REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozszerzenie widełek kwotowych w przyspieszonej amortyzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Rozszerzenie widełek kwotowych w przyspieszonej amortyzacji /shutterstock.com
Rozszerzenie widełek kwotowych w przyspieszonej amortyzacji /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii intensywnie pracujemy nad stworzeniem w Polsce jak najlepszych warunków do inwestycji, myśli o rozszerzeniu widełek kwotowych w przyspieszonej amortyzacji - powiedziała szefowa MPiT Jadwiga Emilewicz. Planowana jest także m.in. obniżka podatku CIT dla osób, które uzyskują przychody z wyników prac badawczo-rozwojowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"(...) pracujemy intensywnie nad tym, żeby stworzyć jak najlepsze warunki do tego, żeby przedsiębiorcy w Polsce inwestowali" - podkreśliła Emilewicz w czwartek (31 maja) w Polsat News.

Pytana o to, jakie rozwiązania miałyby skłonić do tego inwestorów, minister odparła: "Myślimy o rozszerzeniu tej przyśpieszonej amortyzacji, którą wprowadziliśmy w zeszłym roku - która dotyczy inwestycji między 10 a 100 tysięcy złotych, a zatem jest przede wszystkim adresowana do naprawdę małych przedsiębiorców - o tym, żeby te widełki inwestycyjne jeszcze bardziej móc rozszerzyć, jeśli chodzi o kwoty".

REKLAMA

Zobacz: Klasyfikacja Środków Trwałych ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 2010

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako drugie z takich rozwiązań minister wymieniła opracowywaną w obecnie w MF tzw. innovation box. "Czyli niski CIT dla tych, którzy zdecydują się komercjalizować wyniki prac badawczo-rozwojowych" - wyjaśniła. Jak dodała, takie rozwiązanie sprawiłoby, że przedsiębiorcom opłacałoby się zainwestować w cykl badawczo-rozwojowy, ponieważ następnie, przy sprzedaży towarów i usług, mogliby liczyć na "radykalnie obniżoną" stawkę CIT.

Emilewicz odniosła się także do styczniowych danych GUS dot. zeszłorocznych wydatków na badania i rozwój w małych i średnich firmach. Podkreśliła, że na 12 wskaźników zbadanych przez GUS wszystkie poszły w górę. "W tym właśnie bezpośrednio wydatki na badania i rozwój, ale także przychody z komercjalizacji z tych wyników" - wskazała. Jej zdaniem jest to sygnał, że przedsiębiorcy zaczynają widzieć sens takich "trudnych inwestycji".

Według Emilewicz powolny wzrost inwestycji widać w danych o gospodarce. W środę GUS podał, że Produkt Krajowy Brutto w I kwartale 2018 r. wzrósł o 5,2 proc. rdr w porównaniu ze wzrostem o 4,9 proc. rdr w IV kwartale. Inwestycje w I kw. wzrosły o 8,1 proc. po wzroście o 5,4 proc. w IV kwartale ub.r.

"Jednak widzimy, że przedsiębiorcy zaczynają inwestować, te pierwsze dobre jaskółki mieliśmy na początku tego roku, w styczniu, we wskaźnikach, które pokazywały, że przedsiębiorcy zaczynają inwestować coraz bardziej" - mówiła. Jak dodała, wzrasta również liczba inwestycji realizowanych ze środków europejskich. "Więc ta kula śniegowa nabiera masy i dobrze; nie tak szybko, jak byśmy chcieli, ale jednak widzimy wyraźnie, że zaczynamy inwestować" - podkreślała. Minister przyznała, że ciągle ważną składową obecnego wzrostu gospodarczego Polski jest konsumpcja.

Nowelę ustawy dotyczącej przyspieszonej amortyzacji uchwalono w lipcu zeszłego roku. Ustawa wprowadza przede wszystkim możliwość jednorazowego w ciągu roku rozliczenia nakładów na środki trwałe do wysokości 100 tys. zł, przy minimalnej wartości tych nakładów w wysokości 10 tys. zł. Oznacza to, jak tłumaczyli przedstawiciele resortu rozwoju w toku konsultacji, że przedsiębiorcy będą mogli "wrzucić w koszty" zakup maszyn i urządzeń o wartości od 10 do 100 tys. zł.

O tym, że MPiT pracuje obecnie wraz z Ministerstwem Finansów nad „radykalną obniżką” podatku CIT dla osób, które uzyskują przychody z wyników prac badawczo-rozwojowych, Emilewicz informowała już w czasie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. „Ten podatek będzie radykalnie, o co najmniej 10 punktów proc. niższy niż standardowy podatek typu CIT” – mówiła Emilewicz.(PAP)

sno/ mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA