REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany

Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany
Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany

REKLAMA

REKLAMA

Polska system podatkowy pod względem skomplikowania zajmuje obecnie 58. miejsce na świecie, co oznacza awans o 29 pozycji w porównaniu z zestawieniem z zeszłego roku - wynika z raportu „Paying Taxes 2016”, przygotowanego przez firmę doradczą PwC i Grupę Banku Światowego.

REKLAMA

Autopromocja

Na pierwszym miejscu rankingu, który został opublikowany w czwartek, uplasował się Katar, co oznacza, że ma najmniej skomplikowany system podatkowy. Na ostatnim 189. miejscu jest Boliwia.

Z raportu wynika, że przeciętnie polski przedsiębiorca dokonuje obecnie 7 płatności podatku w ciągu roku (w poprzedniej edycji raportu 18), poświęcając na to 271 godzin rocznie (poprzednio 286). Natomiast całkowita stopa podatkowa dla Polski wynosi 40,3 proc. (w ubiegłorocznym badaniu wskaźnik ten plasował się na poziomie 40,1 proc.) - donosi raport.

W budżecie brakuje 30 mld zł dochodów z VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tle danych dla wszystkich krajów Unii Europejskiej Polska wypada stosunkowo dobrze z liczbą rocznych płatności (średnia dla UE i EFTA to 11,5) oraz całkowitą stopą podatkową (w UE i EFTA 40,6 proc.) - głosi raport. Zdecydowanie słabiej wygląda jednak porównanie liczby godzin spędzonych na sprawach podatkowych – średnia dla krajów UE i EFTA to 173 godziny - informuje.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że od momentu prowadzenia raportu "Paying Taxes", czyli od 2004 roku, polski system podatkowy sukcesywnie poprawia swoją pozycję w tym zestawieniu.

W dużej mierze, zaznaczają, wiąże się to z obecnością Polski w Unii Europejskiej i koniecznością dostosowania prawa podatkowego do norm unijnych. Korzystając z najlepszych rozwiązań dostępnych w innych krajach UE powoli pokonujemy dystans dzielący nas od krajów zachodnich, ułatwiając przedsiębiorcom załatwienie spraw podatkowych.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Partner zarządzający z PwC Tomasz Barańczyk podkreślił, że mamy do czynienia z kolejnym rokiem, w którym Polska dość istotnie awansowała, bowiem poprawiła swoją pozycję o 29 miejsc i nie jest to pierwszy awans bowiem w 2013 r. zajmowaliśmy 113 pozycje w rankingu. "Progres, to efekt zmian o charakterze systemowym, jeśli chodzi o polski system podatkowy" - ocenił. Zaznaczył, że otwarte pozostaje pytanie, jak zapowiadane przez nowy rząd zmiany dotyczące uszczelnienia systemu podatkowego wpłyną na przyszłą pozycję Polski w rankingu.

Dyrektor w Grupie Banku Światowego Augusto Lopez-Claros zwrócił uwagę, że kraje o prostszych systemach podatkowych cieszą się niższym indeksem korupcji, a jednocześnie łatwość płacenia podatków wpływa na mniejszą liczbę nieprawidłowości z tym związanych.

"Opodatkowanie ma duże znaczenie z punktu widzenia konkurencyjności, efektywności i wydajności gospodarki" - powiedział Lopes-Claros. Według niego wyzwaniem jest stworzenie systemu, który z jednej strony poprzez dociążenie podatkami zapewnia duże dochody państwu, ale z drugiej strony nie zniechęca firm do płacenia podatków.

"Generalnie Polska dokonała ogromnego postępu w ostatnim dziesięcioleciu i mamy nadzieję, że będzie doganiać najlepsze kraje w OECD" - powiedział. Zaznaczył, że zwłaszcza jeśli chodzi o liczbę godzin, które w firmach trzeba poświęcić na rozliczenia podatkowe, jesteśmy daleko w tyle za średnią dla OECD i UE" - mówił.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Obecny podczas prezentacji raportu były minister finansów w rządzie Ewy Kopacz Mateusz Szczurek ocenił, że wyniki raportu i miejsce Polski w nim są budujące. "Przede wszystkim dlatego, że łatwości płacenia podatku bierze się ze zbiegu trzech obszarów, które są po pierwsze bardzo trudne w zarządzaniu, ale także dlatego, ze zawarte są w nich wewnętrzne sprzeczności co do priorytetów. Bywa tak, że łatwość płacenia podatków poświęca się dla jakiegoś innego, też ważnego celu i odwrotnie" - powiedział.

Do obszarów tych zaliczył administrację podatkową, prawo podatkowe i konstrukcję systemu podatkowego - jakie podatki płacimy, czy je płacimy, w jakiej wysokości i w jakim celu.

Szczurek zwrócił uwagę na trudny do rozwiązania konflikt między przyjaznością prawa podatkowego i szczelnością systemu. Według niego elementem, który może pogodzić te dwa czynniki jest kapitał społeczny, "chęć płacenia podatków, wewnętrzne poczucie nieprawidłowości, że źle czynię nie płacąc podatków". Wskazał, że w tym wypadku ważna jest "praca u podstaw".

Co się zmieni w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

Były minister zauważył ponadto, że priorytety - łatwość płacenia podatków, szczelność systemu - zmieniają się. "Ze swojej strony mogę tylko życzyć, aby ta zmiana priorytetów, jakkolwiek ona by nie była rewolucyjna, żeby nie pociągała za sobą zbyt wielu strat po stronie wolności gospodarczej, czy też łatwości prowadzenia działalności gospodarczej. Jakieś straty będą, to nie ulega wątpliwości, ale moim zdaniem nie muszą być duże" - powiedział. "W Ministerstwie Finansów zawsze byliśmy orędownikami właściwego wyważania tych różnych sprzecznych czasami priorytetów" - dodał.

Raport Paying Taxes opracowywany corocznie przez firmę doradczą PwC i Bank Światowy pokazuje stopień skomplikowania systemów podatkowych w 189 krajach na świecie. Dodatkowo, opisuje działania administracji podatkowej, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom podatników i mogą stymulować gospodarkę poprzez znoszenie barier administracyjnych.(PAP)

pś/ mmu/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA