REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porozumienie państw UE w sprawie dyrektywy o unikaniu opodatkowania

Porozumienie państw UE w sprawie projektu dyrektywy o unikaniu opodatkowania /Fot. fotolia
Porozumienie państw UE w sprawie projektu dyrektywy o unikaniu opodatkowania /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministrowie finansów państw Unii Europejskiej osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie projektu dyrektywy dotyczącej unikania opodatkowania, łagodząc jednak część propozycji Komisji Europejskiej, a wejście innych odsuwając w czasie.

Porozumienie w sprawie dyrektywy o unikaniu opodatkowania ministrowie finansów państw UE osiągnęli w piątek (17 czerwca) w Luksemburgu. Przyjęcie porozumienia zależy od tego, czy nikt do poniedziałku nie zgłosi wobec niego sprzeciwu. O dodatkowy dzień roboczy na konsultacje poprosiły dwa kraje, Belgia i Czechy. Z nieoficjalnych informacji zbliżonych do posiedzenia ministrów wynika, że małe państwa członkowskie, takie jak Belgia i Austria, lobbowały za wykreśleniem z propozycji najbardziej kontrowersyjnych przepisów.

REKLAMA

Autopromocja

"Były wątpliwości w sprawie tego tekstu wśród krajów członkowskich" - przyznał w rozmowie z polskimi dziennikarzami w Luksemburgu minister finansów Paweł Szałamacha. Jak podkreślał, Polska nie zgłaszała wątpliwości, bo nasze uwagi zostały wcześniej uwzględnione w propozycji.

"To trudna propozycja z wieloma technicznymi aspektami i ogromną rozbieżnością interesów pomiędzy państwami członkowskimi" - przyznał na konferencji prasowej minister finansów sprawującej prezydencję Holandii Jeroen Dijsselbloem. Zapewniał, że regulacje - mimo zmian - mają wartość. "Jeśliby jej nie miały, nie byłoby ich tak trudno wynegocjować" - przekonywał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż towarów do Unii a zwolnienie z VAT

Zgodnie z danymi Parlamentu Europejskiego każdego roku państwa UE tracą 50-70 mld euro w rezultacie unikania opodatkowania. Niektóre kraje zyskują jednak na tym, że korporacje wyprowadzają zyski do nich i to u nich płacą podatki, choć są one dużo niższe niż w kraju, gdzie został wypracowany zysk przedsiębiorstwa.

Komisja Europejska w swojej styczniowej propozycji wskazała na wiążące prawnie instrumenty, które mają pomóc skończyć z takimi praktykami i ucieczkami z zyskami do rajów podatkowych.

Nie na wszystkie uzyskano jednak zgodę. Ministrowie odrzucili m.in. przepisy w sprawie tzw. klauzuli odstąpienia. Chodzi o stosowaną przez państwa członkowskie zasadę zwolnienia zagranicznych dochodów z opodatkowania, by unikać podwójnego nakładania podatków na zysk.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w polskim prawie podatkowym

Praktyka ta może powodować, że dochód z dywidend lub zysków kapitałowych jest wyprowadzany z UE do firm w rajach podatkowych, a następnie powraca do UE (teoretycznie już jako opodatkowany). W samej UE ze względu na unikanie podwójnego opodatkowania na takie zyski podatek nie jest nakładany. W efekcie pieniądze, od których zapłacono bardzo mały lub zerowy podatek, legalnie wracają do "28".

Ministrowie finansów nie zgodzili się na uszczelnienie tego systemu, argumentując, że unijne korporacje byłyby przez to mniej konkurencyjne na świecie.


Ministrowie złagodzili też propozycję, która miała ograniczyć przesuwanie zysków firm do spółek zależnych w rajach podatkowych. Pierwotnie KE proponowała, by kraje unijne miały prawo opodatkowywać zyski transferowane z państwa, w którym stawki podatkowe są o 40 proc. niższe niż w UE. Próg ten został jednak wyeliminowany podczas prac nad dyrektywą.

Szefowie resortów finansów nie mogli też uzgodnić, kiedy powinny wejść w życie reguły dotyczące ograniczenia ulg podatkowych w związku z odsetkami, jakie płacą firmy za pożyczki. Tu też kryje się możliwość unikania opodatkowania i wyprowadzania zysków. Dziać się tak może, gdy jedna spółka z siedzibą w raju podatkowym pożycza drugiej pieniądze, po czym odzyskuje je wraz z bardzo wysokimi odsetkami (drenując tym samym firmę z zysków i uniemożliwiając jej zapłacenie podatków).

Unia Europejska chce wprowadzić akcyzę na e-papierosy

"Ulubioną metodą +odsysania+ zysku jest kapitalizowanie spółki za pomocą długu. Później poprzez zawyżone stopy procentowe następuje +odpompowywanie+ tych dochodów" - podkreślał Szałamacha.

Tu KE proponowała ograniczenie kwoty odsetek, które mogą być odliczone w ciągu roku. Kilka krajów członkowskich, w tym Belgia, Słowenia i Austria, poprosiło, by przepisy te zostały wprowadzone wyłącznie w sytuacji, jeśli takie samo porozumienie zostanie zawarte na poziomie OECD. Ostatecznie ustalono jednak, że wejdą one w życie najpóźniej w 2024 r., zamiast jak wcześniej planowano w 2019 r. (chyba że wcześniej zrobi to OECD).(PAP)

stk/ akl/ mc/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA