REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów zaangażuje specjalistów do walki z karuzelami VAT

MF scentralizuje analitykę podatkową, aby walczyć z karuzelami VAT /Fot. Fotolia
MF scentralizuje analitykę podatkową, aby walczyć z karuzelami VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów planuje zaangażować najlepszych specjalistów do analizy podatkowej w celu lepszego wykrywania karuzel VAT, które służą wyłudzeniom tego podatku - tak zapowiedział wiceminister finansów Wiesław Jasiński.

Jasiński w dniu 27 października br. wziął udział w debacie poświęconej przeciwdziałaniu szarej strefie zorganizowanej przez UN Global Compact.

REKLAMA

Autopromocja

Wiceminister powiedział, że jeszcze w tym roku, przed powołaniem Krajowej Administracji Skarbowej, co ma nastąpić 1 stycznia 2017 r., ministerstwo zdecyduje się najprawdopodobniej na utworzenie specjalnej struktury w ministerstwie finansów dedykowanej analizie podatkowej.

"Chodzi o to, by określone osoby z najlepszymi kwalifikacjami, najlepsi analitycy podatkowi byli scentralizowani, prowadzili analizy, które skutkują najlepszym typowaniem podatników do kontroli, zajmowali się karuzelami podatkowymi w VAT, zajmowali się tym w czasie wręcz +on line+, a nie po miesiącach, czy latach od zafunkcjonowania mechanizmu przestępczego" - poinformował.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnił, że obecnie podobnymi analizami dysponują poszczególne urzędy kontroli skarbowej i izby. "Chcemy spowodować, że kontrola będzie jeszcze skuteczniejsza i płynnie z tą strukturą wejść do KAS" - zapowiedział.

Dodał, że resort pracuje też nad automatyzacją analizy, której dokonuje Generalny Inspektor Informacji Finansowej (funkcję tę pełni wiceminister Jasiński - PAP). "O ile tam mówimy o towarach oraz rozliczeniach podatkowych, o tyle po stronie GIIF mówimy o analizach transakcji. Instytucje obowiązane (do przekazywania danych - PAP), które zasilają bazy GIIF skłonne są szeroko wspomóc ministerstwo finansów w zakresie analityki transakcji podejrzanych, także w zakresie związanej z karuzelami VAT" - powiedział.

Zaznaczył, że już dzisiaj znaczna część tej analizy wykorzystywana jest na potrzeby służb skarbowych, ale proces ten będzie intensyfikowany poprzez automatyzację analizy transakcji finansowych. "Chodzi o tworzenie większej liczby reguł na potrzeby tropienia karuzel podatkowych VAT" - dodał.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Obecny na debacie prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Leszek Wieciech chwalił resort finansów za wprowadzenie tzw. pakietu paliwowego - przepisów mających uszczelnić system podatkowy na rynku paliwowym. Zmiany te weszły w życie 1 sierpnia br. Wieciech wskazał, że dzięki temu w sierpniu nastąpił zasadniczy wzrost sprzedaży paliw. W przypadku oleju napędowego dostawy były wyższe o 22 proc. w porównaniu ze średnią roku poprzedniego. Podobny wzrost odnotowano w benzynach.

Prezes POPiHN dodał, że spadła też liczba cystern, które - napełniane paliwem w Niemczech - wjeżdżały do Polski. W poprzednich miesiącach było ich ok. 750 dziennie, podczas gdy w sierpniu ich liczba spadła do ok. 120. Wieciech zaznaczył, że ten efekt nie byłby możliwy bez bardziej skutecznej kontroli. Zwrócił jednak uwagę, że grupy przestępcze próbują ominąć nowe regulacje, bowiem pod koniec września i w październiku obserwowany jest ponowny wzrost liczby cystern z paliwem wjeżdżającym do Polski z Niemiec i jednocześnie spadek sprzedaży w polskich bazach paliwowych. "Widać, że ktoś bardzo starannie analizuje prawo i sytuację i stara się nie dopuścić do utraty dotychczasowych wpływów" - oceniał.

Uszczelnienie poboru podatku VAT od 2017 r. - budżet zyska 3,4 mld zł

Menadżer Philip Morris International Przemysław Dolski zwrócił uwagę, że konieczna jest zmiana przepisów karno-skarbowych. Wskazał na wyrok w sprawie grupy przestępczej, która w ciągu kilku miesięcy wprowadziła do obrotu kilkadziesiąt milionów nielegalnie wyprodukowanych papierosów. Jak wyjaśnił, trzej organizatorzy procederu zostali skazani na kary więzienia w zawieszeniu oraz grzywnę w wysokości 13,5 tys. zł. Spędzili też po trzy miesiące w areszcie, tymczasem niezapłacona akcyza wyniosła ponad 40 mln zł, zrealizowany przez przestępców zysk mógł sięgnąć 20 mln zł.

"Ten biznes jest nadal bardzo opłacalny" - ocenił Dolski. Zaznaczył, że w przypadku każdego zarejestrowanego podmiotu fiskus domagałby się, razem z karami - ponad 120 mln zł.

Wiceminister Jasiński w rozmowie z dziennikarzami powiedział, że resort przygotował odpowiednie obszerne propozycje zmian w kodeksie karnym skarbowym, które zostały przekazane ministrowi sprawiedliwości. (PAP)

mmu/ dym/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA