REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy nie zapominają o egzekwowaniu podatków

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Skuteczność gmin w poborze podatku od nieruchomości jest wysoka. Właściciele lokali we wspólnotach mieszkaniowych nie unikną płacenia podatku. Gminy mają pięć lat na wyegzekwowanie należnego zobowiązania.

Wpływy z podatku od nieruchomości stanowią dużą część dochodów własnych gmin, a w szczególności miast, dlatego starają się one zwiększać skuteczność poboru tego podatku. Podatnicy zapominają jednak o złożeniu informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Dzieje się tak we wspólnotach mieszkaniowych. Gminy starają się wyjść naprzeciw podatnikom i na bieżąco monitorują, kto powinien podatek zapłacić. W przypadku, gdy podatnik nie złoży informacji w terminie, powszechnie stosowaną praktyką jest wezwanie do złożenia informacji. Nie wszyscy podatnicy jednak takie wezwanie dostają, a zatem do gmin nie trafiają należne środki. Są to jednak nieliczne przypadki.

Autopromocja

Nieprzestrzegany obowiązek

Osoby fizyczne mają obowiązek złożyć organowi podatkowemu (wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta) informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych w terminie 14 dni od wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, czyli np. od dnia nabycia nieruchomości.

Informacja ta jest podstawą do wydania decyzji wymiarowej podatku przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Podatnicy jednak zapominają lub nie wiedzą o tym obowiązku. Gazeta Prawna informowała, że informacji często nie składają właściciele mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych, ponieważ są przekonani, że podatek płaci wspólnota. Tymczasem to właściciel jest podatnikiem, również od części wspólnych budynku. Wydaje się, że takie zachowanie podatników powoduje utratę części wpływów do gmin.

Przedstawiciele samorządów twierdzą jednak, że w ich miastach nie ma problemu z unikaniem płacenia podatku od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wynika to ze skrupulatnej procedury sprawdzania - podkreśla Jarosław Kapsa z Urzędu Miasta w Częstochowie.

Irena Matysiak, dyrektor wydziału podatków i opłat w Urzędzie Miasta Wrocław, dodaje, że miasto nie odnotowuje strat wynikających z braku zgłoszeń, ponieważ jest bardzo skuteczne w poborze podatku.

Urząd sprawdza informacje

Cecylia Wołow, dyrektor wydziału podatków i opłat w Urzędzie Miasta Kraków, zwraca uwagę, że urzędy posiadają dane z ewidencji gruntów i budynków, akty notarialne, decyzje o warunkach zabudowy i inne ewidencje, z których wynika, że nieruchomość powinna zostać opodatkowana. Dotyczy to także właścicieli mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych.

A zatem - jak dodaje Jarosław Kapsa - urząd dysponuje wystarczającą ilością informacji, by nie liczyć tylko na zgłoszenia od podatników.

- Już samo porównanie ewidencji geodezyjnej i ewidencji podatkowej umożliwia kontrolę zgłoszeń podatników. Dodatkowym instrumentem jest przepływ informacji z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Do wydziału finansowego niezwłocznie przesyłane są wiadomości o wydaniu przez nadzór zezwolenia na użytkowanie pomieszczeń mieszkalnych - stwierdza Jarosław Kapsa.

Weryfikacji danych służą także procedury związane z wypłacaniem odszkodowań, np. za pas gruntu zajęty pod budowę drogi.

- Sprawdza się wówczas, przed wypłatą, czy dany właściciel jest w ewidencji podatkowej i czy zapłacił należne świadczenie - podkreśla nasz rozmówca.

A zatem sprawdzane są nie tylko osoby fizyczne, ale także firmy, które wpłacają do gminy więcej podatku niż osoby fizyczne. Nieporównanie niższe od wpływów z podatku od nieruchomości od firm są także wpływy od właścicieli mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych od części wspólnych.

Dzięki działaniom podejmowanym przez urząd wskaźnik ściągalności podatku od nieruchomości w Częstochowie wyniósł w 2007 roku 103,6 proc., a zatem gmina pobrała więcej podatku niż wynikało to z założonego planu. O skuteczności świadczyć także może porównanie danych ewidencji geodezyjnej z ewidencją podatkową dwóch dzielnic miasta. Okazało się, że ubytek kwoty podatku wyniósł zaledwie 900 zł (przy poborze podatku od nieruchomości od osób fizycznych rzędu 22,7 mln zł). Przedstawiciele samorządów przyznają, że jeśli nawet zdarzy się nie pobrać podatku, zazwyczaj wpływa on później. Zgodnie bowiem z przepisami urząd może pobrać podatek od osób fizycznych nawet do pięciu lat wstecz.

Wezwanie podatnika

Cecylia Wołow podkreśla, że w sytuacji gdy osoba fizyczna nie dopełni formalności związanych z poinformowaniem urzędu, miasto wzywa wtedy podatnika do złożenia informacji.

Jak informuje Bogusława Kielak, kierownik wydziału budżetowo-księgowego Dzielnicy Wilanów w Warszawie, identyczne procedury funkcjonują w Warszawie.

We Wrocławiu są one jeszcze bardziej surowe. Irena Matysiak wyjaśnia, że urząd nie czeka na reakcję podatnika. Jeśli do wydziału geodezji trafi akt notarialny, urząd niezwłocznie wysyła wezwanie do złożenia informacji.

- Rzadko się zdarza, żeby podatnik wcześniej już złożył dokument - mówi Irena Matysiak.

Jak widać nie ma co liczyć na to, że podatnik uniknie zapłaty podatku od nieruchomości.

Co jeśli mimo wezwania podatnik nie płaci? Jak przyznają przedstawiciele samorządów, w szczególnych przypadkach - np. uporczywego niewypełniania obowiązku zapłaty podatku - gmina może zwrócić się do urzędu skarbowego o ukaranie podatnika karą grzywny za wykroczenia skarbowe. Zgodnie z art. 56 par. 4 kodeksu karnego skarbowego (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 111, poz. 765 z późn. zm.) karze grzywny podlega bowiem podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu deklaracji lub oświadczenia. Kara może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych, choć w praktyce są to kwoty dużo niższe.

0,59 zł od 1 mkw. wynosi maksymalna stawka podatku od nieruchomości dla lokali mieszkalnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pobór podatku od nieruchomości

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA