REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie najmu i dzierżawy - MF zastanowi się nad interpretacją

Opodatkowanie najmu i dzierżawy - MF zastanowi się nad interpretacją
Opodatkowanie najmu i dzierżawy - MF zastanowi się nad interpretacją
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Janusz Cichoń zapewnił, że jego resort przeprowadzi analizę stosowania różnych stawek opodatkowania umów najmu i dzierżawy oraz pouczy urzędy skarbowe, w jakich przypadkach mają stosować podatek ogólny - 19 proc., a w jakich niższy - 8,5-proc. ryczałt.

Z pytaniem, kiedy najemcy i dzierżawcy powinni rozliczać się z fiskusem na podstawie zryczałtowanego podatku od osób fizycznych w wysokości 8,5 proc., a kiedy na zasadach ogólnych płacąc podatek 19-proc. zwróciła się do Ministerstwa Finansów na środowym posiedzeniu Sejmu posłanka Krystyna Kłosin (PO).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak powiedziała, do jej biura poselskiego wpłynęło kilka pytań w tej sprawie, w których obywatele wyrażali swoje wątpliwości dotyczące opodatkowania umów najmu lokali. "Wynajem lokali stanowi bardzo często dodatkowe źródło dochodu dla obywateli. Jest to umowa odpłatna i rozciągnięta w czasie, a dochód z niej płynący jest dość znaczny. To powoduje, że niektóre urzędy podatkowe uznają, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą, pomimo że podatnik podjął decyzję, że będzie działał w ramach najmu prywatnego" - mówiła Kłosin. Dodała też, że zna różne interpretacje skarbówki w takich sprawach.

Wiceminister finansów Janusz Cichoń, który odpowiadał na wątpliwości posłanki, wyjaśnił, że ustawa o podatku dochodowym wymienia jako odrębne źródła przychodów: pozarolniczą działalność gospodarczą oraz najem i dzierżawę.

"Przychody z najmu i dzierżawy opodatkowane są na zasadach ogólnych, jako oddzielne źródła przychodów. Jeśli osoby fizyczne osiągają tego rodzaju przychody, mogą wybrać opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jeśli te umowy nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej" - mówił.

REKLAMA

Jak mówił, warunkami uznania działalności za gospodarczą (pozarolniczą) są : "zarobkowy charakter działalności, prowadzenie jej we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły". Cichoń przyznał, że są to "przesłanki generalne", które zawsze wymagają indywidualnego podejścia do poszczególnych przypadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Warto zwrócić uwagę, że jeżeli najem i dzierżawa są podstawą działalności gospodarczej lub są z nią związane, to zawsze muszą być zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej (i rozliczane według stawki 19-proc. - PAP). Jeśli w ramach działalności gospodarczej są prowadzone remonty, wyposażanie lokali, ponoszone są koszty związane z ich funkcjonowaniem i obsługą, także obsługa umów i klientów, to ma to znamiona działalności gospodarczej i wtedy trudno sobie wyobrazić, że możemy zgadzać się na 8,5-procentową stawkę ryczałtową - wyjaśnił.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak sam przyznał, granica naliczania niższej lub wyższej stawki opodatkowania "jest cienka". Dlatego - zapowiedział - resort finansów przeanalizuje ten problem i sprecyzuje, jak stosować regulacje podatkowe dot. najmu i dzierżawy. "Przyjrzymy się takim przypadkom i jeśli uznamy, że rzeczywiście mamy do czynienia z brakiem jednolitości podejścia administracji podatkowej, wydamy stosowną interpretację" - zapewnił.

Dodał, że jeśli MF uzna, że taka interpretacja nie jest konieczna, to wyśle do wszystkich urzędów skarbowych zwykłą informację, jak rozliczać takie umowy i w jakich przypadkach zezwalać na stosowanie niższej stawki podatkowej.

Podatnikom nie grozi natomiast likwidacja podatku zryczałtowanego 8,5-proc. "Wprowadzenie ryczałtu ma pozytywny skutek dla budżetu państwa, bo Polacy zaczęli ujawniać i rejestrować umowy najmu, a także płacić podatki. Przy wysokich stawkach od tego opodatkowania uciekali" - podkreślił Cichoń. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA