REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działania uszczelniające w akcyzie wpłynęły na obrót paliwami opałowymi?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak działania uszczelniające w akcyzie wpłynęły na obrót paliwami opałowymi? /fot. Fotolia
Jak działania uszczelniające w akcyzie wpłynęły na obrót paliwami opałowymi? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 września 2020 roku przedsiębiorcy, którzy chcą sprzedawać paliwa opałowe, głównie olej opałowy, muszą zarejestrować się na potrzeby podatku akcyzowego w specjalnym rejestrze Ministerstwa Finansów. Podobne obowiązek dotyczy odbiorców paliw opałowych. - Tego rodzaju działania uszczelniające zweryfikowały rynek obrotu paliwami opałowymi - powiedział zastępca dyrektora departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej w Ministerstwie Finansów Robert Michalski. Jego zdaniem rynek samoreguluje liczbę oferentów paliw opałowych.

Jak poinformował Michalski, dotychczas zarejestrowały się 1104 pośredniczące podmioty olejowe (dane na dzień 21 września 2020 r.). Jest to liczba mniejsza od szacunków przyjętych przy przygotowywaniu nowelizacji ustawy akcyzowej, która ów obowiązek wprowadziła - 2007. Jak wyjaśnił przedstawiciel MF, szacunki te oparto na danych wynikających ze składanych miesięcznych zestawień oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych paliw opałowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"Działania uszczelniające zweryfikowały rynek obrotu paliwami opałowymi. Warto wskazać, że liczba zużywających podmiotów jest również mniejsza - 61 tys. 636 zgłoszeń - niż szacowano w oparciu o te same dokumenty składane przez samych sprzedawców paliw opałowych. Oczywiście w tym drugim przypadku może to wynikać ze sposobu rejestracji, np. wszystkie szkoły w gminie rejestruje dana gmina, jako płatnik podatku od towarów i usług" - tłumaczy Michalski.

"Nie zaobserwowaliśmy negatywnych zjawisk w związku z zakończeniem okresu przejściowego i z faktem rejestracji uczestników rynku paliw opałowych. Od 1 września 2020 r. zarejestrowało się kolejne 7000 zużywających podmiotów olejowych. Wszystkie te podmioty, ponad 61 tysięcy, mogą dokonywać zakupów paliw opałowych u każdego zarejestrowanego pośredniczącego podmiotu olejowego" - mówi z-ca dyrektora w MF.

"Zakładać można, że to rynek samoreguluje liczbę oferentów paliw opałowych. Regulacje ustawowe pozwalają jedynie na monitorowanie rynku paliw opałowych, do których stosuje się znacznie niższe stawki podatku akcyzowego i mają na celu ograniczenie szarej strefy w obszarze tych paliw. Gromadzone w systemie dane będą poddawane analizie" - dodał.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

31 sierpnia minął okres przejściowy dla podmiotów sprzedających paliwa opałowe lub podmiotów zużywających te paliwa do celów grzewczych. Do tego dnia musiały one złożyć zgłoszenie rejestracyjne uproszczone AKC-RU, aby otrzymać status pośredniczącego podmiotu olejowego (dla sprzedawców) lub zużywającego podmiotu olejowego (dla nabywców).

Polecamy: Samochód w firmie

Bez zgłoszenia i otrzymania potwierdzenia rejestracji uproszczonej – AKC-PR/U, sprzedaż paliw opałowych lub ich zakup nie jest możliwa, ponieważ sprzedający odmówi dostarczenia tych wyrobów. Obowiązek ten obejmuje również osoby fizyczne i podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej.

W przypadku podmiotów, które rozpoczęły proces rejestracji i go nie zakończyły poprzez autoryzację w urzędzie skarbowym w terminie 14 dni, po 1 września 2020 r., nie jest możliwa sprzedaż lub nabycie tych paliw. Konieczne jest dokończenie procesu rejestracji, którego ostatnim etapem jest otrzymanie potwierdzenia rejestracji uproszczonej – AKC-PR/U.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA