REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacje i Stowarzyszenia non profit pominięte w 0 % stawce VAT na pomoc dla Ukrainy - apel doradców podatkowych o zmianę przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Fundacje i Stowarzyszenia non profit pominięte w 0 % stawce VAT na pomoc dla Ukrainy - apel doradców podatkowych o zmianę przepisów
Fundacje i Stowarzyszenia non profit pominięte w 0 % stawce VAT na pomoc dla Ukrainy - apel doradców podatkowych o zmianę przepisów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pomoc humanitarna dla Ukrainy ze stawką 0 % VAT - ale nie dla wszystkich. Z ulgi podatkowej która miała ułatwić niesienie pomocy ofiarom wojny na Ukrainie nie skorzystają polskie fundacje i stowarzyszenia, nawet te które są zarejestrowane jako OPP - bowiem zostały pominięte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 3 marca 2022 r. Na problem zwróciła uwagę Ogólnopolska Fundacja Doradców Podatkowych prowadząca od kilkunastu dni akcję pomocy dla mieszkańców Ukrainy oraz dla uchodźców.

Chodzi o przepis, który precyzuje w jakich przypadkach będzie można zastosować 0% stawkę podatku VAT dla towarów i usług dostarczonych i świadczonych w celu pomocy niesionej Ukrainie. W wydanym akcie prawnym jest zapis mówiący o tym, że stawką 0 % VAT zostaną objęte towary i usługi, które będą dostarczone wyłącznie na rzecz Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów leczniczych (w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej). To oznacza, że wszystkie organizacje społeczne: fundacje i stowarzyszenia oraz firmy, które od początku wojny zaangażowały się w niesienie pomocy uchodźcom i ludności na Ukrainie nie będą mogły korzystać z 0 % VAT.

REKLAMA

Autopromocja

- To dla organizacji pozarządowych, które od początku wojny na Ukrainie niosą pomoc będzie finansowa katastrofa. W praktyce oznacza to, że np. za dostawę leków czy żywności, którą przekazaliśmy na tereny objęte wojną, będziemy musieli zapłacić podatek VAT. Z niewiadomych nam przyczyn, zostały wykluczone organizacje społeczne, które działają bez wytchnienia od samego początku wojny i które były i są filarem pomocy niesionej przez Polskę. W przypadku importu towarów spoza Unii Europejskiej można wystąpić o zwolnienie z VAT i cła dla tzw. pomocy humanitarnej to w przypadku przekazywania jej dalej na terenie Polski w zakresie samodzielnych czynności organizacyjnych już nie - tłumaczy Maja Rezanko-Zielińska, doradca podatkowy z Ogólnopolskiej Fundacji Doradców Podatkowych.  -Zastanawiam się jako doradca podatkowy, co mamy zrobić jako fundacja jeśli będziemy chcieli przekazać mleko, środki higieniczne dla domu dziecka, które przyjęło dzieci z Ukrainy? Proszę pamiętać, że nie wszędzie jest sprawna i zorganizowana siatka dystrybucji takich jednostek jak wymienione w Rozporządzeniu Ministra Finansów.  Musieliśmy iść z pampersami np. do wójta gminy w której znajdują się przyjęte dzieci i prosić o organizację ich dystrybucji po to, żeby pampersy otrzymały stawkę 0 % VAT.

Dlatego doradcy podatkowi zaangażowani w akcję pomocy Ukrainie apelują o poprawienie przepisów i pilną zmianę tego rozporządzenia tak, aby uwzględnić w przepisach również podmioty takie jak fundacje i stowarzyszenia, które organizują i przekazują pomoc w związku z wojną na Ukrainie i są na przykład zarejestrowane jako OPP (Organizacje Pożytku Publicznego). Tym bardziej jest to zasadne, że cała ustawa o działalności pożytku publicznego ściśle wprowadziła nadzór legislacyjny nad takimi podmiotami i wszelkie nadużycia ze strony tych podmiotów są niemożliwe z uwagi na dokumentację i obostrzenia finansowe jakimi są objęte.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA