REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny wykaz rajów podatkowych - zmiany 2021

Subskrybuj nas na Youtube
Unijny wykaz rajów podatkowych - zmiany 2021
Unijny wykaz rajów podatkowych - zmiany 2021
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Raje podatkowe wg UE. Rada UE przyjęła 22 lutego 2021 r. konkluzje w sprawie zmienionego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych (potocznie ten wykaz jest nazywany /czarną/ listą rajów podatkowych). Do wykazu dodano Dominikę, a usunięto z niego Barbados. Ponadto Rada zwróciła się do Turcji o rozwiązanie wszystkich nierozstrzygniętych kwestii dotyczących skutecznej wymiany informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi UE.

Czym jest wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej z UE (tzw. lista rajów podatkowych)?

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej powstał w grudniu 2017 r. Jest on częścią unijnej strategii zewnętrznej na rzecz opodatkowania i ma wspomagać bieżące starania o promowanie dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na skalę światową.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jurysdykcje oceniane są na podstawie zestawu kryteriów określonych przez Radę UE w 2016 r. Kryteria te obejmują przejrzystość podatkową, sprawiedliwe opodatkowanie i stosowanie międzynarodowych standardów mających na celu zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków. Prace nad wykazem są procesem dynamicznym: był on już kilkakrotnie aktualizowany.

Począwszy od roku 2020 aktualizacji dokonuje się dwa razy w roku.

Wykaz obejmuje jurysdykcje na całym świecie, które nie podjęły konstruktywnego dialogu z UE na temat zarządzania w kwestiach podatkowych lub nie wypełniły swoich zobowiązań do realizacji reform, które miały zapewnić zgodność z zestawem obiektywnych kryteriów dobrego zarządzania podatkowego. Kryteria te odnoszą się do przejrzystości podatkowej, sprawiedliwego opodatkowania i stosowania międzynarodowych standardów mających na celu zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków.

REKLAMA

Zmiany w wykazie uwzględniają wyniki ratingów opublikowanych ostatnio przez powołane przez OECD Światowe Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych (Światowe Forum) i odnoszących się do wymiany informacji na wniosek. Do celów tego wykazu UE wymaga od jurysdykcji podatkowych, by ich działania były co najmniej „w dużej mierze zgodne” z międzynarodowym standardem dotyczącym przejrzystości i wymiany informacji na wniosek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykaz zamieszczono w załączniku I do konkluzji Rady o unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych. Konkluzje zawierają również dokument (załącznik II), który przedstawia aktualny stan współpracy z jurysdykcjami, które nie spełniają jeszcze wszystkich międzynarodowych standardów podatkowych, ale które podjęły wystarczające zobowiązania co do reformy swojej polityki podatkowej.

Po aktualizacji z lutego 2021 r. w wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy (załącznik I) znajduje się 12 jurysdykcji: Anguilla, Dominika, Fidżi, Guam, Palau, Panama, Samoa, Samoa Amerykańskie, Seszele, Trynidad i Tobago, Vanuatu i Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych.

Dodatkowo dziewięć jurysdykcji zobowiązało się do zreformowania swoich polityk podatkowych i obecnie figuruje w unijnym dokumencie dotyczącym aktualnego stanu współpracy (załącznik II). Są to: Australia, Barbados, Botswana, Eswatini, Jamajka, Jordania, Malediwy, Tajlandia i Turcja.

Decyzje Rady przygotowuje Grupa ds. Kodeksu Postępowania, która odpowiada też za monitorowanie działań podatkowych w państwach członkowskich UE.

Wykaz obejmuje jurysdykcje na całym świecie, które nie podjęły konstruktywnego dialogu z UE na temat zarządzania w kwestiach podatkowych lub nie wypełniły swoich zobowiązań do realizacji reform, które miały zapewnić zgodność z zestawem obiektywnych kryteriów dobrego zarządzania podatkowego. Kryteria te odnoszą się do przejrzystości podatkowej, sprawiedliwego opodatkowania i stosowania międzynarodowych standardów mających na celu zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków.

Zmiany w wykazie uwzględniają wyniki ratingów opublikowanych ostatnio przez powołane przez OECD Światowe Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych (Światowe Forum) i odnoszących się do wymiany informacji na wniosek. Do celów tego wykazu UE wymaga od jurysdykcji podatkowych, by ich działania były co najmniej „w dużej mierze zgodne” z międzynarodowym standardem dotyczącym przejrzystości i wymiany informacji na wniosek.

Zmiany w Wykazie z lutego 2021 r.

Dominika została umieszczona w wykazie UE, ponieważ otrzymała ocenę „częściowo zgodny” od Światowego Forum i nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

Barbados został dodany do unijnego wykazu w październiku 2020 r., po tym jak Światowe Forum wystawiło mu ocenę „częściowo zgodny”. Po wyrażonej ostatnio przez Światowe Forum zgodzie na dodatkowy przegląd i w oczekiwaniu na rezultat tego przeglądu państwo to zostało przeniesione do dokumentu dotyczącego aktualnego stanu współpracy (załącznik II do konkluzji Rady).

W dokumencie dotyczącym aktualnego stanu współpracy zawartym w załączniku II do konkluzji wskazano jurysdykcje, które nie spełniają jeszcze wszystkich międzynarodowych standardów podatkowych, ale podjęły wystarczające zobowiązania do wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych. Dzisiaj dokument ten został również zaktualizowany, by odzwierciedlić różne inne zmiany zatwierdzone przez Radę.

Z dokumentu usunięto Maroko, Namibię i Saint Lucię, ponieważ wypełniły wszystkie swoje zobowiązania. Dodano natomiast Jamajkę, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia do końca 2022 r. swojego szkodliwego systemu podatkowego (w postaci specjalnej strefy ekonomicznej).

Australii i Jordanii wydłużono termin na wypełnienie zobowiązań o czas potrzebny do zakończenia oceny ich reform przez Forum OECD ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych. Malediwy otrzymały dodatkowe cztery miesiące na ratyfikację wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej.

Do Turcji zwrócono się o rozwiązanie wszystkich nierozstrzygniętych kwestii dotyczących skutecznej wymiany informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi, zgodnie z konkluzjami Rady. W tym kontekście od Turcji oczekuje się podjęcia do 31 maja 2021 r. zobowiązania na wysokim szczeblu politycznym do skutecznego uruchomienia do 30 czerwca 2021 r. współpracy w zakresie automatycznej wymiany informacji ze wszystkimi 27 państwami członkowskimi.

Źródło: Rada UE (www.consilium.europa.eu)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA