REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny wykaz rajów podatkowych - zmiany 2021

Subskrybuj nas na Youtube
Unijny wykaz rajów podatkowych - zmiany 2021
Unijny wykaz rajów podatkowych - zmiany 2021
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Raje podatkowe wg UE. Rada UE przyjęła 22 lutego 2021 r. konkluzje w sprawie zmienionego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych (potocznie ten wykaz jest nazywany /czarną/ listą rajów podatkowych). Do wykazu dodano Dominikę, a usunięto z niego Barbados. Ponadto Rada zwróciła się do Turcji o rozwiązanie wszystkich nierozstrzygniętych kwestii dotyczących skutecznej wymiany informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi UE.

Czym jest wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej z UE (tzw. lista rajów podatkowych)?

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej powstał w grudniu 2017 r. Jest on częścią unijnej strategii zewnętrznej na rzecz opodatkowania i ma wspomagać bieżące starania o promowanie dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na skalę światową.

REKLAMA

REKLAMA

Jurysdykcje oceniane są na podstawie zestawu kryteriów określonych przez Radę UE w 2016 r. Kryteria te obejmują przejrzystość podatkową, sprawiedliwe opodatkowanie i stosowanie międzynarodowych standardów mających na celu zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków. Prace nad wykazem są procesem dynamicznym: był on już kilkakrotnie aktualizowany.

Począwszy od roku 2020 aktualizacji dokonuje się dwa razy w roku.

Wykaz obejmuje jurysdykcje na całym świecie, które nie podjęły konstruktywnego dialogu z UE na temat zarządzania w kwestiach podatkowych lub nie wypełniły swoich zobowiązań do realizacji reform, które miały zapewnić zgodność z zestawem obiektywnych kryteriów dobrego zarządzania podatkowego. Kryteria te odnoszą się do przejrzystości podatkowej, sprawiedliwego opodatkowania i stosowania międzynarodowych standardów mających na celu zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków.

REKLAMA

Zmiany w wykazie uwzględniają wyniki ratingów opublikowanych ostatnio przez powołane przez OECD Światowe Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych (Światowe Forum) i odnoszących się do wymiany informacji na wniosek. Do celów tego wykazu UE wymaga od jurysdykcji podatkowych, by ich działania były co najmniej „w dużej mierze zgodne” z międzynarodowym standardem dotyczącym przejrzystości i wymiany informacji na wniosek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykaz zamieszczono w załączniku I do konkluzji Rady o unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych. Konkluzje zawierają również dokument (załącznik II), który przedstawia aktualny stan współpracy z jurysdykcjami, które nie spełniają jeszcze wszystkich międzynarodowych standardów podatkowych, ale które podjęły wystarczające zobowiązania co do reformy swojej polityki podatkowej.

Po aktualizacji z lutego 2021 r. w wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy (załącznik I) znajduje się 12 jurysdykcji: Anguilla, Dominika, Fidżi, Guam, Palau, Panama, Samoa, Samoa Amerykańskie, Seszele, Trynidad i Tobago, Vanuatu i Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych.

Dodatkowo dziewięć jurysdykcji zobowiązało się do zreformowania swoich polityk podatkowych i obecnie figuruje w unijnym dokumencie dotyczącym aktualnego stanu współpracy (załącznik II). Są to: Australia, Barbados, Botswana, Eswatini, Jamajka, Jordania, Malediwy, Tajlandia i Turcja.

Decyzje Rady przygotowuje Grupa ds. Kodeksu Postępowania, która odpowiada też za monitorowanie działań podatkowych w państwach członkowskich UE.

Wykaz obejmuje jurysdykcje na całym świecie, które nie podjęły konstruktywnego dialogu z UE na temat zarządzania w kwestiach podatkowych lub nie wypełniły swoich zobowiązań do realizacji reform, które miały zapewnić zgodność z zestawem obiektywnych kryteriów dobrego zarządzania podatkowego. Kryteria te odnoszą się do przejrzystości podatkowej, sprawiedliwego opodatkowania i stosowania międzynarodowych standardów mających na celu zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków.

Zmiany w wykazie uwzględniają wyniki ratingów opublikowanych ostatnio przez powołane przez OECD Światowe Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych (Światowe Forum) i odnoszących się do wymiany informacji na wniosek. Do celów tego wykazu UE wymaga od jurysdykcji podatkowych, by ich działania były co najmniej „w dużej mierze zgodne” z międzynarodowym standardem dotyczącym przejrzystości i wymiany informacji na wniosek.

Zmiany w Wykazie z lutego 2021 r.

Dominika została umieszczona w wykazie UE, ponieważ otrzymała ocenę „częściowo zgodny” od Światowego Forum i nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

Barbados został dodany do unijnego wykazu w październiku 2020 r., po tym jak Światowe Forum wystawiło mu ocenę „częściowo zgodny”. Po wyrażonej ostatnio przez Światowe Forum zgodzie na dodatkowy przegląd i w oczekiwaniu na rezultat tego przeglądu państwo to zostało przeniesione do dokumentu dotyczącego aktualnego stanu współpracy (załącznik II do konkluzji Rady).

W dokumencie dotyczącym aktualnego stanu współpracy zawartym w załączniku II do konkluzji wskazano jurysdykcje, które nie spełniają jeszcze wszystkich międzynarodowych standardów podatkowych, ale podjęły wystarczające zobowiązania do wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych. Dzisiaj dokument ten został również zaktualizowany, by odzwierciedlić różne inne zmiany zatwierdzone przez Radę.

Z dokumentu usunięto Maroko, Namibię i Saint Lucię, ponieważ wypełniły wszystkie swoje zobowiązania. Dodano natomiast Jamajkę, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia do końca 2022 r. swojego szkodliwego systemu podatkowego (w postaci specjalnej strefy ekonomicznej).

Australii i Jordanii wydłużono termin na wypełnienie zobowiązań o czas potrzebny do zakończenia oceny ich reform przez Forum OECD ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych. Malediwy otrzymały dodatkowe cztery miesiące na ratyfikację wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej.

Do Turcji zwrócono się o rozwiązanie wszystkich nierozstrzygniętych kwestii dotyczących skutecznej wymiany informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi, zgodnie z konkluzjami Rady. W tym kontekście od Turcji oczekuje się podjęcia do 31 maja 2021 r. zobowiązania na wysokim szczeblu politycznym do skutecznego uruchomienia do 30 czerwca 2021 r. współpracy w zakresie automatycznej wymiany informacji ze wszystkimi 27 państwami członkowskimi.

Źródło: Rada UE (www.consilium.europa.eu)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA