REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych

Subskrybuj nas na Youtube
Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych
Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szybszą rejestrację znaków towarowych dzięki zmianie systemu rozpatrywania zgłoszeń przez Urząd Patentowy przewiduje nowelizacja przepisów dotyczących własności przemysłowej, która wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Ustawie towarzyszyć będzie rozporządzenie obniżające opłaty rejestracyjne.

Chodzi o nowelę Prawa własności przemysłowej, która wprowadza nowy model postępowania w sprawie udzielenia praw ochronnych na znaki towarowe, zwany systemem sprzeciwu, obowiązujący już m.in. w Unii Europejskiej.

REKLAMA

Autopromocja

Do tej pory po złożeniu wniosku o rejestrację znaku towarowego Urząd Patentowy musiał przeprowadzić własne badanie, czy rejestracja takiego znaku jest uprawniona. Ocena dotyczyła zarówno realizacji podstawowej funkcji znaku towarowego, (czyli czy nadaje się on do odróżniania towarów i usług jednego przedsiębiorcy od towarów i usług innego przedsiębiorcy - są to tzw. przesłanki bezwzględne) oraz czy nie jest podobny do wcześniej zarejestrowanych znaków zarówno na terenie RP i UE (tzw. przesłanki względne).

Skutki podatkowe wydzierżawienia prawa do znaku towarowego

W nowym systemie Urząd będzie nadal badał przesłanki bezwzględne, ale nie będzie już sprawdzał podobieństwa do wcześniejszych znaków, co ma znacznie uprościć procedurę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Z istoty nazwy systemu sprzeciwowego wynika, że będzie to system oparty o możliwość sprzeciwu zgłaszanego przez właściciela znaku, który jest zarejestrowany lub został zgłoszony do zarejestrowania wcześniej od +naszego+ znaku, który w tej chwili chcemy zarejestrować" - mówiła prezes Urzędu Patentowego Alicja Adamczyk, podczas poniedziałkowej konferencji na temat zmian.

System będzie funkcjonował w ten sposób, iż Urząd będzie publikował w Biuletynie Urzędu Patentowego (BUP) znaki, które jego zdaniem spełniły warunki bezwzględne do rejestracji. W ciągu trzech miesięcy od publikacji w BUP uprawniony z wcześniejszego prawa będzie mógł zgłosić sprzeciw wobec zgłoszenia towarowego.

Obowiązek podatkowy przy wniesieniu aportem znaków towarowych

Według Adamczyk oznacza to także bardzo istotne skrócenie czasu rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych: z dotychczasowych 13-14 miesięcy lub więcej do ok. siedmiu miesięcy od momentu zgłoszenia.

Jeżeli właściciel znaku zarejestrowanego wcześniej "przegapi" czas na sprzeciw, może jeszcze skorzystać z procedury tzw. unieważnienia.

Kolejną zaletą nowego systemu jest - według Prezes Urzędu Patentowego - możliwość ugodowego rozstrzygnięcia sporu pomiędzy zgłaszającym a podmiotem, który się sprzeciwia takiej rejestracji.

Jak mówiła prezes Urzędu Patentowego, ze względu na zbyt długo trwającą procedurę do tej pory wielu polskich przedsiębiorców, choć wcale nie miało zamiaru działać na rynkach unijnych, a tylko na rynku krajowym i mimo wyższych opłat wybierało rejestrację w UE zamiast w Polsce - właśnie ze względu na szybszą procedurę.


W ramach przejścia z systemu badawczego na sprzeciwowy przewidywane jest także nowe rozporządzenie w sprawie opłat związanych z ochroną znaków towarowych, wzorów przemysłowych, ochroną wynalazków, wzorów użytkowych, oznaczeń geograficznych i topografią układów scalonych.

Jak podkreśliła Adamczyk - ma ono wprowadzić ujednolicony i prosty system pobierania opłat za zgłoszenie i ochronę znaków towarowych. Opłaty mają też zostać obniżone. Nad projektem rozporządzenia trwają jeszcze prace w Ministerstwie Rozwoju.

15 kwietnia zmienią się także przepisy dotyczące wzorów przemysłowych, upraszczające wymagania dotyczących dokumentacji niezbędnej do rejestracji wzoru. Przewidują one np. rezygnację z konieczności sporządzenia opisu wzoru przemysłowego i określają zasady wykorzystania ilustracji zgłaszanych wzorów. Ma to przyczynić się m.in. do zmniejszenia liczby błędów i usterek w dokumentacji zgłoszeniowej i szybszej rejestracji wzorów - jeśli w dokumentacji nie ma błędów uzyskanie rejestracji trwa 2-3 tygodnie, a usterki wydłużają ten czas do ok. pół roku.

"W sumie oznacza to zwiększenie konkurencyjności krajowego systemu rejestracji względem systemu unijnego" - podkreśliła Adamczyk.

Prawa autorskie i znaki towarowe można darować bez podatku

"Żyjemy w świecie własności intelektualnej, w której to rzeczywistości w skali całego świata rocznie jest około 1,5 mln zgłoszeń znaków towarowych, w związku z tym możemy sobie wyobrazić, jak dużo tutaj jest co roku przyrostu tych znaków towarowych" - mówiła. Jak podała, w Polsce pod ochroną jest w tej chwili ponad 236 tys. znaków towarowych, nie licząc znaków, które obowiązują wskutek udzielenia praw ochronnych przez unijny urząd ds. własności intelektualnej w Alicante. (PAP)

mww/ pz/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA