REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachęty podatkowe wspierają robotyzację w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak zachęty podatkowe wspierają robotyzację biznesu
Jak zachęty podatkowe wspierają robotyzację biznesu

REKLAMA

REKLAMA

W obszarze podatkowym trend robotyzacji biznesu jest albo wspierany poprzez adekwatny system zachęt albo równoważony poprzez nałożenie na firmy podatku od robotów, co ma miejsce np. w Korei Południowej. To drugie rozwiązanie jest zdecydowanie rzadsze, a szereg krajów (w tym Polska) stawia na budowanie systemu zachęt wspierających robotyzację.

Przepisy podatkowe wspierające robotyzację w Polsce

Na 25 krajów UE Polska zajmuje dalekie, 16 miejsce pod względem robotyzacji. Jednak już roczny przyrost robotów przemysłowych w Polsce wynosi przeciętnie ok. 21%, lokując nas wśród najszybciej rozwijających się krajów w tym zakresie krajów. Trend ten z pewnością wspierają istniejące już i nowowprowadzone ulgi podatkowe, w szczególności wprowadzona w Polsce od 1 stycznia 2022 roku ulga na robotyzację, dzięki której możliwe jest odliczenie od podstawy opodatkowania dodatkowo do 50% kosztów poniesionych na tzw. robotyzację, które obejmują zakup bądź leasing m.in.:
(i) fabrycznie nowych robotów przemysłowych,
(ii) maszyn i urządzeń związanych funkcjonalnie z robotami przemysłowymi,
(iii) wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do prawidłowego uruchomienia i funkcjonowania robotów przemysłowych.

REKLAMA

REKLAMA

Przykładem pośredniego rozwiązania wspierającego inwestycję w robotyzację jest też szereg innych ulg podatkowych (np. ulgi B+R, IP Box, ulgi na prototyp, ulgi na innowacyjnych pracowników czy ulgi na ekspansję) pozwalających na oszczędności podatkowe, które można następnie zainwestować w robotyzację. Oprócz ulg podatkowych zapowiadane są również liczne granty na robotyzację przemysłową (chociażby w ramach Krajowego Planu Odbudowy).

Zarówno przedsiębiorstwa, jak i organy rządowe zauważają coraz większy potencjał płynący z wdrożenia robotyzacji w przemyśle. Wprowadzenie szerokiego pakietu ulg podatkowych, w tym ulgi na robotyzację, niewątpliwie jest krokiem w dobrym kierunku i może przyczynić się do przyspieszenia robotyzacji polskiej gospodarki. Warto przy tym pomyśleć o robotyzacji długofalowo, a nie krótkoterminowo. Ulga na robotyzację to rozwiązanie czasowe obowiązujące tylko przez 5 lat, począwszy od 2022 r. Wątpię, aby taki okres był wystarczający na znaczące zrobotyzowanie polskiej gospodarki – komentuje Urszula Uchmańska – menadżerka w CRIDO.

REKLAMA

Preferencje podatkowe wspierające robotyzację na świecie

Również w innych krajach wprowadzane są różne rozwiązania podatkowe wspierające robotyzację. Do wartych odnotowania rozwiązań, które pojawiły się w ostatnim czasie zaliczyć należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • W drugiej połowie 2021 roku Tajlandia ogłosiła przedłużenie istniejącego pakietu zachęt podatkowych w ramach programu „Thailand Plus”. Program ma m.in. wspierać rozwój Przemysłu 4.0 poprzez zachęcenie zagranicznych inwestorów do przeniesienia produkcji do Tajlandii. Przewidziane ulgi obejmują od 50% do 300% odliczenia wydatków kwalifikowanych związanych m.in. z inwestycją w automatyzację, rozwojem pracowników w kierunku automatyzacji czy wydatków poniesionych na wynagrodzenia wysoko wykwalikowanej kadry. Dodatkowo, tajska agencja rządowa zajmująca się promocją inwestycji (BOI) ogłosiła nowe zachęty podatkowe dla inwestorów dokonujących kwalifikowanych wydatków w obszarze transformacji ich biznesu w ramach Przemysłu 4.0 – mogą oni liczyć na trzyletnie zwolnienie z CIT w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych inwestycji.
  • Z kolei Wielka Brytania po wyjściu z UE zmaga się z brakiem siły roboczej i planuje modernizację brytyjskiego przemysłu poprzez wprowadzenie robotów, które mają rozwiązać problem niedostatku pracowników. Rząd brytyjski zapowiada wprowadzenie znaczących odliczeń podatkowych dla firm inwestujących w nowoczesne urządzenia i maszyny. Od kwietnia 2021 do marca 2023 firmy mogą ubiegać się o 130% odpisu kapitałowego oraz 50% dodatku finansowego w pierwszym roku na kwalifikujące się maszyny/roboty. Dodatkowo, w marcu rząd brytyjski zapowiedział nowe rozwiązania, które obejmują m.in.: rozszerzenie ulgi na badania i rozwój o wydatki związane m.in. z przechowywaniem i przetwarzaniem danych czy usługami chmur obliczeniowych. Ulga ma umożliwić firmom ubieganie się o zwrot kosztów z powyższych inwestycji. Rząd brytyjski zamierza również wspierać sektor R&D (sztuczna inteligencja, obliczenia kwantowe i robotyka) poprzez zwiększanie wydatków rządowych na te obszary.

Więcej informacji na temat trendu „Zrobotyzowane życie”, jak i innych trendów podatkowych opisanych przez ekspertów CRIDO znajduje się w raporcie CRIDO „Trendy podatkowe 2022” dostępnym na stronie crido.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA