REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Ministerstwo Finansów zamierza zredukować lukę w VAT

Redukcja luki w podatku VAT
Redukcja luki w podatku VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Według szacunków rozmiar luki podatkowej w Polsce w ramach podatku VAT wynosi około 40 miliardów złotych i jest to jeden z najgorszych wyników w relacji do przychodu z VAT wśród państw europejskich. Ministerstwo Finansów zauważa ten problem i zapowiada podjęcie konkretnych działań w celu zniwelowania luki podatkowej.

Minister finansów, Paweł Szałamacha, w odpowiedzi na interpelację nr 253, dotyczącej założeń i kierunków działań Ministerstwa Finansów w VIII kadencji Sejmu, odniósł się m.in. do kwestii wpływów podatkowych do budżetu, wskazując na obszary działań jakie będą podjęte przez resort finansów w celu uszczelnienia systemu podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Redukcja luki podatkowej - działania MF

Jak podkreśla MF, największym defektem polskiego systemu dochodów podatkowych jest istnienie tak zwanej luki podatkowej, która jest różnicą między kwotą danin, które zostały odprowadzone do budżetu państwa oraz kwotą danin, które powinny być odprowadzone. Rozmiar luki podatkowej jest wyznacznikiem efektywności poboru dochodów budżetowych. Rozmiar luki w Polsce w samym tylko podatku VAT szacuje się obecnie na około 40 mld zł.

Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

REKLAMA

Redukcja luki podatkowej jest zatem kluczowym działaniem, które w bezpośredni sposób może przyczynić się do zwiększenia dochodów podatkowych. W tym celu Ministerstwo Finansów podejmuje konkretne działania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wprowadzenie do polskiego systemu prawnego klauzuli obejścia prawa podatkowego: wprowadzenie tej instytucji prawnej jest niezbędne do efektywnej egzekucji należności od przedsiębiorstw,

- kontrola cen transferowych: w ostatnich miesiącach Ministerstwo rozpoczęło działania, które mają na celu zapobieganie nadużyciom w zakresie stosowania cen transferowych, czyli ustalania nierynkowych warunków transakcji dokonywanych między spółkami powiązanymi kapitałowo lub osobowo; w pierwszej kolejności Ministerstwo wydało komunikat, w którym zachęca przedsiębiorstwa do dobrowolnej korekty zeznań podatkowych w tym zakresie; w dalszej kolejności organy kontroli skarbowej i organy podatkowe rozpoczną kontrole dużych podmiotów gospodarczych, skoordynowaną i ukierunkowaną na ocenę prawidłowości stosowania cen transferowych,

- reforma systemu podatkowego: reforma będzie obejmowała kompleksowe zmiany systemowe, które powinny wpłynąć na zwiększenie wysokości wpływów do budżetu państwa, poprawić efektywność mechanizmów kontroli i pozwolić na skuteczniejszą walkę z oszustwami podatkowymi; zawarte w reformie zmiany obejmują podatek VAT, podatki dochodowe, a także regulację rynku gier hazardowych,

Jak obliczać odsetki od zaległości w VAT i akcyzie od 1 stycznia 2016 r.

Zmiany w odliczaniu VAT w 2016 r. – jak stosować preproporcję?

- rozwój rozwiązań informatycznych: szereg działań związanych ze stworzeniem i implementacją nowoczesnych systemów komputerowych, których zastosowanie pozwoli na podniesienie efektywności ściągalności istniejącego systemu dochodów publicznych; szczegóły dotyczące informatyzacji przedstawiono w kolejnym punkcie.

Informatyzacja w celu ograniczenia nadużyć w VAT

Zdaniem resoru finansów, podstawową wadą obecnie stosowanych rozwiązań informatycznych w Ministerstwie Finansów jest brak jednolitego i spójnego systemu informacyjnego. Dotychczas w ramach resortu finansów rozwijane były rozwiązania wyspowe (silosowe), czyli systemy informacyjne zogniskowane wokół głównych domen biznesowych resortu finansów (Administracja Podatkowa, Służba Celna, Budżet Państwa), które nie są ujednolicone i w pełni zintegrowane. Co więcej, ich dotychczasowa budowa i wdrożenie dalece odbiegały od standardów – systemy były wprowadzane z dużym opóźnieniem i pośpiechem, dostarczane rozwiązania zawierały liczne błędy programistyczne, często zawodziła też komunikacja pomiędzy wykonawcą systemu i przedstawicielami resortu finansów. Dążenie Ministerstwa Finansów do naprawy dochodów podatkowych Państwa, w tym w szczególności do ograniczenia nienależnych zwrotów VAT oraz nierzetelnego deklarowania podstawy opodatkowania i kwot podatku VAT, wymusza podjęcie w 2016 roku dynamicznych działań zmierzających do:

- centralizacji systemu obsługującego rozliczanie podatku VAT, gwarantującego szybki dostęp z jednego miejsca do rozproszonych obecnie danych,

- efektywnego pozyskiwania dodatkowych danych, w zakresie operacji zakupów i sprzedaży VAT, którymi obecnie administracja skarbowa nie dysponuje,

- rozwoju  narzędzia  analitycznego,  umożliwiającego  służbom  kontrolnym administracji skarbowej, dokonywanie złożonych analiz dostępnych danych w celu wykrywania oszustw podatkowych,

- zintegrowania systemów informatycznych dla Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów


Dążenie Ministerstwa Finansów do świadczenia coraz efektywniejszych usług wychodzi naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy resortu finansów (obywateli, przedsiębiorców oraz instytucji publicznych), wpisuje się również w strategiczne kierunki rozwoju nakreślone dla polskiej i europejskiej administracji. Zakładany rezultat tych projektów oraz uzyskaną cyfrową synergią działań projektowych pozostałych resortów i instytucji umożliwią stworzenie spójnego i zintegrowanego Systemu Informacyjnego Państwa.

Reforma administracji skarbowej i Krajowa Administracja Skarbowa

W ramach reformy administracji podatkowej i celnej planowane jest utworzenie jednolitej administracji skarbowej, zajmującej się gromadzeniem dochodów budżetowych. Zmieniona struktura składałaby się z jednolitych – zarówno na poziomie lokalnym, jak i regionalnym – jednostek administracji skarbowej.

Faktury od nieuczciwego kontrahenta a prawo do odliczenia VAT

Krajowa Administracja Skarbowa byłaby odpowiedzialna za realizację wszystkich zadań związanych z poborem należności podatkowych i celnych, począwszy od procesu rejestracji podmiotów, poprzez obsługę deklaracji i innych dokumentów podatkowych i celnych, kontrolę prawidłowości realizacji obowiązków podatkowych, rozliczanie wpłat i ich dystrybucję, aż do stosowania środków przymusowego dochodzenia powstałych zaległości.

Powstanie KAS wiązałoby się z szeregiem korzyści, zarówno z perspektywy organów publicznych, jak i podatników. Zakłada się, iż nastąpi zmniejszenie zatrudnienia o 10- 15% w stosunku do stanu obecnego. Ponadto, przewidywana konsolidacja będzie skutkowała zwiększeniem skuteczności i efektywności w zwalczaniu oszustw podatkowych i odzyskiwaniu zaległości podatkowych i celnych.

Istotne będą także liczne usprawnienia obsługi podatnika, który uzyska dostęp do bardziej efektywnego i jednolitego systemu usług. Ministerstwo zakłada, że będzie to skutkowało poprawieniem wizerunku organów administracji skarbowej oraz ich relacji z podatnikami.

Przewidywana data rozpoczęcia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej to 1 stycznia 2017 roku.

Limit zwolnienia z VAT w 2016 roku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA