REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa 2.0 (Tarcza PFR 2.0) - kto dostanie wsparcie finansowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Które firmy dostaną pieniądze z Tarczy Finansowej 2.0 (Tarczy PFR 2.0)?
Które firmy dostaną pieniądze z Tarczy Finansowej 2.0 (Tarczy PFR 2.0)?

REKLAMA

REKLAMA

Premier Mateusz Morawiecki poinformował 26 listopada 2020 r., że rząd uruchamia Tarczę Finansową PFR 2.0. To 35 mld zł na wsparcie dla mikro, małych i średnich oraz dużych firm. Pieniądze trafią do 38 branż dotkniętych kryzysem. Celem Tarczy Finansowej 2.0 jest zapewnienie możliwe stabilnego funkcjonowania branż najbardziej dotkniętych pandemią do drugiego kwartału 2021 r., kiedy to wszyscy mamy nadzieję, że w wyniku m.in, działania szczepionki, gospodarka będzie wracała do normalności - powiedział Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Lista 38 branż, do których trafi pomoc z Tarczy 2.0, może zostać rozszerzona - dodał Prezes Borys - taką daje też wniosek notyfikacyjny skierowany już do KE. Które firmy dostaną pieniądze z Tarczy Finansowej 2.0 (Tarczy PFR 2.0)?

Które firmy dostaną pieniądze z Tarczy Finansowej 2.0 (Tarczy PFR 2.0)?

Prezes PFR Paweł Borys tłumaczył podczas czwartkowej konferencji prasowej online, że dla branż usługowych, zwłaszcza objętych bezpośrednimi restrykcjami, "jest to bardzo trudny okres i te branże wymagają dodatkowego wsparcia". "Celem tych działań jest to, aby zapewnić możliwe stabilne funkcjonowanie tych sektorów do drugiego kwartału przyszłego roku, kiedy to wszyscy mamy nadzieję, że w wyniku między innymi działania szczepionki, funkcjonowanie społeczne i gospodarcze będzie wracało do normalności" - powiedział Borys.

REKLAMA

REKLAMA

Podkreślił, że celem Tarczy Finansowej 2.0 jest "bezpieczne przeprowadzenie tych branż obecnie dotkniętych najbardziej pandemią do momentu, kiedy będziemy już na zaawansowanym etapie szczepień i gospodarka będzie mogła też normalnie funkcjonować również w tych branżach usługowych".

Przekazał, że Tarcza Finansowa 2.0 to kwota do 35 mld zł.

Tarcza PFR 2.0 dla MŚP

REKLAMA

"Udostępniamy trzy podstawowe instrumenty. Pierwszy to jest Tarcza Finansowa dla małych i średnich przedsiębiorstw" - powiedział Borys. Wyjaśnił, że chodzi zarówno o mikrofirmy, jak i małe i średnie firmy w odniesieniu do 38 sektorów gospodarki.
"Maksymalna kwota tutaj dostępnego finansowania to jest 14 mld zł. To jest to, czego nie wydaliśmy w ramach pierwszej Tarczy. W ramach programu dla MŚP mieliśmy do 75 mld zł, wydaliśmy niecałe 61 mld zł" - powiedział. Dodał, że to jest ten limit w programie przyjętym przez rząd i zatwierdzony przez Komisję Europejską.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Natomiast na bazie naszych analiz spodziewamy się, że wartość tego programu w odniesieniu do 38 sektorów, wyniesie w przedziale 8-10 mld zł" - powiedział.

Tarcza PFR 2.0 dla dużych firm

Drugie działanie - jak wymieniał Borys - to kontynuacja Tarczy Finansowej dla dużych firm. "Tutaj wdrażamy pewne ułatwienie oraz przede wszystkim to, co zmieniamy, to jest nowy okres szkody w pożyczce preferencyjnej. (...) Ten okres szkody chcemy żeby był między listopadem a marcem 2021 r. " - powiedział Borys. Przypomniał, że wcześniejszy okres szkody był między marcem a sierpniem tego roku.

"W przypadku dużych firm mamy do dyspozycji blisko 25 mld zł. Zakładamy, że taka faktyczna wartość tego programu wyniesie około 10 mld zł. I to są nowe środki, które mogą wpłynąć do gospodarki w perspektywie końca pierwszego kwartału, czyli łącznie mówimy o ok. 20 mld zł" - powiedział.

Zaznaczył jednocześnie, że rząd może w międzyczasie podejmować decyzje o rozszerzeniu liczby sektorów, co może powodować, że "ta kwota finansowania będzie ostatecznie większa".

Umorzenie subwencji dla MŚP z Tarczy PFR 1.0

"Trzecie działanie, to jest umorzenie 100 proc. subwencji dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z Tarczy Finansowej 1.0 również w odniesieniu do 38 branż" - powiedział Borys. Jak tłumaczył, PFR wypłaciło firmom w tych branżach kwotę finasowania na poziomie 6,9 mld zł w tym roku.

"Firmy te miały od marca istotne spadki przychodów. W związku z tym, te środki z pierwszej Tarczy się dla większości z nich wyczerpały i są one w trudnej sytuacji. Mają także trudność, żeby spełnić ten warunek utrzymania zatrudnienia. Stąd decyzja rządu, aby umorzyć te subwencje dla tych branż. Umarzamy, ale dajemy dodatkowe wsparcie, po to, żeby do tych zwolnień pracowników nie dochodziło, ponieważ te firmy będą miały dodatkowe środki z Tarczy Finansowej 2.0, aby jednak utrzymać to zatrudnienie" - tłumaczył szef PFR.

Tarcza Finansowa 2.0 (Tarcza PFR 2.0) - branże

Zgodnie z informacją Kancelarii Prezesa Rady Ministrów firmy, które wchodzą do Traczy Finansowej 2.0 to: pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany; sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach; sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach; sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach; sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach; przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych; hotele i podobne obiekty zakwaterowania; obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania; restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne; ruchome placówki gastronomiczne; pozostała usługowa działalność gastronomiczna; przygotowywanie i podawanie napojów; działalność związana z projekcją filmów; działalność fotograficzna; wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego; działalność agentów turystycznych; działalność organizatorów turystyki; działalność pośredników turystycznych; działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych; działalność w zakresie informacji turystycznej; pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana; działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów; pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych; pozaszkolne formy edukacji artystycznej; działalność fizjoterapeutyczna; działalność paramedyczna; działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny; działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych; działalność obiektów kulturalnych; działalność muzeów; działalność obiektów sportowych; działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej; pozostała działalność związana ze sportem; działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki; działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych; pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana; pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna; działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta
aop/ dym/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Borys: lista branż, które dostaną pomoc z Tarczy PFR 2.0, może być rozszerzona

Lista 38 branż, do których trafi pomoc z Tarczy 2.0, może zostać rozszerzona - powiedział prezes PFR Paweł Borys podczas czwartkowej prezentacji programu. Zaznaczył, że możliwość taką daje też wniosek notyfikacyjny skierowany już do KE.
Wskazał, że choć lista 38 branż uwzględnia już branże dotknięte kryzysem czy restrykcjami także pośrednio, to nie jest ona ostateczna. "Podajemy tę listę do publicznej wiadomości i (...) będziemy do niej zbierali uwagi. Po analizie i uzgodnieniu z ministerstwem rozwoju, bo oni są liderem w tym obszarze decyzji co do ostatecznej liczby branż, niewykluczone, że ta lista może być rozszerzona" - powiedział.

Zaznaczył, że Polska wystąpiła już o zgodę Komisji Europejskiej na wypłatę pomocy.

"Tarcza 2.0 dla MŚP, zmienione warunki m.in. pożyczki preferencyjnej w Tarczy finansowej dla dużych firm oraz umorzenie Tarczy finansowej 1.0 dla MŚP wymagają odrębnej zgody Komisji Europejskiej" - powiedział Borys, zaznaczając, że notyfikacje zostały przekazane do KE. Dodał, że przed formalnym złożeniem dokumentów prowadzone były konsultacje i dialog z KE. "Nie widzimy tu kwestii kontrowersyjnych. (...) Ogólnie zakładamy, że te zgody zostaną uzyskane w grudniu i dlatego w styczniu będziemy mogli wszystkie te działania prowadzić" - podkreślił.

Dodał, że w całym wniosku notyfikacyjnym do KE została przedstawiona lista 38 branż, to program został tak skonstruowany, by rząd mógł w każdej chwili podjąć decyzję o ewentualnej zmianie tej listy.

Według Borysa źródłem finansowania programu będą środki pozyskane w ramach emisji obligacji. "Jeżeli sprawdzą się te oczekiwania - mówimy o kwocie ok. 20 mld zł łącznie wartości tej Tarczy finansowej 2.0 z zastrzeżeniem, że może dojść do rozszerzenia branż, więc mogą to być większe kwoty - te emisje będą miały wartość ok. 20 mld zł w perspektywie kwietnia przyszłego roku. Planujemy na początek stycznia emisję o wartości 5 mld zł" - zapowiedział.

Borys ocenił, że dane z polskiej gospodarki wskazują, iż "przechodzimy przez ten kryzys naprawdę suchą stopą". "Uważam, że aktywność gospodarcza od grudnia będzie się poprawiała, a drugie dno, które mieliśmy w listopadzie jest znacznie płytsze niż w II kwartale" - powiedział. Ocenił, że jeżeli uda się opanować pandemię, to "mamy w perspektywie "dobry rok, który powinien przynieść wzrost PKB w przedziale 4-6 proc.", więc rynek pracy i sektor przedsiębiorstw w II kwartale 2021 r. powinny być w "naprawdę bardzo dobrej kondycji". Zaznaczył, że w najbliższych czterech miesiącach czeka nas jednak sezonowy wzrost rejestrowanej stopy bezrobocia.

Szef Polskiego Funduszu Rozwoju mówił także w swoim wystąpieniu o pomocy dla górnictwa.

"Udzieliliśmy w przypadku JSW pożyczki płynnościowej, nie ma decyzji jeszcze w sprawie pożyczki preferencyjnej. Wynika to z tego, że czekaliśmy na interpretację KE m.in. w tym zakresie. (...) Wiedząc, jak ostatecznie wygląda dla tej branży metoda liczenia szkody, zakładamy, że w najbliższych tygodniach tę decyzję będziemy mogli podjąć" - powiedział.

"Jeśli chodzi o Polską Grupę Górniczą otrzymaliśmy przed kilkoma tygodniami plan finansowy, który wynika z uzgodnień ze stroną społeczną, poddaliśmy go analizie. Jednak mieliśmy do tego planu wiele pytań, które wysłaliśmy do spółki. Na ten moment nie ma zgody ze strony obligatariuszy na podpisanie umowy ze strony wierzycielskiej, która umożliwi zabezpieczenie ewentualnego finansowania udzielanego przez PFR" - poinformował. Dodał, że w związku z tym decyzje nie zostały jeszcze podjęte i trudno jest powiedzieć, kiedy one będą podjęte. (PAP)

autor: Małgorzata Werner-Woś
mww/ drag/

BCC: dobrze, że pomoc z tarczy PFR 2.0 dostanie więcej branż

Na pieniądze z nowej tarczy PFR 2.0 będą mogły liczyć firmy z branż, o pomoc dla których BCC się zwracał do rządu - ocenia wiceprezes Business Centre Club Łukasz Bernatowicz. Jak podkreślił, wcześniejsze plany odcinały od pomocy zbyt wiele branż.

"Dobrze, że premier zapewnił firmy o wsparciu. Zapowiedziana wcześniej przez rząd, chirurgiczna precyzja w udzielaniu pomocy podczas drugiej fali pandemii odcięła od wsparcia zbyt wiele branż" – powiedział Bernatowicz. Jak wskazał, ogromny spadek obrotów notują nie tylko firmy z branż, które zostały bezpośrednio zamrożone, ale również cała masa ich kooperantów i dostawców. "Co prawda rząd nie zakazał im wprost działać, ale w praktyce nie mają komu sprzedawać swoich produktów i usług. Nie mogą również liczyć na pomoc, ponieważ kody PKD tych działalności nie zostały uwzględnione przy wsparciu w ramach tarczy" – wyjaśnił wiceprezes BCC.

Organizacja przypomniała swój raport, z którego wynika, że problemy, które przedsiębiorcy identyfikują jako najtrudniejsze w prowadzeniu biznesu to zbyt częste zmiany przepisów oraz wysokie obciążenia podatkowe i para-podatkowe. Zdaniem BCC, konieczne jest zatem uporządkowanie i uproszczenie systemu podatkowego. Choć to trudne politycznie, to jednak warto likwidować ulgi i przywileje podatkowe, a wprowadzić jednolite stawki i przejrzyste przepisy, które będą zachęcały do inwestowania - uważa organizacja.

Zdaniem przedsiębiorców zrzeszonych w BCC, zmiany prawne wprowadzane są ze zbyt krótkim vacatio legis, dlatego proponują oni w raporcie wstrzymać wszelkie prace nad przepisami, które obciążają firmy nowymi obowiązkami np. zawiesić JPK, oraz obniżyć podatki zniechęcające do inwestowania. Według biznesu należy odejść od objęcia CIT spółek komandytowych, których gros stanowią rodzime, budowane organicznie, małe i średnie firmy oraz rozszerzyć zakres stosowania estońskiego CIT-u o firmy z dochodami ze sprzedaży znacznie powyżej obecnego limitu.

Tymczasem, jak przypomniało BCC, rząd zapowiedział już, że w obliczu recesji nie planuje wycofać się z zaplanowanych na 2021 r. podwyżek podatków i z początkiem nowego roku pojawi się kilka nowych podatków, a stawki innych pójdą w górę. Organizacja przypomniała słowa premiera Mateusza Morawieckiego, który stwierdził, że dzięki pieniądzom z podatków państwo może wspierać przedsiębiorców dotkniętych skutkami kryzysu.

"Absolutnie nie zgadzamy się z tą tezą, wręcz przeciwnie, jest ona z gruntu fałszywa" – ocenia Łukasz Bernatowicz. "Dodatkowe obciążenia spotęgują i tak dotkliwe skutki pandemii, dotykające przedsiębiorców. To nie jest czas na takie kroki. W innych państwach Unii Europejskiej podatki dla firm są wręcz obniżane" - podkreślił wiceprezes BCC. Jak dodał, na czwartkowym prezydium Rady Dialogu Społecznego ponowił apel do wicepremiera Jarosława Gowina i do rządu o wprowadzenie tarczy prawnej, przewidującej moratorium na wszelkie nowe daniny publiczne na czas trwania pandemii.(PAP)

wkr/ dym/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA