REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych

Subskrybuj nas na Youtube
Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych
Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szybszą rejestrację znaków towarowych dzięki zmianie systemu rozpatrywania zgłoszeń przez Urząd Patentowy przewiduje nowelizacja przepisów dotyczących własności przemysłowej, która wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Ustawie towarzyszyć będzie rozporządzenie obniżające opłaty rejestracyjne.

Chodzi o nowelę Prawa własności przemysłowej, która wprowadza nowy model postępowania w sprawie udzielenia praw ochronnych na znaki towarowe, zwany systemem sprzeciwu, obowiązujący już m.in. w Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Do tej pory po złożeniu wniosku o rejestrację znaku towarowego Urząd Patentowy musiał przeprowadzić własne badanie, czy rejestracja takiego znaku jest uprawniona. Ocena dotyczyła zarówno realizacji podstawowej funkcji znaku towarowego, (czyli czy nadaje się on do odróżniania towarów i usług jednego przedsiębiorcy od towarów i usług innego przedsiębiorcy - są to tzw. przesłanki bezwzględne) oraz czy nie jest podobny do wcześniej zarejestrowanych znaków zarówno na terenie RP i UE (tzw. przesłanki względne).

Skutki podatkowe wydzierżawienia prawa do znaku towarowego

REKLAMA

W nowym systemie Urząd będzie nadal badał przesłanki bezwzględne, ale nie będzie już sprawdzał podobieństwa do wcześniejszych znaków, co ma znacznie uprościć procedurę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Z istoty nazwy systemu sprzeciwowego wynika, że będzie to system oparty o możliwość sprzeciwu zgłaszanego przez właściciela znaku, który jest zarejestrowany lub został zgłoszony do zarejestrowania wcześniej od +naszego+ znaku, który w tej chwili chcemy zarejestrować" - mówiła prezes Urzędu Patentowego Alicja Adamczyk, podczas poniedziałkowej konferencji na temat zmian.

System będzie funkcjonował w ten sposób, iż Urząd będzie publikował w Biuletynie Urzędu Patentowego (BUP) znaki, które jego zdaniem spełniły warunki bezwzględne do rejestracji. W ciągu trzech miesięcy od publikacji w BUP uprawniony z wcześniejszego prawa będzie mógł zgłosić sprzeciw wobec zgłoszenia towarowego.

Obowiązek podatkowy przy wniesieniu aportem znaków towarowych

Według Adamczyk oznacza to także bardzo istotne skrócenie czasu rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych: z dotychczasowych 13-14 miesięcy lub więcej do ok. siedmiu miesięcy od momentu zgłoszenia.

Jeżeli właściciel znaku zarejestrowanego wcześniej "przegapi" czas na sprzeciw, może jeszcze skorzystać z procedury tzw. unieważnienia.

Kolejną zaletą nowego systemu jest - według Prezes Urzędu Patentowego - możliwość ugodowego rozstrzygnięcia sporu pomiędzy zgłaszającym a podmiotem, który się sprzeciwia takiej rejestracji.

Jak mówiła prezes Urzędu Patentowego, ze względu na zbyt długo trwającą procedurę do tej pory wielu polskich przedsiębiorców, choć wcale nie miało zamiaru działać na rynkach unijnych, a tylko na rynku krajowym i mimo wyższych opłat wybierało rejestrację w UE zamiast w Polsce - właśnie ze względu na szybszą procedurę.


W ramach przejścia z systemu badawczego na sprzeciwowy przewidywane jest także nowe rozporządzenie w sprawie opłat związanych z ochroną znaków towarowych, wzorów przemysłowych, ochroną wynalazków, wzorów użytkowych, oznaczeń geograficznych i topografią układów scalonych.

Jak podkreśliła Adamczyk - ma ono wprowadzić ujednolicony i prosty system pobierania opłat za zgłoszenie i ochronę znaków towarowych. Opłaty mają też zostać obniżone. Nad projektem rozporządzenia trwają jeszcze prace w Ministerstwie Rozwoju.

15 kwietnia zmienią się także przepisy dotyczące wzorów przemysłowych, upraszczające wymagania dotyczących dokumentacji niezbędnej do rejestracji wzoru. Przewidują one np. rezygnację z konieczności sporządzenia opisu wzoru przemysłowego i określają zasady wykorzystania ilustracji zgłaszanych wzorów. Ma to przyczynić się m.in. do zmniejszenia liczby błędów i usterek w dokumentacji zgłoszeniowej i szybszej rejestracji wzorów - jeśli w dokumentacji nie ma błędów uzyskanie rejestracji trwa 2-3 tygodnie, a usterki wydłużają ten czas do ok. pół roku.

"W sumie oznacza to zwiększenie konkurencyjności krajowego systemu rejestracji względem systemu unijnego" - podkreśliła Adamczyk.

Prawa autorskie i znaki towarowe można darować bez podatku

"Żyjemy w świecie własności intelektualnej, w której to rzeczywistości w skali całego świata rocznie jest około 1,5 mln zgłoszeń znaków towarowych, w związku z tym możemy sobie wyobrazić, jak dużo tutaj jest co roku przyrostu tych znaków towarowych" - mówiła. Jak podała, w Polsce pod ochroną jest w tej chwili ponad 236 tys. znaków towarowych, nie licząc znaków, które obowiązują wskutek udzielenia praw ochronnych przez unijny urząd ds. własności intelektualnej w Alicante. (PAP)

mww/ pz/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

REKLAMA