REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w brytyjskim podatku VAT. Na celowniku firmy korzystające z Flat Rate Scheme

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w brytyjskim podatku VAT. Na celowniku firmy korzystające z Flat Rate Scheme
Zmiany w brytyjskim podatku VAT. Na celowniku firmy korzystające z Flat Rate Scheme

REKLAMA

REKLAMA

Nie od dzisiaj Wielka Brytania słynie jako jedna z najatrakcyjniejszych w świecie jurysdykcji pod kątem prowadzenia tam działalności gospodarczej. Na tę zaszczytną opinię Zjednoczone Królestwo zapracowało sobie stabilnym prawem, niskimi i przejrzystymi podatkami, bardzo wysoką kwotą wolną od podatku, przyjaźnie wobec przedsiębiorców nastawioną kadrą urzędniczą, a także rozwiązaniami prawnymi wspierającymi małe firmy oraz początkujących biznesmenów. Do takich rozwiązań zaliczyć można Flat Rate Scheme.

Flat Rate Scheme to uproszczona forma podatku VAT, umożliwiająca małym firmom odprowadzanie do urzędu skarbowego niższych stawek podatku VAT niż te widniejące na fakturach. Zakres preferencyjnych stawek zamyka się w przedziale od 4 do 14,5% (w zależności od rodzaju działalności) w stosunku do powszechnie obowiązujących stawek 20%. Przykładowo, firma która wystawiła fakturę za swoje usługi obciążając klienta VAT–em w wysokości 20%, zobowiązana była odprowadzić do fiskusa kwotę podatku, jaką obłożona została w ramach Flat Rate Scheme – dajmy na to 14%. Różnica pomiędzy stawką VAT udokumentowaną na fakturze, a rzeczywiście przekazaną urzędowi skarbowemu stanowiła zysk dla firmy.

REKLAMA

Beneficjentami Flat Rate Scheme są małe firmy, których prognozowany roczny obrót w kolejnym roku podatkowym nie przekroczy 150,000 GBP. Korzystać z rozwiązania Flat Rate Scheme można tylko do chwili, w której całkowity dochód osiągnięty dzięki prowadzeniu działalności gospodarczej nie przekroczy 230,000 GBP.

Niestety, tak dogodne warunki (niskie stawki VAT) sprawiły, że wielu przedsiębiorców przeszło „na ciemną stronę gospodarczej mocy”, dopuszczając się licznych nadużyć, szkodzących budżetowi państwa. W rezultacie brytyjskie władze zdecydowały o przeprowadzeniu reformy, mającej ukrócić nielegalny proceder. Tak więc od dnia 1 kwietnia 2017 roku preferencyjna stawka podatku VAT zostanie ujednolicona i wynosić będzie 16,5%, bez względu na rodzaj świadczonych usług. Ale to nie wszystko; aby móc korzystać z przywileju zapłaty niższego podatku należy być zaliczonym do grona firm zwanych potocznie „limited cost trader” (firma, której łączna suma przeznaczona na opłacenie podatku VAT od wydatków na zakup towarów niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej nie przekroczy 2% wartości podatku VAT od całości obrotu w przewidzianym okresie rozliczeniowym. Ewentualnie, przekracza wspomniane 2%, ale nie jest większy niż 1000 GBP rocznie).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo zmiany, osoby planujące rejestrację działalności gospodarczej w Anglii, Walii lub Szkocji absolutnie nie powinny się zniechęcać! Wszak w dalszym ciągu VAT dla małych firm będzie niższy od zasadniczej stawki brytyjskiej (20%), a tym bardziej polskiej (23%). Nadal przepisy Flat Rate Scheme będą sprzyjać tym firmom, których profil działalności nie będzie wymagał wcześniejszego zainwestowania pokaźnych środków finansowych (np. tym świadczących usługi doradcze czy księgowe). A co najważniejsze, nie ulegną zmianie te czynniki, które czynią z Wielkiej Brytanii przyjazne środowisko do prowadzenia biznesu; spółka LTD w Anglii pozostanie pewnym sposobem na zarabianie konkretnych pieniędzy.

Autor: B. Fuchs

www.admiral.tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA