REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_VAT to więcej pracy dla księgowych

Nowy JPK_VAT to więcej pracy dla księgowych
Nowy JPK_VAT to więcej pracy dla księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie nowego pliku JPK_VAT oznacza więcej, a nie mniej, pracy dla księgowych obsługujących firmy - mówi PAP Joanna Slotorsz z biura rachunkowego Sztuka Liczenia. Problemy rodzą kody procedur transakcji, kody GTU, kody typów dokumentów, które pojawiały się wraz z nowym plikiem.

25 listopada 2020 r. upłynął termin na złożenie plików JPK_VAT za październik według zmienionych zasad - pliki te obejmują ewidencję i deklarację.
Slotorsz pytana była, czy wprowadzenie nowego JPK_VAT wiązało się z dodatkowymi utrudnieniami dla przedsiębiorców, czy też, jak planował resort finansów, jest kolejnym uproszczeniem. Księgowa powiedziała, że wprawdzie nowy JPK_VAT oznacza, iż nie trzeba już wysyłać osobno ewidencji VAT i deklaracji VAT, ale jeden plik elektroniczny, niemniej okazało się, że wiąże się z tym znacznie więcej czynności niż do tej pory. Wraz z nowym plikiem JPK_VAT wprowadzono bowiem także obowiązek przyporządkowywania różnego rodzaju kodów do faktur - zwróciła uwagę.

REKLAMA

REKLAMA

"Dodatkowymi obowiązkami został obciążony biznes, ale w praktyce oznacza to, że spadły one na biura rachunkowe, które przedsiębiorców obsługują. Dokumenty sprzedażowe należy oznakować zarówno kodami literowymi, jak i cyfrowymi. Trzeba zidentyfikować, co i komu klient sprzedaje, w jakiej procedurze, jakimi dokumentami ewidencjonuje sprzedaż itp." – tłumaczy Slotorsz.

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

W jej ocenie identyfikacja zdarzeń i przyporządkowanie odpowiednich kodów bardzo wydłuża czas pracy, jest jej więcej niż wcześniej, kiedy wysyłano dwa pliki, zamiast jednego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nowy plik JPK_VAT to nie tylko połączenie wcześniejszego pliku JPK VAT z deklaracją. To zupełnie nowy twór nakładający nowe obowiązki, które w dużej mierze spadają na biura rachunkowe. Klienci sami nie są w stanie określić prawidłowo wszystkich rodzajów kodów, potrzebują w tym pomocy księgowych, co wymaga niejednokrotnie szerszej analizy, to z kolei zajmuje sporo czasu i cały proces się wydłuża" – powiedziała.

Przy tym, jak zaznaczyła, część kodów nie jest do końca jednoznaczna. Podała przykład kodu GTU 12 dotyczącego tzw. usług niematerialnych. "Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach napisało, że zapis ten należy rozumieć bardzo szeroko, uwzględniają faktyczną treść świadczonej usługi" – powiedziała. W usługach tych zawierają się m.in. usługi doradcze, prawne, księgowe, marketingowe itp.

"Szereg wykonywanych przez przedsiębiorców usług z różnych branż wiąże się również z faktycznym świadczeniem usług niematerialnych" – tłumaczy rozmówczyni PAP. Wyjaśnia, że doradztwo, konsulting i zarządzenie jest niemalże w większości umów informatyków, pośredników sprzedaży różnego rodzaju produktów itp.

"By właściwie przypisać odpowiedni kod GTU, potrzebna jest zatem znajomość zawartych kontraktów przez przedsiębiorców i faktycznych działań, jakie wykonują w ramach umów. Czy o to chodziło ustawodawcy? Na ten moment nie jesteśmy tego pewni" – powiedziała.

Według niej, na wydłużenie czasu i nakładu pracy biur rachunkowych wpłynęła również zmiana sposobu prezentacji samych dokumentów sprzedażowych w nowym pliku JPK_VAT. "Do tej pory dokumenty sprzedaży dla klientów indywidualnych ewidencjonowanych za pomocą kas fiskalnych można było wprowadzać w większości przypadków jako zbiorcze dokumenty. W nowym pliku należy wykazać więcej elementów z tym związanych w sposób jednostkowy, jako pojedyncze elementy" - zauważa Slotorsz.

Księgowa przyznała, że resort finansów opublikował na swojej stronie objaśnienia, ale są bardzo ogólne. Specjaliści od rozliczeń podatkowych liczą, że wyjaśniania ministerstwa będą bardziej szczegółowe. "Im szerszy ich zakres będzie, tym lepiej. Księgowi oczekują doprecyzowania przepisów" – dodała. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ robs/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA