REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia wymusi zmiany w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 2010 roku nastąpią zasadnicze zmiany w VAT w ramach Unii Europejskiej. Nowe propozycje mają ujednolicić opodatkowanie VAT we Wspólnocie. Polska już dziś powinna przygotować zmiany w przepisach, aby zdążyć na czas.

Od 2010 roku mają nastąpić istotne zmiany w zakresie VAT w ramach Unii Europejskiej. Planowane rozwiązania mają zmierzać do ujednolicenia obszaru Wspólnoty jako jednego obszaru VAT. Zdaniem ekspertów Polska powinna jak najwcześniej zacząć przygotowania do zmian w tym zakresie, aby z ich wprowadzeniem zdążyć na początek 2010 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce opodatkowania

1 stycznia 2010 r. wejdą w życie zmiany do Dyrektywy 2006/112/EC dotyczącej wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w zakresie miejsca opodatkowania usług.

Michał Galejczuk, konsultant w Accreo Taxand, podkreśla, że zmiany te wprowadzą nową zasadę ogólną co do miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatnika VAT. Zgodnie z tą zasadą usługi takie powinny być opodatkowane w państwie jego siedziby.

REKLAMA

W pewnych okolicznościach zasada ogólna będzie modyfikowana przez wyjątki odzwierciedlające zasadę opodatkowania usługi w miejscu jej konsumpcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dotyczyć to będzie m.in. usług restauracyjnych, gastronomicznych, najmu środków transportu (do 30 dni), usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki itp. Wyjątki odnosić się też będą do usług dotyczących nieruchomości, które, podobnie jak obecnie, opodatkowane będą w państwie jej położenia - dodaje Michał Galejczuk.

Procedura zwrotu

Nowa dyrektywa VAT znacznie zmieni procedurę zwrotu podatku. Na ten aspekt zwraca uwagę Piotr Litwin, menedżer w Accreo Taxand, który wyjaśnia, że zmiany te będą dotyczyć podatników mających siedzibę w innych państwach UE.

- Od strony technicznej składania wniosków - mają być one składane w formie elektronicznej w państwie siedziby wnioskodawcy, które przekaże wniosek organom państwa, którego dotyczy zwrot. Kopie faktur będą musiały być składane tylko na wyraźne żądanie organów - zwraca uwagę Piotr Litwin.

Dodaje, że termin składania wniosków zostanie wydłużony z 30 czerwca roku, po zakończeniu roku, którego dotyczy wniosek, do 30 września. Wniosek powinien być rozpatrzony w ciągu czterech miesięcy, jednak przepisy pozwalają wydłużyć go w przypadku zażądania przez organy podatkowe dodatkowych informacji. W takiej sytuacji procedura może wydłużyć się do maksymalnie ośmiu miesięcy.

- Co szczególnie istotne dla podatników ubiegających się o zwrot w Polsce, nowa dyrektywa wyraźnie przewiduje, że wnioskodawcom będą należały się odsetki za zwłokę w zwrocie podatku - podkreśla Piotr Litwin.

Zmiana Dyrektywy VAT oznacza konieczność nowelizacji ustawodawstw państw członkowskich, w tym Polski.

Zmiany w ustawie o VAT

Łukasz Jamróz, konsultant w Accreo Taxand, podkreśla, że dyrektywy wiążą co do celu, jaki ma zostać osiągnięty, pozostawiając wybór środków w gestii poszczególnych państw.

- Innymi słowy Polska tak musi zmienić ustawodawstwo, by odzwierciedlało ono nowe regulacje - tłumaczy Łukasz Jamróz.

Podkreśla także, że wprowadzenie do ustawy o VAT zmian dotyczących reguł miejsca opodatkowania nie powinno być skomplikowane. Warto jednak zauważyć, że na gruncie obecnie obowiązujących przepisów pojawiały się wątpliwości co do zgodności polskich regulacji dotyczących miejsca opodatkowania z regulacjami Dyrektywy VAT, w zakresie, w jakim polskie przepisy odwołują się do PKWiU.

- Obowiązek nowelizacji ustawy o VAT powinien zostać wykorzystany do usunięcia tych niezgodności - podsumowuje Łukasz Jamróz.

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno już dziś przygotować nowelizację ustawy o VAT w taki sposób, aby uwzględniała ona zmiany w Dyrektywie VAT.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zasadnicze zmiany w przepisach

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Opinie ekspertów Accreo Taxand

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Michał Galejczuk, konsultant

MICHAŁ GALEJCZUK

konsultant

Pomimo wprowadzenia nowej redakcji przepisów dyrektywy w zakresie miejsca opodatkowania usług, wyznaczających naczelną zasadę opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatnika w państwie jego siedziby, w praktyce nie powinno to spowodować w większości przypadków zasadniczych zmian co do miejsca ich opodatkowania. Wynika to głównie z faktu, że obecne regulacje dyrektywy w tym zakresie albo wprost przewidują zasadę opodatkowania usług w państwie siedziby usługobiorcy (np. usługi reklamowe, doradcze czy elektroniczne), albo pod pewnymi warunkami pozwalają opodatkować je w tym państwie (np. usługi transportowe, usługi na majątku ruchomym).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Piotr Litwin, menedżer

PIOTR LITWIN

menedżer

Zmienione zasady dotyczące zwrotu VAT ułatwią uzyskiwanie zwrotu podatku w różnych państwach UE, zaś poprzez wprowadzenie ścisłych terminów na zwrot i odsetek za zwłokę lepiej chronią interesy podatników.

Obecna praktyka udzielania zwrotów VAT jest niekorzystna dla podmiotów zagranicznych - w praktyce niejednokrotnie oczekują oni na odzyskanie pieniędzy latami, zaś za opóźnienia nie są im wypłacane odsetki. Naturalnie powoduje to zniecierpliwienie podatników i buduje niekorzystny obraz Polski za granicą jako kraju, gdzie trudno prowadzić działalność gospodarczą i gdzie interesy ekonomiczne przedsiębiorców są lekceważone. Nowe przepisy wymuszą zmianę tej sytuacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Jamróz, Konsultant

ŁUKASZ JAMRÓZ

konsultant

Bardzo istotna wydaje się zmiana polskich przepisów dotycząca zwrotu VAT dla podmiotów zagranicznych. Legislacyjnie jest ona łatwiejsza do wprowadzenia (kwestie te reguluje rozporządzenie), ale dostosowanie się do wymogów może stanowić poważny problem. Nowe przepisy wymuszają wprowadzenie regulacji zwiększających efektywność procesu zwrotu oraz zapewnienia obsługi całej procedury w formie elektronicznej. To z kolei wymaga informatyzacji urzędu odpowiedzialnego za zwrot. Biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę, istnieją poważne wątpliwości, czy Polsce uda się przeprowadzić odpowiednie zmiany w terminie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA