REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_VAT to więcej pracy dla księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy JPK_VAT to więcej pracy dla księgowych
Nowy JPK_VAT to więcej pracy dla księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie nowego pliku JPK_VAT oznacza więcej, a nie mniej, pracy dla księgowych obsługujących firmy - mówi PAP Joanna Slotorsz z biura rachunkowego Sztuka Liczenia. Problemy rodzą kody procedur transakcji, kody GTU, kody typów dokumentów, które pojawiały się wraz z nowym plikiem.

25 listopada 2020 r. upłynął termin na złożenie plików JPK_VAT za październik według zmienionych zasad - pliki te obejmują ewidencję i deklarację.
Slotorsz pytana była, czy wprowadzenie nowego JPK_VAT wiązało się z dodatkowymi utrudnieniami dla przedsiębiorców, czy też, jak planował resort finansów, jest kolejnym uproszczeniem. Księgowa powiedziała, że wprawdzie nowy JPK_VAT oznacza, iż nie trzeba już wysyłać osobno ewidencji VAT i deklaracji VAT, ale jeden plik elektroniczny, niemniej okazało się, że wiąże się z tym znacznie więcej czynności niż do tej pory. Wraz z nowym plikiem JPK_VAT wprowadzono bowiem także obowiązek przyporządkowywania różnego rodzaju kodów do faktur - zwróciła uwagę.

REKLAMA

Autopromocja

"Dodatkowymi obowiązkami został obciążony biznes, ale w praktyce oznacza to, że spadły one na biura rachunkowe, które przedsiębiorców obsługują. Dokumenty sprzedażowe należy oznakować zarówno kodami literowymi, jak i cyfrowymi. Trzeba zidentyfikować, co i komu klient sprzedaje, w jakiej procedurze, jakimi dokumentami ewidencjonuje sprzedaż itp." – tłumaczy Slotorsz.

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Polecamy: Biuletyn VAT

W jej ocenie identyfikacja zdarzeń i przyporządkowanie odpowiednich kodów bardzo wydłuża czas pracy, jest jej więcej niż wcześniej, kiedy wysyłano dwa pliki, zamiast jednego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nowy plik JPK_VAT to nie tylko połączenie wcześniejszego pliku JPK VAT z deklaracją. To zupełnie nowy twór nakładający nowe obowiązki, które w dużej mierze spadają na biura rachunkowe. Klienci sami nie są w stanie określić prawidłowo wszystkich rodzajów kodów, potrzebują w tym pomocy księgowych, co wymaga niejednokrotnie szerszej analizy, to z kolei zajmuje sporo czasu i cały proces się wydłuża" – powiedziała.

Przy tym, jak zaznaczyła, część kodów nie jest do końca jednoznaczna. Podała przykład kodu GTU 12 dotyczącego tzw. usług niematerialnych. "Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach napisało, że zapis ten należy rozumieć bardzo szeroko, uwzględniają faktyczną treść świadczonej usługi" – powiedziała. W usługach tych zawierają się m.in. usługi doradcze, prawne, księgowe, marketingowe itp.

"Szereg wykonywanych przez przedsiębiorców usług z różnych branż wiąże się również z faktycznym świadczeniem usług niematerialnych" – tłumaczy rozmówczyni PAP. Wyjaśnia, że doradztwo, konsulting i zarządzenie jest niemalże w większości umów informatyków, pośredników sprzedaży różnego rodzaju produktów itp.

"By właściwie przypisać odpowiedni kod GTU, potrzebna jest zatem znajomość zawartych kontraktów przez przedsiębiorców i faktycznych działań, jakie wykonują w ramach umów. Czy o to chodziło ustawodawcy? Na ten moment nie jesteśmy tego pewni" – powiedziała.

Według niej, na wydłużenie czasu i nakładu pracy biur rachunkowych wpłynęła również zmiana sposobu prezentacji samych dokumentów sprzedażowych w nowym pliku JPK_VAT. "Do tej pory dokumenty sprzedaży dla klientów indywidualnych ewidencjonowanych za pomocą kas fiskalnych można było wprowadzać w większości przypadków jako zbiorcze dokumenty. W nowym pliku należy wykazać więcej elementów z tym związanych w sposób jednostkowy, jako pojedyncze elementy" - zauważa Slotorsz.

Księgowa przyznała, że resort finansów opublikował na swojej stronie objaśnienia, ale są bardzo ogólne. Specjaliści od rozliczeń podatkowych liczą, że wyjaśniania ministerstwa będą bardziej szczegółowe. "Im szerszy ich zakres będzie, tym lepiej. Księgowi oczekują doprecyzowania przepisów" – dodała. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ robs/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA