REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Ministerstwo Finansów zamierza zredukować lukę w VAT

Redukcja luki w podatku VAT
Redukcja luki w podatku VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Według szacunków rozmiar luki podatkowej w Polsce w ramach podatku VAT wynosi około 40 miliardów złotych i jest to jeden z najgorszych wyników w relacji do przychodu z VAT wśród państw europejskich. Ministerstwo Finansów zauważa ten problem i zapowiada podjęcie konkretnych działań w celu zniwelowania luki podatkowej.

Minister finansów, Paweł Szałamacha, w odpowiedzi na interpelację nr 253, dotyczącej założeń i kierunków działań Ministerstwa Finansów w VIII kadencji Sejmu, odniósł się m.in. do kwestii wpływów podatkowych do budżetu, wskazując na obszary działań jakie będą podjęte przez resort finansów w celu uszczelnienia systemu podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Redukcja luki podatkowej - działania MF

Jak podkreśla MF, największym defektem polskiego systemu dochodów podatkowych jest istnienie tak zwanej luki podatkowej, która jest różnicą między kwotą danin, które zostały odprowadzone do budżetu państwa oraz kwotą danin, które powinny być odprowadzone. Rozmiar luki podatkowej jest wyznacznikiem efektywności poboru dochodów budżetowych. Rozmiar luki w Polsce w samym tylko podatku VAT szacuje się obecnie na około 40 mld zł.

Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

REKLAMA

Redukcja luki podatkowej jest zatem kluczowym działaniem, które w bezpośredni sposób może przyczynić się do zwiększenia dochodów podatkowych. W tym celu Ministerstwo Finansów podejmuje konkretne działania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wprowadzenie do polskiego systemu prawnego klauzuli obejścia prawa podatkowego: wprowadzenie tej instytucji prawnej jest niezbędne do efektywnej egzekucji należności od przedsiębiorstw,

- kontrola cen transferowych: w ostatnich miesiącach Ministerstwo rozpoczęło działania, które mają na celu zapobieganie nadużyciom w zakresie stosowania cen transferowych, czyli ustalania nierynkowych warunków transakcji dokonywanych między spółkami powiązanymi kapitałowo lub osobowo; w pierwszej kolejności Ministerstwo wydało komunikat, w którym zachęca przedsiębiorstwa do dobrowolnej korekty zeznań podatkowych w tym zakresie; w dalszej kolejności organy kontroli skarbowej i organy podatkowe rozpoczną kontrole dużych podmiotów gospodarczych, skoordynowaną i ukierunkowaną na ocenę prawidłowości stosowania cen transferowych,

- reforma systemu podatkowego: reforma będzie obejmowała kompleksowe zmiany systemowe, które powinny wpłynąć na zwiększenie wysokości wpływów do budżetu państwa, poprawić efektywność mechanizmów kontroli i pozwolić na skuteczniejszą walkę z oszustwami podatkowymi; zawarte w reformie zmiany obejmują podatek VAT, podatki dochodowe, a także regulację rynku gier hazardowych,

Jak obliczać odsetki od zaległości w VAT i akcyzie od 1 stycznia 2016 r.

Zmiany w odliczaniu VAT w 2016 r. – jak stosować preproporcję?

- rozwój rozwiązań informatycznych: szereg działań związanych ze stworzeniem i implementacją nowoczesnych systemów komputerowych, których zastosowanie pozwoli na podniesienie efektywności ściągalności istniejącego systemu dochodów publicznych; szczegóły dotyczące informatyzacji przedstawiono w kolejnym punkcie.

Informatyzacja w celu ograniczenia nadużyć w VAT

Zdaniem resoru finansów, podstawową wadą obecnie stosowanych rozwiązań informatycznych w Ministerstwie Finansów jest brak jednolitego i spójnego systemu informacyjnego. Dotychczas w ramach resortu finansów rozwijane były rozwiązania wyspowe (silosowe), czyli systemy informacyjne zogniskowane wokół głównych domen biznesowych resortu finansów (Administracja Podatkowa, Służba Celna, Budżet Państwa), które nie są ujednolicone i w pełni zintegrowane. Co więcej, ich dotychczasowa budowa i wdrożenie dalece odbiegały od standardów – systemy były wprowadzane z dużym opóźnieniem i pośpiechem, dostarczane rozwiązania zawierały liczne błędy programistyczne, często zawodziła też komunikacja pomiędzy wykonawcą systemu i przedstawicielami resortu finansów. Dążenie Ministerstwa Finansów do naprawy dochodów podatkowych Państwa, w tym w szczególności do ograniczenia nienależnych zwrotów VAT oraz nierzetelnego deklarowania podstawy opodatkowania i kwot podatku VAT, wymusza podjęcie w 2016 roku dynamicznych działań zmierzających do:

- centralizacji systemu obsługującego rozliczanie podatku VAT, gwarantującego szybki dostęp z jednego miejsca do rozproszonych obecnie danych,

- efektywnego pozyskiwania dodatkowych danych, w zakresie operacji zakupów i sprzedaży VAT, którymi obecnie administracja skarbowa nie dysponuje,

- rozwoju  narzędzia  analitycznego,  umożliwiającego  służbom  kontrolnym administracji skarbowej, dokonywanie złożonych analiz dostępnych danych w celu wykrywania oszustw podatkowych,

- zintegrowania systemów informatycznych dla Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów


Dążenie Ministerstwa Finansów do świadczenia coraz efektywniejszych usług wychodzi naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy resortu finansów (obywateli, przedsiębiorców oraz instytucji publicznych), wpisuje się również w strategiczne kierunki rozwoju nakreślone dla polskiej i europejskiej administracji. Zakładany rezultat tych projektów oraz uzyskaną cyfrową synergią działań projektowych pozostałych resortów i instytucji umożliwią stworzenie spójnego i zintegrowanego Systemu Informacyjnego Państwa.

Reforma administracji skarbowej i Krajowa Administracja Skarbowa

W ramach reformy administracji podatkowej i celnej planowane jest utworzenie jednolitej administracji skarbowej, zajmującej się gromadzeniem dochodów budżetowych. Zmieniona struktura składałaby się z jednolitych – zarówno na poziomie lokalnym, jak i regionalnym – jednostek administracji skarbowej.

Faktury od nieuczciwego kontrahenta a prawo do odliczenia VAT

Krajowa Administracja Skarbowa byłaby odpowiedzialna za realizację wszystkich zadań związanych z poborem należności podatkowych i celnych, począwszy od procesu rejestracji podmiotów, poprzez obsługę deklaracji i innych dokumentów podatkowych i celnych, kontrolę prawidłowości realizacji obowiązków podatkowych, rozliczanie wpłat i ich dystrybucję, aż do stosowania środków przymusowego dochodzenia powstałych zaległości.

Powstanie KAS wiązałoby się z szeregiem korzyści, zarówno z perspektywy organów publicznych, jak i podatników. Zakłada się, iż nastąpi zmniejszenie zatrudnienia o 10- 15% w stosunku do stanu obecnego. Ponadto, przewidywana konsolidacja będzie skutkowała zwiększeniem skuteczności i efektywności w zwalczaniu oszustw podatkowych i odzyskiwaniu zaległości podatkowych i celnych.

Istotne będą także liczne usprawnienia obsługi podatnika, który uzyska dostęp do bardziej efektywnego i jednolitego systemu usług. Ministerstwo zakłada, że będzie to skutkowało poprawieniem wizerunku organów administracji skarbowej oraz ich relacji z podatnikami.

Przewidywana data rozpoczęcia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej to 1 stycznia 2017 roku.

Limit zwolnienia z VAT w 2016 roku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA