REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany

Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany
Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany

REKLAMA

REKLAMA

Polska system podatkowy pod względem skomplikowania zajmuje obecnie 58. miejsce na świecie, co oznacza awans o 29 pozycji w porównaniu z zestawieniem z zeszłego roku - wynika z raportu „Paying Taxes 2016”, przygotowanego przez firmę doradczą PwC i Grupę Banku Światowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na pierwszym miejscu rankingu, który został opublikowany w czwartek, uplasował się Katar, co oznacza, że ma najmniej skomplikowany system podatkowy. Na ostatnim 189. miejscu jest Boliwia.

Z raportu wynika, że przeciętnie polski przedsiębiorca dokonuje obecnie 7 płatności podatku w ciągu roku (w poprzedniej edycji raportu 18), poświęcając na to 271 godzin rocznie (poprzednio 286). Natomiast całkowita stopa podatkowa dla Polski wynosi 40,3 proc. (w ubiegłorocznym badaniu wskaźnik ten plasował się na poziomie 40,1 proc.) - donosi raport.

REKLAMA

W budżecie brakuje 30 mld zł dochodów z VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tle danych dla wszystkich krajów Unii Europejskiej Polska wypada stosunkowo dobrze z liczbą rocznych płatności (średnia dla UE i EFTA to 11,5) oraz całkowitą stopą podatkową (w UE i EFTA 40,6 proc.) - głosi raport. Zdecydowanie słabiej wygląda jednak porównanie liczby godzin spędzonych na sprawach podatkowych – średnia dla krajów UE i EFTA to 173 godziny - informuje.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że od momentu prowadzenia raportu "Paying Taxes", czyli od 2004 roku, polski system podatkowy sukcesywnie poprawia swoją pozycję w tym zestawieniu.

W dużej mierze, zaznaczają, wiąże się to z obecnością Polski w Unii Europejskiej i koniecznością dostosowania prawa podatkowego do norm unijnych. Korzystając z najlepszych rozwiązań dostępnych w innych krajach UE powoli pokonujemy dystans dzielący nas od krajów zachodnich, ułatwiając przedsiębiorcom załatwienie spraw podatkowych.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Partner zarządzający z PwC Tomasz Barańczyk podkreślił, że mamy do czynienia z kolejnym rokiem, w którym Polska dość istotnie awansowała, bowiem poprawiła swoją pozycję o 29 miejsc i nie jest to pierwszy awans bowiem w 2013 r. zajmowaliśmy 113 pozycje w rankingu. "Progres, to efekt zmian o charakterze systemowym, jeśli chodzi o polski system podatkowy" - ocenił. Zaznaczył, że otwarte pozostaje pytanie, jak zapowiadane przez nowy rząd zmiany dotyczące uszczelnienia systemu podatkowego wpłyną na przyszłą pozycję Polski w rankingu.

Dyrektor w Grupie Banku Światowego Augusto Lopez-Claros zwrócił uwagę, że kraje o prostszych systemach podatkowych cieszą się niższym indeksem korupcji, a jednocześnie łatwość płacenia podatków wpływa na mniejszą liczbę nieprawidłowości z tym związanych.

"Opodatkowanie ma duże znaczenie z punktu widzenia konkurencyjności, efektywności i wydajności gospodarki" - powiedział Lopes-Claros. Według niego wyzwaniem jest stworzenie systemu, który z jednej strony poprzez dociążenie podatkami zapewnia duże dochody państwu, ale z drugiej strony nie zniechęca firm do płacenia podatków.

"Generalnie Polska dokonała ogromnego postępu w ostatnim dziesięcioleciu i mamy nadzieję, że będzie doganiać najlepsze kraje w OECD" - powiedział. Zaznaczył, że zwłaszcza jeśli chodzi o liczbę godzin, które w firmach trzeba poświęcić na rozliczenia podatkowe, jesteśmy daleko w tyle za średnią dla OECD i UE" - mówił.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Obecny podczas prezentacji raportu były minister finansów w rządzie Ewy Kopacz Mateusz Szczurek ocenił, że wyniki raportu i miejsce Polski w nim są budujące. "Przede wszystkim dlatego, że łatwości płacenia podatku bierze się ze zbiegu trzech obszarów, które są po pierwsze bardzo trudne w zarządzaniu, ale także dlatego, ze zawarte są w nich wewnętrzne sprzeczności co do priorytetów. Bywa tak, że łatwość płacenia podatków poświęca się dla jakiegoś innego, też ważnego celu i odwrotnie" - powiedział.

Do obszarów tych zaliczył administrację podatkową, prawo podatkowe i konstrukcję systemu podatkowego - jakie podatki płacimy, czy je płacimy, w jakiej wysokości i w jakim celu.

Szczurek zwrócił uwagę na trudny do rozwiązania konflikt między przyjaznością prawa podatkowego i szczelnością systemu. Według niego elementem, który może pogodzić te dwa czynniki jest kapitał społeczny, "chęć płacenia podatków, wewnętrzne poczucie nieprawidłowości, że źle czynię nie płacąc podatków". Wskazał, że w tym wypadku ważna jest "praca u podstaw".

Co się zmieni w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

Były minister zauważył ponadto, że priorytety - łatwość płacenia podatków, szczelność systemu - zmieniają się. "Ze swojej strony mogę tylko życzyć, aby ta zmiana priorytetów, jakkolwiek ona by nie była rewolucyjna, żeby nie pociągała za sobą zbyt wielu strat po stronie wolności gospodarczej, czy też łatwości prowadzenia działalności gospodarczej. Jakieś straty będą, to nie ulega wątpliwości, ale moim zdaniem nie muszą być duże" - powiedział. "W Ministerstwie Finansów zawsze byliśmy orędownikami właściwego wyważania tych różnych sprzecznych czasami priorytetów" - dodał.

Raport Paying Taxes opracowywany corocznie przez firmę doradczą PwC i Bank Światowy pokazuje stopień skomplikowania systemów podatkowych w 189 krajach na świecie. Dodatkowo, opisuje działania administracji podatkowej, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom podatników i mogą stymulować gospodarkę poprzez znoszenie barier administracyjnych.(PAP)

pś/ mmu/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA