REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VI Międzynarodowa Konferencja Doradców Podatkowych z cyklu „Podatki bez granic” - podsumowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

W dniach 9 -10 października 2015 roku w Pradze odbyła się VI Międzynarodowa Konferencja "Podatki bez granic", którą wspólnie zorganizowały Izba Doradców Podatkowych Republiki Czeskiej oraz Dolnośląski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych pod honorowym patronatem merytorycznym Krajowej Rady Doradców Podatkowych, medialnym ze strony polskiej portalu Infor.pl.

REKLAMA

Autopromocja

Honorowe patronaty nad konferencją objęły: Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Pradze – w imieniu Pani Ambasador Grażyny Bernatowicz w konferencji uczestniczył Sekretarz ambasady Pan Arkadiusz Toś, Ambasada Republiki Czeskiej w Warszawie oraz Honorowy konsul Republiki Czeskiej we Wrocławiu oraz CFE - Confederation  Fiscale  Europeenne (Europejska Konfederacja Podatkowa).

Dzięki uprzejmości i zaangażowaniu partnerów konferencji: Datev – Czechy, Wolters Kluwer – Czechy, Słowackiej Izby Doradców Podatkowych, Izby Doradców Podatkowych Norymbergii (Steuerberaterkammer Nürnberg), Warty – Towarzystwa Ubezpieczeń i Asekuracji – Polska oreaz Niemiecko-Czeskiej Izby Gospodarczej (Die Deutsch-Tschechische Industrie-und  Handelskammer) konferencja zyskała prawdziwie międzynarodowy charakter.

„Podatki bez granic” – konferencja, na której warto być

REKLAMA

Wydarzenie skierowane było do uczestników z Polski i Republiki Czeskiej oraz Niemiec, Austrii i Słowacji którzy zajmują się podatkami. Tematyka konferencji koncentrowała się głównie na praktycznych kwestiach egzekwowania i zwrotów podatku VAT w obrocie transgranicznym, opodatkowania w transgranicznej działalności gospodarczej, zakładania oddziałów w drugim państwie, delegowania pracowników do innego państwa jak również omówieniu relacji pomiędzy powiązanymi podmiotami - identyfikacji obszarów ryzyka i odpowiedzialności przy ustalaniu cen transferowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwarcia konferencji dokonali: pełniąca obowiązki Przewodniczącej Dolnośląskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych Pani Danuta Bącler oraz Prezydent Czeskiej Izby Doradców Podatkowych Pan Martin Tucek. Następnie Przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych Pani Profesor dr hab.. Jadwiga Glumińska-Pawlic przywitała zgromadzonych a Pan Profesor dr hab. Bogumił Brzeziński wygłosił wykład inaugurujący konferencję.  Profesor Brzeziński, który jest również członkiem Rady Naukowej KIDP, zwrócił w swojej wypowiedzi uwagę na potrzebę powołania rzecznika praw podatnika, ponieważ administracja podatkowa coraz bardziej "przykręca śrubę" podatnikom między innymi w związku z rosnącą skalą wyłudzeń VAT. Zauważył również, iż sama formuła podatku VAT jest przestarzała i nie przystaje do obecnych realiów społecznych, wręcz "zjada własny ogon". Wyjaśnił, że w połowie XX wieku, gdy powstał ten rodzaj podatku "handlowano zbożem, węglem, stalą, cegłami, ale nikomu wtedy raczej nie przychodziło do głowy żeby przedmiotem obrotu były same faktury".

Zobacz wywiad portalu Infor.pl z Panią prof. Jadwigą Glumińską-Pawlic, przewodniczącą Krajowej Rady Doradców Podatkowych: Księgowy to za mało, potrzebny jest prawnik i doradca podatkowy

Otwierając konferencję zabrali również głos:

Simona Hornochova - wiceminister finansów Czech, która przyznała, że państwa znajdują się pod presją malejących dochodów podatkowych.

REKLAMA

Bronislav Kovacz (CFE), który zwrócił uwagę na wyzwania stojące przed doradcami podatkowymi. Wymienił w tym kontekście: informatyzację systemu podatkowego, fakt że prawo podatkowe opiera się nie tylko na ustawach ale też na interpretacjach oraz konflikt między przejrzystością działań a obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej przez doradców podatkowych.

Obrady przebiegały w pięciu panelach dyskusyjnych, w których uczestniczyli przedstawiciele trzech państw: Czech, Polski i Niemiec a uczestnicy konferencji mogli włączyć się aktywnie do dyskusji.

Panel pierwszy: Spółki zależne z siedziba w innym państwie członkowskim – kontekst podatkowy i prawny. Prelegenci w osobach: Lucie Rytirowa (CZ), Vlastimil Sojka (Cz) , Paweł Jackowki (PL), Sten Guensel (DE) dyskutowali o tym jakie warunki należy spełnić aby podjąć działalność gospodarczą w poszczególnych krajach, w jakiej formie ją prowadzić oraz jakich obowiązków ewidencyjnych dokonać.

Panel drugi: Praktyczne kwestie dotyczące podatku VAT w obrocie transgranicznym w UE. Przedmiotem dyskusji były praktyczne problemy dotyczące egzekwowania podatku VAT w obrocie transgranicznym pojawiające się przy często zmieniających się przepisach prawnych. Panel prowadziła Kristina Simackova.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Charakterystyki przestępstwa karuzelowego dokonał Robert Wojewódka (PL): „Karuzelę podatkową” zdefiniować można jako popełniane w sposób zorganizowany przestępstwo wykorzystujące konstrukcję podatku od wartości dodanej (VAT), związaną z rozliczaniem międzynarodowych transakcji towarowych. Oszuści opierają swój proceder o wprowadzoną do systemu VAT UE (od stycznia 1993 r.) zasadę nakładania podatku w miejscu przeznaczenia towarów przemieszczanych między różnymi krajami UE.

Źródło: E. Żbikowska; Przestępstwa karuzelowe, czyli wyłudzenie podatku VAT; Edukacja Prawnicza 6/2009. W łańcuchu transakcji „znikający podatnik” dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów z jednej strony, a dostaw krajowych do bufora lub brokera z drugiej. Zwykle posiada tylko adres rejestracyjny, nie dysponuje majątku, nie prowadzi rzeczywistej działalności handlowej, nie składa deklaracji podatkowych, nie posiada dokumentacji księgowej. Przyjmuje często formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której członkami zarządu są osoby podstawione, tzw. „słupy” lub osoby czy firmy zagraniczne. Pan Wojewódka zwrócił uwagę iż 95 % wykrywanych przez urzędy kontroli skarbowej przestępstw związanych z podatkiem VAT dotyczy transakcji transgranicznych dokonywanych w ramach Unii Europejskiej

Ondrej Macoun z Republiki Czeskiej zwrócił  uwagę na fakt, iż wspólnym problemem organów podatkowych w Polsce, Niemczech oraz w Czechach jest brak możliwości komunikowania się w języku urzędowym UE, czyli w języku angielskim. Uznał, że co prawda można zaakceptować Jako wspólny problem organów podatkowych w Polsce, Niemczech oraz w Czechach należy traktować brak możliwości komunikowania się w języku urzędowym UE, czyli w języku angielskim. Uznał, że można zaakceptować pierwszeństwo języków narodowych w ramach komunikowania się z organami podatkowymi w poszczególnych państwach członkowskich UE, jednak przy czynnościach transgranicznych typu wniosek o zwrot podatku brak możliwości komunikowania się w języku angielskim jest trudny do zrozumienia.

Dagmara Dominik-Ogińska mówiła między innymi o wpływie orzecznictwa TSUE na postępowania w zakresie oszustw VAT w obrocie transgranicznym,. Zwróciła uwagę również na fakt, iż przy wykonywaniu przyznanych im kompetencji państwa członkowskie muszą przestrzegać ogólnych zasad prawa będących częścią wspólnotowego [unijnego] porządku prawnego, wśród których znajdują się między innymi zasada pewności prawa i zasada proporcjonalności  i o ile uzasadnione jest, by przepisy przyjęte przez państwa członkowskie służyły jak najbardziej efektywnej ochronie praw Skarbu Państwa, to nie mogą one wykraczać poza to, co niezbędne do realizacji tego celu. Przypomniała również, iż wymaganie, by dostawca przedsięwziął wszystkie środki, których zastosowania można od niego racjonalnie żądać w celu zagwarantowania, by dokonywana przez niego czynność nie prowadziła do udziału w oszustwie podatkowym nie jest sprzeczne z prawem. Pamiętać należy również o tym, że artykuł 28c część A lit. a) akapit pierwszy szóstej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu, by właściwe organy państwa członkowskiego dostawy zobowiązały dostawcę, który działał w dobrej wierze i przedstawił dowody wykazujące prima facie przysługiwanie mu prawa do zwolnienia od podatku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, do późniejszego rozliczenia VAT od tych towarów, w przypadku gdy powyższe dowody okazują się fałszywe, lecz jednak uczestnictwo dostawcy w oszustwie podatkowym nie zostało ustalone, o ile dostawca ten przedsięwziął wszelkie racjonalne środki, jakie pozostawały w jego mocy, w celu zagwarantowania, by dokonywana przez niego czynność nie prowadziła do udziału w tego rodzaju oszustwie.

Rony Langer przedstawił zasady postępowania dotyczący zwrotu podatku VAT obowiązujące na terenie Niemiec.

W dyskusji pojawiła się teza, ze obecny system poboru podatku VAT jest przestarzały i zbyt skomplikowany. Wydaje się, że zrównanie stawek VAT, likwidacja granic fiskalnych poprze ujednolicenie systemów podatkowych i wymiany informacji oraz obniżenie stawek mogłyby zapobiegać wyłudzeniom VAT.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Panel trzeci: Zobowiązanie podatnika do udowodnienia pochodzenia dochodów podatkowych i majątku. Dyskusja Martina Tucka (CZ), Grzegorza Borkowskiego(PL),  Jiri Nekovara (CZ) i Ralfa Busse (DE) koncentrowała się na ujawnianiu dochodów do opodatkowania oraz zakresem wymiany infortmacji między organami administracji podatkowej poszczególnych państw. Ciekawą zasadę obowiązująca w niemieckim systemie prawnym przedstawił Ralf Busse: „ciężar ustalenia co do okoliczności w sprawie podwyższenia podatku spoczywa na organie skarbowym; ciężar dowodowy w przypadku okoliczności dotyczącym obniżenia podatku spoczywa na podatniku”. Przedstawił również powody wszczęcia dochodzenia przez organ skarbowy  w przypadku braku współdziałania.

Panel czwarty i piąty w drugim dniu konferencji dotyczyły problemów określania właściwej podstawy opodatkowania spółek powiązanych funkcjonujących w różnych państwach członkowskich w kontekście różnych ustawodawstw krajowych i umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz obszarów ryzyka i odpowiedzialności przy ustalaniu cen transferowych. Dyskutowano o doświadczeniach odnośnie stosowania procedur stosowanych przez organy administracji podatkowej w poszczególnych państwach oraz stosowaniu zasad wpływających na ustalenie prawidłowej podstawy opodatkowania w tym o doświadczeniach w sporządzaniu dokumentacji klienta.

Swoje zdania na ten temat przedstawili: Monika Diekert (CZ), Jiri Jindrak (CZ), Rafał Szafraniec (PL), Christian Schmidt (DE), Robert Jurka (CZ), Lenka Lopatowa (CZ), Andrzej Dmowski (PL) i Thomas Richter(DE).

Andrzej Dmowski przedstawił jedną z najważniejszych informacji dla polskich doradców podatkowych - jest przedłużenie terminu wejścia w życie planowanych zmian w zakresie dokumentacji cen, tj. do 1 stycznia 2017 r. Podatnicy prawdopodobnie będą mieli zatem ponad rok na analizę planowanych  regulacji i ich wpływu na rzeczywistość gospodarczą podatników, wypracowanie nowych rozwiązań  i rozplanowanie prac, związanych z przygotowaniem dokumentacji podatkowych. Nowelizacja ustaw podatkowych likwiduje progi wartościowe, powyżej których podatnicy są zobowiązani sporządzać dokumentacje cen transakcyjnych. Wskazał również, że - co ważne - dokumentacji podlegać będą jedynie te transakcje i zdarzenia, które mają istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) Podatnika. Ustawodawca wprowadza nowe pojęcie – transakcje lub zdarzenia, mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika i zdecydował się na wyjaśnienie pojęcia „transakcji lub zdarzeń, mających istotny wpływ na wysokość dochodu (straty)”. Definicja opiera się na określeniu wartości transakcji lub zdarzeń w oparciu o wysokość przychodów, osiągniętych przez Podatnika w poprzednim roku podatkowym. Wartość transakcji lub zdarzeń, podlegających obowiązkowi sporządzania dokumentacji cen transakcyjnych będzie zatem zależeć od całości przychodów podatnika.

W konferencji uczestniczyło ponad 100 doradców podatkowych z DOKIDP i Czeskiej Izby Doradców Podatkowych Izb, które zorganizowały to przedsięwzięcie, a także doradcy z innych regionów Polski, jak również z Niemiec, Słowacji i Austrii. W czasie spotkania nie zabrakło elementów integrujących środowiska doradców  podatkowych z krajów  uczestniczących w konferencji. Konferencja stworzyła również przestrzeń dla osobistych spotkań doradców podatkowych z sąsiadujących krajów Europy Środkowej nad tematami przekraczającymi nasze wspólne granice poprzez udział w imprezach towarzyszących. Zorganizowano meeting point, gdzie doradcy mogli skonfrontować swoje zawodowe potrzeby i doświadczenia oraz imprezy towarzyszące m.in. uroczysty bankiet oraz wycieczka po Pradze zakończona wspólną kolacją w jednej z restauracji w centrum Pragi.

Do zobaczenia na kolejnej konferencji z cyklu „Podatki bez Granic”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA