Jak Ministerstwo Finansów zamierza zredukować lukę w VAT
REKLAMA
REKLAMA
Minister finansów, Paweł Szałamacha, w odpowiedzi na interpelację nr 253, dotyczącej założeń i kierunków działań Ministerstwa Finansów w VIII kadencji Sejmu, odniósł się m.in. do kwestii wpływów podatkowych do budżetu, wskazując na obszary działań jakie będą podjęte przez resort finansów w celu uszczelnienia systemu podatkowego.
REKLAMA
Redukcja luki podatkowej - działania MF
Jak podkreśla MF, największym defektem polskiego systemu dochodów podatkowych jest istnienie tak zwanej luki podatkowej, która jest różnicą między kwotą danin, które zostały odprowadzone do budżetu państwa oraz kwotą danin, które powinny być odprowadzone. Rozmiar luki podatkowej jest wyznacznikiem efektywności poboru dochodów budżetowych. Rozmiar luki w Polsce w samym tylko podatku VAT szacuje się obecnie na około 40 mld zł.
Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.
Redukcja luki podatkowej jest zatem kluczowym działaniem, które w bezpośredni sposób może przyczynić się do zwiększenia dochodów podatkowych. W tym celu Ministerstwo Finansów podejmuje konkretne działania:
- wprowadzenie do polskiego systemu prawnego klauzuli obejścia prawa podatkowego: wprowadzenie tej instytucji prawnej jest niezbędne do efektywnej egzekucji należności od przedsiębiorstw,
- kontrola cen transferowych: w ostatnich miesiącach Ministerstwo rozpoczęło działania, które mają na celu zapobieganie nadużyciom w zakresie stosowania cen transferowych, czyli ustalania nierynkowych warunków transakcji dokonywanych między spółkami powiązanymi kapitałowo lub osobowo; w pierwszej kolejności Ministerstwo wydało komunikat, w którym zachęca przedsiębiorstwa do dobrowolnej korekty zeznań podatkowych w tym zakresie; w dalszej kolejności organy kontroli skarbowej i organy podatkowe rozpoczną kontrole dużych podmiotów gospodarczych, skoordynowaną i ukierunkowaną na ocenę prawidłowości stosowania cen transferowych,
- reforma systemu podatkowego: reforma będzie obejmowała kompleksowe zmiany systemowe, które powinny wpłynąć na zwiększenie wysokości wpływów do budżetu państwa, poprawić efektywność mechanizmów kontroli i pozwolić na skuteczniejszą walkę z oszustwami podatkowymi; zawarte w reformie zmiany obejmują podatek VAT, podatki dochodowe, a także regulację rynku gier hazardowych,
Jak obliczać odsetki od zaległości w VAT i akcyzie od 1 stycznia 2016 r.
Zmiany w odliczaniu VAT w 2016 r. – jak stosować preproporcję?
- rozwój rozwiązań informatycznych: szereg działań związanych ze stworzeniem i implementacją nowoczesnych systemów komputerowych, których zastosowanie pozwoli na podniesienie efektywności ściągalności istniejącego systemu dochodów publicznych; szczegóły dotyczące informatyzacji przedstawiono w kolejnym punkcie.
Informatyzacja w celu ograniczenia nadużyć w VAT
Zdaniem resoru finansów, podstawową wadą obecnie stosowanych rozwiązań informatycznych w Ministerstwie Finansów jest brak jednolitego i spójnego systemu informacyjnego. Dotychczas w ramach resortu finansów rozwijane były rozwiązania wyspowe (silosowe), czyli systemy informacyjne zogniskowane wokół głównych domen biznesowych resortu finansów (Administracja Podatkowa, Służba Celna, Budżet Państwa), które nie są ujednolicone i w pełni zintegrowane. Co więcej, ich dotychczasowa budowa i wdrożenie dalece odbiegały od standardów – systemy były wprowadzane z dużym opóźnieniem i pośpiechem, dostarczane rozwiązania zawierały liczne błędy programistyczne, często zawodziła też komunikacja pomiędzy wykonawcą systemu i przedstawicielami resortu finansów. Dążenie Ministerstwa Finansów do naprawy dochodów podatkowych Państwa, w tym w szczególności do ograniczenia nienależnych zwrotów VAT oraz nierzetelnego deklarowania podstawy opodatkowania i kwot podatku VAT, wymusza podjęcie w 2016 roku dynamicznych działań zmierzających do:
- centralizacji systemu obsługującego rozliczanie podatku VAT, gwarantującego szybki dostęp z jednego miejsca do rozproszonych obecnie danych,
- efektywnego pozyskiwania dodatkowych danych, w zakresie operacji zakupów i sprzedaży VAT, którymi obecnie administracja skarbowa nie dysponuje,
- rozwoju narzędzia analitycznego, umożliwiającego służbom kontrolnym administracji skarbowej, dokonywanie złożonych analiz dostępnych danych w celu wykrywania oszustw podatkowych,
- zintegrowania systemów informatycznych dla Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów
Dążenie Ministerstwa Finansów do świadczenia coraz efektywniejszych usług wychodzi naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy resortu finansów (obywateli, przedsiębiorców oraz instytucji publicznych), wpisuje się również w strategiczne kierunki rozwoju nakreślone dla polskiej i europejskiej administracji. Zakładany rezultat tych projektów oraz uzyskaną cyfrową synergią działań projektowych pozostałych resortów i instytucji umożliwią stworzenie spójnego i zintegrowanego Systemu Informacyjnego Państwa.
Reforma administracji skarbowej i Krajowa Administracja Skarbowa
W ramach reformy administracji podatkowej i celnej planowane jest utworzenie jednolitej administracji skarbowej, zajmującej się gromadzeniem dochodów budżetowych. Zmieniona struktura składałaby się z jednolitych – zarówno na poziomie lokalnym, jak i regionalnym – jednostek administracji skarbowej.
Faktury od nieuczciwego kontrahenta a prawo do odliczenia VAT
Krajowa Administracja Skarbowa byłaby odpowiedzialna za realizację wszystkich zadań związanych z poborem należności podatkowych i celnych, począwszy od procesu rejestracji podmiotów, poprzez obsługę deklaracji i innych dokumentów podatkowych i celnych, kontrolę prawidłowości realizacji obowiązków podatkowych, rozliczanie wpłat i ich dystrybucję, aż do stosowania środków przymusowego dochodzenia powstałych zaległości.
Powstanie KAS wiązałoby się z szeregiem korzyści, zarówno z perspektywy organów publicznych, jak i podatników. Zakłada się, iż nastąpi zmniejszenie zatrudnienia o 10- 15% w stosunku do stanu obecnego. Ponadto, przewidywana konsolidacja będzie skutkowała zwiększeniem skuteczności i efektywności w zwalczaniu oszustw podatkowych i odzyskiwaniu zaległości podatkowych i celnych.
Istotne będą także liczne usprawnienia obsługi podatnika, który uzyska dostęp do bardziej efektywnego i jednolitego systemu usług. Ministerstwo zakłada, że będzie to skutkowało poprawieniem wizerunku organów administracji skarbowej oraz ich relacji z podatnikami.
Przewidywana data rozpoczęcia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej to 1 stycznia 2017 roku.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat