REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany

Subskrybuj nas na Youtube
Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany
Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany

REKLAMA

REKLAMA

Polska system podatkowy pod względem skomplikowania zajmuje obecnie 58. miejsce na świecie, co oznacza awans o 29 pozycji w porównaniu z zestawieniem z zeszłego roku - wynika z raportu „Paying Taxes 2016”, przygotowanego przez firmę doradczą PwC i Grupę Banku Światowego.

REKLAMA

Na pierwszym miejscu rankingu, który został opublikowany w czwartek, uplasował się Katar, co oznacza, że ma najmniej skomplikowany system podatkowy. Na ostatnim 189. miejscu jest Boliwia.

Z raportu wynika, że przeciętnie polski przedsiębiorca dokonuje obecnie 7 płatności podatku w ciągu roku (w poprzedniej edycji raportu 18), poświęcając na to 271 godzin rocznie (poprzednio 286). Natomiast całkowita stopa podatkowa dla Polski wynosi 40,3 proc. (w ubiegłorocznym badaniu wskaźnik ten plasował się na poziomie 40,1 proc.) - donosi raport.

W budżecie brakuje 30 mld zł dochodów z VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tle danych dla wszystkich krajów Unii Europejskiej Polska wypada stosunkowo dobrze z liczbą rocznych płatności (średnia dla UE i EFTA to 11,5) oraz całkowitą stopą podatkową (w UE i EFTA 40,6 proc.) - głosi raport. Zdecydowanie słabiej wygląda jednak porównanie liczby godzin spędzonych na sprawach podatkowych – średnia dla krajów UE i EFTA to 173 godziny - informuje.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że od momentu prowadzenia raportu "Paying Taxes", czyli od 2004 roku, polski system podatkowy sukcesywnie poprawia swoją pozycję w tym zestawieniu.

W dużej mierze, zaznaczają, wiąże się to z obecnością Polski w Unii Europejskiej i koniecznością dostosowania prawa podatkowego do norm unijnych. Korzystając z najlepszych rozwiązań dostępnych w innych krajach UE powoli pokonujemy dystans dzielący nas od krajów zachodnich, ułatwiając przedsiębiorcom załatwienie spraw podatkowych.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Partner zarządzający z PwC Tomasz Barańczyk podkreślił, że mamy do czynienia z kolejnym rokiem, w którym Polska dość istotnie awansowała, bowiem poprawiła swoją pozycję o 29 miejsc i nie jest to pierwszy awans bowiem w 2013 r. zajmowaliśmy 113 pozycje w rankingu. "Progres, to efekt zmian o charakterze systemowym, jeśli chodzi o polski system podatkowy" - ocenił. Zaznaczył, że otwarte pozostaje pytanie, jak zapowiadane przez nowy rząd zmiany dotyczące uszczelnienia systemu podatkowego wpłyną na przyszłą pozycję Polski w rankingu.

Dyrektor w Grupie Banku Światowego Augusto Lopez-Claros zwrócił uwagę, że kraje o prostszych systemach podatkowych cieszą się niższym indeksem korupcji, a jednocześnie łatwość płacenia podatków wpływa na mniejszą liczbę nieprawidłowości z tym związanych.

"Opodatkowanie ma duże znaczenie z punktu widzenia konkurencyjności, efektywności i wydajności gospodarki" - powiedział Lopes-Claros. Według niego wyzwaniem jest stworzenie systemu, który z jednej strony poprzez dociążenie podatkami zapewnia duże dochody państwu, ale z drugiej strony nie zniechęca firm do płacenia podatków.

"Generalnie Polska dokonała ogromnego postępu w ostatnim dziesięcioleciu i mamy nadzieję, że będzie doganiać najlepsze kraje w OECD" - powiedział. Zaznaczył, że zwłaszcza jeśli chodzi o liczbę godzin, które w firmach trzeba poświęcić na rozliczenia podatkowe, jesteśmy daleko w tyle za średnią dla OECD i UE" - mówił.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Obecny podczas prezentacji raportu były minister finansów w rządzie Ewy Kopacz Mateusz Szczurek ocenił, że wyniki raportu i miejsce Polski w nim są budujące. "Przede wszystkim dlatego, że łatwości płacenia podatku bierze się ze zbiegu trzech obszarów, które są po pierwsze bardzo trudne w zarządzaniu, ale także dlatego, ze zawarte są w nich wewnętrzne sprzeczności co do priorytetów. Bywa tak, że łatwość płacenia podatków poświęca się dla jakiegoś innego, też ważnego celu i odwrotnie" - powiedział.

Do obszarów tych zaliczył administrację podatkową, prawo podatkowe i konstrukcję systemu podatkowego - jakie podatki płacimy, czy je płacimy, w jakiej wysokości i w jakim celu.

Szczurek zwrócił uwagę na trudny do rozwiązania konflikt między przyjaznością prawa podatkowego i szczelnością systemu. Według niego elementem, który może pogodzić te dwa czynniki jest kapitał społeczny, "chęć płacenia podatków, wewnętrzne poczucie nieprawidłowości, że źle czynię nie płacąc podatków". Wskazał, że w tym wypadku ważna jest "praca u podstaw".

Co się zmieni w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

Były minister zauważył ponadto, że priorytety - łatwość płacenia podatków, szczelność systemu - zmieniają się. "Ze swojej strony mogę tylko życzyć, aby ta zmiana priorytetów, jakkolwiek ona by nie była rewolucyjna, żeby nie pociągała za sobą zbyt wielu strat po stronie wolności gospodarczej, czy też łatwości prowadzenia działalności gospodarczej. Jakieś straty będą, to nie ulega wątpliwości, ale moim zdaniem nie muszą być duże" - powiedział. "W Ministerstwie Finansów zawsze byliśmy orędownikami właściwego wyważania tych różnych sprzecznych czasami priorytetów" - dodał.

Raport Paying Taxes opracowywany corocznie przez firmę doradczą PwC i Bank Światowy pokazuje stopień skomplikowania systemów podatkowych w 189 krajach na świecie. Dodatkowo, opisuje działania administracji podatkowej, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom podatników i mogą stymulować gospodarkę poprzez znoszenie barier administracyjnych.(PAP)

pś/ mmu/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

REKLAMA

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

REKLAMA