REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łódzka szkoła rachunkowości obchodzi swój jubileusz

Łódzka szkoła rachunkowości obchodzi swój jubileusz
Łódzka szkoła rachunkowości obchodzi swój jubileusz
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 października 2017 roku w Pałacu A. Biedermanna w Łodzi odbyła się inauguracja obchodów 70-lecia działalności naukowo-dydaktycznej Katedry Rachunkowości Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (WZ UŁ). Wydarzenie to stało się okazją do przypomnienia początków i kolejnych etapów rozwoju jednego z najważniejszych ośrodków myśli intelektualnej, badań i rozwoju oraz kształcenia w zakresie rachunkowości, jak również praktycznej jej implementacji w Polsce i na świecie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O jakości i obfitości dorobku Katedry Rachunkowości UŁ w ciągu tych siedmiu dekad działalności najlepiej świadczy miano Łódzkiej Szkoły Rachunkowości, jakim jest ona coraz częściej określana. Katedra Rachunkowości UŁ w sensie instytucjonalnym jest synonimem kontynuacji, trwałości i ciągłości tradycji nauki, kształcenia i praktyki rachunkowości w Łodzi, którą kształtowali jej pracownicy, w tym wybitne jednostki, cieszące się uznaniem na gruncie polskiej i międzynarodowej rachunkowości. Zwrócił na to uwagę obecny na uroczystości Dziekan Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego, dr hab. Rafał Matera, prof. UŁ.

Ludzie i ich dokonania

REKLAMA

W tym miejscu należy wspomnieć chociażby pierwszego kierownika Katedry – mgr Edwarda Wojciechowskiego, prof. Alicję Jarugową - wieloletniego kierownika Katedry i niekwestionowany autorytet klasy światowej w dziedzinie rachunkowości, czy obecnych liderów rozwoju jej dokonań, jak m.in.: prof. Irenę Sobańską oraz prof. Ewę Walińską - dzierżące kolejno stery Katedry, jak również wielu innych pracowników o znaczącej pozycji w obszarze współpracy krajowej i międzynarodowej na gruncie naukowym, legislacyjnym, wdrożeniowym czy relacji z organizacjami środowiskowymi rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znaczenie pracowników dla rozwoju Katedry znalazło odzwierciedlenie w haśle inauguracji obchodów 70-lecia Katedry Rachunkowości UŁ, które brzmiało „Ludzie i ich dokonania”. Uroczystość ta stała się okazją do przypomnienia historii Katedry oraz do zaprezentowania jej rozwoju i bogatego dorobku naukowo-dydaktycznego. Początki Katedry sięgają roku akademickiego 1947/1948, kiedy uruchomione zostało Studium Rachunkowości, w ramach Oddziału Łódzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Objął je wówczas mgr Edward Wojciechowski, pierwszy kierownik Katedry Rachunkowości. Późniejsze etapy rozwoju Katedry wyznaczały okresy kadencji kolejnych jej Kierowników: prof. Alicji Jarugowej (1973-1998), prof. Ireny Sobańskiej (1998-2012) oraz prof. Ewy Walińskiej, która kieruje Katedrą od 2012 roku. Na początku lat pięćdziesiątych XX wieku w ówczesnym Zakładzie Rachunkowości było zatrudnionych 7 pracowników naukowych. W ciągu kolejnych 20 lat stan osobowy Katedry uległ podwojeniu - na początku lat siedemdziesiątych XX wieku wynosił 14 pracowników naukowych. W 1998 r. Katedra Rachunkowości liczyła 24 pracowników naukowych, w tym dwóch samodzielnych pracowników naukowych, 13 ze stopniem doktora nauk ekonomicznych i 9 magistrów. Obecnie w Katedrze Rachunkowości zatrudnionych jest 30 pracowników naukowych, w tym 2 profesorów zwyczajnych, 7 profesorów nadzwyczajnych, 14 doktorów oraz 7 magistrów.

Standardy rachunkowości dla całej Polski

W inauguracji obchodów jubileuszowych wzięło udział ponad 50 zaproszonych osób, w tym przedstawiciele najwyższych władz Uniwersytetu Łódzkiego, jak również Dziekani WZ UŁ i Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego, w ramach którego Katedra funkcjonowała do czasu wyodrębnienia się z niego WZ UŁ w 1994 roku. Nie zabrakło także kierowników Instytutów i Katedr obydwu Wydziałów, współpracujących na co dzień z Katedrą Rachunkowości w obszarze badań i dydaktyki.

Prorektor ds. Nauki UŁ, prof. Elżbieta Żądzińska wskazała, że historia rachunkowości to pasmo sukcesów, o czym świadczy zarówno rozwój stanu osobowego Katedry, jak też dokonania naukowe czy awanse naukowe jej pracowników. Dziekan WZ UŁ dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ podkreślił znaczenie Katedry Rachunkowości dla rozwoju Wydziału, jako jego największej jednostki organizacyjnej, niezwykle aktywnej w działalności naukowej, aplikacyjnej i wdrożeniowej, jak również w obszarze kształcenia, w tym objętego akredytacją ACCA.  Z kolei prof. Bogdan Gregor – kierownik Katedry Marketingu WZ UŁ , a także wieloletni Dziekan WZ UŁ oraz były Prorektor ds. Ekonomicznych UŁ w uzupełnieniu zwrócił uwagę na rolę Katedry w kształceniu praktyków rachunkowości. Przypomniał, że Katedra do niedawna generowała ponad 30% wszystkich przychodów ze studiów podyplomowych w ramach całego Uniwersytetu. Słowa uznania pod adresem Katedry wyraził także prof. Tadeusz Markowski, także pełniący w przeszłości funkcję dziekana WZ UŁ.

Najlepszym ambasadorem Katedry Rachunkowości są jej absolwenci. Spośród zaproszonych głos zabrała m.in. Pani Agnieszka Stachniak, z-ca Dyrektora Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej w Ministerstwie Finansów oraz członka Komitetu Standardów Rachunkowości. W pierwszej kolejności odczytała adres wystosowany przez Panią Joannę Dadacz - Dyrektor Departamentu. Następnie dzieląc się wspomnieniami absolwentki Katedry podkreśliła przede wszystkim, że pracując na co dzień w obszarze regulacyjnym jest dumna z tego, że pochodzi z ośrodka łódzkiego. Przytoczyła w tym kontekście statystykę wskazującą, że 5 Krajowych Standardów Rachunkowości, spośród 11 dotychczas opublikowanych było opracowanych przez Pracowników Katedry, zaś szósty został opracowany przez byłego pracownika katedry. Ponadto pracownicy Katedry uczestniczyli w opracowaniu kilku stanowisk Komitetu Standardów Rachunkowości, a we wcześniejszym okresie aktywnie uczestniczyli przy opracowaniu ustawy o rachunkowości i ustawy o biegłych rewidentach. Pracownicy Katedry wchodzą ponadto w skład Komitetu Standardu Rachunkowości uczestnicząc na bieżąco w jego pracach. Inny z absolwentów, Prezes Krajowej Rady Polskiej Izby Biegłych Rewidentów dostrzegł natomiast, że jubileusz 70-lecia pokazuje, iż Katedra potrafiła w tym okresie za sprawą swoich liderów identyfikować dla siebie szanse i kierunki rozwoju. Na bieżąco śledzi najnowsze trendy rozwoju, w tym wynikające z nowych technologii. Obydwoje podkreślili, że z dumą dostrzegają, iż Katedra Rachunkowości UŁ jest także rozpoznawana zagranicą, głównie poprzez osobę prof. Alicji Jarugowej. 

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Wieloletnia współpraca z branżą, biznesem i otoczeniem

W spotkaniu inaugurującym obchody 70-lecia Katedry udział wzięli także przedstawiciele świata biznesu wywodzący się z Katedry lub na co dzień współpracujący z Katedrą. Wyrazy podziękowania za ponad 15 lat wzajemnej i efektywnej kooperacji wygłosiła Pani Agnieszka Jackowska-Durkacz, Dyrektor Zarządzający Infosys Poland. Wymownym znakiem integralności ludzi związanych z Katedrą, jak również ciągłości jej działania w całym 70-letnim okresie, była obecność na tym wydarzeniu Pana mgr Józefa Gorgolewskiego, jednego z pierwszych jej pracowników. Przekazał on zebranym, że systematycznie śledzi dokonania Katedry za pośrednictwem internetu i jest dumny z rezultatów pracy ludzi tworzących dziś Katedrę.

Przedstawiciel Urzędu Miasta Łodzi w imieniu Pani Prezydent Miasta Łodzi p. Hanny Zdanowskiej wyraził gratulacje i wyrazy uznania dla dokonań Katedry i tak bogatej historii, podkreślając, iż w ten sposób przyczynia się ona do rozwoju regionu i Łodzi Akademickiej. Wyrazy uznania, podziękowania i nadziei na dalszą owocną współpracę wyrazili lub przesłali także przedstawiciele legislatorów (Ministerstwa Finansów, Komitetu Standardów Rachunkowości) i organizacji profesjonalnych rachunkowości (Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Zarządu Głównego oraz Oddziału Regionalnego w Łodzi, Krajowej Rady i Oddziału Łódzkiego Polskiej Izby Biegłych Rewidentów). Prof. Zbigniew Luty, Prezes Rady Naukowej SKwP odczytał list gratulacyjny w imieniu Prezesa SKwP Franciszka Wali, podkreślając przy okazji wkład Katedry Rachunkowości w rozwój Stowarzyszenia, aktywną działalność w Komisjach Rady Naukowej, rozwój i nadanie wysokiej rangi Zeszytów Teoretycznych Rachunkowości. Wskazał przy tym nieocenioną rolę prof. nadzw. dr hab. Anny Szychty – redaktora ZTR, wraz z zespołem współpracowników. Odnosząc się do aktywności naukowej pracowników Katedry prof. Z. Luty powołał się na statystyki wskazujące, że ponad połowa wszystkich artykułów naukowych w wysoko punktowanych ZTR jest ich autorstwa.

Więcej o obchodach jubileuszowych

Wydarzenie inaugurujące obchody 70-lecia Katedry otworzyło program obchodów jubileuszowych, obejmujący cały szereg  wydarzeń naukowych o charakterze krajowym i międzynarodowym, których harmonogram znaleźć można na stronie www.zkr2018.syskonf.pl oraz www.wz.uni.lodz.pl/kr. Kulminację obchodów stanowić będzie konferencja jubileuszowa w dniu 19 września 2018 r., która odbędzie się na Wydziale Zarządzania UŁ. Poprzedzi ona bezpośrednio Ogólnopolski Zjazd Katedr Rachunkowości odbywający się w dniach 19-21 września 2018 r. w Łodzi. Materialnym efektem jubileuszu Katedry będzie wydanie 7 monografii naukowych z okazji 70-lecia Katedry, odpowiadających obszarom badawczym prowadzonym w Katedrze, jak również monografia utrwalająca dorobek naukowy katedry w latach 1948-2018.

Historia katedry: www.wz.uni.lodz.pl/kr/inaug_prezent.pdf

Źródło: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA