REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Znak towarowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Reklama kontekstowa w wyszukiwarce Google - przełomowy wyrok

Właściciel portali Internetowykantor.pl i Walutomat musi przeprosić i zapłacić odszkodowanie na rzecz Cinkciarz.pl, zaprzestać bezprawnych działań oraz wpłacić pieniądze na wskazany cel społeczny – tak orzekł Sąd Okręgowy w Poznaniu. To skutek reklamowania się z użyciem słów kluczowych zawierających oznaczenia konkurenta w Google Ads (wcześniej AdWords). To przełomowy wyrok, nie tylko w Polsce. Prawnicy praktyki procesowej SSW Pragmatic Solutions oraz kancelarii SK&S wspierali Cinkciarz.pl w procesie.

Ryczałt za udostępnienie znaku towarowego

Ryczałt od dzierżawy znaku towarowego. Kwestia opodatkowania praw majątkowych jest bardzo problematyczna i powoduje powstawanie wielu sporów z fiskusem. Negatywna linia orzecznicza w zakresie kwalifikacji przychodów z udostępnienia prawa do używania znaku towarowego, wyrażona m.in. w wyrokach NSA z 22 marca 2019 r., sygn. akt II FSK 955/17, z 28 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 1908/14, doprowadziła do braku realnej możliwości skorzystania z 8,5% stawki ryczałtu w przypadku przychodów z tytułu dzierżawy prawa do używania znaku towarowego.

Nowe Prawo własności przemysłowej - szykują się duże zmiany

Prawo własności przemysłowej. Zmiany w zakresie zgłaszania wzorów użytkowych, ochrony wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i wynalazków przewiduje projekt (UD263) nowego Prawa własności przemysłowej, który został opublikowany w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt ten jest przygotowywany w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii i ma zostać przyjęty przez rząd w IV kwartale 2021 roku.

Renomowane znaki towarowe - zakres ochrony prawnej (sprawa PUMA vs. PUMA-System)

Czy renoma znaków towarowych zapewnia im praktycznie nieograniczoną ochronę prawną? Niekoniecznie - o czym przekonał się w ostatnim czasie gigant rynku odzieży sportowej PUMA. Jak wynika z wyroku Sądu UE z 10 marca 2021r. w sprawie T-71/20 - nawet wyjątkowa renoma znaku towarowego nie przesądza automatycznie o rozszerzeniu jego ochrony wobec dowolnych towarów i usług.

Opłaty z tytułu licencji znaku towarowego a koszty

Dokonywanie opłat licencyjnych wynikających z tytułu korzystania ze znaków towarowych niejednokrotnie stanowi nieodłączny element prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Czy można przyjąć, że tego rodzaju opłaty stanowią koszt uzyskania przychodu?

Jak amortyzować prawa autorskie do znaku towarowego

Przepisy podatkowe wśród praw podlegających amortyzacji przewidują zarówno autorskie lub pokrewne prawa majątkowe, licencje, jak i inne prawa określone przez prawo własności przemysłowej. Do katalogu tego zaliczają się również prawa autorskie do znaku towarowego. Jakie są warunki amortyzacji tych praw?

Co może być znakiem towarowym w sporcie

Prawną ochronę znaku towarowego uzyskać można poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby postępowanie inicjowały podmioty działające w środowisku sportowym. Jakie są podstawowe rodzaje znaków towarowych oraz okoliczności, w których ochrona prawna nie może zostać im przyznana?

Opłaty z tytułu licencji znaku towarowego kosztem podatkowym

Koszt licencji na używanie znaku towarowego powinien zostać uznany za koszt uzyskania przychodów bezpośrednio związany z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru (produktu) lub świadczeniem usługi.

Przychody z licencji na używanie znaków towarowych - kwalifikacja podatkowa

Jeśli spółka udziela licencji na korzystanie ze znaków towarowych, które zostały przez nią wytworzone we własnym zakresie, to przychody uzyskane z tego tytułu nie są zaliczane do przychodów z zysków kapitałowych, należy je kwalifikować jako przychody z innych źródeł.

Nowa definicja znaku towarowego 2019

11 grudnia 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Prawa własności przemysłowej, przedłożony przez ministra przedsiębiorczości i technologii. Celem zmian jest dostosowanie polskich przepisów w zakresie znaków towarowymi do standardów UE. Zmieni się m.in. definicja znaku towarowego. Nowe przepisy mają obowiązywać od 14 stycznia 2019 r.

Prawo do korzystania z renomowanego znaku towarowego jako przychód

Polska spółka należąca do międzynarodowej grupy kapitałowej używająca rozpoznawalnego logo centrali uzyskuje z tego tytułu przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, podlegający opodatkowaniu.

Monitoring znaków towarowych, patentów i innych praw własności przemysłowej

Zmiany przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej spowodowały, że od dnia 16 kwietnia 2016 r. w Polsce przed Urzędem Patentowym RP obowiązuje tzw. system sprzeciwowy w miejsce dotychczasowego systemu badawczego. W praktyce oznacza to, że Urząd nie weryfikuje nowych zgłoszeń znaków towarowych pod kątem ich podobieństwa do wcześniej chronionych praw. W konsekwencji, możliwe są sytuacje, w których Urząd udzieli ochrony na znak towarowy podobny lub nawet identyczny ze znakiem chronionym wcześniej na rzecz innego podmiotu. Oczywiście sytuacja taka jest niezwykle niekorzystna i niebezpieczna z punktu widzenia uprawnionych do wcześniejszych znaków towarowych.

Innovation box, czyli preferencje podatkowe dla firm innowacyjnych

Korzystny system podatkowy dla przedsiębiorstw innowacyjnych (tzw. innovation box) funkcjonuje już w 13 krajach europejskich. Oferujący niską stawkę opodatkowania dochodów z tytułu własności intelektualnej system ma wkrótce trafić do Polski.

Czy niezamortyzowana część znaku towarowego jest kosztem

Zdaniem fiskusa, jeżeli dojdzie do rebrandingu pozwalającego na zaliczenie do kosztów podatkowych niezamortyzowanej wartości znaków towarowych (bez zmiany profilu działalności gospodarczej), wystąpi uzasadnione przypuszczenie możliwości zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Wycofanie znaku towarowego ze spółki osobowej (rebranding) - informacja Szefa KAS

18 kwietnia 2018 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej poinformował o pewnych wątpliwych podatkowo sytuacjach dot. wycofania znaku towarowego z działalności spółki osobowej w ramach rebrandingu. Zdaniem Szefa KAS tego typu stany faktyczne lub zdarzenie przyszłe wskazywane we wnioskach o udzielenie indywidualnych interpretacji podatkowych mogą skutkować zastosowaniem przepisów o przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania.

Podobieństwo znaków towarowych - dwa równoległe paski mogą się kojarzyć z logo adidasa

1 marca 2018 r. Sąd Unii Europejskiej orzekł, że adidas może sprzeciwić się rejestracji jako unijnego znaku towarowego dwóch równoległych pasków na bucie. Zgłoszone w tej sprawie znaki towarowe stwarzają ryzyko czerpania nienależnej korzyści z wcześniejszego znaku towarowego przedstawiającego trzy równoległe paski na bucie.

Odmowa rejestracji znaku towarowego musi być odpowiednio uzasadniona

8 marca 2018 r. Sąd UE stwierdził nieważność odmowy zarejestrowania graficznego znaku towarowego zawierającego symbole walut „€” i „$” jako unijnego znaku towarowego. EUIPO nie uzasadnił bowiem wystarczająco swej decyzji odmownej. Wyrok zapadł w sprawie T-665/16 Cinkciarz.pl sp. z o.o./ EUIPO.

Darowizna znaku towarowego na rzecz spółki cywilnej a VAT

Darowizna z majątku osobistego wspólnika spółki cywilnej do tejże spółki stanowi czynność opodatkowaną VAT po stronie podatnika.

Limit kosztów w CIT przy wydatkach na usługi niematerialne i opłaty licencyjne od 2018 roku

Rząd chce od 2018 roku wprowadzić do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) nowe przepisy ustalające limit wysokości kosztów uzyskania przychodów związanych z umowami o usługi niematerialne (np. umowy licencyjne, usługi doradcze, zarządzania i kontroli) oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych (np. ze znaków towarowych). Limit będzie dotyczył wydatków poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w raju podatkowym (tj. kraju lub terytorium stosującym tzw. szkodliwą konkurencję podatkową). Doprecyzowane ma też zostać pojęcie „nabycia” wartości niematerialnej i prawnej.

Optymalizacje podatkowe z wykorzystaniem znaków towarowych i spółek osobowych - informacja Szefa KAS

30 sierpnia 2017 r. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (mf.gov.pl) została opublikowana informacja szefa Krajowej Administracji Skarbowej, zwracająca uwagę, że pewne sytuacje darowizn znaków towarowych na rzecz spółek osobowych mogą zostać uznane za unikanie opodatkowania. Podmioty składające wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, zawierające opisany w tej informacji schemat działania, powinny liczyć się z możliwością uzyskania odmowy wydania interpretacji przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i mogą zostać zastosowane przepisy o przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania.

Zarejestrowany znak towarowy – wybrane aspekty amortyzacji podatkowej

W podatkach dochodowych, jeżeli podatnik wytworzył we własnym zakresie i zarejestrował znak towarowy, który jest używany w prowadzonej działalności gospodarczej np. jako logo, baner, hasło, to nie ma możliwości amortyzowania go. Choć przepisy art. 22g ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., zwana dalej „ustawą o PIT”) i art. 16g 1 pkt 2 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., zwana dalej „ustawą o CIT”) wskazują na wartość początkową w postaci kosztu wytworzenia, to jednak w utartej praktyce organy skarbowe nie uznają amortyzacji własnego znaku towarowego po jego rejestracji. Oznacza to zatem, że aby doszło do jego amortyzacji, podatnik taki będzie musiał ten znak zbyć w jakiś sposób. Nie każdy może się okazać opłacalny czyli gospodarczo lub ekonomicznie uzasadniony.

Ambush marketing – reklama bazująca na skojarzeniu z chronionym znakiem towarowym

Ambush marketing związany jest z najważniejszymi międzynarodowymi wydarzeniami, które przyciągają uwagę wielomilionowej publiczności na całym świecie. Zjawisko to oznacza zasadzkę, pułapkę, podstęp marketingowy. Ambush marketing pojawia się w momencie, gdy podmioty, które nie zawarły umów licencyjnych na posługiwanie się zastrzeżonym znakiem towarowym związanym z imprezą, wplatają w swoją reklamę takie treści, które wywołują skojarzenie z ową imprezą.

Kiedy ująć w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych znaki towarowe w procedurze rejestracji

Jeżeli znaki towarowe znajdują się w procedurze rejestracji w Urzędzie Patentowym spółka będzie uprawniona do ujęcia ich w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w miesiącu, w którym zostaną one zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, tzn. wydana zostanie decyzja o udzieleniu spółce praw ochronnych na przedmiotowe znaki.

Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2016 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w kwietniu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie prawa handlowego, prawa własności przemysłowej, opłat sądowych oraz prawa ochrony konkurencji i konsumentów.

Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych

Szybszą rejestrację znaków towarowych dzięki zmianie systemu rozpatrywania zgłoszeń przez Urząd Patentowy przewiduje nowelizacja przepisów dotyczących własności przemysłowej, która wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Ustawie towarzyszyć będzie rozporządzenie obniżające opłaty rejestracyjne.

Rewolucyjne zmiany w rejestracji znaków towarowych

Obecnie procedura rejestracyjna znaków towarowych trwa średnio rok. W kwietniu po nowelizacji przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Nie będzie natomiast sprawdzał każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób, a obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków.

Szybsza rejestracja znaków towarowych od 16 kwietnia 2016 r.

Nowelizacja Prawa własności przemysłowej, która wejdzie w życie 16 kwietnia 2016 r. przyniesie znaczne przyśpieszenie procedury rejestracji znaków towarowych, która obecnie trwa średnio jeden rok. Po wejściu w życie nowych przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Natomiast Urząd Patentowy nie będzie się zajmował sprawdzaniem każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób - obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków. Zatem przedsiębiorcy będą zmuszeni monitorować rynek oraz przede wszystkim nowo zgłaszane rejestracje, co może dla nich wiązać się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów.

Skutki podatkowe wydzierżawienia prawa do znaku towarowego

Za przychody z praw majątkowych uznaje się takie wpływy, w których bezpośrednim źródłem jest prawo majątkowe. Jeśli natomiast mamy do czynienia z dzierżawą praw majątkowych (w tym prawa do znaku towarowego), wtedy bezpośrednim źródłem przychodów jest właśnie dzierżawa. A to otwiera pole do objęcia ich podatkiem zryczałtowanym ze stawką 8,5%.

Łatwiejsza rejestracja znaków towarowych od 2016 roku

Ułatwienia w rejestracji znaków towarowych, w tym skrócenie czasu i obniżenie kosztów procedury rejestracyjnej, to główne skutki nowelizacji Prawa własności przemysłowej, którą podpisał prezydent Andrzej Duda. Nowelizacja wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, a więc już w 2016 roku.

Jak ustalić podstawę opodatkowania czynności wniesienia aportem prawa do znaku towarowego

Zamierzam wnieść do spółki aportem prawa własności intelektualnej w postaci praw ochronnych do znaku towarowego, praw do jego uzyskania, a także praw ochronnych do wzorów przemysłowych i użytkowych oraz praw do ich uzyskania. Co powinno stanowić podstawę opodatkowania tej transakcji na potrzeby VAT?

Obowiązek podatkowy przy wniesieniu aportem znaków towarowych

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu wniesienia przez firmę aportem praw do znaków towarowych?

Uproszczenie procedury rejestracji znaków towarowych

Uproszczenie procedury rejestracji znaków towarowych zakłada nowelizacja Prawa własności przemysłowej, do której kilkanaście poprawek zaproponował w piątek Senat.

Amortyzacja podatkowa znaków towarowych - jak to zrobić?

Znak towarowy, zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo własności przemysłowej, to każdy symbol, który można przedstawić w sposób graficzny, który nadaje się do oznaczania towarów lub usług danego przedsiębiorstwa. To dość szeroki zakres: mieszczą się w nim wyrazy, litery, liczby, kolory, forma przestrzenna, ornamenty, a także połączenia tych elementów. Co ciekawe, znakiem towarowym może być także melodia, sygnał dźwiękowy, a nawet zapach. Znak towarowy stanowi część majątku firmy i według art. 22b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod pewnymi warunkami może podlegać amortyzacji.

Prawa autorskie i znaki towarowe można darować bez podatku

Przekazanie prawa do własności intelektualnej w drodze darowizny nie podlega opodatkowaniu – wynika z interpretacji podatkowej. A pod pojęciem praw do własności intelektualnej rozumie się prawa autorskie i pokrewne, prawa do projektów wynalazczych, wzorów zdobniczych oraz – jak w sprawie poruszonej w interpretacji – prawa do znaków towarowych.

Czy porównywarki cenowe mogą używać cudzych znaków towarowych

Gdy właściciel Ceneo.pl został pozwany przez Immergas z uwagi na m.in. naruszenie prawa ochronnego udzielonego na jego znak towarowy branża e-commerce mocno się zaniepokoiła. Gdyby bowiem okazało się, że Sąd przyznałby rację Immergas, wówczas umieszczanie przez porównywarki cenowe znaków towarowych odnoszących się do produktów byłoby niedopuszczalne.

Koszty autorskie można uwzględnić także przy premii

Koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% przychodu można zastosować również do wypłacanych premii za przeniesienie autorskich praw majątkowych o ile premia ma ścisły związek ze stworzonym dziełem.

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r. - dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz transport lotniczy

Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązują zmiany w zakresie rozliczania VAT od wewnątrzwspólnotowych dostaw oraz przewozu w transporcie międzynarodowym.

Używanie znaku towarowego - orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE

Trybunału Sprawiedliwości UE orzekł, że dyrektywę o znakach towarowych należy interpretować w ten sposób, że usługodawca zajmujący się na zlecenie i według wskazówek podmiotu trzeciego napełnianiem opakowań – dostarczonych mu przez podmiot trzeci, który uprzednio umieścił na nich oznaczenie identyczne z oznaczeniem chronionym jako znak towarowy lub do niego podobne – sam nie dokonuje w odniesieniu do tego oznaczenia używania, które może zostać zakazane.

Jak sprawdzić, czy zagraniczny kontrahent może korzystać z zawieszenia poboru akcyzy?

Wysyłka towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w szczególności wysyłka do nieznanego (niesprawdzonego dotychczas „w boju”) kontrahenta zagranicznego wywołuje czasami niepokój, który wzrasta, w szczególności w przypadku wysyłki towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Podstawowy niepokój wywołuje obawa o „zaginięcie” przesyłki, które to nieszczęście jest zwielokrotniane przez brak odpowiednich potwierdzeń (dokumentów) dla celów podatkowych (VAT i akcyza).

Jak amortyzować znaki towarowe?

Przepis art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT) obejmuje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Składniki majątkowe, które nie zostały wymienione w tym katalogu, nie mogą być amortyzowane, chyba że są środkami trwałymi.

Jak rozliczyć koszty rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym

Spółka dysponuje własnym znakiem towarowym (nie został nabyty). Spółka poniosła koszty rejestracji znaku towarowego. Jak je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Jednorazowo, czy proporcjonalnie?

Czy można amortyzować znak towarowy nie objęty prawem ochronnym

Amortyzacji podatkowej może podlegać tylko znak towarowy, na który zostało udzielone prawo ochronne w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej. Tak interpretują przepisy NSA i sądy administracyjne.

Prawidłowa amortyzacja kupionego znaku towarowego

Jesteśmy spółką, która od początku roku wchodzi w skład grupy międzynarodowej i w związku z tym raportuje zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej. Obecnie trwają rozmowy na temat zakupu przez naszą spółkę znaku towarowego. Jak należy zakwalifikować kupiony znak? Czy należy go amortyzować?

REKLAMA