REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachęty podatkowe wspierają robotyzację w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak zachęty podatkowe wspierają robotyzację biznesu
Jak zachęty podatkowe wspierają robotyzację biznesu

REKLAMA

REKLAMA

W obszarze podatkowym trend robotyzacji biznesu jest albo wspierany poprzez adekwatny system zachęt albo równoważony poprzez nałożenie na firmy podatku od robotów, co ma miejsce np. w Korei Południowej. To drugie rozwiązanie jest zdecydowanie rzadsze, a szereg krajów (w tym Polska) stawia na budowanie systemu zachęt wspierających robotyzację.

Przepisy podatkowe wspierające robotyzację w Polsce

REKLAMA

Na 25 krajów UE Polska zajmuje dalekie, 16 miejsce pod względem robotyzacji. Jednak już roczny przyrost robotów przemysłowych w Polsce wynosi przeciętnie ok. 21%, lokując nas wśród najszybciej rozwijających się krajów w tym zakresie krajów. Trend ten z pewnością wspierają istniejące już i nowowprowadzone ulgi podatkowe, w szczególności wprowadzona w Polsce od 1 stycznia 2022 roku ulga na robotyzację, dzięki której możliwe jest odliczenie od podstawy opodatkowania dodatkowo do 50% kosztów poniesionych na tzw. robotyzację, które obejmują zakup bądź leasing m.in.:
(i) fabrycznie nowych robotów przemysłowych,
(ii) maszyn i urządzeń związanych funkcjonalnie z robotami przemysłowymi,
(iii) wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do prawidłowego uruchomienia i funkcjonowania robotów przemysłowych.

REKLAMA

Przykładem pośredniego rozwiązania wspierającego inwestycję w robotyzację jest też szereg innych ulg podatkowych (np. ulgi B+R, IP Box, ulgi na prototyp, ulgi na innowacyjnych pracowników czy ulgi na ekspansję) pozwalających na oszczędności podatkowe, które można następnie zainwestować w robotyzację. Oprócz ulg podatkowych zapowiadane są również liczne granty na robotyzację przemysłową (chociażby w ramach Krajowego Planu Odbudowy).

Zarówno przedsiębiorstwa, jak i organy rządowe zauważają coraz większy potencjał płynący z wdrożenia robotyzacji w przemyśle. Wprowadzenie szerokiego pakietu ulg podatkowych, w tym ulgi na robotyzację, niewątpliwie jest krokiem w dobrym kierunku i może przyczynić się do przyspieszenia robotyzacji polskiej gospodarki. Warto przy tym pomyśleć o robotyzacji długofalowo, a nie krótkoterminowo. Ulga na robotyzację to rozwiązanie czasowe obowiązujące tylko przez 5 lat, począwszy od 2022 r. Wątpię, aby taki okres był wystarczający na znaczące zrobotyzowanie polskiej gospodarki – komentuje Urszula Uchmańska – menadżerka w CRIDO.

Preferencje podatkowe wspierające robotyzację na świecie

Również w innych krajach wprowadzane są różne rozwiązania podatkowe wspierające robotyzację. Do wartych odnotowania rozwiązań, które pojawiły się w ostatnim czasie zaliczyć należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • W drugiej połowie 2021 roku Tajlandia ogłosiła przedłużenie istniejącego pakietu zachęt podatkowych w ramach programu „Thailand Plus”. Program ma m.in. wspierać rozwój Przemysłu 4.0 poprzez zachęcenie zagranicznych inwestorów do przeniesienia produkcji do Tajlandii. Przewidziane ulgi obejmują od 50% do 300% odliczenia wydatków kwalifikowanych związanych m.in. z inwestycją w automatyzację, rozwojem pracowników w kierunku automatyzacji czy wydatków poniesionych na wynagrodzenia wysoko wykwalikowanej kadry. Dodatkowo, tajska agencja rządowa zajmująca się promocją inwestycji (BOI) ogłosiła nowe zachęty podatkowe dla inwestorów dokonujących kwalifikowanych wydatków w obszarze transformacji ich biznesu w ramach Przemysłu 4.0 – mogą oni liczyć na trzyletnie zwolnienie z CIT w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych inwestycji.
  • Z kolei Wielka Brytania po wyjściu z UE zmaga się z brakiem siły roboczej i planuje modernizację brytyjskiego przemysłu poprzez wprowadzenie robotów, które mają rozwiązać problem niedostatku pracowników. Rząd brytyjski zapowiada wprowadzenie znaczących odliczeń podatkowych dla firm inwestujących w nowoczesne urządzenia i maszyny. Od kwietnia 2021 do marca 2023 firmy mogą ubiegać się o 130% odpisu kapitałowego oraz 50% dodatku finansowego w pierwszym roku na kwalifikujące się maszyny/roboty. Dodatkowo, w marcu rząd brytyjski zapowiedział nowe rozwiązania, które obejmują m.in.: rozszerzenie ulgi na badania i rozwój o wydatki związane m.in. z przechowywaniem i przetwarzaniem danych czy usługami chmur obliczeniowych. Ulga ma umożliwić firmom ubieganie się o zwrot kosztów z powyższych inwestycji. Rząd brytyjski zamierza również wspierać sektor R&D (sztuczna inteligencja, obliczenia kwantowe i robotyka) poprzez zwiększanie wydatków rządowych na te obszary.

Więcej informacji na temat trendu „Zrobotyzowane życie”, jak i innych trendów podatkowych opisanych przez ekspertów CRIDO znajduje się w raporcie CRIDO „Trendy podatkowe 2022” dostępnym na stronie crido.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA