REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny rejestr faktur powstanie w 2017 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Centralny rejestr faktur powstanie w 2017 roku?
Centralny rejestr faktur powstanie w 2017 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Paweł Szałamacha zapowiedział 15 czerwca 2016 r., że w ciągu roku, półtora może powstać centralny rejestr faktur. Szałamacha wskazał, że jego celem jest ograniczenie w ciągu 2-3 lat luki w VAT z obecnych 26 proc. do średniej unijnej, czyli 15 proc.

Pomóc w ograniczaniu luki w VAT ma spółka celowa "Aplikacje krytyczne" powołana do informatyzacji służb skarbowych. Szałamacha powiedział w środę na konferencji prasowej, że prezesem spółki ma zostać Piotr Kociński, menedżer i programista z doświadczeniem w branży IT. Natomiast szefem rady nadzorczej - wiceminister finansów Leszek Skiba. Kapitał początkowy spółki wynosi 20 mln zł.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Szef resortu finansów poinformował, że ministerstwo musi w ciągu kilku-kilkunastu miesięcy zrobić to, co w innych krajach - oraz do tej pory w Polsce - zabierało lata. Wskazał, że właśnie tyle trwały projekty informatyczne w sektorze publicznym, ich efekty były niewymierne, a budżety przekroczone.

Dlatego, jak tłumaczył, resort finansów zdecydował się na specjalne rozwiązanie instytucjonalne, czyli powołanie spółki celowej, która połączy misję publiczną w wykonywaniu zadań dla administracji z tempem pracy właściwym dla sektora prywatnego.

Według niego doświadczenia innych krajów, które chciały ograniczać lukę w VAT, wskazują, że sposobem na skuteczną walkę z tym zjawiskiem są odpowiednie narzędzia informatyczne. Wyjaśnił, że resort bierze pod uwagę doświadczenia m.in. Holandii, czy Portugalii, gdzie wprowadzono powszechny system e-faktur, ale także Węgier i Słowacji.

REKLAMA

Szałamacha mówił o przejściu służb skarbowych z logiki papierowej do logiki cyfrowej, którego dokonano w krajach, w których luka VAT jest teraz rzędu kilku procent. Poinformował, że spółka, gdy już spełni swą misję, kiedy Ministerstwo Finansów wykształci zespół analityczny, który będzie korzystał z jej produktów, zostanie zlikwidowana, a całość majątku przejmie resort finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem ministra efekty działania spółki powinny być odczuwalne już w przyszłym roku. "Tak jak zakładałem, naszym celem jest w pierwszych 2-3 latach ograniczenie luki w VAT do średniej unijnej, czyli zejście z obecnych 26 proc. do 15 proc." - powiedział. Wyjaśnił, że w wartościach bezwzględnych to odpowiednik ok. 4,5-5 mld euro, które trafią do budżetu.

Szałamacha wskazał, że projektem, który MF "jak najbardziej" rozważa do wdrożenia przez spółkę celową, jest centralny rejestr faktur. Pytany, kiedy rejestr taki mógłby zacząć działać, szef resortu finansów powiedział, że "to jest kwestia roku, półtora patrząc realistycznie".

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

"Najpierw my musimy się przygotować oraz jednocześnie zmienić prawo oraz następnie dać czas przedsiębiorcom do dostosowania swoich zachowań. Mniej więcej tyle to zajmowało, nieco więcej - dwa, dwa i pół roku w przypadku portugalskim" - wyjaśnił Szałamacha.

Zdaniem Kocińskiego w sensie technicznym przygotowanie takiego rozwiązania jest dość proste, prace można liczyć w miesiącach, natomiast dużo więcej czasu zajmuje sfera przygotowań organizacyjnych.

Prezes "Aplikacji krytycznych" powiedział, że "kończy swoją świetlaną karierę" w firmach i korporacjach zagranicznych, i ma nadzieję - ze względu na specjalny charakter nowej firmy - że będzie w stanie skłonić do "podobnego, desperackiego kroku innych kolegów", którzy będą w stanie szybko utworzyć i wdrożyć potrzebne aplikacje.

"Dokładnie jaki będzie charakter tego rozwiązania, jaki charakter tej aplikacji, dopiero ustalamy. W tej chwili musimy dokonać diagnozy, jakie czynniki rzeczywiście wpływają na lukę w VAT, czy jakieś wielkie oszustwa, zorganizowane grupy przestępcze, czy - tak jak w Portugalii - pewna niechęć społeczna do składania faktur, do rejestrowania itd. Wiele wskazuje na to, że w Polsce, wbrew legendom, właśnie ten portugalski model istnieje" - powiedział. Zaznaczył, że w przypadku Portugalii wdrożenie nowych narzędzi okazało się ogromnym sukcesem.

"To są takie dwa bieguny, Holandia i Portugalia, względem których będziemy prowadzili prace projektowe. Jak szybko to możemy zrobić? Zrobimy to w takim czasie, w jakim robi się to w instytucjach finansowych, w których robi się to bardzo szybko i bardzo skutecznie" - dodał.

Zapewnił, że nie ma wątpliwości, że z ludźmi, wysokiej klasy fachowcami, którzy zgłaszają chęć pracy w spółce, potrzebne aplikacje powstaną. "Ale trzeba pamiętać, że to zaledwie pierwszy krok (...), później będzie to wymagało znacznych zmian organizacyjnych po stronie ministerstwa (...), żeby w sposób skuteczny takich nowatorskich rozwiązań używać" - podkreślił.

We wtorek minister finansów podpisał akt założycielski spółki celowej powołanej do celów informatyzacji służb skarbowych. Spółka ma być odpowiedzialna za opracowanie systemu informatycznego, mającego pomóc w walce z wyłudzeniami VAT.


Powołana została na podstawie przyjętej przez Sejm i podpisanej przez prezydenta w maju ustawy. Podstawowym jej celem, jak deklarowali przedstawiciele Ministerstwa Finansów, jest zmniejszenie luki w VAT – różnicy między oczekiwanymi, a faktycznymi wpływami do budżetu państwa z tego podatku.

W ustawie jest mowa o budowie, rozbudowie lub unowocześnieniu istniejących systemów teleinformatycznych oraz budowie systemów teleinformatycznych wspierających administrację podatkową, służbę celną i kontrolę skarbową w wykrywaniu naruszeń prawa podatkowego. Systemy te będą wykorzystywane do przetwarzania informacji niejawnych oraz informacji zawierających tajemnice ustawowo chronione i będą służyły ochronie bezpieczeństwa finansowego państwa.

Zadania te ma realizować specjalnie powołana przez Skarb Państwa spółka celowa (spółka z o.o.). "Oznacza to, że przedmiotem działalności tej spółki nie będzie pozyskiwanie i administrowanie danymi podatników, ale właśnie przygotowanie rozwiązań informatycznych i wyposażenie organów administracji podatkowej, służby celnej i kontroli skarbowej w systemy teleinformatyczne, urządzenia informatyczne lub oprogramowanie zapewniające zwiększenie efektywności działań tych organów" - zapewnili autorzy ustawy. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA