REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Super-urząd w I połowie 2025 roku. ZUS, MF, KAS, PIP, Policja lepiej skoordynowane w walce z szarą strefą i unikaniem opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy pomysł rządu: super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Co to oznacza dla firm?
Nowy pomysł rządu: super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Co to oznacza dla firm?
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Zespół ten ma rozpocząć swoje działanie w I połowie 2025 roku. Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

Coraz bardziej rośnie szara strefa w Polsce

Według danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) szara strefa w Polsce stale się powiększa, co wymaga zdecydowanych działań. Utworzenie nowego zespołu monitorującego to realizacja rekomendacji MFW dotyczących uszczelnienia systemu podatkowego i ograniczenia nielegalnych praktyk gospodarczych. Kluczową rolę w walce z tym problemem ma odegrać wymiana danych oraz wykorzystanie zaawansowanych narzędzi analitycznych. Te działania mogą znacząco zmniejszyć skalę zjawiska.

REKLAMA

Autopromocja

Skład i zadania nowego super-urzędu

W nowy międzyresortowy zespół zaangażowane będą kluczowe instytucje państwowe, takie jak:
- Ministerstwo Finansów, 
- Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, 
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych, 
- Państwowa Inspekcja Pracy, 
- Krajowa Administracja Skarbowa, 
- Policja oraz 
- Straż Graniczna. 

Ich głównym zadaniem będzie zacieśnienie współpracy i koordynacja działań na rzecz eliminacji szarej strefy. Działania zespołu, prawdopodobnie pod kierownictwem sekretarza stanu z Ministerstwa Finansów, skupią się na wymianie informacji i tworzeniu kompleksowych analiz, które umożliwią bardziej skuteczne działania kontrolne i ograniczenie nielegalnych praktyk gospodarczych.

Jak czytamy na stronie gov.pl, główne zadania Międzyresortowego Zespołu do spraw przeciwdziałania szarej strefie będą polegać na:
- przygotowaniu strategii i planu działania mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie dla administracji rządowej;
- koordynacji działań wynikających ze strategii i planu;
- wypracowaniu metodyki szacowania szarej strefy;
- wydawaniu rekomendacji dotyczących działań mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie, w tym zawierających propozycje zmian prawnych;
- monitorowaniu realizacji wydanych przez Zespół rekomendacji dotyczących działań mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie;
- dokonywaniu oceny działań podejmowanych przez inne państwa mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie i możliwości adaptacji tych rozwiązań do warunków polskich.

Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie ma wykonywać swoje zadania przy pomocy stałego zespołu roboczego oraz grup zadaniowych.

Ważne

W odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl, Wydział Prasowy, Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów poinformowało 22 stycznia 2025 r., że - zgodnie z planami rządu - Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie zostanie utworzony w pierwszej połowie 2025 roku.
Ministerstwo Finansów wyraźnie zaznaczyło, że w związku z powołaniem tego Zespołu nie zmienią się obowiązki podatników i przedsiębiorców. Zespół ten ma być jedynie organem pomocniczym Rady Ministrów przygotowującym strategię i plan działania dla administracji rządowej w celu przeciwdziałaniu szarej strefie.

Polecamy: Komplet podatki 2025

Kiedy Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie zacznie działać?

Jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia 2024 r. projekt zarządzenia w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw przeciwdziałania szarej strefie został przez Ministra Finansów przekazany do opiniowania przez resorty.

Na razie nie ma wiarygodnych informacji, kiedy ów Zespół zacznie działać. Wydaje się prawdopodobne, że stanie się to jeszcze w tym półroczu, a być może i pod koniec I kwartału 2025 r.

Wyższe wymagania dla przedsiębiorców

Dla przedsiębiorców utworzenie nowego zespołu do walki z szarą strefą oznacza większy nacisk na przestrzeganie przepisów podatkowych i prawa pracy. Współpraca instytucji, takich jak ZUS, Krajowa Administracja Skarbowa czy Państwowa Inspekcja Pracy, pozwoli na bardziej precyzyjne i skoordynowane działania kontrolne. Przedsiębiorcy muszą szczególnie dbać o prawidłowość dokumentacji finansowej, umów z pracownikami oraz rozliczeń podatkowych. Choć uczciwi mogą liczyć na bardziej przejrzyste warunki konkurencji, to zwiększona liczba kontroli wymaga większej staranności w prowadzeniu działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotowanie do zaostrzonych kontroli

W związku z zaostrzeniem kontroli przedsiębiorcy powinni zadbać o pełną zgodność swojej działalności z przepisami. Każdy aspekt działalności – od faktur i rozliczeń podatkowych po zgodność umów pracowniczych – może zostać poddany szczegółowej analizie. Doświadczeni prawnicy mogą pomóc w identyfikacji potencjalnego ryzyka, przeprowadzeniu audytów wewnętrznych i przygotowaniu dokumentacji zgodnej z wymogami prawa. Takie działania mogą znacząco zmniejszyć ryzyko sankcji oraz problemów podczas kontroli.

Nasza kancelaria oferuje kompleksowe wsparcie, które pomoże uniknąć błędów oraz zminimalizować ryzyko sankcji podczas kontroli. Dzięki naszemu doświadczeniu i indywidualnemu podejściu zapewniamy bezpieczeństwo prawne dla Twojego biznesu. 

Michał Dudziak, aplikant adwokacki w kancelarii Gorazda, Świstuń, Wątroba i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

REKLAMA

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA