REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych

Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych
Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szybszą rejestrację znaków towarowych dzięki zmianie systemu rozpatrywania zgłoszeń przez Urząd Patentowy przewiduje nowelizacja przepisów dotyczących własności przemysłowej, która wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Ustawie towarzyszyć będzie rozporządzenie obniżające opłaty rejestracyjne.

Chodzi o nowelę Prawa własności przemysłowej, która wprowadza nowy model postępowania w sprawie udzielenia praw ochronnych na znaki towarowe, zwany systemem sprzeciwu, obowiązujący już m.in. w Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do tej pory po złożeniu wniosku o rejestrację znaku towarowego Urząd Patentowy musiał przeprowadzić własne badanie, czy rejestracja takiego znaku jest uprawniona. Ocena dotyczyła zarówno realizacji podstawowej funkcji znaku towarowego, (czyli czy nadaje się on do odróżniania towarów i usług jednego przedsiębiorcy od towarów i usług innego przedsiębiorcy - są to tzw. przesłanki bezwzględne) oraz czy nie jest podobny do wcześniej zarejestrowanych znaków zarówno na terenie RP i UE (tzw. przesłanki względne).

Skutki podatkowe wydzierżawienia prawa do znaku towarowego

REKLAMA

W nowym systemie Urząd będzie nadal badał przesłanki bezwzględne, ale nie będzie już sprawdzał podobieństwa do wcześniejszych znaków, co ma znacznie uprościć procedurę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Z istoty nazwy systemu sprzeciwowego wynika, że będzie to system oparty o możliwość sprzeciwu zgłaszanego przez właściciela znaku, który jest zarejestrowany lub został zgłoszony do zarejestrowania wcześniej od +naszego+ znaku, który w tej chwili chcemy zarejestrować" - mówiła prezes Urzędu Patentowego Alicja Adamczyk, podczas poniedziałkowej konferencji na temat zmian.

System będzie funkcjonował w ten sposób, iż Urząd będzie publikował w Biuletynie Urzędu Patentowego (BUP) znaki, które jego zdaniem spełniły warunki bezwzględne do rejestracji. W ciągu trzech miesięcy od publikacji w BUP uprawniony z wcześniejszego prawa będzie mógł zgłosić sprzeciw wobec zgłoszenia towarowego.

Obowiązek podatkowy przy wniesieniu aportem znaków towarowych

Według Adamczyk oznacza to także bardzo istotne skrócenie czasu rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych: z dotychczasowych 13-14 miesięcy lub więcej do ok. siedmiu miesięcy od momentu zgłoszenia.

Jeżeli właściciel znaku zarejestrowanego wcześniej "przegapi" czas na sprzeciw, może jeszcze skorzystać z procedury tzw. unieważnienia.

Kolejną zaletą nowego systemu jest - według Prezes Urzędu Patentowego - możliwość ugodowego rozstrzygnięcia sporu pomiędzy zgłaszającym a podmiotem, który się sprzeciwia takiej rejestracji.

Jak mówiła prezes Urzędu Patentowego, ze względu na zbyt długo trwającą procedurę do tej pory wielu polskich przedsiębiorców, choć wcale nie miało zamiaru działać na rynkach unijnych, a tylko na rynku krajowym i mimo wyższych opłat wybierało rejestrację w UE zamiast w Polsce - właśnie ze względu na szybszą procedurę.


W ramach przejścia z systemu badawczego na sprzeciwowy przewidywane jest także nowe rozporządzenie w sprawie opłat związanych z ochroną znaków towarowych, wzorów przemysłowych, ochroną wynalazków, wzorów użytkowych, oznaczeń geograficznych i topografią układów scalonych.

Jak podkreśliła Adamczyk - ma ono wprowadzić ujednolicony i prosty system pobierania opłat za zgłoszenie i ochronę znaków towarowych. Opłaty mają też zostać obniżone. Nad projektem rozporządzenia trwają jeszcze prace w Ministerstwie Rozwoju.

15 kwietnia zmienią się także przepisy dotyczące wzorów przemysłowych, upraszczające wymagania dotyczących dokumentacji niezbędnej do rejestracji wzoru. Przewidują one np. rezygnację z konieczności sporządzenia opisu wzoru przemysłowego i określają zasady wykorzystania ilustracji zgłaszanych wzorów. Ma to przyczynić się m.in. do zmniejszenia liczby błędów i usterek w dokumentacji zgłoszeniowej i szybszej rejestracji wzorów - jeśli w dokumentacji nie ma błędów uzyskanie rejestracji trwa 2-3 tygodnie, a usterki wydłużają ten czas do ok. pół roku.

"W sumie oznacza to zwiększenie konkurencyjności krajowego systemu rejestracji względem systemu unijnego" - podkreśliła Adamczyk.

Prawa autorskie i znaki towarowe można darować bez podatku

"Żyjemy w świecie własności intelektualnej, w której to rzeczywistości w skali całego świata rocznie jest około 1,5 mln zgłoszeń znaków towarowych, w związku z tym możemy sobie wyobrazić, jak dużo tutaj jest co roku przyrostu tych znaków towarowych" - mówiła. Jak podała, w Polsce pod ochroną jest w tej chwili ponad 236 tys. znaków towarowych, nie licząc znaków, które obowiązują wskutek udzielenia praw ochronnych przez unijny urząd ds. własności intelektualnej w Alicante. (PAP)

mww/ pz/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA