Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wigilia dniem wolnym od pracy? Jest już reakcja przedsiębiorców, którzy zgłaszają poważne wątpliwości i oczekują rzetelnej analiza skutków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wigilia dniem wolnym od pracy? Jest już reakcja przedsiębiorców, którzy zgłaszają poważne wątpliwości i oczekują rzetelnej analiza skutków
Wigilia dniem wolnym od pracy? Jest już reakcja przedsiębiorców, którzy zgłaszają poważne wątpliwości i oczekują rzetelnej analiza skutków
/
shutterstock

Poselski projekt ustanowienia Wigilii dniem wolnym od pracy wywołuje sprzeciw środowisk biznesowych. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, ostrzega przed brakiem konsultacji, pośpiesznym trybem procedowania i możliwymi stratami dla przedsiębiorców. Czy takie zmiany można wprowadzać bez rzetelnej analizy skutków gospodarczych?

Pomysł ustanowienia Wigilii Bożego Narodzenia dniem wolnym od pracy wywołał szeroką debatę publiczną i podzielił opinie w różnych środowiskach. Szczególne wątpliwości zgłaszają przedsiębiorcy, którzy wskazują na ryzyko chaosu organizacyjnego i strat finansowych, zwłaszcza w sektorach gospodarki takich jak handel czy logistyka. Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska peluje o odpowiedzialne podejście do projektu, uwzględniające potrzeby gospodarki oraz odpowiednio długie vacatio legis. Czy tak istotna zmiana powinna być wprowadzana w pośpiechu?

Wigilia wolna od pracy? Przedsiębiorcy alarmują: pośpieszne zmiany mogą zaszkodzić gospodarce

Poselski projekt dotyczący ustanowienia Wigilii Bożego Narodzenia dniem wolnym od pracy wywołał ożywioną dyskusję społeczną i spotkał się z żywymi reakcjami środowiska przedsiębiorców. W opinii przekazanej do Kancelarii Sejmu Minister Agnieszka Majewska skoncentrowała się na trybie procedowania projektu oraz terminie wejścia w życie nowego przepisu. Projektodawcy przewidują, że regulacje zaczną obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia. W związku z tym możliwe jest, że już dzień 24 grudnia 2024 r. stanie się dniem wolnym od pracy.

Zdaniem Agnieszki Majewskiej, ponieważ projekt został rozesłany do konsultacji w dniu 30 października, to jego ewentualne uchwalenie i wejście w życie w ciągu niespełna dwóch miesięcy rodziłoby wątpliwość, czy w takiej sytuacji „dotrzymane zostały standardy odpowiedzialnego i racjonalnego prawodawstwa”. Według Minister Majewskiej zabrakło też rzetelnej debaty publicznej z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.

Potrzebna rzetelna analiza skutków wprowadzenia Wigilii wolnej od pracy

Dlatego Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców postuluje wprowadzenie odpowiednio długiego vacatio legis, które pozwoliłoby dostosować się do nowych przepisów bez nieuzasadnionych utrudnień. „Przedsiębiorcy, tak jak wszyscy inni obywatele, nie powinni być zaskakiwani nagłymi zmianami przepisów mających istotny wpływ na ich sytuację prawną, ekonomiczną i organizacyjną” – pisze Agnieszka Majewska.

Zwraca uwagę, że w załączonej do projektu ocenie przewidywanych skutków gospodarczych proponowanych regulacji sami projektodawcy wskazują na brak danych pozwalających na wiarygodne oszacowanie tych skutków. Z pewnością jednak wprowadzenie omawianego rozwiązania w bieżącym roku może przynieść wymierne straty i utrudnienia organizacyjne w takich branżach, jak logistyka czy handel.

Rzeczniczka MŚP: Decyzja co do ustanowieni dnia 24 grudnia dniem wolnym od pracy nie powinna być podejmowana pochopnie

Rzeczniczka MŚP, Minister Majewska deklaruje gotowość udziału w dyskusji nie tylko nad ustanowieniem Wigilii dniem wolnym od pracy, ale – szerzej – na temat liczby dni wolnych w roku kalendarzowym i konsekwencji, jakie niesie to dla polskiej gospodarki. Jak wskazuje w konkluzji swojego wystąpienia, „decyzja co do ewentualnego ustanowieni dnia 24 grudnia dniem wolnym od pracy nie powinna być podejmowana pochopnie, gdyż wymaga zebrania odpowiednich danych, poddania ich pogłębionej analizie oraz przeprowadzenia bez zbędnego pośpiechu rzetelnych konsultacji z zainteresowanymi grupami społecznymi, w tym także z przedsiębiorcami”.

Agnieszka Majewska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców

/

Źródło zewnętrzne

Projekt w sprawie wolnej Wigilii jest rozpatrywany przez sejmowe komisje

We wtorek 26 listopada połączone komisje gospodarki i rozwoju oraz polityki społecznej i rodziny zajmują się projektem Lewicy dotyczącym ustanowienia Wigilii dniem wolnym od pracy. Pomysł budzi szerokie zainteresowanie zarówno wśród związków zawodowych, jak i pracodawców, którzy wyrażają swoje opinie na temat potencjalnych skutków tego rozwiązania. Obecnie, zgodnie z ustawą o ograniczeniu handlu w niedzielę i święta, Wigilia jest dniem roboczym dla pracowników handlu do godziny 14.

Projekt Lewicy popierają związki zawodowe, takie jak Solidarność, OPZZ i Forum Związków Zawodowych, podkreślając znaczenie Wigilii dla rodzin i tradycji. Przewodniczący Solidarności Piotr Duda przypomniał, że od lat organizacja postuluje, by Wigilia była dniem wolnym od pracy. Pracodawcy z kolei zwracają uwagę na negatywne konsekwencje gospodarcze oraz brak wcześniejszych konsultacji. Według ministra finansów Andrzeja Domańskiego, wprowadzenie takiego rozwiązania mogłoby kosztować gospodarkę nawet 4 miliardy złotych, a budżet państwa – 2,3 miliarda złotych.

Pomysł wolnej Wigilii broni ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, wskazując, że oczekują tego Polacy, a Wigilia nie może być traktowana jak każdy inny dzień pracy. Projektodawcy zwracają uwagę, że wielu pracodawców już teraz skraca czas pracy w tym dniu, by umożliwić pracownikom wcześniejszy powrót do domu. Jeśli parlament przyspieszy prace nad ustawą, Wigilia mogłaby być dniem wolnym już w tym roku. Propozycję tę poparł również prezydent Andrzej Duda.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.