiązań.

Możemy się zatem spodziewać, że w niedalekiej przyszłości pojawią się pierwsze konkretne regulacje, które będą dla podmiotów będących operatorami platform internetowych wiążące.

Warto zawczasu przygotować się do zmian, które nas czekają.

Dorota Wolna
Anna Szymańska

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

REKLAMA