REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łódzka szkoła rachunkowości obchodzi swój jubileusz

Subskrybuj nas na Youtube
Łódzka szkoła rachunkowości obchodzi swój jubileusz
Łódzka szkoła rachunkowości obchodzi swój jubileusz
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 października 2017 roku w Pałacu A. Biedermanna w Łodzi odbyła się inauguracja obchodów 70-lecia działalności naukowo-dydaktycznej Katedry Rachunkowości Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (WZ UŁ). Wydarzenie to stało się okazją do przypomnienia początków i kolejnych etapów rozwoju jednego z najważniejszych ośrodków myśli intelektualnej, badań i rozwoju oraz kształcenia w zakresie rachunkowości, jak również praktycznej jej implementacji w Polsce i na świecie.

REKLAMA

Autopromocja

O jakości i obfitości dorobku Katedry Rachunkowości UŁ w ciągu tych siedmiu dekad działalności najlepiej świadczy miano Łódzkiej Szkoły Rachunkowości, jakim jest ona coraz częściej określana. Katedra Rachunkowości UŁ w sensie instytucjonalnym jest synonimem kontynuacji, trwałości i ciągłości tradycji nauki, kształcenia i praktyki rachunkowości w Łodzi, którą kształtowali jej pracownicy, w tym wybitne jednostki, cieszące się uznaniem na gruncie polskiej i międzynarodowej rachunkowości. Zwrócił na to uwagę obecny na uroczystości Dziekan Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego, dr hab. Rafał Matera, prof. UŁ.

Ludzie i ich dokonania

W tym miejscu należy wspomnieć chociażby pierwszego kierownika Katedry – mgr Edwarda Wojciechowskiego, prof. Alicję Jarugową - wieloletniego kierownika Katedry i niekwestionowany autorytet klasy światowej w dziedzinie rachunkowości, czy obecnych liderów rozwoju jej dokonań, jak m.in.: prof. Irenę Sobańską oraz prof. Ewę Walińską - dzierżące kolejno stery Katedry, jak również wielu innych pracowników o znaczącej pozycji w obszarze współpracy krajowej i międzynarodowej na gruncie naukowym, legislacyjnym, wdrożeniowym czy relacji z organizacjami środowiskowymi rachunkowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znaczenie pracowników dla rozwoju Katedry znalazło odzwierciedlenie w haśle inauguracji obchodów 70-lecia Katedry Rachunkowości UŁ, które brzmiało „Ludzie i ich dokonania”. Uroczystość ta stała się okazją do przypomnienia historii Katedry oraz do zaprezentowania jej rozwoju i bogatego dorobku naukowo-dydaktycznego. Początki Katedry sięgają roku akademickiego 1947/1948, kiedy uruchomione zostało Studium Rachunkowości, w ramach Oddziału Łódzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Objął je wówczas mgr Edward Wojciechowski, pierwszy kierownik Katedry Rachunkowości. Późniejsze etapy rozwoju Katedry wyznaczały okresy kadencji kolejnych jej Kierowników: prof. Alicji Jarugowej (1973-1998), prof. Ireny Sobańskiej (1998-2012) oraz prof. Ewy Walińskiej, która kieruje Katedrą od 2012 roku. Na początku lat pięćdziesiątych XX wieku w ówczesnym Zakładzie Rachunkowości było zatrudnionych 7 pracowników naukowych. W ciągu kolejnych 20 lat stan osobowy Katedry uległ podwojeniu - na początku lat siedemdziesiątych XX wieku wynosił 14 pracowników naukowych. W 1998 r. Katedra Rachunkowości liczyła 24 pracowników naukowych, w tym dwóch samodzielnych pracowników naukowych, 13 ze stopniem doktora nauk ekonomicznych i 9 magistrów. Obecnie w Katedrze Rachunkowości zatrudnionych jest 30 pracowników naukowych, w tym 2 profesorów zwyczajnych, 7 profesorów nadzwyczajnych, 14 doktorów oraz 7 magistrów.

Standardy rachunkowości dla całej Polski

W inauguracji obchodów jubileuszowych wzięło udział ponad 50 zaproszonych osób, w tym przedstawiciele najwyższych władz Uniwersytetu Łódzkiego, jak również Dziekani WZ UŁ i Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego, w ramach którego Katedra funkcjonowała do czasu wyodrębnienia się z niego WZ UŁ w 1994 roku. Nie zabrakło także kierowników Instytutów i Katedr obydwu Wydziałów, współpracujących na co dzień z Katedrą Rachunkowości w obszarze badań i dydaktyki.

Prorektor ds. Nauki UŁ, prof. Elżbieta Żądzińska wskazała, że historia rachunkowości to pasmo sukcesów, o czym świadczy zarówno rozwój stanu osobowego Katedry, jak też dokonania naukowe czy awanse naukowe jej pracowników. Dziekan WZ UŁ dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ podkreślił znaczenie Katedry Rachunkowości dla rozwoju Wydziału, jako jego największej jednostki organizacyjnej, niezwykle aktywnej w działalności naukowej, aplikacyjnej i wdrożeniowej, jak również w obszarze kształcenia, w tym objętego akredytacją ACCA.  Z kolei prof. Bogdan Gregor – kierownik Katedry Marketingu WZ UŁ , a także wieloletni Dziekan WZ UŁ oraz były Prorektor ds. Ekonomicznych UŁ w uzupełnieniu zwrócił uwagę na rolę Katedry w kształceniu praktyków rachunkowości. Przypomniał, że Katedra do niedawna generowała ponad 30% wszystkich przychodów ze studiów podyplomowych w ramach całego Uniwersytetu. Słowa uznania pod adresem Katedry wyraził także prof. Tadeusz Markowski, także pełniący w przeszłości funkcję dziekana WZ UŁ.

Najlepszym ambasadorem Katedry Rachunkowości są jej absolwenci. Spośród zaproszonych głos zabrała m.in. Pani Agnieszka Stachniak, z-ca Dyrektora Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej w Ministerstwie Finansów oraz członka Komitetu Standardów Rachunkowości. W pierwszej kolejności odczytała adres wystosowany przez Panią Joannę Dadacz - Dyrektor Departamentu. Następnie dzieląc się wspomnieniami absolwentki Katedry podkreśliła przede wszystkim, że pracując na co dzień w obszarze regulacyjnym jest dumna z tego, że pochodzi z ośrodka łódzkiego. Przytoczyła w tym kontekście statystykę wskazującą, że 5 Krajowych Standardów Rachunkowości, spośród 11 dotychczas opublikowanych było opracowanych przez Pracowników Katedry, zaś szósty został opracowany przez byłego pracownika katedry. Ponadto pracownicy Katedry uczestniczyli w opracowaniu kilku stanowisk Komitetu Standardów Rachunkowości, a we wcześniejszym okresie aktywnie uczestniczyli przy opracowaniu ustawy o rachunkowości i ustawy o biegłych rewidentach. Pracownicy Katedry wchodzą ponadto w skład Komitetu Standardu Rachunkowości uczestnicząc na bieżąco w jego pracach. Inny z absolwentów, Prezes Krajowej Rady Polskiej Izby Biegłych Rewidentów dostrzegł natomiast, że jubileusz 70-lecia pokazuje, iż Katedra potrafiła w tym okresie za sprawą swoich liderów identyfikować dla siebie szanse i kierunki rozwoju. Na bieżąco śledzi najnowsze trendy rozwoju, w tym wynikające z nowych technologii. Obydwoje podkreślili, że z dumą dostrzegają, iż Katedra Rachunkowości UŁ jest także rozpoznawana zagranicą, głównie poprzez osobę prof. Alicji Jarugowej. 

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Wieloletnia współpraca z branżą, biznesem i otoczeniem

W spotkaniu inaugurującym obchody 70-lecia Katedry udział wzięli także przedstawiciele świata biznesu wywodzący się z Katedry lub na co dzień współpracujący z Katedrą. Wyrazy podziękowania za ponad 15 lat wzajemnej i efektywnej kooperacji wygłosiła Pani Agnieszka Jackowska-Durkacz, Dyrektor Zarządzający Infosys Poland. Wymownym znakiem integralności ludzi związanych z Katedrą, jak również ciągłości jej działania w całym 70-letnim okresie, była obecność na tym wydarzeniu Pana mgr Józefa Gorgolewskiego, jednego z pierwszych jej pracowników. Przekazał on zebranym, że systematycznie śledzi dokonania Katedry za pośrednictwem internetu i jest dumny z rezultatów pracy ludzi tworzących dziś Katedrę.

Przedstawiciel Urzędu Miasta Łodzi w imieniu Pani Prezydent Miasta Łodzi p. Hanny Zdanowskiej wyraził gratulacje i wyrazy uznania dla dokonań Katedry i tak bogatej historii, podkreślając, iż w ten sposób przyczynia się ona do rozwoju regionu i Łodzi Akademickiej. Wyrazy uznania, podziękowania i nadziei na dalszą owocną współpracę wyrazili lub przesłali także przedstawiciele legislatorów (Ministerstwa Finansów, Komitetu Standardów Rachunkowości) i organizacji profesjonalnych rachunkowości (Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Zarządu Głównego oraz Oddziału Regionalnego w Łodzi, Krajowej Rady i Oddziału Łódzkiego Polskiej Izby Biegłych Rewidentów). Prof. Zbigniew Luty, Prezes Rady Naukowej SKwP odczytał list gratulacyjny w imieniu Prezesa SKwP Franciszka Wali, podkreślając przy okazji wkład Katedry Rachunkowości w rozwój Stowarzyszenia, aktywną działalność w Komisjach Rady Naukowej, rozwój i nadanie wysokiej rangi Zeszytów Teoretycznych Rachunkowości. Wskazał przy tym nieocenioną rolę prof. nadzw. dr hab. Anny Szychty – redaktora ZTR, wraz z zespołem współpracowników. Odnosząc się do aktywności naukowej pracowników Katedry prof. Z. Luty powołał się na statystyki wskazujące, że ponad połowa wszystkich artykułów naukowych w wysoko punktowanych ZTR jest ich autorstwa.

Więcej o obchodach jubileuszowych

Wydarzenie inaugurujące obchody 70-lecia Katedry otworzyło program obchodów jubileuszowych, obejmujący cały szereg  wydarzeń naukowych o charakterze krajowym i międzynarodowym, których harmonogram znaleźć można na stronie www.zkr2018.syskonf.pl oraz www.wz.uni.lodz.pl/kr. Kulminację obchodów stanowić będzie konferencja jubileuszowa w dniu 19 września 2018 r., która odbędzie się na Wydziale Zarządzania UŁ. Poprzedzi ona bezpośrednio Ogólnopolski Zjazd Katedr Rachunkowości odbywający się w dniach 19-21 września 2018 r. w Łodzi. Materialnym efektem jubileuszu Katedry będzie wydanie 7 monografii naukowych z okazji 70-lecia Katedry, odpowiadających obszarom badawczym prowadzonym w Katedrze, jak również monografia utrwalająca dorobek naukowy katedry w latach 1948-2018.

Historia katedry: www.wz.uni.lodz.pl/kr/inaug_prezent.pdf

Źródło: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA