REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja przy zachowaniu ochrony praw wierzycieli od 1 stycznia 2016 r.

Sejm kończy prace nad Prawem restrukturyzacyjnym
Sejm kończy prace nad Prawem restrukturyzacyjnym
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie dobiegają końca prace nad Prawem restrukturyzacyjnym, które ma zapewnić przedsiębiorstwom, znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, skuteczną restrukturyzację przy zachowaniu ochrony praw wierzycieli. Sprawozdanie z prac nad projektem przyjęła komisja sprawiedliwości. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Drugie czytanie i głosowanie propozycji prawdopodobnie odbędzie się na posiedzeniu zaplanowanym na 8-9 kwietnia.

W środę komisja sprawiedliwości i praw człowieka obradowała nad liczącym ponad 300 stron projektem pięć godzin. Wiceminister sprawiedliwości Jerzy Kozdroń określił Prawo restrukturyzacyjne jako jedną z "największych ustaw, z którą miał do czynienia".

REKLAMA

Warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie posiedzenia komisja zaakceptowała m.in. pakiet poprawek b. ministra sprawiedliwości Marka Biernackiego (PO).

Pierwsza grupa zmian z tego pakietu przewiduje, że postępowania restrukturyzacyjne i upadłościowe będą prowadzić wydziały gospodarcze sądów okręgowych. Chodzi o to - tłumaczył Biernacki - by takimi sprawami zajmowali się bardziej doświadczeni sędziowie. Obecnie wszystkie sprawy upadłościowe i naprawcze rozpatrują wydziały gospodarcze sądów rejonowych.

Druga grupa poprawek Biernackiego zakłada, że sprawy dotyczące upadłości konsumenckiej będą rozpatrywane przez wydziały cywilne sądów rejonowych, a nie wydziały gospodarcze, jak obecnie. Celem jest maksymalne zwiększenie dostępności upadłości konsumenckiej, a także wyeliminowanie orzekania w pierwszej instancji w sprawach konsumentów przez sędziów gospodarczych i traktowania tych spraw jak spraw gospodarczych.

Jak skutecznie zarządzać zmianą w przedsiębiorstwie

Resort sprawiedliwości był przeciwny propozycjom Biernackiego, argumentując m.in., że będzie to wymagało zwiększenia liczby etatów sędziowskich.

Podczas posiedzenia komisji posłanka Aldona Młyńczak (PO) zwróciła uwagę, że nowe prawo niesie ryzyko zmniejszenia ochrony praw nabywców mieszkań i powrotu pod tym względem do stanu sprzed wejścia w życie obecnej tzw. ustawy deweloperskiej. To, że per saldo ochrona nabywców słabnie przyznała wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska. Odmienne stanowisko zajęła natomiast przedstawicielka resortu sprawiedliwości. Na tym etapie posłanka nie zdecydowała się na wniesienie stosownych poprawek do projektu.

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

Przed posiedzeniem komisji sprawiedliwości na temat projektu wypowiedzieli się posłowie PO. "Jest to całkiem nowa ustawa, która zapewni szybsze i sprawniejsze działanie firm, które popadły w trudności. Wprowadzamy możliwość działań sanacyjnych, usprawniamy procedury restrukturyzacyjne i upadłościowe tak, żeby z jednej strony chronić dłużnika, ale też zabezpieczyć interesy wierzycieli. Jest to kolejna ustawa, która pomaga gospodarce i przedsiębiorcom" - przekonywał wiceszef komisji sprawiedliwości Robert Kropiwnicki.


Ligia Krajewska, która kierowała podkomisją ds. Prawa restrukturyzacyjnego i będzie sprawozdawczynią komisji sprawiedliwości, podkreśliła, że ustawa wprowadza mechanizmy, które przyspieszą proces restrukturyzacji przedsiębiorstw. "Chronimy miejsca pracy, myśl intelektualną - wszystko to, co mogło być zlikwidowane" - zaznaczyła posłanka Platformy.

Zgodnie z projektem firmy znajdujące się w tarapatach finansowych będą mogły skorzystać z procedur restrukturyzacyjnych, które pozwolą im opanować problemy z płynnością i uniknąć likwidacji. Przedsiębiorca będzie mógł wybrać procedurę dopasowaną do swoich potrzeb.

Według projektu zdolność restrukturyzacyjną będą mieli wszyscy przedsiębiorcy; nie będą jej posiadali: Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego. Postępowania restrukturyzacyjne mają być skierowane do firm niewypłacalnych i zagrożonych bankructwem.

Nowe prawo da dłużnikom różnorodne narzędzia prawne do przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji. Ponadto wierzyciele uzyskają znaczący wpływ na przebieg postępowania i dzięki temu ma wzrosnąć ich aktywność. Zaangażowaniu w pomyślne, czyli niezakończone upadłością, rozwiązanie sprawy ma służyć likwidacja preferencji dla wierzycieli reprezentujących Skarb Państwa. Chronione będą jedynie świadczenia ZUS-owskie oraz pensje pracowników.

Restrukturyzacja działalności podmiotów powiązanych - obowiązek dokumentacyjny

Projekt przewiduje też uproszczenie i przyspieszenie procedury upadłościowej - znacząco ma się poprawić czas postępowań sądowych. Wprowadzone zostały ujednolicone formularze, w przyszłości w formie elektronicznej, co ułatwi i przyspieszy procedurę. Dzięki tym zmianom przedsiębiorcy zyskają więcej czasu i zmniejszą się koszty takich postępowań.

Regulacja zakłada utworzenie internetowego Centralnego Rejestru Restrukturyzacji i Upadłości. Będzie on zawierał m.in. wyszukiwarkę prowadzonych spraw upadłościowych, wykaz syndyków i biegłych. W rejestrze będą znajdowały się ponadto informacje o wszystkich postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Będzie się można z niego dowiedzieć, która spółka jest w upadłości i na jakim etapie znajduje się postępowanie.

Projekt nowego Prawa restrukturyzacyjnego przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości, jeszcze gdy kierował nim Biernacki, we współpracy z Ministerstwem Gospodarki. W listopadzie zeszłego roku odbyło się jego pierwsze czytanie w Sejmie, następnie zajęła się nim komisja sprawiedliwości i specjalnie powołana do tego podkomisja, która 17 marca przyjęła sprawozdanie z prac.

Powodem podjęcia tej inicjatywy jest nieskuteczność obecnych regulacji, jeśli chodzi o zapobieganie upadłości firm. W 2013 r. jedynie 18,7 proc. ogłoszonych upadłości było układowych, reszta - 82,3 proc. to upadłości likwidacyjne. (PAP)

mkr/ son/ mag/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA