REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Super-urząd w I połowie 2025 roku. ZUS, MF, KAS, PIP, Policja lepiej skoordynowane w walce z szarą strefą i unikaniem opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy pomysł rządu: super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Co to oznacza dla firm?
Nowy pomysł rządu: super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Co to oznacza dla firm?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Zespół ten ma rozpocząć swoje działanie w I połowie 2025 roku. Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

Coraz bardziej rośnie szara strefa w Polsce

Według danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) szara strefa w Polsce stale się powiększa, co wymaga zdecydowanych działań. Utworzenie nowego zespołu monitorującego to realizacja rekomendacji MFW dotyczących uszczelnienia systemu podatkowego i ograniczenia nielegalnych praktyk gospodarczych. Kluczową rolę w walce z tym problemem ma odegrać wymiana danych oraz wykorzystanie zaawansowanych narzędzi analitycznych. Te działania mogą znacząco zmniejszyć skalę zjawiska.

REKLAMA

Skład i zadania nowego super-urzędu

W nowy międzyresortowy zespół zaangażowane będą kluczowe instytucje państwowe, takie jak:
- Ministerstwo Finansów, 
- Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, 
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych, 
- Państwowa Inspekcja Pracy, 
- Krajowa Administracja Skarbowa, 
- Policja oraz 
- Straż Graniczna. 

Ich głównym zadaniem będzie zacieśnienie współpracy i koordynacja działań na rzecz eliminacji szarej strefy. Działania zespołu, prawdopodobnie pod kierownictwem sekretarza stanu z Ministerstwa Finansów, skupią się na wymianie informacji i tworzeniu kompleksowych analiz, które umożliwią bardziej skuteczne działania kontrolne i ograniczenie nielegalnych praktyk gospodarczych.

Jak czytamy na stronie gov.pl, główne zadania Międzyresortowego Zespołu do spraw przeciwdziałania szarej strefie będą polegać na:
- przygotowaniu strategii i planu działania mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie dla administracji rządowej;
- koordynacji działań wynikających ze strategii i planu;
- wypracowaniu metodyki szacowania szarej strefy;
- wydawaniu rekomendacji dotyczących działań mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie, w tym zawierających propozycje zmian prawnych;
- monitorowaniu realizacji wydanych przez Zespół rekomendacji dotyczących działań mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie;
- dokonywaniu oceny działań podejmowanych przez inne państwa mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie i możliwości adaptacji tych rozwiązań do warunków polskich.

Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie ma wykonywać swoje zadania przy pomocy stałego zespołu roboczego oraz grup zadaniowych.

Ważne

W odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl, Wydział Prasowy, Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów poinformowało 22 stycznia 2025 r., że - zgodnie z planami rządu - Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie zostanie utworzony w pierwszej połowie 2025 roku.
Ministerstwo Finansów wyraźnie zaznaczyło, że w związku z powołaniem tego Zespołu nie zmienią się obowiązki podatników i przedsiębiorców. Zespół ten ma być jedynie organem pomocniczym Rady Ministrów przygotowującym strategię i plan działania dla administracji rządowej w celu przeciwdziałaniu szarej strefie.

Polecamy: Komplet podatki 2025

Kiedy Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie zacznie działać?

Jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia 2024 r. projekt zarządzenia w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw przeciwdziałania szarej strefie został przez Ministra Finansów przekazany do opiniowania przez resorty.

Na razie nie ma wiarygodnych informacji, kiedy ów Zespół zacznie działać. Wydaje się prawdopodobne, że stanie się to jeszcze w tym półroczu, a być może i pod koniec I kwartału 2025 r.

Wyższe wymagania dla przedsiębiorców

Dla przedsiębiorców utworzenie nowego zespołu do walki z szarą strefą oznacza większy nacisk na przestrzeganie przepisów podatkowych i prawa pracy. Współpraca instytucji, takich jak ZUS, Krajowa Administracja Skarbowa czy Państwowa Inspekcja Pracy, pozwoli na bardziej precyzyjne i skoordynowane działania kontrolne. Przedsiębiorcy muszą szczególnie dbać o prawidłowość dokumentacji finansowej, umów z pracownikami oraz rozliczeń podatkowych. Choć uczciwi mogą liczyć na bardziej przejrzyste warunki konkurencji, to zwiększona liczba kontroli wymaga większej staranności w prowadzeniu działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotowanie do zaostrzonych kontroli

W związku z zaostrzeniem kontroli przedsiębiorcy powinni zadbać o pełną zgodność swojej działalności z przepisami. Każdy aspekt działalności – od faktur i rozliczeń podatkowych po zgodność umów pracowniczych – może zostać poddany szczegółowej analizie. Doświadczeni prawnicy mogą pomóc w identyfikacji potencjalnego ryzyka, przeprowadzeniu audytów wewnętrznych i przygotowaniu dokumentacji zgodnej z wymogami prawa. Takie działania mogą znacząco zmniejszyć ryzyko sankcji oraz problemów podczas kontroli.

Nasza kancelaria oferuje kompleksowe wsparcie, które pomoże uniknąć błędów oraz zminimalizować ryzyko sankcji podczas kontroli. Dzięki naszemu doświadczeniu i indywidualnemu podejściu zapewniamy bezpieczeństwo prawne dla Twojego biznesu. 

Michał Dudziak, aplikant adwokacki w kancelarii Gorazda, Świstuń, Wątroba i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA